آیندهای پربار و هیجانانگیز در انتظار Dying Light 2 است
بازی Dying Light 2 Stay Human در تاریخ ۴ فوریه (۱۵ بهمن ۱۴۰۰) عرضه شد و علاوه بر دریافت نقدهای مجموعا مثبت، نسبت به قسمت اول بازیکنان پرشماری را به سوی خود جذب کرد. این عنوان یکی از برترین بازیهای سال از نگاه مجله گیم اینفورمر (با نمره ۹٫۵ از ۱۰) محسوب میشود که توانست طی تنها ۲۴ ساعت رکورد بازیکنان همزمان Dying Light 1 در استیم را جابهجا کند.
از تمام جهات، میتوان گفت دایینگ لایت ۲ یک موفقیت بزرگ برای تکلند است که چندین سال روی آن کار کرد. اگرچه رسیدن به این موفقیت آسان نبود. پس از یک تأخیر تا اطلاع ثانوی در سال ۲۰۲۰، سایت The Gamer با انتشار گزارشی از نبود جهت درست و مدیریت شایسته و همچنین وجود فضای مسموم در استودیو گفت. مدتی بعد تکلند با ارائه یک بیانیه اعلام کرد پس از وارد شدن یک سری اتهامات آزار جنسی، همکاری خود با کریس اولون (نویسنده اصلی داستان) را قطع کرده است.
در هر حال Dying Light 2 اکنون به بازار عرضه شده و تکلند امیدوار است بازیکنان طی ۵ سال آتی که آنها طبق گفتهی خودشان به پشتیبانی کامل از بازی ادامه خواهند داد، دست از تجربهی آن برندارند. حالا تیم سازنده آن اضطراب و تنش
پیش از عرضهی بازی را پشت سر گذاشته و از وضعیت موجود رضایت دارد. تیمن اسمکتالا، طراح ارشد دایینگ لایت ۲ به گیم اینفورمر میگوید: «من فکر میکنم همه خیلی خیلی خوشحال هستند که ما توانستیم بازی را عرضه کنیم. بازی با واکنشهای بسیار خوبی مواجه شده است. ما اعلام کردیم بازی طی هفته نخست بیش از ۳ میلیون بازیکن داشته و این یک رقم شگفتانگیز بود. همانطور که میتوانید تصور کنید، این ارقام همچنان رو به افزایش است و ما سفری طولانی را پشت سر گذاشتهایم.»
اسمکتالا گفت دایینگ لایت ۲ پروژهی بسیار دشواری بود و دلیل اصلی آن هم وسعت و پیچیدگی بسیار است. این بازی نهتنها دنبالهای بر یک شگفتانه از سال ۲۰۱۵ محسوب میشد که حدود ۷ سال پشتیبانی تکلند را به همراه داشت، بلکه میبایست تمامی جهات فنی و هنری را به شکلی ملموس ارتقاء میداد. اسمکتالا ادامه داد: «این پروژه واقعا تمام توان و انرژی ما را گرفت اما خوشحالیم که اکنون به دست مخاطبان رسیده و داریم از واکنشها و بازخوردهای مثبت بازیکنان لذت میبریم.»
به گفتهی اسمکتالا تیم توسعهدهنده پس از انتشار بازی مدتی مشغول استراحت بود اما اکنون اوضاع به حالت عادی برگشته و آنها روی محتوای پس از عرضه کار میکنند. همانطور که بالاتر اشاره شد، تکلند قصد دارد به مدت پنج سال از دایینگ لایت ۲ پشتیبانی کند و برای آن آپدیتها و بستههای الحاقی متنوعی عرضه نماید. گفته طراح ارشد تکلند به گیم اینفورمر میگوید سازندگان میخواهند حتی محتوای خیلی بیشتری نسبت به آنچه در ابتدا اعلام شده بود برای بازی عرضه کنند. تکلند هیچ شکی نداشت که میخواهد چندین سال از بازی جدیدش پشتیبانی کند، اما زمان دقیق آن که ۵ سال اعلام شد، پیش از اواخر سال گذشتهی میلادی هنوز دقیق مشخص نشده بود.
«دلایل زیادی وجود دارد که پشتیبانی گسترده و طولانی مدت از بازی را برای ما پراهمیت میکند. یکی از دلایل این است که فکر میکنم ما یک فرمول را خلق یا کشف کردهایم که ارتباط خوبی با جامعه بازیکنان دارد. و بهنظرم همکاری با جامعه و حمایت از اعضای آن برای یک توسعهدهندهی بازی بسیار سودمند و مفید است. بهعنوان یک ناشر، ما واقعا خوششانس هستیم که توانستهایم بازی خود را منتشر کنیم و تمام حقوق آن را خودمان در اختیار داشته باشیم. بنابراین هر دو سمت سازمان ما از پشتیبانی طولانیمدت بازی سود میبرد.»
به گفتهی اسمکتالا زمانی که تیم سازنده تصمیم گرفت پس از عرضه حسابی از دایینگ لایت ۲ پشتیبانی کند، گهگاه احساس سردی و ترس میکرد. اما این همزمان به آنها قوت میبخشید چرا که اعضای تیم میدانستند اگر محتوا در کار باشد، بازیکنان استقبال میکنند؛ دقیقا همان اتفاقی که برای قسمت اول بازی افتاد. در پی تمام این مسائل تکلند حتی تصمیم گرفت تیم خود را گسترش دهد که در نهایت به آمادگی هرچه بیشتر آن برای مسیر پرچالش و طولانی پیشرو منجر شد.
«ما بهعنوان یک سازمان و یک استودیو حسابی رشد کردهایم. اکنون ساختههای خود را بهتر درک میکنیم و در نتیجه، افراد بسیاری را برای پیوستن به تیممان دعوت کردهایم؛ افرادی با تخصص و تجربهی بسیار در استودیوها و پروژههای مختلف. پس فکر میکنم حالا بیش از پیش برای مدیریت چنین پروژهی بزرگی آماده هستیم.»
اکنون که تکلند روز پرچالش عرضه را پشت سر گذاشته، اسمکتالا میگوید بزرگترین شگفتی برای سازندگان این بود که چگونه تعداد قابل توجهی از بازیکنان ۱۰۰، ۲۰۰ یا حتی ۳۰۰ ساعت را در بازی صرف کردهاند. شاید به همین میزان، درخواست سریع بازیکنان برای دریافت محتوای جدید در بازی برای اعضای تیم تکلند شگفتیآور بود. برخی از بزرگترین درخواستهایی که توسعهدهندگان شنیدهاند شامل حالت نیو گیم پلاس (+New Game)، حالت عکاسی (Photo Mode) و سطوح جدیدی از دشواری برای دایینگ لایت ۲ میشود.
یکی از چالشهایی که تکلند و هر استودیویی که به موفقیت برسد با آن روبهرو میشود، راضی کردن نه فقط یک بخش از طرفداران بازی، بلکه تمام بخشها است. اسمکتالا میگوید شما باید به همه چیز فکر کنید و این یعنی انواع و اقسام محتوایی که بتواند به سلایق و نیازهای تمام جامعهی «متنوع» بازیکنان را پاسخ دهد. این چیزی است که پنج سال آینده را برای بازی دایینگ لایت ۲ رقم میزند. گرچه، تکلند فعلا روی سال نخست تمرکز کرده است.
«ما از همین حالا یک نقشه راه عالی برای سال نخست داریم اما همانطور که بازیکنان بهزودی خواهند فهمید، ما چیزهای بیشتری به این نقشه خواهیم افزود. همچنین آنها را دعوت به اکتشاف برخی محتوای عرضه شده در سال اول میکنیم.»
طراح ارشد بازی توضیح میدهد بهطور کلی محتوایی که طی سال نخست منتشر میشود روی تجربهی آنلاین، محتوای تکنفره و همچنین روایت بازی تمرکز خواهد داشت. بقیه چیزها به عناصر پلتفرمینگ بازی مربوط میشود، مثلا اضافه شدن حرکات پارکور بیشتر یا انتشار آپدیتهایی که چیزی به مبارزه و اسلحههای سرد میافزاید. اسمکتالا امیدوار است اینها و تمام چیزهایی که تکلند برایش برنامهریزی کرده، برای طرفداران شگفتآور و لذتبخش باشد. وی امیدی تیم سازنده برای DLCها را به آن خط مشهور «جعبهی شکلات» در فیلم فارست گامپ (Forrest Gump) تشبیه میکند، بهطوری که با هر بسته الحاقی جدید، شما نتوانید حدس بزنید چه چیز هیجانانگیزی دریافت خواهید کرد.
«ما نمیخواهیم درگیر این الگوهای تکراری شویم که بازیکنان همیشه بدانند چه چیزی در انتظارشان است. با این حساب، به عنوان مثال بعد از تایید نخستین DLC برای دایینگ لایت ۲ مشاهده میکنم که فرضیهسازیها و انتظارات بسیاری در فضای مجازی وجود دارد. و با اطمینان میتوانم بگویم هیچکدام به واقعیت نزدیک نشدهاند.»
هر کس Dying Light 2 را تمام کرده باشد میداند پایانبندی آن با انتخابهایی حیاتی همراه است. مشخصا این انتخابها و تصمیمات مختص بازیکن هستند، اما همین مورد شخصیت اصلی «ایدن» و دشمنان را در جایگاه جالب توجهی قرار میدهد، مخصوصا زمانی که میخواهید مسیر یک DLC داستانی را برای بازی مشخص کنید. در حال حاضر تیم سازنده به نوعی این چالش را دور زده و مشغول توسعهی محتوایی است که «در کنار وقایع اصلی» رخ میدهد.
اسمکتالا میگوید: «در یک نقطه، ما وقایعی را روایت خواهیم کرد که پس از اتمام داستان اصلی رخ میدهند. ما ایدههایی داریم. روی کاغذ اتفاقات جالبی میتواند رخ دهد اما قطعا چالش بزرگی خواهد بود.»
طراح ارشد اعتقاد دارد با وجود چالشهایی که پیشروی تیم قرار گرفته، همه حس «هیجانزدگی» دارند. هیجان اینکه بازی عرضه شده، هیجان اینکه هواداران آن را دوست داشتهاند، هیجان اینکه چه چیزهایی قرار است به دایینگ لایت ۲ بیاید.
«ما واقعا نمیتوانیم برای دیدن واکنشهای بعدی هواداران صبر کنیم، زیرا اگر بخواهم سرراست بگویم، برخی از چیزهایی که قصد داریم به بازی اضافه کنیم بسیار منحصربهفرد هستند. برخی از آنها بر اساس ایدههایی شکل گرفتهاند که کمی عجیب و متفاوت بهنظر میرسند. باید دید واکنش بازیکنان چه خواهد بود، اما به شخصه خیلی دربارهاش مثبت هستم. طی چند هفتهی آینده خیلی از اینها شروع به کار میکنند و در عرض چند ماه به دست هواداران خواهند رسید.»
منبع: Game Informer
چشمت روشن یاتزی
https://www.digikala.com/mag/extra-punctuation-stop-bragging-about-your-games-length/