دیمیکها چه چیزی به بازیکنان و توسعهدهندگان ارائه میدهند؟
بازیهای نسل نهم از نظر جلوههای بصری آثاری شگفتانگیز محسوب میشوند. مناظر وسیع، انیمیشنهای پرجزئیات و مدلهای باکیفیت از مشخصههای بسیاری از بازیهای موفق امروزی هستند. با این حال اگر این بازیها در دههی ۹۰ میلادی منتشر شده بودند، چگونه به نظر میرسیدند؟ این سوال جالبی است که در پشت اصطلاح دیمیک (demake) گنجانده شده است. اصطلاح دیمیک زمانی به کار برده میشود که یک توسعهدهنده، بازیها را به گونهای بازسازی میکند که انگار برای یک پلتفرم قدیمی طراحی شدهاند.
دیمیکهای ساخته شده توسط طرفداران به یک سبک محبوب در پلتفرمهایی مانند itch.io تبدیل شده است. آنها ذات یک آیپی محبوب را تغییر داده و آن را با محدودیتهای پلتفرمهای قدیمیتر ترکیب میکنند تا چیزی کاملا جدید ایجاد کنند. با توجه به اینکه تنها توسط شخصی که دانش عمیقی از بازی و کنسولهای قدیمیتر دارد، میتوان این کار را انجام داد، این آثار، نامههای عاشقانهی طرفداران یا توسعهدهندگان رسمی به بازیها هستند.
با این حال برخی از نامههای عاشقانه توسط گیرندگان آنها چندان مورد استقبال قرار نمیگیرند. در اواخر ژانویهی ۲۰۲۴، لیلیث والتر (Lilith Walther)، توسعهدهندهی دیمیک Bloodborne PSX، اعلام کرد که نام بلادبورن پس از تماس سونی از عنوان حذف میشود. در واقع به نظر میرسد که حتی زمانی که دیمیکها به عنوان ادای احترام در نظر گرفته میشوند، حقوق آنها نزد دارندگان اصلی خود باقی میماند.
در عین حال برخی دارندگان آیپیها، هم توسعهدهندگان و هم ناشران، دیدگاه ملایمتری نسبت به این موضوع دارند. برخی حتی در حال سفارش دیمیکهای خود هستند و میدانند که آنها چیزی را به جامعهی طرفداران ارائه میکنند که میتواند به نوبهی خود به ناشر منفعت برساند.
استودیوی The Game Bakers، سازندهی بازی فیوری (Furi)، اخیرا از استودیوی Sylph دیمیکی از این اثر را سفارش داده است. در حالی که دیمیک ذکر شده در استیم رایگان است، تیم سازنده همچنین یک مدل پرداخت را روی پلتفرمهای دیگر پیادهسازی کرد و تشخیص داد که فروش دیمیک میتواند درآمد مستقیمی از مصرفکنندگان ایجاد کند. با این حال، امریک توآ (Emeric Thoa)، کارگردان خلافیت این شرکت، توضیح میدهد که ایجاد یک دیمیک میتواند عمر بازی اصلی را افزایش دهد:
دلیل اصلی انجام این کار این است که ما میخواستیم چیز جالبی برای طرفداران فیوری بسازیم. صادقانه بگویم من محتوای رایگان را دوست ندارم، اما اینجا واقعا یک هدیهی برای طرفداران خواسته و باعث شد که بازیکنان دوباره دربارهی بازی صحبت کنند. همچنین باید توجه داشته باشم که ساخت آن بازی به عنوان یک پروژ]ی فرعی آنقدر سرگرمکننده بود که تاثیرات مثبتی روی من داشت.
میتوان گفت که دیمیک به عنوان شکلی از بازاریابی برند عمل میکند که در آن ناشران برای افزایش جذب کاربران به بازی خود از آن استفاده میکنند. این موضوع در مورد مجموعهی Devolver Bootleg نیز صدق میکند که مجموعهای از دیمیکهای رسمی از آثار استودیوی Doinksoft است که در طول ارائهی کمپانی Devolver Digital در E۳ ۲۰۱۹ معرفی شد. کالن دایر (Cullen Dwyer)، یکی از بنیانگذاران Doinksoft، میگوید:
این بیشتر به عنوان یک شیرینکاری بازاریابی مطرح شد که در طول کنفرانس مطبوعاتی در E 2019 نیز معرفی شد. ما به Devolver Digital گفتیم که برای ساخت آن به چه مقدار پول نیاز داریم و واقعا نگران این نبودیم که آیا از این طریق سود میکنیم یا خیر. در واقع بسیار جذاب بود که به یک بازی تجاری با این روش برخورد کنیم و میخواستیم در طول ساخت آن تا جای ممکن سرگرم شویم. از طرفی Devolver Digital چندان در قید و بند بودجهی آن یا کاری که میتواند برای بازاریابی انجام دهد، نبود و فکر کرد که ایدهی جالبی است که طرفداران آن را دوست خواهند داشت.
ناشرانی با طرز فکر Devolver Digital چندان زیاد نیستند، اما به عنوان یک هدیه به طرفداران، دیمیکها میتوانند نقش مهمی در توسعهی جامعهی طرفداران ایجاد کنند. جالب است بدانید که گاهی اوقات از تازگی یک دیمیک رسمی به عنوان یک نقطه فروش صریح استفاده میشود. هنگامی که Farming Simulator ۲۰۱۹ منتشر شد، ناشر بازی یعنی Giants Software یک بازسازی از آن به سبک آثار Commodore ۶۴ را همراه با آن به عنوان بخشی از یک نسخهی ویژه همراه کرد. یک کارتریج واقعی حاوی بازی در ابتدا به عنوان یک شوخی سیزده فاش شد و در ادامه به بخشی از استراتژی کلی بازاریابی و درآمدزایی برای بازی اصلی تبدیل شد.
فراتر از درآمد و بازاریابی، دیمیکها مزایای دیگری را به توسعهدهنده و ناشر میدهند. توآ میگوید که ایجاد دیمیک فیوری به تیم سازنده اجازه داد تا جذابیت اصلی بازی اصلی را شناسایی کرده و ببیند که تا چه حد میتوان آن را ساده کرد.
به عنوان یک طراح، من عاشق سادهسازی و حفظ هستهای از چیزهایی هستم که اثری را جذاب میکند و دیمیکها تمرین خوبی برای آن هستند. اینکه به بازیکنان نشان دهیم چیزی که آنها دوست دارند، بیشتر چند ایدهی خاص است و نه یک بستهی کامل و متنوع از ویژگیها، عالی است.
از این نظر، توجه به ناشرانی که ساخت دیمیکها را سفارش میدهند، با دلایلی که طرفداران آنها را انتخاب میکنند، همسو است. استودیوی Deafonics که با نام مستعار Ruby نیز شناخته میشود، توسعهدهندهای است که بیشتر به خاطر دیمیک بازی Another Code به سبک آثار گیمبوی شناخته میشود. آنها میگویند:
ما معتقدیم که دیمیکها بینشی از دنیای خلاقانهای از هنر را ارائه میدهند که نشان میدهد چه عناصری را در مورد این بازیهای قدیمی ارزشمند میدانیم. ما به بازیها به این دلیل که صرفا آنها را دوست داریم، ادای احترام نمیکنیم و عشق و امید خود را به این خاطر نشان میدهیم تا بازیکنان تشویق شوند که نسخههای اصلی را بازی کنند و از طرفی به شرکتها یا کارمندان سابق نشان دهیم که حتی پس از دههها، از کار آنها هنوز قدردانی میشود.
در این میان کالن دایر همچنین تاکید میکند که دیمیکها نه تنها به آیپی، بلکه به توسعهدهندگان و ناشرانی که قبلا در صنعت فعالیت کردهاند، نوعی ادای احترام است.
بنابراین دیمیکهای دارای مجوز رسمی، حس نوستالژی طرفداران را نسبت به بازیهای گذشته برانگیخته میکند. همانطور که کپکام با انتشار مگامن ۹ و ۱۰ به سری اصلی مگامن بازگشت تا طرفداران بازیهای کلاسیک NES را راضی کند، دیمیکهای رسمی جذابیت نسخهی اصلی را به گیمرهایی که به دنبال نوستالژی هستند، گسترش میدهد. در برخی موارد، توسعهدهندگان با ایدههای اصلی خود به ژانری از بازی که به آن ادای احترام میکردند، کمک میکنند. دن فورنیس (Dan Fornace)، توسعهدهندهی Super Smash Land که اثری مبارزهای به سبک گیم بوی است، به ساخت Rivals of Aether، یک اثر مبارزهای دیگر دیگر ادامه داد. در نتیجه، دیمیکها میتوانند محبوبیت یک ژانر را به طور کلی افزایش دهند و به موفقیت نسخههای آتی یک آیپی کمک کنند.
در هر صورت میتوان گفت که دیمیکهای رسمی، مزایای مستقیم و غیرمستقیمی را به دارندهی آیپی اعطا میکنند. چه آنها به طور مستقیم به عنوان یک محصول به تنهایی فروخته شوند و چه به عنوان بخشی از نسخهی کالکتورز بستهبندی شوند، به طور بالقوه میتوانند هزینههای توسعهی خود را جبران کنند. از طرفی به عنوان یک تمرین بازاریابی، آنها میتوانند دید و بینش ناشر را به طور کلی بهبود دهند. همچنین آنها میتوانند تعامل گیمرها را با یک سری افزایش دهند یا گروههای جدیدی از بازیکنان را به طور کلی وارد یک سبک کنند. در نهایت صرف نظر از انگیزه، دیمیکها جشنی برای قدردانی از آثاری هستند که طرفداران و توسعهدهندگان آنها را دوست دارند.
منبع: Gameindustry.biz