۷ نقش دراماتیک برتر ویل اسمیت از بدترین تا بهترین
ویل اسمیت به دلیل شوخطبعی و جذابیت و طنازی بیحد و حصرش در نقش برجسته خود در مجموعه تلویزیونی محبوب شاهزاده جدید بل ایر شناخته شد. این نقش و داستان با حضور شخصیتی که بر اساس خود اسمیت ساخته شده بود، این بازیگر را که کار خود را در ابتدا بهعنوان یک رپر آغاز کرده بود، به مخاطبان در سراسر آمریکا معرفی کرد. او با استعدادش در کمدی و انرژی بیپایان خود، این شخصیت اصلی دوست داشتنی را به بهترین شکل ممکن، به نمایش گذاشت.
این سریال او را بهعنوان فردی با مهارتهای کمدی معرفی نمود اما ویل اسمیت ثابت کرده است که توانایی ایفای نقشهای دراماتیک را هم دارد. اسمیت در فیلم جدید خود، کینگ ریچارد، نقش پدر تنیس بازان مشهور، ونوس و سرنا ویلیامز را بازی میکند. پس بد نیست تا با هم تمام آثار دراماتیک و قوی او را بررسی کنیم.
- پیشبینی اسکار ۲۰۲۲؛ آیا ویل اسمیت و دنزل واشنگتن باز برابر هم قرار میگیرند؟
- ۱۰ شخصیت جذاب با بازی ویل اسمیت که دست کم گرفته شدند
- چرا ویل اسمیت هرگز نقش یک شرور واقعی را بازی نکرده است؟
۷. دشمن ملت (Enemy of the State)
- کارگردان: تونی اسکات
- بازیگران: ویل اسمیت، یان ویت، جین هکمن
- تاریخ انتشار: ۱۹۹۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
این فیلم مهیج محصول ۱۹۹۸ به کارگردانی تونی اسکات، نگاهی بسیار آیندهنگرانه به وضعیت نظارتی در حال گسترش فعلی دارد که در آن، حریم خصوصی افراد به نام مفهومی مبهم از امنیت دولتی تهدید میشود. در این فیلم، اسمیت، وکیلی به نام رابرت کلیتون دین است که مورد هدف یک سیاستمدار فاسد قرار میگیرد که از جایگاهش در آژانس امنیت ملی برای سرپوش گذاشتن بر یک قتل، استفاده میکند. اسمیت با بریل مرموز (جین هکمن) متحد میشود تا شرایط را تغییر دهد و عدالت را برقرار کند.
اسمیت و هکمن هماهنگی و شیمی فوقالعادهای با هم دارند و پشت سر هم با موقعیتهای وخیم مواجه میشوند. اسمیت در این فیلم، حس خاصی به مخاطب القا میکند که با جذابیت مرسوم او آمیخته میشود. به مرور زمان، جهان اطراف وی، تنگ و بستهتر میشود و عملکرد اسمیت موجب میگردد تا مخاطب نسبت به او و چیزهای تاریک و تلخ اطرافش، احساس خاصی پیدا کند.
۶. هنکاک (Hancock)
- کارگردان: پیتر برگ
- بازیگران: ویل اسمیت، شارلیز ترون، جیسون بیتمن
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۴۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰
جا دارد بگوییم که هنکاک یک فیلم ناقص است و اغلب ملودراماتیک و با روندی اجباری به نظر میرسد و اصلا نمیتواند مستقیما مفهوم خود را منتقل کند. این مسئله بسیار با شخصیت اسمیت، هنکاک، همخوانی دارد که یک ابرقهرمان دائمالخمر و تلخزبان است که با اکراه به نجات جان مردم میپردازد. با این حال، او آسیب روحی زیادی میبیند و غالبا مورد تحقیر عموم مردم قرار میگیرد. نکته جالب فیلم این است که اسمیت به شکلی متعهدانه شخصیتی بداخلاق و طعنه آمیز را به تصویر میکشد که واقعا نمیخواهد یک قهرمان باشد. انزوایی که با قدرت او به وجود آمده است، وزنه سنگینی بر دوش اوست و او در تلاش برای یافتن هرگونه احساس ارتباطی با دنیای اطرافش است.
شما هنگامی که او شروع به اجتماعی بودن و مراقبت از اطرافیان خود میکند، با وجود غیرمتمرکز بودن داستان و شرایط، جذب شخصیتش میشوید. اسمیت نقش هنکاک را با پوسته خشنی بازی میکند تا از بروز احساسات و حس کردن هر چیزی دوری کند. اجرای این پوسته و دگرگونی شخصیت او بهعنوان یک نقشآفرینی قوی، در ذهنها باقی میماند. فیلم به طور کلی چندان موفق نیست اما اسمیت در سرتاسر این اثر، واقعا عالی عمل میکند. شما به این مرد بلاتکلیف، اهمیت میدهید و امیدوارید که او چیزی شبیه به آرامش را در زندگی خود پیدا کند. عملکرد اسمیت باعث میشود تا این فیلم، بیش از حد معمول خودش، دیده شود.
۵. من، ربات (I, Robot)
- کارگردان: الکس پرویاس
- بازیگران: ویل اسمیت، بریجیت مویناهان، آلن تودیک
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
- امتیاز راتن تومیتوز: ۵۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
این فیلم نوآر علمی تخیلی، مانند فیلم قبلی، چندان عالی نیست اما همچنان یک اجرای قوی از اسمیت دارد. او نقش کارآگاهی به نام دل اسپونر را بازی میکند. اسمیت به این شخصیت متعهد است. او فردی است که به دلیل فقدانی در گذشتهاش، بسیار سرسخت به نظر میرسد. وی وظیفه بررسی مرگ مشکوک بنیانگذار یک شرکت رباتیک را بر عهده دارد و باید با گذشته و آینده خود مقابله کند تا از وقوع هرج و مرج در جهان جلوگیری نماید.
درد شخصی و احساس گناه او موجب بیاعتمادیاش به رباتهای هوشمند مصنوعی شده است. او شروع به مراقبت و ایجاد پیوند با رباتی به نام سانی (آلن تودیک) میکند و شخصیتش به مرور زمان رشد میکند. بالا و پایین رابطه آنها با یکدیگر، نقطه روشنی در آشفتهبازار فیلم است. شما با دیدن تمام مشکلات اسمیت، نسبت به او احساس دلسوزی میکنید. اسمیت تلاش میکند تا بحرانهای بیرونی و درونی دنیای خود را برطرف کند. این فیلم به دلیل اجرای اسمیت در نقش اصلی، شما را درگیر خود میکند.
۴. در جستجوی خوشبختی (The Pursuit of Happyness)
- کارگردان: گابریل ماکینو
- بازیگران: ویل اسمیت، جیدن اسمیت، ثندیو نیوتون
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۶
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
در جستجوی خوشبختی به واسطه اجراهای خوب خود و بهعنوان داستان پدری که تلاش میکند تا زندگی خود را در جهان بهبود ببخشد، اثری جذاب به حساب میآید. اسمیت نقش کریس گاردنر واقعی را بازی میکند. او فروشندهای است که در شرایط سخت قرار میگیرد و بیخانمان میشود. این فیلم بر اساس کتاب خاطراتی به همین نام، داستان کریس را دنبال میکند که باید راهی برای بزرگ کردن پسرش (جیدن اسمیت) بیابد و در عین حال، روی پاهایش بایستد. این فیلم از آن دسته آثار درباره تلاش و سختکوشی برای رسیدن به خواستهها است که البته چندان نسبت به شرایط فقر، دقیق نیست. در جستجوی خوشبختی از پرداختن صادقانه به این موضوع که سیستمها و سازمانهای مختلف، جهان را به چنین جایی تبدیل کردهاند، خودداری میکند.
با این حال، فیلم، اسمیت را بهعنوان فردی بسیار مهربان نشان میدهد و او هرگز انسانیت خود را از دست نمیدهد. صحنههایی از فیلم که در آنها، پدر و پسر، مکالماتی صریح درباره جهان دارند، بیتردید بهترین بخشهای این اثر هستند. داستان، دیدگاه سادهای از موضوعات عمیقتر ارائه میکند و اسمیت از طریق تلاش بیوقفهاش برای دستیابی به زندگی بهتر، سطح اثر را ارتقا میدهد. فیلم بر روی مردی تمرکز میکند که موفق میشود تا شرایط خود را تغییر دهد و در عین حال، طبیعت و ذات ضعیف زندگی او را هم نشان میدهد که میتوانست به راحتی، وضعیت او را بدتر کند. اسمیت، درد و اضطراب را چنان به تصویر میکشد که نمیتوان به کاراکتر او اهمیت نداد. او در یک فیلم نسبتا خوب، یک بازیگر قدرتمند است.
۳. من افسانه هستم (I Am Legend)
- کارگردان: فرانسیس لارنس
- بازیگران: ویل اسمیت، آلیس براگا، چارلی تاهان
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۷
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۲ از ۱۰
بخشهایی از من افسانه هستم نمیتواند آن مفهومی را که در نظر دارد منتقل کند اما این فیلم به واسطه بازی عالی اسمیت بهعنوان مردی که در دنیایی مرگبار تنها مانده است، به اثری عمیق تبدیل میشود. اسمیت نقش رابرت نویل، ویروس شناس و تنها بازمانده یک بیماری مرگبار را بازی میکند. او اکنون روزها با سگش در نیویورک پرسه میزند و با مانکنها صحبت میکند تا چیزی شبیه به یک ارتباط انسانی را بازسازی کند. رابرت کاملا تنها نیست، زیرا شهر در حال حاضر توسط جهش یافتههای خونآشاممانندی تسخیر شده است که هر شب او را تهدید به کشتن میکنند. صحنه اولیه فیلم که در آن، او به همراه سگش در وان حمام است و این موجودات در اطراف او تکهتکه میشوند، وحشتناک است و اسمیت بدون این که اهمیتی بدهد و حرفی بزند، به کار خود ادامه میدهد.
بقیه فیلم هم به همین ترتیب ترسناک است و رابرت شبانهروز تلاش میکند تا درمانی برای جهش یافتهها پیدا کند و آنها را به شکل انسانی خود بازگرداند. او به مرور زمان در انزوای خود گم میشود. اسمیت لایههای زیرین شخصیت خود را بروز میدهد تا شکستگی درونی او را بیشتر به نمایش بگذارد. ریتم این فیلم متناسب با بازی او پیش میرود، زیرا اسمیت اغلب تنها شخصیت این اثر است. فلشبکها، شکافهای داستان را پر میکنند و اتفاقات مرتبط با اطرافیان او در گذشته و این که چرا هیچ کس برای او باقی نمانده است را نشان میدهند. صحنههایی که او در آنها در حال مبارزه ناامیدانه برای درمان این موجودات است، قابل تحسین و فوقالعاده تأثیرگذار هستند. در ادامه، اسمیت به این فکر میکند که شاید تلاش او بیهوده باشد و سرخورده میشود. اسمیت در هر لحظه از این فیلم آخرالزمانی، اجرایی بسیار برجسته ارائه میدهد.
۲. شاه ریچارد (King Richard)
- کارگردان: رینالدو مارکوس گرین
- بازیگران: ویل اسمیت، سرنا ویلیامز، ونوس ویلیامز
- تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۶ از ۱۰
جدیدترین فیلم این لیست، شاه ریچارد، پرتره ظریفی از پدری دوست داشتنی است که تمام تلاشش را برای بهبود شرایط خانواده خود انجام میدهد. او دخترانش، ونوس و سرنا را در حالی که در طول روز و حتی در شیفت شب هم کار میکند، به تمرین تنیس میبرد. او این کار را انجام میدهد تا آنها شانسی برای زندگی بهتر داشته باشند و استعدادهایشان را بروز دهند. ریچارد عمیقا دخترانش را دوست دارد و به آنها اهمیت می دهد، اگرچه اغلب در نشان دادن این عشق و علاقه، مشکل دارد. اسمیت فقط سعی نمیکند تا رفتار و الگوی مردانه را تکرار کند، اگرچه این مضمون را هم به طور کامل به نمایش میگذارد. او وضعیت احساسی و شخصیت بزرگ ریچارد را در جهانی گزنده و ترسناک به تصویر میکشد. ریچارد دوران سختی را بهعنوان یک مرد سیاهپوست که در آمریکا زندگی میکند، پشت سر گذاشته است.
این اتفاق زخمهای عمیقی بر روح او بر جای گذاشته است. اسمیت، به طور خلاصه، دردی را که او متحمل میشود و نحوه شکلدهی زندگی او به واسطه این درد را نشان میدهد. در لحظهای تلخ از فیلم، او برای انتقام گرفتن، کمی خشونت به خرج میدهد و نشان میدهد که چقدر رویای فرزندانش، برای او مهم است. اسمیت در قالب یک اجرای محترمانه و در عین حال جامع، به تمام جزئیات شخصیت ریچارد بهعنوان یک مرد، جان میبخشد. اسمیت به طور کامل در نقش خود غرق میشود و در یکی از به یاد ماندنیترین بازیهایش در سالهای اخیر، عالی کار میکند. جزئیات دوستداشتنی بسیاری در سبک این بازیگر وجود دارد.
۱. علی (Ali)
- کارگردان: مایکل مان
- بازیگران: ویل اسمیت، جیمی فاکس، یان ویت
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۱
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۸ از ۱۰
فیلم عظیم مایکل مان در سال ۲۰۰۱، علی، کار سختی در پیش داشت. چگونه باید یکی از نمادینترین چهرههای تاریخ را در یک فیلم نشان داد؟ هیچ فیلمی هرگز نمیتواند تمام شخصیت محمدعلی را به تصویر بکشد، اگرچه این فیلم تا اندازهای که ممکن است به کاراکتر او نزدیک میشود. اسمیت، شوخ طبعی و جسارت این بوکسور معروف و اعتقادات عمیقی را که در طول زندگیاش حفظ کرده بود به تصویر میکشد. اسمیت خودش به طور واقعی در مبارزات حاضر میشود و حتی در این لحظات هم خوش میدرخشد. در پشت پرده مبارزات فیلم، میتوانیم با وجهه آرام علی بیشتر آشنا شویم.
در این لحظات آرام، او به آیندهاش فکر میکند و شما واقعا ارتباط عمیقتری با علی، احساس میکنید. او واقعا بامزه و شوخطبع و در عین حال، مردی عمیقا متفکر بود. قویترین لحظات فیلم، درباره مخالفت عمیق علی با جنگ ویتنام و مواجهه او با عواقب طولانیمدت این مخالفت است. این موضع، آزادی و آینده او را تهدید میکرد و البته شجاعت بیشتری به او میبخشید. اسمیت بهخوبی این بخش از شخصیت علی را به نمایش میگذارد و برداشتی کامل از شخصیت او ارائه میدهد. این فیلم بهترین و جذابترین عملکرد اسمیت است که شاید او دیگر هرگز به سطح آن نرسد، چرا که اجرایی کامل و بینقص است.
منیع: collider