مایکروسافت به ساخت بازیهای مخصوص سرویسهای ابری فکر میکند
به نظر میرسد که مایکروسافت چشمانداز و تصمیمی مصمم برای رشد و گسترش سرویسهای ابری دارد که بدون شک یکی از جنبههای آیندهی صنعت است. گوگل نتوانست از این فرصت بهره ببرد و شاهد بودیم که در ابتدای فوریه امسال فعالیت استودیوهای داخلی خود را بهصورت کامل متوقف کرد. با این حال، این رویه برای مایکروسافت کاملاً متفاوت بوده است و آنها برای آیندهی بازیهای مبتنی بر سرویسهای ابری برنامههای زیادی در نظر گرفتهاند که اکنون مشخص است که قرار است با هدایت طراح بازی «پورتال» (Portal) دنبال شود.
شرکت مایکروسافت بهتازگی اعلام کرده است که برای گسترش بخش بازیهای سرویس ابری خود کیم سوییفت (Kim Swift) را استخدام کرده است. کیم سوییفت مدیر طراحی بازیها برای گوگل استیدیا بوده است. با این حال، او را بیشتر برای طراحی و ساخت بازی موفق «پورتال» میشناسیم.
پیتر وایس (Peter Wyse) از استودیوهای داخلی مایکروسافت دربارهی این موضوع میگوید: «کیم قرار است تیمی را بسازد که روی تجربههای جدید در سرویسهای ابری تمرکز خواهد کرد. هدف ما این است که بازیهایی مختص و بر اساس سرویس ابری مایکروسافت بسازیم.»
«کیم سوییفت» بیش از یک دهه است که در صنعت بازیهای ویدیویی فعالیت میکند. او در پروژههای مختلفی حضور داشته است. از پروژهی دانشجوییاش یعنی Narbacular Drop گرفته تا تأسیس تیم خودش در شرکت ولو و هدایت تیم توسعهی بازی «پورتال» بخشی از فعالیتهای او در این صنعت بوده است. او حتی بعدها به یکی از آرتیستهای ۲ بازی Left 4 Dead و Left 4 Dead 2 تبدیل شد. همچنین سوییفت مدتی روی ساخت یک بازی منتشرنشده برای آمازون فعالیت میکرد و بر اساس صفحهی لینکدین او حتی سابقهی کار بهعنوان مدیر طراحی در الکترونیک آرتس را هم داشته است.
با این حال، یکی از شغلهای جذاب او که به چرایی استخدام او در مایکروسافت هم ارتباط دارد، نقشی است که او در گوگل بر عهده داشت. در آنجا او روی توسعهی بازیهای استودیوهای شخص ثالث نظارت میکرد و با توجه به تکنولوژیهای گوگل آنها را در ساخت بازیهایی برای گوگل استیدیا یاری میکرد. این یعنی او با گوگل و دیگر ناشرهای همکار و نزدیک به گوگل کار میکرد تا بتواند با بهرهگیری از سرویس ابری بازیهای خاصی خلق کنند.
در اصل، بازیهایی که شما میتوانید اکنون روی گوگل استیدیا، آمازون لونا و مایکروسافت ایکسکلاود بازی کنید، آثاری نیستند که بر اساس سرویسهای ابری ساخته شده باشند یا منحصر به آنها باشند. آن آثار بهگونهای طراحی شدهاند که روی کنسولهای خانگی و کامپیوترهای شخصی هم اجرا شوند. بنابراین، مزیتی که در استفاده از سرویسهای ابری در آنها وجود دارد بیشتر به چیزهایی مثل زمان بارگذاری سریعتر، عدم نیاز به نصب بازی یا بهینهسازیهای آن و گرافیک بالاتر از گرافیک میانگین بازمیگردد. هر اثری که از طریق ایکسکلاود قابل بازی است، در واقع روی یک سرور ایکسباکس اجرا میشود. این یعنی بهصورت کلی با تجربهی بازیهای ویدیویی روی یک کنسول متفاوت نیست.
با این وجود، گوگل وعده داده بود که قصد دارد چیزی فراتر از اینها را ارائه دهد. آنها میخواستند با استفاده از قدرت چندین سرور بهصورت همزمان گیمپلی و گرافیکی را ارائه دهند که هرگز با یک کنسول خانگی حداقل در حال حاضر امکانپذیر نخواهد بود. اگرچه به نظر میرسد تا به اکنون گوگل در این راه ناکام مانده است اما از آنسو قضیه برای مایکروسافت متفاوت است و آنها نشان دادهاند که قصد سرمایهگذاری جدی روی این قضیه دارند.
استخدام کیم سوییفت به این منظور یکی از نشانههای ادعای ما است. نکتهی جالب اینجاست که مدتی پیش شایعه شده بود که هیدئو کوجیما هم در حال مذاکره با مایکروسافت است و قصد دارد یک بازی برای آنها خلق کند. اکنون جف گراب که برای اولین بار آن شایعه را اعلام کرده بود، اشاره میکند که اثری که کوجیما قصد ساختش را برای مایکروسافت دارد، در واقع اثری است که مبتنی بر سرویسهای ابری و بهصورت خاص برای ایکسکلاود ساخته شده است. او میگوید کیم سوییفت هم قرار است در این راه به کوجیما کمک کند تا او با بهرهگیری از این تکنولوژیها بتواند اثر مدنظر خود را برای سرویسهای ابری خلق کند. از طرفی این قضیه میتواند منطقی هم باشد و دلیل اینکه کوجیما به احتمال زیاد میخواهد اثری را برای مایکروسافت بسازد، توجیه کند.
مایکروسافت در حال حاضر در حال انتقال سرورهای ایکسکلاود به سختافزار ایکسباکس سری ایکس است. همچنین آنها اعلام کردهاند که علاقه دارند تا ایکسکلاود روی کنسول ایکسباکس وان هم در دسترس شود تا بلکه دارندگان این کنسول بتوانند آثاری مثل بازی «شبیهساز پرواز مایکروسافت» را تجربه کنند.
منبع: The Verge