چرا یوبیسافت شاهزادهی پارسی تاج گمشده را به کام مرگ فرستاده است؟
معمولا در این زمان از سال، بسیاری از ما به بازیهای مورد علاقه خود در طول سال میلادی فکر کرده و برای گفتوگوهای مرتبط با بازی سال آماده میشویم. هرچند کسی صحبتی از یکی از بهترین بازیهای سال ۲۰۲۴ یعنی شاهزادهی پارسی: تاج گمشده (Prince of Persia: The Lost Crown) نمیکند. اثری که تیم توسعهاش ظاهرا از هم پاشیده است.
عبدالحاک الگوس (Abdelhak Elguess)، تهیهکننده ارشد بازی، گفته است: «بیشتر اعضای تیمی که روی تاج گمشده کار کردهاند به پروژههای دیگری رفتهاند تا از تخصص آنها استفاده شود». طبق گفتهها، این پروژهها ظاهرا یک بازی جدید از سری Rayman، نسخه بعدی Ghost Recon و Beyond Good and Evil 2 هستند. این در حالی است که تیم تاج گمشده ایدههایی برای دنبالهای برای بازی داشتند که آنها را کنار هم نگه میداشت. هرچند که ساخت این دنباله به دلیل فروش ضعیف تاج گمشده رد شد. تاج گمشده، یک بازی مترویدوانیایی دوبعدی با مبارزات روان، داستانی جالب و تنظیمات سختی به شدت قابل تنظیم، توانست نمره ۸۶ را در متاکریتیک دریافت کند و از نظر کاربران استیم نیز عالی عمل کرد. همچنین طبق گزارشها، بازی یک میلیون نسخه فروخت، اما ظاهرا این کافی نبوده است.
اگر بازی فروش خوبی نداشته باشد تقصیر کیست؟ مطمئنا این گناه توسعهدهندگان بازی نخواهد بود زیرا تاج گمشده همانطور که گفته شد، مورد تحسین جهانی قرار گرفته است. بنابراین این به نظر یک مشکل مربوط به بازاریابی است، نه یک مشکل مرتبط با توسعه بازی. پس چرا باید تیمی از افرادی را که قبلا اثری عالی خلق کردهاند، از هم جدا کنید؟ ایجاد یک تیم منسجم و موفق بسیار چالش برانگیز است. اگر تصمیمگیرندگان یوبیسافت نمیخواستند آن تیم روی نسخه دیگری از شاهزاده پارسی کار کند، میتوانستند پروژه دیگری را به آنها بسپارند.
به نظر میرسد که مایکل دوز (Michael Douse)، تهیهکننده اجرایی بالدورز گیت ۳ نیز با این موضوع موافق است. او در توییتر نوشت: «اگر بازی از همان اول در استیم نیز منتشر میشد، نه تنها در بازار موفقیتآمیز بود، بلکه احتمالا دنبالهای نیز برای آن در نظر گرفته میشد، زیرا تیمی بسیار قوی داشت. سختترین کار ساختن یک بازی با متای بالای ۸۵ است و انتشار چنین اثری بسیار سادهتر از ساخت آن است». این بازی ابتدا در ژانویه امسال روی کنسولها و کامپیوتر از طریق فروشگاه اپیک گیمز و یوبیسافت کانکت عرضه شد. با این حال نسخه استیم بازی با تاخیر در آگوست در دسترس قرار گرفت.
او در ادامه به مقایسه دو سناریو در صنعت بازی پرداخت. در سناریوی اول گیمرها ممکن است به دلیل استراتژیهای انتشار خاص مانند پلتفرمهای اشتراک، مالک بازیهای خود نباشند و در سناریوی دوم توسعهدهندگان بازی ممکن است امنیت شغلی نداشته باشند، حتی اگر بازیهایی مورد تحسین منتقدان را ایجاد کنند. دوز بیان میکند که هر دو سناریو مشکل ساز هستند. در حالی که سناریوی اول ممکن است از منظر تجاری قابل توجیه باشد، سناریوی دوم قابل توجیه نیست، زیرا خلاقیت و نوآوری در توسعه بازی را از بین میبرد. بعید است که نسخه استیم بتواند تفاوت خاصی برای شرایط بازی ایجاد کند، اما عرضه یک بازی در اوایل ژانویه نیز به خودی خود یک حرکت عجیب است زیرا تعداد بسیار کمی از بازیهای مهم در آن دوره زمانی منتشر میشوند زیرا احتمالا بیشتر گیمرها مشغول انجام بازیهایی هستند که در طول تعطیلات سال نو به عنوان هدیه دریافت کردهاند.
برخی میگویند که شاید سایه بازسازی شنهای زمان (Sands of Time) که در شرایط خوبی به سر نمیبرد، باعث شده تا بازیکنان نسبت به یک بازی متفاوت از این سری تمایلی نشان ندهند زیرا تاج گمشده از شاهزاده مشهور مجموعه استفاده نمیکند و یک قهرمان سیاهپوست را در مرکز خود دارد که از همان ابتدای معرفی بازی با واکنشهایی نه چندان مثبت مواجه شد. هرچند سخت است که بگوییم تعصبها چقدر بر فروش تاثیر میگذارند زیرا دادههای کافی در مورد آن وجود ندارد. همچنین سبک بازی نیز ممکن است در فروش آن تاثیر گذاشته باشد. در کل به نظر میرسد که هیچکس در یوبیسافت نمیتواند نحوه فروش این بازی را پیدا کند که این احمقانه است، زیرا کیفیت بازی عالی است. در پایان، Prince of Persia: The Lost Crown سزاوار شرایط بهتری بود و تیم توسعهدهنده آن نیز مستحق فرصتی دیگر برای ساختن بازیهای جذاب بود.
منبع: Polygon