همکاری هیدئو کوجیما و ایکسباکس چقدر مهم است؛ بازی بعدی کارگردان افسانهای چیست؟
هیدئو کوجیما مسلما یکی از خلاقترین کارگردانانی است که در صنعت بازیهای ویدیویی فعالیت میکند. مغز متفکر پشت سری مشهور متال گیر سالید و بازی دث استرندینگ، رابطهی دیرینهای با سونی و پلیاستیشن دارد. بازیهای سری متال گیر معمولا به عنوان بازیهای پلیاستیشن در نظر گرفته میشوند و بازی جدید این کارگردان نیز در ابتدا به صورت انحصاری روی پلیاستیشن در دسترس قرار گرفت. مدتی پیش پس از گذشت تقریبا یک سال از انتشار شایعات مختلف، بالاخره به طور رسمی اعلام شد که این کارگردان افسانهای در حال کار روی یک بازی انحصاری برای ایکسباکس است.
هرچند به نظر میرسد که این به معنای قطع ارتباط با سونی و پلیاستیشن نخواهد بود زیرا استودیوی کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) به سرعت اشاره کرده که رابطهی آنها با سونی هنوز خوب است. از طرفی به نظر میرسد که دنبالهای برای دث استرندینگ در دست ساخت است، حداقل طبق چیزی که نورمن ریداس به عنوان بازیگر نقش اصلی آن بیان کرده است. بنابراین به احتمال زیاد این بازی به موازات انحصاری جدید ایکسباکس ساخته خواهد شد.
اثر ترسناکی به نام Overdose
در رابطه با بازی ذکر شده، خود کوجیما گفته که در حال توسعهی اثری است که همیشه میخواسته آن را بسازد. اثری که کسی تا به حال مشابه آن را ندیده و یا تجربه نکرده است و به طبق گفتهها به صورت ابری (Cloud) خواهد بود. از طرفی شایعاتی از یک بازی ترسناک با نام Overdose با تصاویری از مارگارت کوالی (Margaret Qualley) منتشر شده است که به نظر یکی از شخصیتهای اصلی آن خواهد بود. کسانی که بازی دث استرندینگ را تجربه کردهاند، او را به عنوان بازیگر نقش مادر (Mama) به یاد خواهند آورد.
تام هندرسون، روزنامهنگار مستقل صنعت بازیهای ویدیویی، به نظر به ویدیویی از این بازی دست پیدا کرده که در آن، مارگارت در حالی که لباسی آبی رنگ پوشیده، در راهروهای تاریکی با نور چراغ قوه حرکت میکند. گزارش شده است که این ویدیو با یک جامپ اسکر به پایان رسیده و در آخر به نام هیدئو کوجیما و بازی در کنار عبارت Game Over اشاره شده است. با این حال این ویدیوی ذکر شده به تنهایی توسعهی یک بازی را تصدیق نمیکند.
بنابراین، جزئیات منتشر شده توسط هندرسون به تنهایی شواهدی کافی و ملموس برای یک بازی جدید نیست. با این حال، مدت کوتاهی پس از انتشار مقالهی هندرسون در مورد بازی، او اعلام کرد که اعضای استودیوی کوجیما پروداکشنز ارتباط برقرار کرده و از او خواستهاند که این مقاله را حذف کند. البته به نظر میرسد که هندرسون محترمانه این درخواست را رد کرده است. در هر صورت این درخواست از سوی استودیوی ذکر شده تنها به آتش شایعات میافزاید.
آیا .P.T بالاخره کامل میشود؟
از طرفی اینکه کوجیما بقایایی از ایدههای باقیمانده از ریبوت سایلنت هیل را همچنان در ذهن داشته باشد و بخواهد آنها را بازسازی کند، چندان دور از انتظار نیست. طبق توضیحات هندرسون، حرکت مارگارت کوالی در راهروهای تاریک ما را به یاد .P.T میاندازد. دمویی کوتاه و قابل بازی که قرار بود سایلنت هیل بعدی باشد. با این حال بر اساس آنچه که هندرسون توضیف میکند، بازی اوردوز ممکن است تنها راهی باشد که با آن میتوانیم دیدگاه کوجیما را در مورد سری سایلنت هیل تجربه کنیم، زیرا شایعات فراوانی وجود دارد که کمپانی کونامی قصد دارد تا این سری مشهور را در استودیوهای دیگری احیا کند.
استفاده از فناوری ابری
گمانهزنیهای مختلف در مورد بازی انحصاری جدید ایکسباکس که هنوز به طور رسمی معرفی نشده، همگی جذاب هستند، اما این سوال باقی میماند که چرا کوجیما در وهلهی اول تصمیم گرفته که با مایکروسافت همکاری کند. علیرغم اینکه جیبهای عظیم مایکروسافت پولی بیشتر از سونی در اختیار کوجیما و استودیوی او قرار میدهند، خود او اعلام کرده است که همکاری با ایکسباکس به این معنی است که این بازی جدید میتواند از فناوری ابری پیشرفتهی مایکروسافت استفاده کند. همانطور که ذکر شده بازی جدید کوجیما از فناوری ابری استفاده خواهد کرد و در حال حاضر هیچ کدام از آنها قدرتمندتر از سرویس ابری پیشرفتهی Microsoft Azure نیستند.
مایکروسافت میگوید که استفاده از Azure برای توسعه بازی، کل فرآیند ساخت را سادهتر میکند و در کنار تضمین تاخیر کم، با سیستم های قدرتمند خود به بازیکنان کمک میکند تا به طور یکپارچه با هم ارتباط برقرار کرده، بازی و رقابت کنند. از طرفی مهمتر از همه، این فناوری توانایی درک رفتار بازیکنان و واکنش به آنها را دارد. ذکر این نکته بسیار مهم است زیرا کوجیما در مصاحبهای که در سپتامبر ۲۰۲۱ انجام داد بود، به ساخت یک بازی که بر اساس افکار، تجربیات و موقعیت جغرافیایی بازیکن تغییر کند، ابراز تمایل کرده بود. همچنین گفته شده که مایکروسافت کیم سوئیفت (Kim Swift) را استخدام کرده که در این راه به کوجیما کمک کند. سوئیفت در گذشته روی بازیهایی نظیر پورتال و Left 4 Dead کار کرده است.
شکستن دیوار چهارم!
ساخت یک بازی که بر اساس اقدامات هر بازیکن به طور متفاوتی تغییر کند، بسیار جاه طلبانه و غیرممکن به نظر میرسد. هرچند با توجه با اینکه دست کوجیما از لحاظ دور زدن محدودیتهای سختافزاری باز خواهد بود، شاید بتوان به آن بیشتر امیدوار بود. اینکه چگونه میتوان این تجربه را فراتر از جزئیاتی سطحی مانند چرخهی روز و شب و سیستمهای آب و هوا که به دقت شرایط بیرون را منعکس میکنند، تطبیق داد، طبیعتا چالشهای زیادی به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال اگر بازی ترسناک باشد، دادههای بازیکنان را بر اساس سبک بازی آنها جمعآوری خواهد کرد تا با زمانبندی بهتر جامپ اسکرها، آنها را به بهترین شکل ممکن بترساند؟
این ویژگی جذاب به نظر میرسد اما با زوایای فلسفی جاه طلبیهای کوجیما مطابقت ندارد. او قطعا میخواهد اثری بسازد که به بهترین وجه ممکن، تجربیات بازیکنان در بازی را به دنیای واقعی متصل کند و شکاف بین جهان مجازی و واقعیت را پر کند. البته کوجیما در گذشته با شخصیت Psycho Mantis از متال گیر سالید شکستن دیوار چهارم را امتحان کرده است. ایدههای زیادی وجود دارد که میتوان ساعتها به آنها پرداخت، اما باید منتظر ماند تا اطلاعات رسمی بیشتری منتشر شود. با این حال از آنجایی که بازی در سبک ترس است، به نظر میرسد که شاهد سطح جدیدی از المانهای این ژانر باشیم.
هیدئو کوجیما همچنین در بازیهایی نظیر Boktai: The Sun Is in Your Hand و دث استرندینگ نشان داده که در زمینهی پیوند واقعیت و جهان مجازی بازیها تجربه دارد. در Boktai، بازیکن در نقش یک شکارچی خونآشام قرار میگیرد که از سلاحی به نام سولار گان استفاده کرده و تیرهایی با محوریت نور خورشید را به سمت دشمنان شلیک میکند. جالب است بدانید که در این بازی از یک حسگر نور روی کارتریج استفاده شده که تجربهی بخشهایی از بازی را در زیر نور مستقیم خورشید تشویق میکرد.
از طرفی دث استرندینگ با ساختارها، محمولههای متروکه، وسایل کمکی برای عبور و مرور و نوعی تابلوهای راهنما که بین بازیکنان به اشتراک گذاشته میشد، برای تعامل با بازیکنان از روشهای جالی استفاده میکرد. اگر این المانها طبق شایعات منتشر شده از Overdose، به یک اثر ترسناک تعمیم داده شود، شگفتانگیز خواهد بود. ممکن است بازی در طول شیوع یک بیماری خطرناک اتفاق بیفتد و بازیکنان برای بقا به روشهای جدید با یکدیگر همکاری کرده یا مبارزه کنند و حتی تعداد بازیکنان بر میزان آیتمهای موجود در بازی تاثیر بگذارد. البته این گفتهها فعلا در حد حدس و گمان است زیرا میتوان گفت که وجود المانهای دث استرندینگ در اثری دیگر به اندازه کافی نوآورانه نخواهد بود.
مسائل تجاری
فارغ از مسائل مربوط به خود بازی، از منظر بازاریابی، تصمیم ایکسباکس برای همکاری با کوجیما کاملا منطقی است. چه او را دوست داشته باشید یا از او متنفر باشید، هیدئو کوجیما یک چهرهی بسیار شناخته شده در صنعت بازی است و به خاطر ارائهی تجربیات عجیب، غیرمتعارف، دیوانهوار و البته درخشان خود مشهور شده است. بازیهای او همواره تحسین منتقدان را به همراه داشته و فروش خوبی را تجربهاند، با این حال حتی اگر غیر از آن هم باشد، باز هم ساختههای او برای مدت زیادی در بین جوامع مختلف در مرکز بحثهای مختلف خواهند بود.
این توسعهدهنده در حال ساخت هر اثری به صورت انحصاری برای هر پلتفرمی باشد، موضوع مهمی خواهد بود اما از آنجایی که این اولین همکاری کوجیما و ایکسباکس است، داستان خاصتر میشود. علاوهبر این، استودیوی کوجیما پروداکشن و موسس آن در ژاپن شهرت زیادی دارند. در حالی که نمیتوان گفت که این همکاری منجر به سبقت گرفتن ایکسباکس از پلیاستیشن در بازار ژاپن بعد از این همه سال شود، با این حال توجه به برند ایکسباکس در این کشور بیشتر خواهد شد. از طرفی ممکن است که استودیوهای ژاپنی دیگر به همکاری با مایکروسافت علاقهمند شوند.
همانطور که میدانید مایکروسافت اخیرا بارها اشاره کرده که قصد دارد تا در بازار ژاپن بهتر عمل کند. گفتنی است که بازیهایی نظیر Yakuza: Like a Dragon و Lost Judgment هر دو به طور همزمان برای پلتفرمهای ایکسباکس و پلیاستیشن منتشر شدند. این در حالی است که نسخههای قبلی این سری تنها روی کنسول سونی در دسترس بودند. حال این نسخهها روی گیمپس نیز قرار گرفتهاند. بازی جدید مجموعهی تیلز یعنی Tales of Arise نیز سال گذشته برای ایکسباکس به همراه چندین پلتفرم دیگر در سراسر جهان منتشر شد. همچنین نسخههای سوم، چهارم و پنجم پرسونا نیز نیز بالاخره قرار است به ایکسباکس و گیمپس بیایند. گفتنی است که شاید نسخهی بعدی پرسونا به طور همزمان در روز عرضه روی ایکسباکس، پلیاستیشن و حتی رایانههای شخصی منتشر شود.
از جهاتی دیگر پای سرویس ابری در میان است. بازی جدید کوجیما به نظر میرسد که از نوعی رایانش ابری برای پیادهسازی جنبههایی مانند فیزیک، هوش مصنوعی، نور و غیره استفاده میکند. چنین بازیهایی هنوز در مراحل اولیه هستند و شاهد تعداد زیادی از آنها نبودهایم. این را نباید با اجرای بازیهای فعلی روی فضای ابری اشتباه گرفت، زیرا آنها از فناوری برای رندر گرافیکی و غیره استفاده نمیکنند. با این حال، نام کوجیما وجود مانعی مهم یعنی «وجود فناوری اما عدم محبوبیت کافی» را از بین میبرد. مایکروسافت با سرویس ابری خود و گیمپس، تاکنون خوب عمل کرده است، اما بازی کوجیما میتواند این فناوری را محبوبتر از قبل کند.
بازیهایی نظیر اثر جدید کوجیما که از فناوری ابری استفاده میکنند، با محبوبیت خود میتوانند افراد بیشتری را به سمت خود جذب کنند و طبیعتا این باعث درآمدزایی بیشتر برای استودیوهای بازیسازی خواهد شد چرا که همه از سیستمهای قدرتمند یا کنسولهای جدید بهرهمند نیستند. کافی است به سرویس گیمپس نگاه کنید که با موفقیت خود، سونی و پلیاستیشن را به سمت معرفی پلیاستیشن پلاس اکسترا و پریمیوم سوق داد.
از طرفی صرف نظر از اینکه چه کسی مسئول ساخت بازی است، این یک قمار بزرگ نیز محسوب میشود. برای حمایت و پشتیبانی از چنین اثر بزرگی، طبیعتا برنامهریزیها و زیرساخت زیادی نیاز است. عرضهی بازی توسط کوجیما یک مسئله است و پشتیبانی از آن مقولهی مهم دیگری است که باید به آن پرداخته شود. در واقع با توجه به ابری بودن بازی، بسیاری از موارد به پشتیبانی مایکروسافت برمیگردد.
مدیریت بسیاری از بازیهای استودیوهایی که مایکروسافت اخیرا اقدام به خرید آنها کرده، به خصوص با توجه به مشکلاتی که درون برخی از آن استودیوها وجود دارد، چندان راحت نیست و باید دید که پشتیبانی بعد از عرضهی چنین اثری بزرگی چگونه خواهد بود. مایکروسافت همچنین میتواند از این بازی ابری استفادههای بهتری بکند. همانطور که احتمالا میدانید، سالها است که شایعاتی در مورد یک کنسول ابری از مایکروسافت منتشر شده و این کمپانی در سال گذشته تایید کرد که در حال کار روی سخت افزار جدیدی با محوریت فضای ابری است که به این زودیها عرضه نخواهد شد. بازی کوجیما میتواند به عنوان تبلیغی برای این کنسول عمل کند.
جمعبندی
در نهایت هرآنچه که استودیوی بازیسازی کوجیما و مایکروسافت به دنبال ساخت آن باشند، قطعا مبتکرانه و بلندپروازانه خواهد بود و فارغ از اینکه به سرویس ابری علاقه داشته باشید یا خیر، به احتمال زیاد از آن لذت خواهید برد. از طرفی کار با مایکروسافت، قطعا توانایی و انعطافپذیری این استودیو را برای ساخت بازیهای بیشتر گسترش میدهد. در هر صورت امیدواریم که در ماههای آینده اطلاعات بیشتری در مورد بازیهای کوجیما کسب کنیم.
منبع: Gamingbolt