چرا بازی‌سازان به دنبال عرضه‌ی بازی‌های خود روی ایکس‌باکس نیستند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
بررسی یکی از مهم‌ترین مشکلات ایکس‌باکس

اگر ماه مه ۲۰۱۳ را به خاطر داشته باشید، احتمالا می‌دانید که ماهی بود که گروه موسیقی دفت پانک (Daft Punk) آلبوم موردانتظار خود را با نام Random Access Memories منتشر کرد، زمانی که پروژه‌ سولار ایمپالس اولین مرحله‌ی پروازی خود را در سراسر ایالات متحده به پایان رساند و البته، این ماهی بود که ایکس‌باکس نابود شد!

حتی در حال حاضر نیز وقتی که بسیاری از بازیکنان به زمان معرفی ایکس‌باکس وان نگاه می‌کنند، می‌گویند که آن دوره‌ای بود که ایکس‌باکس از درون فرو ریخت و اعتباری که این شرکت با دو کنسول آخر خود ساخته بود را در یک کنفرانس یک ساعته کاملا خدشه‌دار کرد. از آن لحظه، ایکس‌باکس دیگر هرگز واقعا آن شرکت سابق نشد. البته در طول سال‌ها بسیاری از اشتباهات این شرکت برطرف شد و به عنوان مثال کینکت (Kinect) ظرف چند سال کنار گذاشته شد، قیمت ایکس‌باکس وان نیز کاهش یافت، اما بی‌توجهی کامل طرفداران در آن کنفرانس اولیه به اعتبار آن‌ها آسیب جبران ناپذیری زد، تا جایی که توسعه‌دهندگان بازی حتی در سال ۲۰۲۴ نیز هنوز نمی‌خواهند بازی‌های خود را روی ایکس‌باکس منتشر کنند.

اما در حالی که به نظر می‌رسد ایکس‌باکس هنوز تلخی ماه مه سال ۲۰۱۳ را احساس می‌کند، ولی آیا واقعا این تنها دلیلی است که توسعه‌دهندگان نمی‌خواهند آثار خود را روی کنسول‌های مایکروسافت منتشر کنند؟

معرفی ایکس‌باکس وان

انتقادات فراوان

پس از یک جست‌وجوی سریع در گوگل، متوجه می‌شوید که بیشترین تعداد نقدها در مورد کنسول‌ها در تمام تاریخ مربوط به ایکس‌باکس سری ایکس بوده است، حتی بیشتر از ایکس‌باکس وان! اگرچه این چیز بدی به نظر می‌رسد، اما در اینجا نکته‌ی مهم این نیست که از ایکس‌باکس سری ایکس انتقادات و شکایات زیادی شده است، بلکه مسئله‌ مهم این است که ایکس‌باکس هیچ عکس‌العمل مهمی در مورد انتقادات مورد بحث انجام نمی‌دهد و بازیکنان دیگر آن را تحمل نخواهند کرد.

یکی از بزرگترین بازار‌های بازی در سال ۲۰۲۴ بدون شک بازار بازی‌های کازینو و قمار آنلاین است و علی رغم اینکه صد‌ها پلتفرم قمار به صورت آنلاین وجود دارد، این صنعت یکی از بهترین شهرت‌ها را در رسیدگی به شکایات و اولویت دادن به مشتریان دارد که ۱۵۲ شکایت از ۴۹۷ پرونده به طور کامل حل شده و ۲۷۱ مورد نیز شاید کاملا به مذاق طرفداران خوش نیامده باشد اما راه حلی برای آن‌ها ارائه شده است. اکنون در سال ۲۰۲۴ هستیم و نه تنها به شکایات بازیکنان گوش فرا داده می‌شوند، بلکه مشکلات آن‌ها نیز حل می‌شوند، اما به نظر می‌رسد در این مورد ایکس‌باکس تغییری نکرده است.

به عنوان مثال یکی از رایج‌ترین شکایات، محدودیت‌های ذخیره‌سازی و هزینه‌های افزایش حافظه کنسول بود. البته که ایکس‌باکس سری ایکس با یک حافظه‌ی SSD یک ترابایتی عرضه می‌شود، اما پس از محاسبه فایل‌های سیستمی، تنها حدود ۸۰۰ گیگابایت قابل استفاده خواهد بود. در حالی که آن‌ها یک هارد اختصاصی ۱ ترابایتی را ارائه می‌دهند، اما به طور غیرمنصفانه‌ای گران است که گزینه‌های مقرون به صرفه را برای بازیکنانی که به آن فضای ذخیره اضافی نیاز دارند را محدود می‌کند. این احتمالا بیشترین شکایت در زمان معرفی این کنسول در سال ۲۰۲۰ بود، اما آیا این مشکل حل شده است؟ قطعا خیر.

ایکس باکس گیم پس

مخاطبان جدید

مشکل دیگری که ایکس‌باکس دارد این است که آن‌ها در مقایسه با مخاطبان دهه‌ی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ برای مخاطبان کاملا جدیدی بازاریابی می‌کنند. برای لحظه‌ای به بخش کازینو و قمار گفته شده در بالا که نگاه می‌کنیم، تا زمانی که افراد قوانین مربوطه را درک کنند، هر کسی در سال ۲۰۲۴ می‌تواند به گوشی خود رفته، روی یک کازینوی آنلاین کلیک کرده و در عرض چند ثانیه شروع به بازی کند. تنوع بازی‌هایی که می‌توانند بازی کنند نیز بسیار متنوع است، اکثر پلتفرم‌ها هزاران مورد مختلف را با یک رابط کاربری با به‌روزرسانی منظم ارائه می‌دهند. ایکس‌باکس سعی کرده این را با گیم پس (Game Pass) تکرار کند و البته عملکرد نسبتا خوبی هم داشته است، اما تعدادی مشکل وجود دارد که جدیدترین آن‌ها افزایش قیمت گیم پس و مهم‌ترین آن‌ها عدم تنوع زیاد است.

به جای ارائه بازی‌های جدید و مدرن که به شدت مورد انتظار هستند، اکثرا گیم پس از آثار قدیمی ایکس‌باکس و ایکس‌باکس ۳۶۰ تنها با لیستی کوچکی از آثار جدیدتر و انحصاری تشکیل شده است. البته این واقعیت که در وهله‌ی اول کمبودی از آثار انحصاری در ایکس‌باکس وجود دارد، نیز به وخامت این مشکل می‌افزاید. به دلیل مشکلاتی که در بالا ذکر شد، بسیاری از توسعه‌دهندگان نمی‌خواهند بازی خود را روی ایکس‌باکس منتشر کنند که متعاقبا باعث می‌شود که لیست آثار گیم پس کمتر و خالی‌تر شود که این به نوبه‌ خود فقط به مشکلات ایکس‌باکس می‌افزاید و باعث می‌شود توسعه‌دهندگان بیشتری بخواهند از این کار دوری جویند.

جنگ پلی‌استیشن و ایکس‌باکس

جنگ با پلی‌استیشن

آخرین و یکی از مهمترین مسائل این است که سونی به طور کلی بهتر از ایکس‌باکس عمل می‌کند و متاسفانه این یک حقیقت غیر قابل انکار است. برای فهم بهتر این موضوع فقط به برخی از انحصاری‌های کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ که یا این اواخر منتشر شده‌اند و یا در چند ماه آینده عرضه می‌شوند نگاه کنید:

  • سایلنت هیل ۲ (Silent Hill 2)
  • گوست آو یوته‌ای (Ghost of Yotei)
  • ولورین (Wolverine)
  • فاینال فانتزی ۱۶ (Final Fantasy XVI)
  • دث استرندینگ ۲ (Death Stranding ۲)

و اکنون به انحصاری‌های ایکس‌باکس سری ایکس توجه داشته باشید:

  • هل‌بلید ۲ (Senua’s Saga: Hellblade II)
  • شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت (Microsoft Flight Simulator)
  • Avowed
  • استاکر ۲ (S.T.A.L.K.E.R. 2)

کدام لیست جذاب‌تر به نظر می‌رسد؟ بدیهی است که پلی‌استیشن جذاب‌تر است. انتظارات زیادی از استاکر ۲ وجود دارد، اما با توجه به اینکه این نسخه‌ی جدید فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است، نمی‌توان گفت که آیا واقعا چیز خوبی خواهد بود یا خیر. نکته‌ی پایانی این است که ایکس‌باکس از سال ۲۰۱۳ در تلاش برای بدست آوردن مجدد اعتماد بازیکنان بوده است و با توجه به اینکه دنیای بازی به سرعت در حال پیشرفت است، تعدادی از زمینه‌های مهمی وجود دارد که این شرکت همچنان در آن‌ها ناامیدانه عمل می‌کند. نمی‌توان گفت که این پایانی برای ایکس‌باکس به حساب می‌آید زیرا هنوز هم تعدادی اقدام وجود دارد که آن‌ها می‌توانند برای بازگرداندن اعتماد مردم به کنسول‌هایشان انجام دهند. اما از نظر جنگ‌های بین کنسولی، منصفانه است که بگوییم پلی‌استیشن مطمئنا بهتر عمل کرده است.

منبع: Goomba Stomp

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما