از گاد آو وار بعدی چه انتظاراتی داریم؟
مشاهدهی مجدد کریتوس در مراسم E3 2016، لحظهی بهیادماندنی و خاصی برای طرفداران سری بازی گاد آو وار (God of War) بود. اگرچه همان نمایش اول بسیاری از طرفداران را به وجد آورد، اما برای برخی دیگر تردیدهایی نسبت به ساختار جدید بازی به وجود آمد. عدهای گمان میکردند که ممکن است این تغییرات باعث لطمه زدن به مجموعه بازیهای گاد آو وار شود. با این حال، با عرضهی بازی و موفقیتهای بینظیرش، اکثر این تردیدها کنار زده شد و «کوری بارلاگ» و استودیوی سانتا مونیکا نشان دادند که مسیر جدید این مجموعه پتانسیل بسیار بالایی دارد و میتواند دوباره این سری را به اوج برساند. چند ماه پیش سونی با انتشار تیزر کوتاهی از ساخت نسخهی جدید بازی گاد آو وار که ممکن است نام آن «گاد آو وار رگناروک» باشد، خبر داد و دوباره اشتیاق طرفداران این مجموعه را دو چندان کرد.
هنوز اطلاعات رسمی و دقیقی از گاد آو وار بعدی یا احتمالا گاد آو وار رگناروک (که البته نام دقیق آن را نمیدانیم و ممکن است تغییر پیدا کند) منتشر نشده است اما با توجه به دادههایی که از قبل داریم، میتوانیم حدسهایی دربارهی آن بزنیم و بخشی از انتظارات خود را بیان کنیم. انتظاراتی که برخی از آنها ممکن است درست از آب در آید و برخی دیگر از آنها ممکن است حداقل در این قسمت شاهد آنها نباشیم.
هشدار: خطر لو رفتن داستان قسمت قبل
انتظاراتی که از داستان داریم
قسمت قبلی خدای جنگ در واقع بیشتر مقدمه و پیشزمینهای برای ماجراجویی جدید کریتوس و فرزندش آتریوس بود. در آن قسمت، کریتوس ماجرایی شخصی یعنی رساندن خاکستر همسرش به بالاترین نقطهی سرزمین را دنبال میکرد. ماجرایی که البته برای او و آتریوس به این سادگی نبود و آنها را وارد قصههای بزرگتری کرد. همانگونه که کوری بارلوگ، کارگردان بازی، پیش از این گفته بود، داستان قسمت قبل حول رابطهی پدر و پسری کریتوس و آتریوس شکل گرفت و علاوه بر اینکه کریتوس بالاخره سرگذشت خود را برای فرزندش فاش کرد، ما هم در انتها رازهایی دربارهی آتریوس و مادرش فرا گرفتیم. در پایان قسمت قبل متوجه شدیم که همسر کریتوس در واقع از نژاد «غولها» است. این قضیه باعث میشود که آتریوس یک نیمه خدا و نیمه غول باشد و مهمتر آنکه نام دیگر او هم «لوکی» است؛ بله، همان لوکی معروف اساطیر نورس. البته، قرار نیست داستان لزوما بر اساس اساطیر نورس باشد و در آن لوکی بهعنوان فرد شروری ظاهر شود.
علاوه بر این، نسخهی قبل با کشتن بالدر همراه شد و همین امر موجب شد تا زمینههای وقوع «رگناروک»، فرجام و پایان معروف جهان اساطیر اسکاندیناوی، شکل گیرد. میمیر، سر بریدهی ناطقی که همراه کریتوس و آتریوس میشود هم در دیالوگهای خود بهوضوح این قضیه را تأیید میکند که رگناروک در شرف وقوع است و مرگ بالدر، آن را تسریع کرده است. همچنین در پایان مخفی بازی که پس از بازگشت کریتوس و آتریوس به خانهی آنها نشان داده میشود، از طریق خوابی که آتریوس میبیند، نمای کوتاهی از ثور و چکش معروفش دیده میشود و نوید آمدن او در نسخههای آیندهی بازی را به مخاطب میدهد.
وقوع رگناروک و آمدن ثور همه نشاندهندهی این است که داستان این قسمت قرار است بزرگتر باشد و از یک ماجرای شخصی برای کریتوس و آتریوس فراتر رود. طبیعی است که انتظار داشته باشیم که پس از مرگ بالدر، ایزدان اسکاندیناوی واکنشهای جدی نشان بدهند و این کار را بیپاسخ رها نکنند. حتی «فریا» هم احتمالاً حداقل تاب بخشهایی از بازی نقش متفاوتی را در این نسخه ایفا کند. در کنار اینها، رگناروک قرار است محقق شود و این یعنی اتفاقات بزرگی در انتظار کریتوس و جهان اساطیر نورس خواهد بود.
تئوریهای فراوانی دربارهی ادامهی داستان بازی «خدای جنگ» وجود دارد که از ابعاد مختلفی به داستان و احتمالات آن نگاه میکند. Faye، همسر کریتوس، مسیر آیندهی آتریوس و کریتوس را میدانسته و آنها را به این مسیر هدایت کرده بود تا خاکستر او را در سرزمین «یوتونهایم» و در مکانی که غولها خفتهاند، قرار دهد. این قضیه در کنار واقعیت رگناروک که همهی ما میدانیم نبردی میان غولها و خدایان است، این احتمال را قویتر میکند که تصمیم Faye حکمتی داشته و شاید شاهد بازگشت غولها یا حداقل برخی از آنها باشیم.
البته، اگر غولها هم باز نگردند، حداقل میتوانیم انتظار داشته باشیم که «یورمونگاند» یا همان «مار جهانی» که در واقع یکی از فرزندان لوکی (یا آتریوس) است، در این قسمت هم حضور دارد و نقش بسیار پررنگی خواهد داشت. علاوه بر او، میتوانیم این احتمال را قائل شویم که شاید دیگر فرزندان لوکی یعنی «فنریر» و «هل» هم در گاد آو وار بعدی حضور داشته باشند. به هر حال، همهی آنها در اساطیر اسکاندیناوی و در واقعهی رگناروک نقش عظیمی داشتهاند و از مهرههای کلیدی این واقعه بودهاند.
یکی دیگر از اتفاقات مبهم نسخهی قبل که شاید در این قسمت فاش شود، آن پردهی مرموز و نگرانکنندهای است که در اواخر بازی قبلی نشان داده شد. در آن پرده به نظر میرسید که کریتوس زخمی شده یا حتی مرده و آتریوس در بالای سر او ایستاده و چیزی را به زبان میآورد. البته، آن تصویر کمی مبهم بود و نمیتوان دقیقا گفت که چه چیزی را نشان میدهد. بااینحال، احتمال دارد که در قسمت جدید بفهمیم ماجرای آن چه بوده است.
اینها فقط اندک احتمالاتی بودند که با توجه به اتفاقات قبل میتوانستیم به زبان آوریم. هنوز میتوان تئوریها یا احتمالات بسیار زیادی را دربارهی داستان قسمت قبل بیان کرد. همینطور رویارویی احتمالی کریتوس با خدایان دیگر نورس از جمله ثور یا حتی اودین میتواند اتفاقات غیرمنتظره و هیجانانگیزی را شکل دهد و باعث شود که خشونت بازی بیشتر و شاهد نبردهای حماسیتری هم باشیم.
چه انتظاراتی از گیمپلی داریم؟
استودیویی سانتا مونیکا س.نی بخش زیادی از دشواری کار را در توسعهی قسمت قبلی بازی «خدای جنگ» انجام داد. بازی قبلی تقریبا مبارزات سیستم سهگانهی قدیمی را دور ریخت و سیستم تازه و متفاوتی را خلق کرد. سیستمی که توانست ساختار منحصربهفرد خود را پیدا کند. قطعا کار استودیوی سانتا مونیکا برای طراحی سیستم مبارزات گاد آو وار بعدی راحتتر است. آنها دیگر مجبور نیستند که چرخ را از نو بسازند بلکه به احتمال زیاد، با حفظ ویژگیهای نسخهی قبل، اصلاحات و بهبودهایی در آن اعمال خواهند کرد.
کمبود باسفایتها یکی از انتقاداتی است که توسط برخی از گیمرها به نسخهی قبل وارد شده است. بازی قبلی غولآخرهای بهیادماندنی و جذابی داشت اما کم بودن تعداد آنها به گفتهی کوری بارلوگ به خاطر دشواری توسعه بازی و کمبود زمان تیم توسعهدهندهی برای اضافه کردن این باس فایتها بوده است. اکنون که کار آنها نسبت به نسخهی قبل فقط کمی سادهتر است و نیاز ندارند که اثری را از پایه و صفر خلق کنند، به احتمال زیاد در گاد آو وار رگناروک شاهد غولآخرهای بیشتر و حتی هیجانانگیزتری باشیم. باسفایتهایی که شاید شامل خدایانی همچون ثور هم بشوند. از هماکنون میتوانیم برای مبارزهی احتمالی ثور و کریتوس بسیار هیجانزده باشیم و لحظهشماری کنیم.
همچنین میتوانیم انتظار داشته باشیم که مناطق جدیدی از سرزمین اسکاندیناوی را مشاهده کنیم و حتی شاید بالاخره ازگارد را هم در گاد آو وار رگناروک ببینیم. به هر حال، این قضیه میتواند ماجرای جدید و فعالیتهای تازهای را برای کریتوس و آتریوس ایجاد کند. در ضمن، طبیعتا باید شاهد ویژگیهای جدید و حتی شاید سلاحهای جدیدی باشیم. بالاخره بهگونهای باید سیستم پیشرفت در بازی فضای رشد پیدا کند و این قضیه با گنجاندن ویژگیها یا سلاحهای جدید کریتوس و آتریوس میتواند ممکن شود.
باز هم باید بگویم که هنوز هیچ نمایش رسمی از بازی ندیدهایم و اینها فقط احتمالاتی است که میتواند محقق شود. با مشاهدهی اولین تریلر گیمپلی بازی، بدون شک میتوانیم راحتتر دربارهی برخی از ویژگیهای جدید این نسخه و ساختار آن صحبت کنیم.
پلتفرمها و تاریخ عرضهی احتمالی بازی
تعیین تاریخ عرضهی بازی و پلتفرمهای آن در حال حاضر کار دشواری است. چیزی که تاکنون بهصورت رسمی از آن مطمئن هستیم این است که بازی برای کنسول پلیاستیشن ۵ منتشر خواهد شد. از آنسو، سونی اعلام کرده که بازی در سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد. با این حال، ابهامهای زیادی دربارهی این دو موضوع وجود دارد.
دربارهی پلتفرمهای بازی گاد آو وار رگناروک، هرچند از عرضهی بازی برای پلیاستیشن ۵ مطمئن هستیم اما این تردید و شبهه وجود دارد که آیا بازی برای پلیاستیشن ۴ منتشر خواهد شد یا خیر. تأیید عرضهی نسخهی بعدی مجموعهی هورایزن برای پلیاستیشن ۴، برخی از طرفداران را به این باور رسانده که احتمال دارد سونی برای بازی گاد آو وار هم چنین تصمیمی گرفته باشد. این قضیه باعث شده برخی نگران شوند که خدای جنگ بعدی نتواند از پتانسیل کامل پلیاستیشن ۵ استفاده کند. تأیید یا رد کردن این ادعا چندان ساده نیست و باید زوایای مختلفی را بررسی کنیم.
از یک زاویه، میتوانیم بگوییم که از آنجا که به احتمال زیاد شروع ساخت بازی از ۲۰۱۸ بوده و بازی دنبالهی نسخهی قبلی است، بر پایهی هر دو کنسول ساخته شده است. از این نظر، تصمیم سونی چندان هم عجیب نیست. علاوه بر این، اکنون بیش از ۱۱۰ میلیون نسخه از کنسول پلیاستیشن ۴ به فروش رفته است و عرضهی یکی از پرطرفدارترین آثار سونی روی این کنسول میتواند از منظر مالی بسیار توجیهپذیر باشد؛ چرا که میدانیم با عرضه روی پلیاستیشن ۴، فروش بازی در کوتاهمدت بالاتر خواهد بود.
با این حال، از زاویهی دیگر میتوانیم بگوییم که سازندگان خواستهاند از محدودیتهای سختافزار نسل قبل دوری کنند و بازی را فقط بر اساس کنسول نسل نهمی سونی بسازند تا بتوانند از تمام پتانسیل پلیاستیشن ۵ استفاده کند. میدانیم که اساسدی کنسول پلیاستیشن ۵ حداقل در این بازی میتواند بهصورت کاربردی حتی در طراحی بازی و مراحل آن تأثیرگذار باشد. تصور کنید که اگر بازی بر این پایه ساخته شود، نیاز نیست هنگام هر «سفر سریع» (Fast Travel) در بازی، وقتی را به دور خود بچرخید و این فقط یک نمونهی ساده از تأثیری است که سختافزار پلیاستیشن ۵ میتواند در طراحی بازی داشته باشد.
اگر بخواهیم توجیه مالی این دیدگاه را هم نگاه کنیم، میتوان گفت که مجموعهی خدای جنگ یکی از پرطرفدارترین و محبوبترین بازیهای صنعت است و قسمت بعدی آن بدون شک میتواند بهعنوان یک «کنسول سلر» عمل کند؛ یعنی باعث شود که افراد زیادی مشتاق خرید کنسول پلیاستیشن ۵ شوند و به خاطر این بازی، کنسول نسل نهمی سونی را تهیه کنند. به هر حال، از هر دو زاویه میتوان به این موضوع نگاه کرد و باید صبر کنیم تا ببینیم که تصمیم سانتا مونیکا و سونی برای این بازی چه بوده است.
دربارهی تاریخ عرضهی بازی هم هرچند ۲۰۲۱ به نظر برای خدای جنگ رگناروک زود است و این احتمال وجود دارد که بازی با تأخیر مواجه شود، اما میتوان از دیدگاه دیگری به قضیه نگاه کرد و بگوییم که بخشی از نکات اصلی بازی اعم از قسمتهایی از ساختار گیمپلی و حتی طراحی شخصیتها یا حتی بخشهایی از جهان بازی در نسخهی قبل انجام شده و اکنون این بازی با پشتوانهی آن نسخه ساخته خواهد شد و احتمالا شاهد بهبودهای در آن خواهیم بود. به همین خاطر، چندان غیرطبیعی نیست که ساخت قسمت دوم مدتزمان کوتاهتری طول بکشد. البته، باز هم نباید شرایط ویروس کووید ۱۹ و مشکلات آن برای استودیوهای بزرگ و کوچک را فراموش کرد. این قضیه میتواند دردسرهایی را برای استودیو سانتا مونیکا ایجاد کرده باشد و باعث شود که بازی با تأخیر روبهرو شود.
کاش بیاد چون کلا گاد آف وار از همون اولین بازی که داد داستانش با حال و کیفیتش عالی بر طبق سال
خداکنه حاجی(کریتوس) تو این قسمت زنده برگرده????????❤❤.
مگه مرده بود که زنده بگرده؟
راست راست داشت راه میرفت آخر بازی.
خدا کنه برای پی اس فور هم بیاد
گفتن که میاد…