سونی با چه شعار تبلیغاتی میخواهد پلیاستیشن ۵ پرو بفروشد؟
همانطور که میدانید، کنسولهای صنعت بازی در حال حاضر در وضعیت غیرمعمولی قرار دارند. نینتندو سوییچ از یک سو در پایان عمر خود قرار داشته و فشارها برای کنسول جدید روی نینتندو قرار گرفته، در حالی که کنسولهای ایکسباکس و پلیاستیشن فعلی از نظر فنی در نیمهی دوم چرخهی عمر خود هستند، اما به دلیل اثرات کمبودهای دوران همهگیری و تاخیرهای بسیاری از بازیها، بسیار جدید به نظر میرسند. در این میان یکی از سختافزارهایی که به شدت شایعه شده، پلیاستیشن ۵ پرو است که بسیاری انتظار دارند که در اواسط سال ۲۰۲۵ آن را مشاهده کنند.
حال در هفتههای اخیر به دلیل افشای غیرقابل اجتناب اسناد فنی در مورد پلیاستیشن ۵ پرو که چند روز پیش به طور گسترده برای شرکای توسعهی سونی منتشر شد، وضوح بیشتری در مورد برنامههای سختافزاری این شرکت داریم. طبق گفتهها ظاهرا یک کنسول قویتر با اسم رمز ترینیتی (Trinity) در راه است و بیشتر استراتژی سختافزاری نسل گذشتهی پلیاستیشن ۴ پرو را تکرار میکند که در درجهی اول بهبودهایی در کارت گرافیک خواهد بود.
تجزیه و تحلیل سختافزار این سیستم در بحث این مقاله نمیگنجد زیرا میتوان گفت که جالبترین جنبهی این فاش شدن از منظر تجاری، مشخصات فنی نببوده، بلکه تاریخ پیشبینیشدهی عرضه در تعطیلات سال نوی میلادی آینده است. این کمی زودتر از آن چیزی است که اکثر مردم انتظار داشتند. از طرفی مایکروسافت نیز احتمالا نسخهای بهبود یافته برای ایکسباکس سری ایکس منتشر کند که در غیاب سوییچ ۲ مورد مهمی است.
بسیاری تصور میکردند که سختافزار جدید سونی بسیار نزدیک به جیتیای ۶ عرضه میشود که احتمالا یکی از بزرگترین عرضههای صنعت سرگرمی در تاریخ خواهد بود. این بیتردید یک حرکت تجاری خوب خواهد بود زیرا بسیاری مایلند بهترین سختافزار ممکن را برای اجرای بازی به شدت مورد انتظار خود داشته باشند اما اکنون به نظر میرسد که پلیاستیشن ۵ پرو ماهها قبل از انتشار بازی ذکر شده در دسترس قرار میگیرد.
البته این امر باعث نمیشود که سونی نتواند کنسول جدید خود را به نحوی به جیتیای ۶ ارتباط دهد زیرا زمانی که این اثر راکاستار بالاخره عرضه شد، بدون شک یک کمپین بازاریابی در مورد اینکه بهترین سختافزار برای بازی کدام است، اجتنابناپذیر به نظر میرسد. هرچند نمیتوان «بهترین کنسول برای جیتیای ۶» را یک دلیل خوب برای خریداران در نظر گرفت. این در حالی است که سونی احتمالا باید چند ماهی قبل از عرضهی جیتیای ۶ بتواند کنسول خود را در بازار جا بیندازد. در واقع فرآیند توضیح دادن به مصرفکنندگان که چرا باید این کنسول نسبتا ارتقا یافته اما گرانتر را بخرند، در غیاب یک بازی بزرگ فرآیندی دشوار خواهد بود.
در گذشته پلیاستیشن ۴ پرو وجود خود را به روشی بسیار ساده توجیه میکرد. گفتنی است که بسیاری از مصرفکنندگان در سالهای قبل نمایشگرهای ۴K را خریداری کرده بودند و پرو نسخهای از پلیاستیشن ۴ را ارائه کرد که میتوانست از این نمایشگرها پشتیبانی کند و در نهایت چیزی حدود ۱۵ درصد از حجم فروش پلیاستیشن ۴ را به خود اختصاص داد. ارائهی این کنسول به مصرفکنندگان کاملا منطقی بود و به هیچ وجه ارزش سختافزار موجود را کاهش نداد. در واقع پلیاستیشن ۴ همچنان کنسول اصلی بود، اما یک مدل حرفهای برای افرادی وجود داشت که تلویزیونهای جدید خریداری کرده بودند و میخواستند حداکثر استفاده را از آنها ببرند.
بدون شک در این مرحله از چرخهی عمر پلیاستیشن ۵، مخاطبانی برای نسخهی پرو وجود دارد. هرچند تجزیه و تحلیلها نشان میدهد که این یک ارتقاء نسبتا متوسط خواهد بود که برخی از مسائل مهم پرفورمنس این سیستم را حل نمیکند. با این حال رشد سختافزاری نه چندان زیاد این سیستم دلیلی بر کاهش فروش آن تا حد زیادی نخواهد بود. در این میان سونی طبق اعتراف خودش امسال هیچ بازی مهمی در راه عرضه ندارد، بنابراین سبک کمپین بازاریابی این کنسول جدید جای بحث دارد. در واقع سونی به نوعی دارد اعلام میکند که پلیاستیشن ۵ در برخی بازیها عملکرد فوقالعاده خوبی ندارد، به خصوص با فعال کردن ویژگی ردیابی پرتو و این سختافزار جدید کیفیت بصری و نرخ فریم را در آن بازیها بهبود خواهد بخشید. البته در برخی زمینهها، این یک مورد حل شده است. برای مثال، همه هر سال انتظار سختافزار جدیدی در حوزهی گوشیهای هوشمند را دارند، اما در صنعت بازی کسی انتظار عرضهی سالانهی کنسولها را ندارد.
بنابراین پلیاستیشن ۵ پرو در زمینهی بازاریابی، مسیری جدید و غیرعادی را طی خواهد کرد. البته شاید بگویید که خیلی زود است که این قضاوت را انجام دهیم به خصوص که صحبتهایی در مورد در فناوری ارتقاء مقیاس (Upscaling) اختصاصی سونی وجود دارد اما حداقل بر اساس این مشخصات اولیه، جهش به پلیاستیشن ۵ پرو مانند پلیاستیشن ۴ پرو قابل توجه نیست و این در نسلی اتفاق میافتد که کاهش بازده از فناوریهای گرافیکی بیشتر از همیشه احساس میشود. واقعیت این است که با وجود برخی استثناها، بازیهای زیادی وجود ندارند که محدودیتهای سیستمهای نسل نهم را تحت فشار قرار دهند و همین نیز باعث میشود که خرید یک کنسول قویتر چندان بااهمیت به نظر نرسد.
به طور خلاصه، در صورتی که مصرفکنندگان معمولی نتوانند واقعا تفاوتی در پرفورمنس و جزئیات گرافیکی بازیها ببینند، تصور یک ماجرای منفی که حول محور پلیاستیشن ۵ پرو بچرخد، دشوار نیست زیرا نه تنها خود سختافزار به اندازهی کافی جهشی رو به جلو محسوب نمیشود بلکه بازیهایی که نیاز به سختافزار پیشرفته داشته باشند، به اندازهی کافی زیاد نیستند. همچنین در حالی برای اولین بار پس از چندین سال سونی قرار نیست در سال پیش رو اثر مهمی عرضه کند، این میتواند ضربهای ناگوار به این برند در نقطهای بسیار حساس از تاریخ آن بزند.
هرچند هیچ کدام از اینها به این معنی نیست که سونی نباید این کنسول جدید را عرضه کند بلکه این انتخاب آنها در مورد زمان عرضه و بازاریابی آن است که بسیار مهم محسوب میشود. در این میان مورد دیگری که مطلقا هیچایدهای در مورد آن نداریم این است که این کنسول از نظر طراحی فیزیکی چگونه خواهد بود. یک طراحی جذاب و جسورانه برای پلیاستیشن ۵ پرو میتواند نگرانیهای زیادی را در زمینههای دیگر جبران کند.
پلیاستیشن ۴ پرو در این زمینه بسیار محافظهکارانه عمل کرد، اما سونی در گذشته کارهای چشمگیرتری را با بهروزرسانی سختافزاری در اواسط نسلها انجام داده است و دیدن آن بسیار عالی خواهد بود. در هر صورت باید دید که سونی با این کنسولی که ظاهرا مسائل زیادی مانع موفقیت آن هستند، چگونه عمل خواهد کرد.
منبع: Gameindustry.biz