چرا تلویزیونهای ۱۴۴۰p در بازار حضور ندارند؟
مانیتورهای دارای رزولوشن ۱۴۴۰p در بازار حضور گستردهای دارند اما چرا خبری از تلویزیونهای ۱۴۴۰p نیست؟ چرا وقتی که این رزولوشن نسبت به ۱۰۸۰p جذابیت بسیار بیشتری دارد و از طرف دیگر نسبت به پنلهای ۴K هزینهی ساخت آنها کمتر است، تلویزیونهای مبتنی بر این رزولوشن راهی بازار نمیشوند؟
چرا رزولوشن ۱۴۴۰p عالی است؟
مجموع پیکسلهای موجود در پنل ۱۴۴۰p به ۳۶۸۶۴۰۰ پیکسل میرسد و این در حالی است که در یک پنل ۱۰۸۰p در مجموع با ۲۰۱۷۳۶۰۰ پیکسل سروکار داریم. بنابراین عملا تعداد پیکسلهای یک نمایشگر ۱۴۴۰p، دو برابر پیکسلهای نمایشگر ۱۰۸۰p است. بنابراین اگر از یک نمایشگر ۱۰۸۰p به سراغ نمایشگر ۱۴۴۰p بروید، با بهبود قابل توجهی از نظر کیفیت تصویر روبرو میشوید اما در صورت حرکت از ۱۴۴۰p به سمت ۴K، چنین ارتقایی احساس نمیشود.
باید خاطرنشان کنیم اگرچه در نمایشگر ۴K با ۸۲۹۴۴۰۰ پیکسل یا به عبارت دیگر دقیقا ۴ برابر پیکسلهای ۱۰۸۰p روبرو هستیم، ولی در دنیای واقعی با توجه به اینکه بسیاری از کاربران فاصلهی زیادی نسبت به تلویزیون دارند، اکثر کاربران نمیتوانند تفاوت پنل ۱۴۴۰p و ۴K را در این فاصله تشخیص دهند.
بر اساس نمودار بالا، اگر در فاصلهی بیشتر از ۱.۵ متر نسبت به تلویزیون ۵۵ اینچی ۴K قرار داشته باشید، عملا کیفیت تصویر برای شما تفاوتی با تلویزیون ۱۴۴۰p نخواهد داشت. البته در این زمینه خود محتوای در حال نمایش هم تاثیرگذار است اما در کل اگر فاصلهی زیادی نسبت به تلویزیون داشته باشید، مزایای ۴K تا حد زیادی از دست میرود. حتی اگر از تلویزیون غولپیکر ۸۵ اینچی استفاده کنید، برای بهرهگیری از تمام مزایای ۴K باید حداکثر در فاصلهی ۲.۵ متری نسبت به تلویزیون قرار داشته باشید.
از سوی دیگر زمانی که مشغول تماشای محتوای ۴K مانند فیلمهای سینمایی هستید، این موضوع احتمالا اهمیت زیادی برای شما ندارد. اما برای بازیها که باید برای رزولوشن ۴K رندر شوند، چنین کاری به معنای فدا کردن بخشی از نورپردازی و افکتهای بازی خواهد بود. این در حالی است که رزولوشن ۱۴۴۰p تعادل بسیار خوبی بین کیفیت مناسب و جزئیات بازیها ارائه میدهد. در حقیقت کنسولهای جدید بیشتر بازیها را از نظر سختافزاری با رزولوشن ۱۴۴۰p رندر میکنند و سپس با نرمافزار آن را به ۴K میرسانند.
سازندگان کنسولها چارهای جز تبعیت از استانداردهای مربوط به تلویزیونها ندارند اما در دنیای کامپیوترها، رزولوشنهای بیشتری وجود دارد و به همین خاطر بین گیمرهای PC، رزولوشن ۱۴۴۰p طرفداران پروپاقرص زیادی دارد.
مزایای تلویزیونهای ۱۴۴۰p
اما یک تلویزیون ۱۴۴۰p دقیقا چه مزایایی ارائه میکند؟ اول از همه باید به هزینهی پایینتر ساخت پنلهای ۱۴۴۰p نسبت به پنلهای ۴K اشاره کنیم. طبیعتا زمانی که تعداد پیکسلهای موجود در پنل کمتر باشد، ساخت آن هم هزینهی کمتری در پی دارد. در ضمن از آنجایی که بیشتر بازیها به صورت نیتیو رزولوشن ۱۴۴۰p را ارائه میدهند، احتمالا یک نمایشگر ۱۴۴۰p میتواند کیفیت بهتری ارائه دهد زیرا دیگر لازم نیست با الگوریتمهای مختلف، رزولوشن افزایش پیدا کند. همچنین بیشتر بازیهایی که رزولوشن ۴K را هدف گرفتهاند، معمولا فریمریت ۳۰ فریم در ثانیه را ارائه میدهند که البته اگر گرافیک بازی سادهتر باشد، فریمریت برای ۴K از این مقدار بیشتر خواهد شد.
فقدان استاندارد ۱۴۴۰p برای پخش تلویزیونی
اما دلیل اینکه چرا خبری از تلویزیونهای ۱۴۴۰p نیست، به فقدان یک استاندارد پخش تلویزیونی برای این رزولوشن برمیگردد. در این زمینه سازمانهای بینالمللی بزرگی وجود دارند که استانداردهای فنی پخش تلویزیونی را مشخص میکنند. در حال حاضر این استانداردها شامل ۷۲۰p، ۱۰۸۰i/p، ۴K و ۸K است. بدون وجود یک استاندارد بینالمللی برای ۱۴۴۰p، هیچ انگیزهای برای سازندگان تلویزیونها برای پشتیبانی از این رزولوشن وجود ندارد.
به همین خاطر مثلا در ابتدا، پلی استیشن ۵ اصلا از این رزولوشن پشتیبانی نمیکرد ولی بعد از اینکه سونی متوجه شد کاربران زیادی این کنسول را با مانیتور ۱۴۴۰p استفاده میکنند، با انتشار یک آپدیت نرمافزاری این مشخصه را برای کنسول خود ارائه کرد. این روزها حتی تعداد زیادی از گوشیهای هوشمند هم از رزولوشن ۱۴۴۰p پشتیبانی میکنند و به همین خاطر سرویسهای استریمینگ محتواهای ۱۴۴۰p را در اختیار کاربران قرار میدهند.
آیا واقعا تلویزیون ۱۴۴۰p ارزانتر از تلویزیون ۴K خواهد بود؟
با وجود اینکه هزینهی ساخت یک پنل ۱۴۴۰p ارزانتر از پنل ۴K تمام میشود، اما در واقعیت عوامل دیگری هم در هزینهی ساخت تلویزیون نقش مهمی را ایفا میکنند. از جملهی آنها میتوانیم به مواردی مانند کیفیت ساخت پنل، ویژگیهای تلویزیون و حتی نام برند اشاره کنیم. بنابراین حتی اگر یک پنل ارزانتر ساخته شود، این موضوع لزوما به این معنا نیست که هزینهی ساخت تلویزیون ۱۴۴۰p نسبت به مدل ۴K بسیار کمتر خواهد بود.
مقیاسبندی ناقص محتواهای ۱۰۸۰p
از دیگر دلایلی که شرکتها علاقهای به ساخت تلویزیونهای ۱۴۴۰p ندارند، باید به موضوع مقیاسبندی اشاره کنیم. رزولوشن ۱۴۴۰p دقیقا ۴ برابر ۷۲۰p است و بنابراین محتوای ۷۲۰p میتواند بهخوبی به حد نمایشگر ۱۴۴۰p برسد. اما بین ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p این هماهنگی وجود ندارد. به همین خاطر اگر محتوای ۱۰۸۰p بخواهد توسط نمایشگر ۱۴۴۰p پخش شود، ممکن است با اعوجاج تصویر یا دیگر مشکلاتی از این دست روبرو شوید که طبیعتا چنین چیزی اصلا ایدهآل نیست.
در طرف مقابل، ۴K دقیقا ۴ برابر ۱۰۸۰p است و از نظر مقیاسبندی هیچ مشکلی به وجود نمیآید. البته بازیهایی که با رزولوشن ۱۴۴۰p اجرا میشوند برای رسیدن به ۴K باید از الگوریتمهای نرمافزاری بسیار پیشرفتهای استفاده کنند تا در این بین مشکلی ایجاد نشود. به همین خاطر اگرچه از نظر تئوری همین الگوریتمهای مشابه میتوانند محتوای ۱۰۸۰p را به ۱۴۴۰p برسانند، اما سازندگان تلویزیونها علاقهای برای توسعهی این نوع الگوریتمها نشان نمیدهد.
همهگیر شدن ۸K در آیندهی نزدیک
وقتی صحبت از تلویزیونهای ۱۴۴۰p میشود، در این میان نباید تلویزیونهای ۸K را هم از قلم بیندازیم که تراکم پیکسلی پنل ۸K 4 برابر ۴K و ۱۶ برابر ۱۰۸۰p است. در حال حاضر شرکتهای زیادی در حال سرمایهگذاری روی این حوزه هستند و به همین خاطر توجه نشان دادن به تلویزیونهای ۱۴۴۰p چندان منطقی نیست.
در حال حاضر برای ۸K محتوای بسیار کمی وجود دارد ولی طی چند سال آینده، حجم محتواهای ۸K بسیار بیشتر میشود. به همین خاطر نسلهای بعدی کارت گرافیکها رزولوشن ۴K را به پیشفرض خود تبدیل میکنند و عملا محتواهای ۱۰۸۰p تا حد زیادی حذف خواهند شد.
منبع: HowToGeek