چرا فاینال فانتزی ۸ لایق بازسازیای است که هیچوقت ساخته نخواهد شد؟
پس از موفقیت فاینال فانتزی ۷ در سال ۱۹۹۷، هشتمین نسخه از این سری نقشآفرینی محبوب، تنها دو سال بعد به دست طرفداران رسید. سکانسهای حماسی فول موشن، موسیقیهای گوشنواز، داستانی درباره مدرسهای از مزدوران جوان که با خاطرات محو شده و نیاز به قهرمانانی برای مقابله با یک جادوگر شیطانی به هم گره خورده و یک سیستم نبرد پیشرفته اما آشنا توانست بازیکنان زیادی را جذب خود کند.
این بازی حتی دارای دو پروتاگونیست اصلی بود و برای مدتی زمان ما را بین کارآموز مزدور تنها، اسکوال لئونهارت (Squall Leonheart) و سربازی کارکشته، لاگونا لوآر (Laguna Loire) در یک سری فلشبکها تقسیم میکرد. با این حال، سالها بعد، زمانی که به عقب برگشته و نسخههای محبوب خود از این سری را دستهبندی میکنیم، فاینال فانتزی ۸ معمولا اثری است که با کم توجهی از سوی طرفداران مواجه میشود. با این حال این اثر برای جنبههایی که کیفیت خوبی از خود نشان داده، شایستهی نگاهی دیگر است. حال در اینجا به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا فاینال فانتزی ۸ لایق بازسازیای است که هیچوقت ساخته نخواهد شد.
ترکیب بهترین عناصر قدیمی و جدید
در سال ۱۹۹۴، فاینال فانتزی ۶ افسانههای سری از جادو، فناوری و کریستالها را با لایهای ضخیم از سیاست و قدرت نظامی ترکیب کرد. از طرفی این بازی به مبارزات شخصیتهایش وزن زیادی اضافه کرد و دلیلی برای تمرکز روی تاثیرات طرح داستان بر دنیای اطرافشان ایجاد کرد. این تکنیکی است که پس از آن به پیچیدگیهای خیرهکنندهای در نسخههای مختلف بعدی، از داستان مجلل نسخهی دوازدهم از جاسوسان و دستکاری دانای کل تا دسیسههایی به سبک بازی تاج و تخت در نسخهی شانزدهم منجر شد. در مقابل آن، نسخهی هشتم یک طرح ساده از جنگ تروریستی نسخهی هفتم بود. این بازی توطئههای ژئوپلیتیکی نسخهی ششم را بازگرداند.
از توانایی عشق در پیوند دادن ما به هم علیرغم شکافهای زمان و جنگ بینمان و نگاه بالغانه به آسیبهای روانی که کودکان سرباز متحمل شدهاند، این پسزمینهای است که بزرگترین مضامین فاینال فانتزی ۸ را شکل میدهد. علیرغم کمبود مکا، فاینال فانتزی کمی عناصر گاندام را در درون خود قرار داد و محیطی را برای رشد شخصیتهایی ایجاد کرد که بعدها در فاینال فانتزی ۱۰ استفاده و با استقبال بهتری مواجه شد. علاوهبر این، نسخهی هشتم موفق شد خود را با توطئههایی هزارتویی مانند غرق نکند. بیشتر حرکات شطرنج وار بزرگتر از طریق چشماندازهای اسکوال، رینوآ و بقیه قابل مشاهده است.
خود جهان بازی بینام است و تعداد انگشت شماری از قدرتهای جهانی پرتنش آن با مجموعهای از داستانهای پیشزمینه همراه نیستند. بالامب میدان آزمایش مستضعفان است، گالبالدیای متجاوز تشنهی جنگ است و استار یک ابرقدرت فناوری منزوی است که در ابتدا سهمش در درگیری مرکزی ناشناخته است. این یک بازگشت خوشایند به عصر پیکسلها است. برای پر کردن آن، فاینال فانتزی ۸ گروههای قهرمان قدیمی را میگیرد و آنها را تغییر میدهد.
شخصیتهای شگفتانگیز
همانطور که برازنده تعدادی از افرادی است که به شدت وارد جنگ شدهاند، اکثر اعضای گروه فاینال فانتزی هشتم به عنوان یک کهنالگو کار خود را شروع میکنند. سیفر (Seifer) قلدر، نوعی کیفر ساترلند در فیلم Stand by me است. اسکوال یک درونگرای احساسی است که خوشبختانه دوران اینسل بودن را از دست داده است. زل (Zell) مردی ورزشکار است و ایروین (Irvine) کن گاوچران است! رینوآ همان ملکهی برفی و سلفی همان پیکسی است. البته این نامهای مستعار بی جهت نیست. به عنوان مثال رینوآ به خاطر شخصیت محتاط و مستقل خود شناخته میشود و در ماموریتها به شدت خونسرد است. از طرفی سلفی پرانرژی، بازیگوش و خوش بین است. او اغلب انرژی مثبت و آرامی را به گروه میآورد. این ویژگیهای شیطنتآمیز اغلب به پیکسیهای افسانهای مرتبط است.
شروع تقریبا بدون پیشزمینهی شخصیتها نیز هدفی دارد که برای اعتراض بازی به سربازان کودک بوده و هم دلخراش و هم معنادار است. همین عمل سربازی برای سید (SeeD)، به کارگیری نیروهای نگهبان و وادار کردن جادو بریای خدمت به آنها، به تدریج خاطرات آنها را از بین برده است. در این میان مضمون مردانگی سمی نیز تا حدی وجود دارد. دوئلها و قلدری بین سیفر و اسکوال به این دلیل اتفاق میافتد که خروجیهای عاطفی کمی در زندگی آنها وجود دارد. این به ویژه در مورد سیفر صدق میکند که برای احساس شایستگی به توانایی بدنی خود متکی است. او در نهایت به یک شوالیه برای ادیا تبدیل میشود زیرا این تنها کاری است که میتواند انجام دهد.
از طرفی اسکوال به دنبال چیز دیگری است. بر خلاف شخصیت اصلی فاینال فانتزی ۷ یعنی کلود استرایف، رشد او به عنوان یک شخص ناشی از درگیری او نیست. او باید در عوض یاد بگیرد که چگونه با پذیرش خاطرات، احساسات و نیاز خود به عشق، به فدی ایدهال تبدیل شود. او از روی مهربانی و احترام به شوالیه رینوآ تبدیل میشود. این عشق در آخر زندگی او را نجات میدهد و به او پایانی خوش میدهد. موردی در کمتر نسخهای از این سری شاهد آن هستیم. در همین حال، ترس از حیلههای زنانه، هستهی اصلی درگیری بازی است که با طبیعت دوست داشتنی رینوآ و داستان والدین الون منعکس شده است. جادوگران اغلب مورد ترس و نفرت قرار میگیرند، حتی زمانی که موهبت جادویی آنها به زور برای استفادهی دیگران مهار میشود.ادیا، تحت سیطرهی جادوگر دیگری، اولتیمسیا، از این ترسها به نفع خود استفاده میکند. او جنگ را دستکاری میکند تا بتواند آیین فشردهسازی زمان خود را انجام دهد و تمام زمان و فضا را به یک تکینگی وادار کند تا کنترل کاملی بر آن داشته باشد.
از دست رفتن کدهای بازی و نسخهی ریمستر
از یکی از طرفداران فاینال فانتزی در مورد پورتهای کامپیوتر مشکل دار فاینال فانتزی ۷ و ۸ و مدت زمانی که طول کشید تا ریمسترهای آنها وارد قفسههای فروشگاهها شوند، بپرسید و احتمالا داستان بحث برانگیزی در مورد زمانی که اسکوئر انیکس تمام کدهای برنامهنویسی بزرگترین بازیهای خود را از دست داد، دریافت خواهید کرد. این افسانهای است که تا حدی درست است. در سال ۲۰۱۹، یوسوکه ماتسودا (Yosuke Matsuda)، مدیر عامل شرکت، به این مورد اعتراف کرد و به مخاطبان در رویداد E۳ گفت که آنها متعهد به دیجیتالی کردن کتابخانهی آثار خود هستند، اما برخی از دادههای بازی در واقع از بین رفته است.
با این حال چیزی که فعلا نداریم، تاییدیهای است که این اتفاق برای بازیهای فاینال فانتزی ذکر شده رخ داده است. حکایتی وجود دارد از مدیر عامل سابق Eidos که پورتهای کامپیوتر را مدیریت میکرده و تماسی را نشان میدهد که او از اسکوئر دریافت کرده و نسخهی اصلی کد فاینال فانتزی ۷ از آنها درخواست شده است. نسخهی او از داستان با باور منطقی او از از دست رفتن کد اصلی نسخهی هفتم به پایان میرسد. در این میان فرض بر این است که فاینال فانتزی ۸ نیز همین مشکل را تجربه کرده است. همچنین این یک حدس منصفانه است که از یک پورت کامپیوتر بد استدلال شده است. کنترلهای نه چندان خوب، کیفیت موسیقی بد و کرشهای مکرر، سفر اسکوال و رینوآ در رایانههای شخصی را به یک فاجعه تبدیل کرد. در سال ۲۰۱۹، یعنی تقریبا بیست سال پس از انتشار اولیه، نسخهی ریمستر در نهایت برای همهی سیستمهای مدرن در دسترس است.
بازی Final Fantasy VIII: Remastered بهبودهایی مشابه بقیهی ریمسترهای دوران پلیاستیشن را که در آن سال منتشر شد، به همراه پیکسل ریسمترهایی که در سال ۲۰۲۳ شروع به انتشار کردند، را به بازی اضافه میکند. هرچند در حالی که مدلهای شخصیتها بهبود یافتهاند، پسزمینهها همچنان آشفته هستند. علاوهبر این، بزرگترین انتقادات از بازی فراتر از تغییر حالت God Mode مورد توجه قرار نمیگیرد و تغییری در آنها برای این نسخه ایجاد نشده است. در واقع چیزی که میتوانست راه جالب و تازهای برای تجربهی بازی باشد، به تجربهای نه چندان جذاب تبدیل شده است که در آن حتی
آهنگ محبوب Eyes on Me که در ابتدا توسط هنرمند چینی Faye Wong خوانده شده بود، در ریمستر وجود ندارد. فرض بر این است که این اتفاق به دلیل مشکل کپیرایت رخ داده است، اما مانند شایعات مربوط به کد گم شده، حقایق کمی وجود دارد که به طور قطع به ما بگوید که چه اتفاقی افتاده است.
در ستایش بازسازی نسخهی هفتم
بازسازی فاینال فانتزی ۷ سالها پیش تولید خود را زیر نظر هوادارانی وحشتزده و تا حدی عصبانی که تلاش میکردند خود را برای بدترین شرایط آماده کنند، تحمل کرد. با این حال چیزی که در نهایت بدست آنها رسید، یک تجربهی خیرهکننده بود که بازی مورد علاقهی آنها را با یک پیچ و تاب چند وجهی تازه همراه کرد. به عنوان مثال موضوع اگر آریث زنده میماند چه میشد دیگر محدود به فن فیکشنها نیست و اکنون این یک احتمال است، زیرا آخرین دختر سترا علیرغم قدرتهایی که به نظر میرسد مصمم هستند که سرنوشت را تکرار کنند. از سرنوشت خود آگاه است.
این یک پیچش تازه برای داستان کلود است. با این حال چنین پیچشها میتوانند در دنیای جادوگرانی که قادر به مهار زمان و مکان هستند، معنای بیشتری پیدا کند. آیا به یقین میدانیم که تهدید فشردهسازی زمان به پایان رسیده است؟ آیا آنتاگونیست بازی تنها شیطان موجود در آن است؟ گفتنی است که بعد از رینوآ جادوگران بیشتری وجود خواهند داشت و قرنها قبل از آن نیز وجود داشتهاند. آنها همچنین بخشی از افسانهی خلقت هنوز مرموز جهان توسط خدایی به نام هاین هستند و فاینال فانتزی شانزدهم به ما نشان داده است که هر آنچه در مورد دنیای کریستالها و خدایان باور داریم، لزوما قرار نیست درست باشد.
از فاینال فانتزی ۱ تاکنون، هر بازی در این مجموعه نقطهی عطفی برای زندگی گیمینگ هر کسی است؛ یک بازی خاص که در زمانی عرضه شد که آنها به آن نیاز داشتهاند. فاینال فانتزی ۸ هنوز هم یکی از این بازیها است و به عنوان یادگاری از آزمون و خطای سازندگان پس از موفقیت نسخهی هفتم و بازگشتی دنج به سیاستهای مبهم اما جذاب عصر پیکسلها، با وجود ایراداتش، یکی از بازیهای مورد علاقهی بسیاری از بازیکنان است. با این حال اگر شما نیز علاقه دارید این اثر را تجربه کنید، بهتر است بدانید که با وجود گزینههای بهتر برای بازسازی، ساخت ریمیک این اثر احتمالا هیچوقت کلید نخواهد نخورد.
منبع: Den of Geek