رقص مرگ (پیشنمایش Doom)
ده سال در دنیای تکنولوژی زمان کمی نیست. زمانی که Doom 3 در سال ۲۰۰۴ عرضه شد، توییتر وجود نداشت؛ در یوتیوب ویدیوهای زیادی پیدا نمیکردید و اپل هم هنوز آیفون را اختراع نکرده بود. فقط در یازده سال گذشته، شرکت بازیسازی اکتیویژن ۱۹ عنوان در مجموعه بازیهای «ندای وظیفه» (Call of Duty) به بیرون داده است، کنترلرهای حرکتی آمده و رفتهاند و پلیاستیشن مکاناش را از صدر به ایکسباکس داد و دوباره آن را پس گرفت. با تمام این اوصاف، برخی چیزها به زمان وابسته نیستند و بدون این که به دور و برشان توجه کنند، کار خودشان را ادامه میدهند. مجموعه بازیهای Doom، یکی از این چیزها است.
محبوبیت ژانر اکشن اولشخص را به Doom نسبت میدهند. محیطهای سهبعدی، دستکاریها و بازی چند نفره را Doom به گیمرها معرفی کرد؛ آن هم در سال ۱۹۹۳. از سیستم مبارزهی بازی گرفته تا هیولاهای رنگارنگ بازی یا اسلحههای شگفتانگیزش، بازی در ذهن گیمرها به خوبی باقی مانده است. بازی به قدری بزرگ شده بود که تخمین میزنند در سال ۱۹۹۵، کامپیوترهایی که روی آنها Doom وجود داشت، از تعداد کامپیوترهایی که ویندوز ۹۵ داشتند، بیشتر بود. خانوادهها، سیاستمداران و شبکههای تلویزیونی، بازی را مورد حملهشان قرار دادند. با این حال در این ۲۲ سالی که از عرضهی Doom میگذرد، تنها سه بازی در این مجموعه عرضه شده است. اکشنهای اولشخص زیادی نیستند که ساختاری مثل Doom داشته باشند؛ روند بازی تند و سریع Doom، دنیای بزرگ آن و بخش چند نفرهاش، در این ۲۲ سال بسیار پیشرفت زیادی کردهاند.
استودیوی id Software میگوید که قبل از هر چیز، تصمیم گرفتند تا بازیشان را سرگرمکننده بسازند.
استودیوی بازیسازی id Software هم در یازده سال گذشته حسابی تغییر کرده است. این استودیو به یکی از زیرمجموعههای شرکت «بتسدا» تبدیل شده. «جان کارمک»، یکی از برنامهنویسان افسانهای تاریخ، به همراه «جان رومرو» این استودیو را ترک کردهاند؛ کسانی که ساخت Doom و Quake به آنها نسبت داده میشود.
با این حال، شاید موسسان این استودیو آن را ترک کرده باشند، اما Doom هنوز هم با قدرت جلو میرود. Doom جدید تمام عناصر بازی اصلی را دارد و در عین حال، گرافیک شگفتانگیز و سیستم ساخت و سازی که تا به حال مثلاش را ندیدهایم هم به یدک میکشد. Doom پس از یازده سال دوباره بازگشته است و این طور که به نظر میرسد، میخواهد دوباره سبک اکشن اولشخص را حسابی تکان دهد.
نظم نوین
زمانی که عرضهی دنبالهی یک بازی این قدر طول میکشد، قبل از هر چیز از سازندگاناش میپرسیم: “این همه وقت مشغول چه کاری بودید؟” وضعیت Doom کمی پیچیده است. کمی که از عرضهی Doom 3 گذشته بود، استودیوی بازیسازی id Software شروع به ساخت دنبالهی آن و یک بازی دیگر به اسم Rage کرد. بازی Rage در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و پس از آن این استودیو تمام تمرکزش را روی ساخت Doom گذاشت. ساخت بازی پستی و بلندیهایی داشت و در حالی که دو سال تمام روی Doom جدید کار کرده بودند، سازندگان بازی به این نتیجه رسیدند که “بازی اصلا شبیه Doom نیست.” مسوولان استودیوی id Software هم به جای اینکه سعی کنند آن را درست کنند، از شرکت Bethesda اجازه میگیرند تا همه چیز را به دور بریزند و Doom را دوباره از اول بسازند.
ساخت Doom دوباره از ابتدا و در سال ۲۰۱۳ شروع میشود. استودیو تصمیم میگیرد تا هم از اعضای قدیمیاش و هم از تیمی جدید برای ساخت بازی استفاده کند. آنها میخواستند تا قبل از شروع مراحل ساخت بازی، روندشان مشخص باشد. Doom 3 و Wolfenstein سال ۲۰۰۹ برخلاف شمارههای قبلی این بازیها، بسیار تیره و تاریک بودند. سازندگان Doom جدید میگویند که در اولین سوال، از خود پرسیدند که آیا میخواهند بازی را مثل Doom و Doom II بسازند، یا شبیه به ولفنشتاینهای جدید؟ آنها میگویند که همهی اعضای استودیو بازیهای قدیمی را بیشتر میپسندیدند.
در حالی که بیشتر بازیهای امروز، مثل Call of Duty، Battlefield یا Gears of War بسیار جدی هستند، Doom جدید بیشتر شبیه به Painkiller یا Bulletstorm است. استودیوی id Software میگوید که قبل از هر چیز، تصمیم گرفتند تا بازیشان را سرگرمکننده بسازند. آنها میگویند که Doom قرار نیست بسیار جدی باشد، یا یک بازی فضایی مثل جنگ ستارگان؛ سازندگان بازی حد وسط را در نظر گرفتهاند.
بازگشت به همین ریشهها، رونمایی از Doom را در کنفرانس E3 شرکت بتسدا بسیار هیجانانگیز کرده بود. جمعیتی که ناظر بازی بودند، به صحنههای قتل عام بازی میخندیدند و برای کشتارها هورا میکشیدند.
موضوع مرگ و زندگی
روند بازی Doom جدید، قرار است همان چیزی باشد که از یک Doom کلاسیک انتظار دارید. هیولاهای مختلف از ضعیف تا قوی جلویتان ریخته است تا آنها را تکه تکه کنید. سازندگان Doom میگویند که میخواهند به گیمرها آزادی بدهند؛ طوری که بازیکنندهها بتوانند با استفاده از مکانیکهای مختلف، هیولاها را به بازی بگیرند و با روشهای مختلفی آنها را از بین ببرند. بازی قرار است بهطور وحشتناکی سریع باشد؛ یعنی باید قید پناه گرفتن، خشاب پر کردن و منتظر دشمنان نشستن را بزنید.
مثل شمارههای قبلی، این بازی هم روی مریخ اتفاق میافتد. کامپیوترهایی که سفینههای فضایی پیدا میکنید پر از قصه هستند. یعنی میتوانید اتفاقاتی که در مریخ و برای ساکنان سابق این سیاره افتاده است را بفهمید.
شخصیت اصلی بازی، میتواند به تندی شخصیتهای «آنریل تورنمنت» و Quake حرکت کند. مثل اکشنهای اولشخص کلاسیک، وارد یک محیط میشوید، منتظر مینشینید تا موسیقی متال بازی که شما را به یاد Nine Inch Nails میاندازد شروع شود، و سپس قتل عام هیولاهای جهنمی مختلف را شروع میکنید.
سازندگان Doom جدید میگوید که روند بازی مثل اکشنهای اول شخص چند نفره است. یعنی مراحل فقط به صورت افقی هم ساخته نشدهاند و در آنها بالا و پایین هم میپرید. استودیوی id Software میگوید که حتی ثانیهای هم نباید بایستید. تنها کافی است لحظهای سر جای خود بایستید تا هیولاهای بازی نابودتان کنند. هیولاهای بازی نمیگذارند تا پشت مانعی پناه بگیرید و از خود دفاع کنید؛ آنها نمیدانند شما چه کسی هستید، ولی پیدایتان میکنند و شما را میکشند.
یک تیراندازی دو بعدی خوب را بیاد بیاورید؛ عنوانی مثل کنترا یا متروید. در Doom جدید مثل مور و ملخ از هر طرف به سمتتان حمله میشود. باید از هر سکویی که دور و بر خود میبینید استفاده کنید. مراحل با دقت خاصی طراحی شدهاند. اگر لازم باشد محیط را منفجر کنید، مطمئنا میتوانید در گوشه و کناری یک بشکه پیدا و به آن شلیک کنید.
Doom جدید برای اینکه مجبورتان کند دشمنان را به خشنترین حالت ممکن بکشید، فقط به مقدار کافی مهمات مقابلتان قرار میدهد. اگر دشمنان را با ارهبرقی نابود کنید، همانطور که به در و دیوار پاشیده میشوند، به همراه خود مقدار زیادی مهمات و جان هم باقی میگذارند. اگر شخصیت اصلی و قابلیتهایاش را ارتقا داده باشید، میتوانید حتی با هر کشتن خفن، سرعت او را زیاد کنید. اگر پشت سر هم دشمنان را با حرکتهای ویژه و خشن نابود کنید، پاداشهایی که به شما اعطا میشود را روی هم جمع میکنید.
سرعت بازی در این حالت به قدری بالا میرود که حتی بازیهایی مثل تایتانفال یا Call of Dutyهای جدید هم به گرد آن نمیرسند. باید در این حالت به سرعت اسلحههایتان را عوض کنید. از چاقو گرفته تا موشکاندازهای بزرگ در این حالت به کارتان خواهند آمد.
مثل Doomهای قدیمی، هر از گاهی هم قلع و قمع کردن هیولاها را به کنار میگذارید و به دنبال کارتهای مختلف میگردید. بهتر است که جای درهای مختلف را به خاطر بسپارید و زمانی که کارتهای مورد نیاز را پیدا کردید، برگردید و آیتمهای بدرد بخوری برای خود پیدا کنید. سازندگان Doom میگویند که آیتمها یا اسلحههای مخفی هم در بازی وجود خواهند داشت.
پشت همین درهای بسته همچنین میتوان دستکاریهای مختلفی برای اسلحهها پیدا کرد. میتوان برای مثال شاتگان را دستکاری کرد تا هر شلیکاش به اندازهی یک نارنجک قوی قدرت تخریب داشته باشد.
دوزخ در انتظار است
استودیوی id Software میگوید که برای ساخت بخشبخش بازی، از سبک راک و مشتقات آن الهام گرفتهاند. آنها میگویند هر عنصر متالی که میتوانستهاند پیدا کنند را در جهنمشان جای دادهاند. به قول خودشان، طراحیهای Doom بیشتر شبیه نقاشیهایی است که یک بچهی پانزده سال در کلاس ریاضی روی دفترش میکشد. از انوع مختلف جمجمهها و اسلکتها گرفته تا صخرههایی بزرگ، محیطهای Doom جدید حسابی حال و هوای متال دارند.
Doom جدید تمام عناصر بازی اصلی را دارد و در عین حال، گرافیک شگفتانگیز و سیستم ساخت و سازی که تا به حال مثلاش را ندیدهایم هم به یدک میکشد.
محیطهای زیبای بازی هم توسط موتورپایهی جدید id Tech ساخته میشود. سازندگان Doom میگویند که موتور بازی را از اول نوشتهاند. نسخهی جدید id Tech تمام اجزا و محیط را به واقعیترین شکل خود رندر میکند؛ یعنی تمام سطوح و اجسام رفتاری کاملا واقعی در مقابله با نور و سایهها دارند. بد نیست به ویدیوهایی که از بازی نشان داده شده است نگاهی بیندازید؛ خون هیولاهایی که به اطراف پاشیده میشود، نورپردازی متفاوتی با توجه به جنس سطح از خود نشان میدهد.
مهمترین نکتهی فنی دربارهی Doom جدید، اجرا شدن بازی با وضوح تصویر ۱۰۸۰p و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه است. اجرا بازی با این مقدار وضوح و سرعت بالا، روی دو کنسول ایکسباکس وان و پلیاستیشن۴ کار سادهای نیست؛ اما استودیوی id Software از پس آن بر آمده. البته امیدواریم که بازی از نظر گرافیکی کیفیت بالای خود را حفظ کند و سازندگان Doom برای حفظ میزان فریم، مجبور به کم کردن کیفیت گرافیک بازی نشوند.
استودیوی بازیسازی id Software میگوید که از همان ابتدا این هدف را برای خود مشخص کردند که زیباترین بازی ممکن را از نظر گرافیکی بسازند و آن را با وضوح تصویر ۱۰۸۰p و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کنند.
مجموعه ابزارهایی که برای طراحی بازی ساخته شده است همچنین به صورت محدود در اختیار بازیکنندهها قرار خواهد گرفت. Doom قرار است بخشی به اسم SnapMap داشته باشد که به بازیکنندهها اجازه میدهد شبیه آن چه در عناوینی مثل «بزرگسیارهکوچک» (LittleBigPlanet) دیدهایم، برای خود نقشه که هیچ، بازی بسازند. میتوان در حالت SnapMap بازی، نقشههای مختلفی ساخت، قوانین خاصی تعیین کرد و سپس آنها را به اشتراک گذاشت. در کنار این بخش، حالت چند نفره هم قرار است بزرگتر از هر اکشن اولشخص دیگری در Doom وجود داشته باشد.
سازندگان Doom جدید قول دادهاند تا یک بازی تازه، اما در عین حال وفادار به عناصر اصلی مجموعه تحویل مخاطبان خود دهند. این بازی قرار است در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه راهی بازار شود و استودیوی سازنده قول داده حس نوستالژیک بازی کردن یک Doom کلاسیک را برایمان زنده کند. همچنین مشخص شده که بخش داستانی این عنوان ۱۳ ساعت طول میکشد.
نام لاتین بازی: Doom
سازنده: id Software
تهیهکننده: Bethesda Software
سبک: اکشن اولشخص
پلتفرم: PS4، Xbox One، PC
تاریخ انتشار: ۲۰۱۶ میلادی
Doom (2016) – E3 2015 Trailer
این بازی یک نسخهی ویژه هم دارد که آیتمهای مختلفی را در اختیار علاقهمندان قرار میدهد:
سیستم تخریب پذیر یا همون سیستم ذرات در بازی سازی در حد عالی اجرا شده! انیمیشن های با کیفیت و متعدد برای هر عملی حتی برداشتن اسلحه! طراحی شخصیت ها و ساختمان های پیچیده ای که رندر هرکدومش برای ما روز ها و برای اونها ساعت ها زمان برده!
خشونت رو به حداکثرش رسونده و فک کنم به همین خاطر داستانش ضعیف باشه! چون برای جدب مخاطب برای داساتن ضعیف از مولفه خشونت استفاده میکنن
با تشکر از گزارش کامل خوبتون لطفا اگه ممکنه یک گزارش در مورد بهترین بازیهای سبک RPG اندروید تهیه کنید. کثرت این سبک بازی طوری شده که نمیشه فهمید واقعا از نظر مهندسی بازی کدوم بازی بهترین کیفیت و گیم پلی را ارائه میده
ممنون
گزارش بهترین از این، در مورد این بازی وجود نداشت. خیلی زیبا بود متشکرم.
سلام
من از دوران نوجوانی خاطرات فوقالعادهای با DOOM دارم … این نسخه جدید (بر خلاف DOOM-3 که اصلا من را جذب نکرد) واقعا به اصل خودش برگشته و تمام آن هیولاها و خاطرات را با بالاترین کیفیت زنده کرده است … شاهکار کردهاند
گزارش فوق العاده ای بود.
تریلر هم همینطور امیدوارم گیم پلی هم عالی باشه.