مایکروسافت: بازیهای ابری پلتفرمهایی ناکارآمد و نابالغ هستند
مایکروسافت در تلاش خود برای متقاعدکردن نهادهای نظارتی بریتانیا مبنی بر اینکه تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت به رقابت در صنعت بازی لطمهای نمیزند، بسیاری از کاستیهای خود را آشکار کرده است. این شرکت هرگز نتوانسته به موفقیت سونی در زمینهی بازیهای انحصاری و فروش کنسولهای خانگی برسد. همچنین اذعان داشته که سونی سرویس اشتراکی ایکسباکس گیمپس را در پلیاستیشن مسدود کرده است که البته چیز عجیبی نیست.
پس از سالها تبلیغ و سرمایهگذاری در زمینهی فناوری و بازیهای ابری، مایکروسافت این هفته چشماندازی را از این فناوری نوپا در صنعت بازیها ارائه کرد که بسیار کمتر خوشبینانه است. هرچند به نظر میرسد اصل این اظهارنظر به خاطر عبور از قرارداد عظیم ۶۸.۷ میلیاردی دلار خرید اکتیویژن بلیزارد است. در بخشی از گزارش اخیر مایکروسافت به نهاد نظارتی انگلستان، این شرکت فناوری بازیهای ابری را نابالغ و ثابتنشده خطاب کرد و حتی انتظار ندارد که وضعیت در چند سال آینده تغییر کند.
آنها در رابطه با این موضوع گفتند: «امروزه بازیهای ابری در مراحل ابتدایی خود به سر میبرند و بهعنوان یک پیشنهاد مصرفکننده اثبات نشدهاند. ما پیشبینی نمیکنیم که بازیهای ابری جایگزین کنسولها یا کامپیوترهای شخصی شوند زیرا این یک فناوری جدید و نابالغ است.»
نهاد نظارتی انگلستان (CMA) در روز اول سپتامبر نوشت که تحقیقات کاملی را دربارهی اینکه آیا خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت میتواند به رقابت بازار در انگلستان لطمه بزند یا خیر، آغاز خواهد کرد. این نهاد نظارتی استدلال میکند که مایکروسافت میتواند با حذف کال آو دیوتی از پلیاستیشن یا با افزودن بازیهای اکتیویژن به سرویس بازی ابری خود، رقبای خود را خفه کند. این قرارداد توسط چندین تنظیمکننده بینالمللی و کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده مورد بررسی قرار میگیرد.
مایکروسافت تا به حال چندین بار این سخن را تکرار کرده که سرویسهای ابری در صنعت بازیهای ویدئویی را بهعنوان یک راه دیگر و مکمل در کنار کنسولهای خود میداند که از نظر فروش نتوانستهاند به فروش کنسولهای سونی برسند. در E3 2019، مایکروسافت از پروژهی ابری خود در صنعت بازی به نام پروژهی ایکسکلاود رونمایی کرد که این پروژه بعدها نام آن به ایکسباکس کلاود گیمینگ تغییر کرد. مایکروسافت در آن زمان بیان کرده بود که تمام ۳۵۰۰ بازی در فهرست بازیهای ایکسباکس و ۱۹۰۰ بازی دیگری که درحالتوسعه هستند، از طریق این سرویس قابلاجرا خواهند بود.
آنها در آن زمان گفتند: «ما مشتاق هستیم تا ببینیم این فضا چگونه به رشد خود ادامه میدهد و منتظر حمایت از استودیوهای توسعهدهندهی بازی، شرکای خود و دیگر شرکتهای فعال در این صنعت هستیم که روی بازیهای ابری سرمایهگذاری میکنند چرا که افراد بیشتری را به تجربه بازیها دعوت میکند.»
پیام مایکروسافت در پاسخ به CMA در روز سهشنبه شدیدتر بود و استدلال میکرد که مشتریان احتمالاً مدتزمان زیادی طول میکشد تا به گیمینگ ابری روی بیاورند و احتمالاً برای اکثر بازیها به کامپیوتر و کنسول تکیه میکنند. علیرغم هیاهویی که دربارهی بازیهای ابری وجود دارد، مایکروسافت نوشت که گیمرها اهمیتی نمیدهند که بازیهای آنها بهصورت محلی یا در فضای ابری ذخیره شود. در عوض، این فناوری باید آنها را در محتوای بازی و مشخصات فنی واقعی مانند گرافیک و تأخیر در اجرای بازی جلب کند.
پیرس هاردینگ-رولز (Piers Harding-Rolls)، تحلیلگر Ampere Analysis، دربارهی این موضوع میگوید: «استریم بازیها همچنان نوپا است و از سوی دیگر دانلود محتوا بسیار روبهرشد است. بیانیههای قبلی بیشتر جنبه بازاریابی دارند و در واقع به ایکسباکس چشماندازی بلندمدت برای گسترش مخاطبان و رشد کسبوکار خود میدهند.»
حتی با اینکه چشمانداز بازیهای ابری با بستهشدن استیدیا محدود شده است، برندهایی مانند لاجیتک، یوبیسافت و ریزر هنوز هم با خوشبینی در حال تبلیغ سرویسهای بازیهای ابری خود هستند.
گزارش ارسالی مایکروسافت همچنین شامل مجموعهای از حقایق دیگر بود که برخی از آنها جدیدتر از بقیه بودند و نگاهی نادر به صنعت بازیهای داشتند.
ایکسباکس توافق کرده است که برای چند سال بازی کال آو دیوتی را به گیمپس نیاورد تا به این شکل به قراردادی که در گذشته میان اکتیویژن بلیزارد و سونی انعقاد شده و نتایج آن تا سال ۲۰۲۴ ادامهدار است، احترام بگذارد. علاوه بر آن، مایکروسافت پیشنهاد داده که کال آو دیوتی را تا سال ۲۰۲۷ روی پلیاستیشن نگه دارد اما در نهایت سونی این پیشنهاد را رد کرده است. این پاسخها در واکنش به نگرانی دربارهی حذف احتمالی کال آو دیوتی از پلیاستیشن بوده است اما مایکروسافت تا به امروز چندین بار اعلام کرده قصد چنین کاری ندارد و به نهادهای نظارتی هم اعلام کرده که با عدم عرضهی کال آو دیوتی برای پلیاستیشن بخشی از سود حاصل این فرنچایز را از دست خواهد داد.
مایکروسافت همچنین در این پرونده برنامههای خود برای ساخت یک فروشگاه بازی موبایل در میان دستگاههای مختلف را شرح داد که این شرکت برای اولینبار در ماه فوریه اعلام کرد. این فروشگاه موبایل، فروشگاه ایکسباکس از پیش موجود را که مصرفکنندگان در کامپیوتر و کنسول میشناسند، با پلتفرمی که برای دستگاههای قابلحمل مناسبتر است سازگار میکند تا گوگلپلی استور و اپاستور شرکت اپل را به چالش بکشد.
شاید بعضی از این سخنان عجیب است و فقط در چنین پروندههایی شاهد آن باشیم اما به هر حال در بخشی از بیانیهی مایکروسافت، این غول تکنولوژی به نهادهای نظارتی انگلستان اقرار کرده است که سونی و نینتندو از نظر فروش کنسول و تعداد کاربران فعال ماهیانه، مایکروسافت را شکست دادهاند. مایکروسافت حتی برای پذیرفتهشده این معاملهی بزرگ، سعی کرده ارزش کال آو دیوتی را هم پایین بیاورد و در بخشی اعلام کرده که چگونه بازی کال آو دیوتی ونگارد که در سال ۲۰۲۱ عرضه شد، نتوانسته نظر منتقدان را جلب کند و حتی کاهش مخاطب را هم تجربه کرده است. مایکروسافت استدلال کرده که این موضوع میتواند نشانهای برای شکست کال آو دیوتی در طول زمان باشد.
اظهارنظرهای سونی و مایکروسافت در نوع خود جالب و تا حدی اغراقآمیز است. از طرفی سونی هر تلاشی میکند که مانع این قرارداد عظیم شود یا حداقل بتواند امتیازهایی در آن بگیرد و خیال خود را راحتتر کند و از طرف دیگر مایکروسافت تلاش میکند که به کاستیهای خود در مقابل سونی و نینتندو اشاره کند و حتی ارزش کال آو دیوتی را پایین بیاورد تا بتواند راحتتر تأییدیه نهادهای نظارتی مهم سراسر جهان را دریافت کند.
منبع: Washington Post