چرا اسکوئر انیکس استودیوهای غربی خود را فروخت؟
این طور که به نظر میرسد، دنیای گیمینگ نمیتواند مدت زیادی را بدون خبر خرید یک استودیو، بگذراند. آخرین مورد این اخبار، به دلایل زیادی عجیب بود. همینطور اینکه هیچکس انتظار این خرید را نداشت. شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix) به طور کاملاً ناگهانی استودیوهای غربی خود را به شرکت امبریسر (Embracer) فروخت. این استودیوها شامل کریستال داینامیکس (Crystal Dynamics) و ایدوس (Eidos) هستند.
نکته مهم اینجاست که این استودیوها برخی از سری بازیهای مهم مثل توم رایدر (Tomb Raider) و دوس اکس (Deus Ex) را ساختهاند. به طور کلی این حرکت باعث میشود تا اسکوئر انیکس از بازار بازیهای غربی خارج شود. به این معنا که این شرکت روی عناوین ژاپنی و مخصوص خود تمرکز خواهد داشت. در حال حاضر شاید اینکار چندان به نفع اسکوئر انیکس نباشد. با اینحال نشان میدهد که این شرکت به فکر تغییر رویه درآمد زایی خود است.
لوییس وارد (Lewis Ward) یکی از محققان در صنعت گیمینگ، میگوید که در این مدت درآمد اسکوئر اینکس خوب بوده است. به همین دلیل اینکه شرکتهای خود را فروخته است، غیر منطقی نیست. اینکه چرا به این قیمت ارزان فروخته است، عجیب است. همینطور اینکه چرا عناوینی با این درجه اهمیت را از دست داده است. وارد میگوید:
مشکل من اینجاست که اینکه دو استودیو که بیش از ۲.۴ میلیارد دلار درآمد داشته است، با قیمت ۳۰۰ میلیون دلار به فروش برسد. اینکار اصلاً سودآور برای شرکت نیست. اگر امبریسر قیمت زیادی را پیشنهاد کرده بود به نظر منطقی میرسید، اما این شرکت این کار را نکرده است. مخصوصاً الان که بازار خرید و فروش استودیوها به شدت داغ است. پس قیمت ۳۰۰ میلیون دلار اصلاً منطقی نیست.
این خرید مشابه اتفاقی است که برای اکتیویژن (Activision) افتاد. اکتیویژن بعد از اتفاقات پیش آمده افت زیادی در سهام داشت و مایکروسافت آن را خریداری کرد. پس تنها دلیل برای خرید ارزان این دو استودیو باید وجود مشکل در آنها باشد.
یکی دیگر از محققان در زمینه گیمینگ به نام پیرز هاردینگ (Piers Harding) بر این عقیده است که این کار یک راه دیگر برای کوچک کردن کمپانی اسکوئر اینکس است. با اینکار این شرکت روی پروژههای مخصوص خود متمرکز بوده و میتواند به اهداف بلند مدت خود برسد. امکان دارد که سرمایهگذاریهای دیگر این شرکت باعث شده باشد تا به فروش استودیوهای غربی خود ترغیب شود. پیرز در ادامه توضیح داد:
اسکوئر انیکس برای مدت زیادی است که به فکر فروختن این بخش از شرکت خود است. دلیل آن هم تمرکز روی پروژههای آینده است. نکته اینجاست که این شرکت نتوانست از استودیوهای غربی درآمد خیلی زیادی بدست بیاورد. به همین دلیل به فکر ساخت یک کمپانی کوچک اما سود و پیشرفت بهتر است.
در کنار رشد کلی سیستم این شرکت، اسکوئر اینکس قصد دارد تا در زمینه بلاکچین (Block Chain) و هوش مصنوعی نیز پیشرفت کند. همین موارد باعث خواهند شد تا به عنوان یک کمپانی قویتر عمل کند. ساخت عناوین بزرگی مثل توم رایدر باعث میشد تا این شرکت از اهداف اصلی خود دور بشود. به همین دلیل به خاطر اولویتهایش اسکوئر اینکس تصمیم گرفت تا این دو شرکت را بفروشد.
اسکوئر اینکس اعلام کرد که این فروش برای سرمایهگذاری در زمینه بلاکچین انجام شده است. با اینحال وارد اعتقاد دارد که این حرکت برای بازگشت اسکوئر اینکس به اصالت خود است. به نظر میرسد که این کمپانی قصد دارد تا به عناوین و استودیوهای ژاپنی خود بیشتر اهمیت دهد. نکته مهم اینجاست که اسکوئر اینکس روی بازی انتقام جویان مارول (Marvel’s Avengers) بسیار ضرر کرد. فروش عناوین شرکت کریستال داینامیکس وضعیت بهتری داشته با اینحال هر دو شرکت فروخته شده در ضرر کردن کلی اسکوئر اینکس سهیم بودند.
یکی از دلایلی که باعث شد در دهه گذشته استودیوهای غربی اسکوئر اینکس فروش خوبی نداشته باشند، سابقه آنها بود. به این معنا که در میان جامعه گیمینگ عملکرد ضعیف این استودیوها مطرح بود. اگر توم رایدر را استثناء قرار دهیم که عملکرد خوبی داشت، عناوین دیگر مثل انتقام جویان اصلاً خوب نبودند. بخش موبایل اسکوئر اینکس نیز حرفی برای گفتن نداشت. اسکوئر اینکس اطلاعات دقیقی از اینکه عملکرد هر استودیو چگونه بوده است، ارائه نداد. به طور کلی میتوان گفت که این کمپانی از عملکرد استودیوهای غربی خود راضی نبوده است.
شرکت امبریسر با این خرید یک گام دیگر به سمت تبدیل شدن به بزرگترین ناشر برداشت. وارد در این مورد توضیح داد:
شرکت تنسنت (Tencent) تمایل زیادی به خرید استودیوهای دیگر دارد. با اینحال نمیتوان از امبریسر چشم پوشی کرد. این شرکت نیز به دنبال استودیوهای مختلف با آینده درخشان است. همینطور اینکه در این مدت رشد بسیاری داشته است. به همین دلیل روی استودیوهای خاص سرمایهگذاری میکند.
در حال حاضر امبریسر در شرایط خوبی قرار دارد. به این معنا که اکثر پولی که سرمایهگذاری کرده است را دوباره بدست آورده است. در اصل این شرکت قبل از اینکه نتیجهای از یک استودیو ببیند، سرمایهگذاری زیادی روی آن میکند. به نوعی میتوان گفت که یک ریسک بسیار بزرگ میکند. با اینحال تا الان این رویکرد نتیجه خوبی داشته است.
خرید این دو استودیوی اسکوئر اینکس توسط شرکت امبریسر باعث شده تا عناوین بیشتری در دست این ناشر بسیار بزرگ قرار بگیرد. اگر عناوینی که کریستال داینامیکس و ایدوس عرضه میکنند، فروش خوبی داشته باشد، این شرکت به راحتی پولی که سرمایهگذاری کرده است را بدست میآورد.
در حال حاضر رقابت برای خرید استودیوهای مختلف به شدت زیاد است. سونی و مایکروسافت هر دو برای نجات دادن سهام خود دست به خرید استودیوهای بزرگی مثل اکتیویژن و بانجی میزنند. اینکه استودیوهای کوچک توسط کمپانیهای بزرگ خریداری شوند هم خوب است و هم بد. اگر نیمه پر لیوان را نگاه کنیم، شرکتها سرمایه بیشتری داشته و بهتر میتوانند کار کنند. از طرفی حمایت هم خواهند شد.
نیمه خالی لیوان اینجاست که شرکتهای بزرگ بیشتر اوقات شرکتهای کوچکتر را مجبور میکنند تا یک عنوان را در تاریخ معین عرضه کنند. خواه بازی کامل باشد یا ناقص باید در یک زمان مشخص عرضه شود. به همین دلیل ما شاهد عناوین ناقص زیادی خواهیم بود. همینطور اینکه امکان دارد که جلوی خلاقیت یک استودیو را بگیرند. برای مثال یک استودیو که در زمینه اول شخص شوتر قوی بوده، حال مجبور است به طور دائم به این سبک بپردازد. به دلیل اینکه کمپانیهای بزرگ بیشتر از خلاقیت، به سود خود اهمیت میدهند.
حرکت اسکوئر اینکس بیشتر برای آینده و اولویتهای این شرکت بوده است. به همین دلیل تصمیم گرفته تا خود را به طور کامل از بازار غرب جدا کرده و روی چیزی که تخصص دارد، تمرکز کند.
منبع: Gamespot.com