۲۰ بازی که با آپدیت بهتر شدند
تغییر و تحول یکی از خصایص برجسته بازیهای ویدیویی و صنعت آن است. اکنون مدتهاست که بازیها دیگر به شکل چند سال پیش خود عرضه نمیشوند؛ اگر به یکی دو نسل قبل کنسولها برگردیم، متوجه میشویم که خیلی از آثار در قالب یک پکیج تمام و کمال عرضه میشدند و اگر ایرادی در آن وجود داشت – مثل باگ، افتفریم و… – سازندگان نمیتوانستند تغییری در آن ایجاد کنند و همه چیز به همان شکل اولیه محدود میشد.
اما حالا همه چیز تغییر کرده است. امروزه دیگر بازیها مثل یک سرویس عمل میکنند و سازندگان با انتشار بهروزرسانیهای متعدد (آپدیتها) سعی دارند تا ساخته خود را در طول زمان بهتر کنند و ایرادهایش را برطرف سازند. اگر چه این شیوه از نظر خیلی از بازیکنندگان مشکلاتی دارد – مثل عرضه ناقص بعضی بازیها – ولی نمیتوان انکار کرد که خیلی از آثار حیات خود را مدیون این شیوه دیجیتالی هستند؛ شیوهای که به سازندگان اجازه میدهد در دورههای طولانیمدت بازی خود را پشتیبانی کنند و به صورت مرتب محتوای جدیدی برای آن بسازند.
در بخش زیر نگاهی به این دسته بازیها خواهیم انداخت. نکته مهم این آثار این است که تمامی آنها توسط آپدیتهای رایگان پیشرفت کردند و توانستند پس از مدتی از این رو به آن رو شوند. تعدادی از آثار زیر تنها مشکلات فنی خود را برطرف ساختند و تعدادی دیگر هم ویژگیهای جدیدی به گیمپلی و محتوای اضافه کردند.
Assassin’s Creed: Origins و Assassin’s Creed: Odyssey
یوبیسافت به صورت کلی میخواهد بازیکنندگان را برای ساعات طولانی سرگرم کند. دو قسمت آخر مجموعه «اسسینز کرید» این گفته را تایید میکنند. کافی است چرخی در مصر/یونان باستان بزنید تا متوجه شوید دهها فعالیت برای انجام دادن وجود دارد؛ گویی که انگار تمامی ندارند. در کنار این موارد، باید خطداستانی جذاب و درگیرکننده هم اضافه کرد. علاوه بر این، یوبیسافت هر چند وقت یکبار رویدادی جدیدی در این بازیها به پا میکند و ماموریتهای تازهای را در اختیار بازیکنندگان قرار میدهد.
Call of Duty: Black Ops 4
با اینکه مدت زیادی از عرضه بازی نگذشته، اما اکتیویژن تغییرات زیادی را در آن – به خصوص حالت بتلرویال – ایجاد کرده است؛ اکثر این تغییرات در جهت مثبت بوده و سبب شده تا بازیکنان از عملکرد سازندگان راضی باشند. به عنوان مثال، سیستم Tiers فارغ از برنده شدن یا باختن، تعداد زیادی آیتم تزئینی مثل اسکین، تگ و… را به بازیکنان اهدا میکند. انتشار حالتهای جدید در بخش چندنفره و بتلرویال از دیگر محتوای رایگان بازی هستند. تعداد بالای آیتمهای تزئینی، اسلحهها و اسکینهای جدید و تنوع زیاد گیمپلی باعث شده تا بازیکنندگان به این راحتی بیخیال «بلکاپس۴» نشوند.
Diablo III
بلیزاد به خوبی میداند که چگونه بازیکنندگان را به سمت بازیهایش بکشاند. از همه مهمتر، آنها به نظرات بازیکنندگان اهمیت میدهند و المانهای ناکارآمد و بخشهای اضافه بازی را در صورت لزوم کنار میگذارند. استراتژیهای بلیزاد در قبال «دیابلو ۳» این حرف را تصدیق میکند. در این سالهای اخیر، بلیزاد مرتبا با انتشار بهروزرسانیها و محتوای جدید بازی را پشتیبانی کرده است. مراحل زمانی، آیتمهای تزئینی و بستههای الحاقی تنها از جمله مواردی هستند که بلیزارد در این سالها به طرفداران دیابلو ۳ ارائه داده است.
Dishonored 2
«سرافکنده ۲» یکی از متفاوتترین بازیهای سالهای اخیر صنعت بازی به شمار میرود. یکی از ویژگیهای این بازی، انتخابهای زیادی است که در اختیار بازیکنندگان قرار میدهد. آپدیتهای بازی هم همگی در این راستا عمل کردند و دامنه انتخابات افراد را گسترش دادند. از اضافه شدن درجهسختی جدید بگیرید تا حالت نیوگیم پلاس و تغییرات گیمپلی، همه و همه باعث شدند تا دیسانرد ۲ مورد قبول بازیکنندگان خلاق و تنوعطلب واقع شود. پس از گذشت دو سال از زمان انتشار بازی، استودیو آرکین (سازنده اثر) در دسامبر سال ۲۰۱۸ حالت سیاه و سفید و قابلیت انتخاب جداگانه ماموریتها را به بازی اضافه کرد.
The Division
«دیویژن» به لطف سیستم سطحبندی عادلانه، مبارزات لذتبخش و حالت دارک زون توفیق این را داشت که در زمان عرضه خود مخاطبانش را سرگرم کند. در ماههای بعد یوبیسافت با انتشار محتوای جدید و رایگانی مثل اضافه شدن مناطق جدید و رویدادهای متنوع آمار بازیکنندگان را افزایش دهد و جانی دوباره به بازی ببخشد. گفتنی است که پس از عرضه، یوبیسافت محتوای زیادی برای افرادی که قسمت داستانی بازی را کامل کردند، فراهم ساخت و موجب شد تا آنها ساعات بیشتری را در بخشهای تکنفره، چندنفره و PVP صرف کنند.
The Elder Scrolls Online
با وجود اینکه بازی در زمان عرضه خود عملکرد قابلقبولی نداشت، اما در ادامه با رایگان شدن و انتشار محتوای رایگان توانست تحولی در خود ایجاد کند و افراد زیادی را به سوی خود بکشاند. از آنجایی که در این مدت هم محتوای زیادی برای بازی عرضه شده بود، بازیکنندگان میتوانستند برای ساعاتی طولانی سرگرم شوند. البته که بتسدا در ادامه بستههای الحاقی پولی زیادی هم منتشر کرد. با توجه به کیفیت محتوای قبلی، عده زیادی متقاعد شدند تا برای تهیه آنها پول بپردازند.
The Evil Within 2
«اویل ویتین ۲» در زمان عرضه خود نتوانست طوفانی به پا کند و به یک شاهکار تبدیل شود. همچنین آپدیتهای بازی هم چندان زیاد نبودند و در کل محتوای اضافه کمی برای آن منتشر شد. با این حال، سازندگان با انتشار آپدیت جدیدی حالت اولشخص را به اثر خود اضافه کردند. حالت اولشخص در ادامه توانست مورد توجه مخاطبان قرار گیرد و حس ترس و تعامل با دنیای بازی را چندین برابر بیشتر کند.
Final Fantasy XV
شاید در سال ۲۰۱۶، زمانی که «فاینال فانتزی ۱۵» روانه بازار شد، کمتر کسی تصور میکرد که بازی با انتشار محتوای اضافی کاملا تغییر کند. اضافه شدن مینیگیمهای جدید، بهبود مکانیکهای گیمپلی مثل ماشینسواری، رویدادهای اختصاصی و… از جمله مواردی بودند که سازندگان در دوره کوتاه مدتی به بازی اضافه کردند.
For Honor
«فورانر» در زمان انتشار خود با داشتن بخش داستانی قابلقبول، سیستم مبارزات جذاب، بخش چندنفره درگیرکننده و رویدادهای متنوع بسیار پرمحتوا و سرگرمکننده به نظر میرسید. به هر روی، مشکل اصلی بازی همان پاشنه آشیل یوبیسافت بود: سرورهای ضعیف. ایرادهای سرور موجب شد تا تعداد زیادی از بازیکنندگان از بازی دست بکشند و آن را کنار بگذارند. با این حال، یوبیسافت در ادامه مشکلات سرور را رفع کرد و محتوای زیادی مثل نقشه و قهرمانهای جدید را به آن اضافه نمود. برنامه پشتیبانی از فورانر همچنان ادامه دارد و یوبیسافت هر چند وقت یکبار فصل جدیدی را برای علاقهمندان برگزار میکنند.
Fortnite
امروزه دیگر «فورتنایت» به عنوان بزرگترین بازی جهان نیازی به معرفی ندارد. با این حال، فورتنایت بخش زیادی از موفقیتهای خود را مدیون تغییراتش است. سازندگان بازی مرتبا آپدیتهای جدیدی برای آن منتشر میکنند و هرچند وقت یکبار رویدادی ویژهای ترتیب میدهند؛ مثلا سال گذشته شخصیت «تانوس» به مناسبت انتشار فیلم Avengers: Infinity War برای مدت محدودی به بازی اضافه شد. بهروزرسانیهای دائمی و عرضه محتوای جدید باعث شده تا فورتنایت همواره از رقیبان خود جلو بیوفتد و به عنوان موفقترین بازی بتل رویال شناخته شود.
Ghost Recon: Wildlands
«گوستریکان: وایلد لندز» در زمان انتشار محتوای بسیار زیادی داشت و اثر وسیعی به حساب میآمد؛ برای کامل کردن بازی چیزی حدود ۵۰ ساعت زمان نیاز داشتید. با اینکه مدت زیادی از انتشار اثر میگذرد، اما یوبیسافت همچنان بهروزرسانیهای کوچک و بزرگی را برای آن عرضه میکند؛ اضافه شدن حالت PvP، درجهسختیهای جدید، بهبود سیستم کنترل هلیکوپترها و ماموریتهای مخصوص تنها چندتا از مواردی هستند که یوبیسافت در این دو سال اخیر به بازی اضافه کرد. در رویدادهای اختصاصی بازی، ماموریتهای ویژهای با حضور سمفیشر، شخصیتهای رینبو سیکس و پرداتور در دسترس بازیکنان قرار گرفت. تمام اینها به صورت رایگان و در قالب آپدیتها به بازی اضافه شدند.
Grand Theft Auto Online
«جیتیای پنج» از همان روز اول و بدون اینکه بخش چندنفرهای داشته باشد بسیار موفق بود و توانست میلیونها نسخه به فروش برساند. هماکنون این اثر به عنوان بهترین بازی محیطباز تاریخ شهرت دارد. بخش چندنفره یک ماه پس از انتشار در اختیار افراد قرار گرفت. در طول پنج سال گذشته، راکاستار به صورت منظم دنیای آنلاین خود را بهروز کرده و همواره سعی داشته تا تجربه بهتر و لذتبخشتری به علاقهمندان ارائه دهد. اگر بازی را تجربه کرده باشید بدون تردید از تعداد آپدیتهای رایگان و محتوای ارزشمندی که دارند باخبر هستید. اسلحههای جدید، خانهها و ماموریتها از مهمترین مواردی هستند که در این سالها به بازی اضافه شدهاند.
Monster Hunter: World
کپکام سال ۲۰۱۸ را با انتشار موفقیتآمیز «مانستر هانتر: ورلد» شروع کرد و توانست یکی از بهترین آثار چندنفره سالهای اخیر را برای مخاطبان به ارمغان بیاورد. با این حال موفقیت بازی باعث نشد تا کپکام بیخیالش شود؛ آنها سعی کردند با اضافه کردن محتوای جدید و برگزاری رویدادهای مختلف، دنیای شکارچیها را زنده نگه دارند. رویدادهای اختصاصی فاینالفانتزی، دویلمیکرای و ویچر از مهمترین رویدادهایی بودهاند که کپکام برای بازی ترتیب دید.
No Man’s Sky
شاید بتوان گفت «نو منز اسکای» تنها بازی این مطلب باشد که با آپدیتها به معنای واقعی کلمه خود را متحول کرد. اثر با ایدههای فراوان و شعارهای جاهطلبانه اسم و رسمی برای خود دست و پا نمود و در نهایت افراط در این قضیه باعث شد تا انتظار مخاطبان به بالاترین میزان خود برسد. هنگامی که زمان عرضه بازی فرا رسید، فهمیدیم که سازندگان تمام این مدت دروغ گفته بودند و خیلی از آن وعدهها در بازی نهایی عملی نشدند. عدهای هم به خاطر تبلیغات دروغین از استودیو هلو گیمز شکایت کردند. با این همه، سازندگان پس از مدتی با ارائه آپدیتهای بزرگ محتوای زیادی مثل ماموریتهای جدید، حالت سندباکس، مکانیکهای جدید و بخش چندنفره را به بازی اضافه کردند. در حال حاضر شاید بازی همچنان مشکلاتی داشته باشد، اما میتوان گفت از نسخه اولیه خود فرسنگها بهتر است.
Overwatch
«اورواچ» شروع بسیار قدرتمندی داشت و توانست جایزه بهترین بازی سال را به خود اختصاص دهد. رویدادهای متعدد و متنوع، آیتمهای تزئینی، شخصیتهای جدید، نقشهها و باقی موارد باعث شدند تا بازی قهرمانمحور بلیزارد بعد از این همه سال همچنان بدرخشد. در روزهایی که بتلرویالها حرف اول و آخر را میزنند، بقای آثار آنلاینی مثل اورواچ دشوارتر از گذشته به نظر میرسد ولی بلیزارد به خوبی توانست این کار را انجام دهد.
Path of Exile
«پث آو اگزایل» از آن دسته بازیهایی است که سعی کرده حال و هوای دیابلو را در ظاهری جدید به مخاطبان ارائه دهد. این بازی رایگان از زمان انتشارش در سال ۲۰۱۳ همواره پیشرفت کرده و با آپدیتهای متعدد، محتوای زیادی را برای بازیکنندگان به جای گذاشته. تاکنون میلیونها بازیکننده اثر فوق را تجربه کردهاند و به یمن نظارت دقیق سازندگان، فضای سالمی در محیط آنلاین آن فراهم شده. تا به حال هفت بستهالحاقی (Expansion) برای بازی منتشر شده که هر کدام شامل تعدادی محتوای داستانی جدید، ماموریتهای متنوع و… میشوند.
Rainbow Six Siege
«رینبوسیکس: سیج» الگوی از فرش به عرش رسیدن است. مشکلات آزاردهنده سرور و کمبود محتوای لازم مسبب شکست بازی در روزهای اول عرضه شدند. اما یوبیسافت مثل خیلیهای دیگر بیخیال بازیاش نشد. آنها از همان ابتدا دست به کار شدند و مشکلات اثر را برطرف کردند. هنوز که هنوز است یوبیسافت با نقشههای جدید، کاراکترها و حالتهای مختلف از بازی پشتیبانی میکند.
Rocket League
چه کسی فکرش را میکرد ترکیب فوتبال و ماشینها تا این میزان سر و صدا به پا کند. «راکتلیگ» از آن دسته آثاری است که توانست در این سالها طوفانی به پا کند و به لطف توسعهدهندگان بازی، همواره میزبان محتوای جدید باشد. در این مدت دهها آیتم تزئینی و محیطهای جدید به بازی اضافه شده که هر کدام تنوع بینظیری به بازی بخشیدهاند.
Splatoon 2
«اسپلاتون» یکی از انحصاریهای نینتندو بود که برای کنسول وییو منتشر شد. اگرچه قسمت اول مجموعه نتوانست از تمام پتانسیل خود استفاده کند، اما قسمت دوم بازی با انتشار روی کنسول نینتندو سوییچ موفقیتهای زیادی به دست آورد. از زمان عرضه، نینتندو سعی داشته با عرضه لباسهای جدید، اسلحهها و رویدادهای مختلف از این اثر چندنفره پشتیبانی کند. اگر نینتندو همین روند را ادامه دهد، میتوان انتظار داشت که اسپلاتون به یکی از موفقترین انحصاریهای آنلاین نینتندو تبدیل شود
Warframe
زمانی «وارفریم» به عنوان یک بازی رایگان ساده شناخته میشد. اما از سال ۲۰۱۳ – زمان انتشار اثر – مدت زیادی گذشته و خیلی چیزها تغییر کرده است. آپدیتهای منظم و بستههای الحاقی رایگان باعث شدند تا وارفریم به یکی از محبوبترین بازیهای چندنفره رایگان تبدیل شود. حالا دیگر خیلیها وارفریم را با «دستنی» (Destiny) مقایسه میکنند و باور دارند بانجی باید راه سازندگان وارفریم را در اضافه کردن محتوای جدید دنبال نماید.
The Witcher 3: Wild Hunt
استودیو «سیدی پراجکت رد» را به مشتریمداری و حمایت از مخاطبان خود میشناسند. در سال ۲۰۰۹، این استودیو لهستانی نسخه ویژه قسمت اول ویچر را با عنوان Enhanced Edition روانه بازار کرد؛ این نسخه تقریبا تمام مشکلات بازی اصلی را رفع کرد و دریافت آن برای افرادی که قسمت اول را خریده بودند، رایگان بود. از آن زمان، سیدی پراجکت همچنان به انتشار آپدیتهای رایگان ادامه داد و توانست از این طریق شهرت و محبوبیت زیادی در بین بازیکنندگان دست پیدا کند. عرضه نسخه ویژه ویچر ۲ و ارائه آپدیتهای متعدد برای ویچر ۳ از دیگر حرکتهای استودیو بودند که مورد استقبال هواخواهان قرار گرفت.
«ویچر ۳: وایلد هانت» نه تنها محتویات رایگانی مثل لباسها و ماموریتهای جدید دریافت کرد، بلکه سازندگان با ارائه بهروزرسانیهای حجیم و زیاد، تقریبا تمامی مشکلات فنی اثر را رفع کردند. امروزه خیلیها سعی دارند سیاستهای سیدی پراجکت را در پیش بگیرند و سبک کاری آنها را دنبال کنند.
منبع: گیماینفورمر
باورم نمیشه تو این لیست ورلد آو وارکرفت از قلم انداختید!!!! مگه توی آپدیت بازی هست که باهاش بتونه مقابله کنه؟!!!