منتقدان میگویند: رابین هود جدید یک اکشن بیکیفیت است
قرار است این آخرهفته شاهد اکران فیلم سینمایی «رابین هود» (Robin Hood) باشیم. رابین هود جدید را اتو بترست بریتانیایی کارگردانی کرده اما اقتباس این کارگردان از این اثر فولکلور مشهور اصلا مورد پسند منتقدان واقع نشده و امتیازات فیلم نشان میدهد از نظر عموم منتقدان فیلم سینمایی رابین هود یک فیلم بیارزش است.
بترست پیش از این در مصاحبهای گفته بود که رابین هود جدید با همه اقتباسهایی که تا به الان دیدهایم متفاوت است. تقریبا از سال ۱۹۱۲ شاهد ساخت اقتباسهایی از قصه رابین هود بودهایم. . از اواسط قرن بیستم (دهه پنجاه میلادی) پای رابین هود به سریالهای تلویزیونی هم باز شد. همچنین در صحنههای تئاتر و بازیهای ویدیویی هم چندین و چند اثر با الهام از این کاراکتر و ماجراهایش ساخته شدهاند. بنابراین واضح است که بترست کار آسانی در پیش نداشت.
رابین هود در وبسایت متاکریتیک نمره متای ۳۴ از ۱۰۰ را به خود اختصاص داده و طبق شاخصهای این سایت از نظر منتقدان در رده فیلمهای ضعیف دستهبندی شده است. در وبسایت راتن تومیتوز هم فقط ۱۴ درصد منتقدان (۷ منتقد از ۴۹ منتقد) فیلم را پسندیدهاند.
بترست از کارگردانان سریال تلویزیونی پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) بود و بابت کارگردانی بخشی از این سریال جایزه بفتا هم برده است. وی کارگردانی نخسین قسمت از سریال بریتانیایی آینه سیاه (Black Mirror) را هم برعهده داشت. بنابراین ساخت فیلمی که در این حد منتقدان را آشفته کند از سوی او کمی عجیب به نظر میرسد.
البته نمیتوان از این نکته گذشت که این اولین تجربه سینمایی بترست پس از سالها کار تلویزیونی است و همین موضوع میتواند روی کیفیت فیلم اثرگذار بوده باشد. همچنین هر دو فیلمنامهنویس رابین هود پیش از نوشتن فیلمنامه این اثر سینمایی تجربه شاخصی در این حوزه نداشتهاند.
رابین هود در وبسایت متاکریتیک نمره متای ۳۴ از ۱۰۰ را به خود اختصاص داده و طبق شاخصهای این سایت از نظر منتقدان در رده فیلمهای ضعیف دستهبندی شده است. فیلم تنها یک نقد مثبت داشته و با ۱۰ نقد میانه و ۶ نقد منفی اصلا منتقدان را راضی نکرده. در وبسایت راتن تومیتوز هم فقط ۱۴ درصد منتقدان (۷ منتقد از ۴۹ منتقد) فیلم را پسندیدهاند.
اما نقاط مشترک نظرات منتقدان درباره رابین هود چه بوده؟
برخی فیلم را با نمونههای موفق قبلی مثل «رابین هود: شاهزاده دزدان» (Robin Hood: Prince of Thieves) ساخته کوین رینولدز در سال ۱۹۹۱ و «رابین هود» ساخته ریدلی اسکات در سال ۲۰۱۰ مقایسه کردهاند و البته این مقایسه بسیار ناامیدکننده از کار در آمده است و نشان داده فیلم در مقابل چند نمونه بهتر واقعا هیچ حرفی برای گفتن ندارد.
قالب زمانی فیلم و تاریخی که ظاهرا روایت در آن جریان دارد هم خیلی از منتقدان را به تعجب واداشته است. از ظواهر بازیگران و صحنهها برمیآید که فیلم دوران قرون وسطی را نشان نمیدهد و به دورهای جدیدتر تعلق دارد. این خلاقیت کارگردان اصلا تاثیر خوبی روی منتقدان نداشته. مثلا منتقد نیویورک پست گفته لباسهای داروغه ناتینگهام را میشود همین حالا از برند زارا خرید.
بسیاری از منتقدان از روایت و طرح روایی فیلم انتقاد کردهاند. منتقد ایندیوایر آنقدر در این زمینه ناراضی است که میگوید فیلم همزمان پوچ و ملالآور است. بازیها به نظر عموم منتقدان رضایت بخش نبوده و گفتن ندارد که صحنههای اکشن فیلم هم اصلا چشم کسی را نگرفته است.
منتقد هالیوود ریپورتر جایی به شوخی خطاب به لئوناردو دیکاپریو که تهیهکننده این فیلم بوده میگوید لازم نیست دیکاپریو بخاطر تهیه این فیلم ضعیف نگران باشد چون این فیلم انقدر بد است که در چشم به هم زدنی فراموش میشود و طبیعتا هیچ کس بخاطر نخواهد آورد که چنین فیلمی هم ساخته شده چه برسد به اینکه دیکاپریو آن را تهیه کرده است.
من فیلمو تازه دیده م ، اولش خوب شرو میشه ولی به تدریج بی محتوا چرت میشه ، یکی سرباز دشمن میشه همدم رابین وتوی شهر دشمن راست راست میگرده وحتی بدون ماسک با رابین دزدی میکنه، داستان پراکنده و شخصیت پردازی های بیخود، فیلم بشدت میخاد یک فیلم اکشن باصحنه های هیجان انگیز نشون بده خودشو ولی بخحدا کلی حوصله منو سرمیبرد، باور بارها خواستم خاموشش کنم ونبینم بقیه شو، هرچند انتهاشو نمیدیدم سنگین تر بودم از بس مضخرف بود پایانش، بهرحال سلیقه ها متفاوتن ولی ما فیلم بازا که فیلمایی مث گلادیاتور، تیکن وغیره دیدیم از این جور فیلما لذت نمیبریم