معاملهی بزرگ مایکروسافت و اکتیویژن از دید تحلیلگران؛ بردی برای ایکسباکس
طی چند سال اخیر میزان خرید و ادغام شرکتها در صنعت بازیهای ویدیویی به شکل چشمگیری افزایش یافته و تقریبا به امری عادی برای مخاطبان تبدیل شده است، اما هراز چند گاهی یک قرارداد از راه میرسد که همه را میخکوب میکند.
چندی پیش تیک-تو موفق شد با مبلغ ۱۲.۷ میلیارد دلار زینگا (Zynga) را خریداری نماید که در نوع خود قرارداد بسیار بزرگی بود. با این حال، کمی بعد خبری از راه رسید که همه را شوکزده کرد؛ مایکروسافت با مبلغ سرسامآور و باورنکردنی ۶۸.۷ میلیارد دلار مالکیت اکتیویژن بلیزارد را بهدست آورد. این خرید، بزرگترین خرید چند سال گذشته یا حتی دههی پیش نیست؛ بلکه بزرگترین قرارداد تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی محسوب میشود. در حقیقت، روپنتار گوآ، تحلیلگر ارشد GlobalData فراتر از اینها میرود و میگوید خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت «بزرگترین خرید تاریخ تمام صنایع تکنولوژی» است. در هر حال با یک مقایسه ساده میتوان دید این قرارداد تنها چند میلیارد دلار با خرید تاریخی فاکس توسط دیزنی فاصله دارد و این یعنی یکی از بزرگترین قراردادهای تاریخ سرگرمی محسوب میشود و نه فقط بازیهای ویدیویی.
مدتی پیش سایت مطرح GameIndustry.biz با چند تن از تحلیلگران مطرح تماس برقرار کرده و نظر آنها دربارهی خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت را جویا شده است. دکتر سرکان توتو از Kantan Games اعتقاد دارد: «این قرارداد اصلا به این دنیا تعلق ندارد و قطعا صنعت را برای همیشه تغییر خواهد داد. فکر میکنم استودیوهای انحصاری ایکسباکس سالها توان رقابت با سونی را نداشتند. مایکروسافت باید به دنبال یک راه حل بزرگ میگشت و بتسدا واقعا به تنهایی کافی نبود. در نتیجه، این قرارداد میتواند بازی را تغییر دهد.»
نیک پارکر از Parker Consulting میگوید این قرارداد ارادهی مصمم مایکروسافت برای «اصلاح اشتباهات دوران ایکسباکس وان» را نشان میدهد. همچنین بهنظر میرسد مایکروسافت قصد دارد سونی را در صنعت بازی کنار بزند و جایگاه بالاتری در این رقابت دشوار بهدست آورد. اگر هرچه زودتر مشکل کمبود کنسول و سختافزار در دنیا برطرف گردد، اضافه شدن فرانچایزهای محبوب اکتیویژن بلیزارد به گیمپس میتواند ایکسباکس را به گزینهای بسیار وسوسهبرانگیز برای مخاطبان تبدیل کند.
تحلیلگر ارشد گروه Midia Research، کارول سِوِرین اعتقاد دارد قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد میتواند شرایط سرویسهای اشتراکی، ناشران و در کل رقابت صنعت بازیهای ویدیویی – هم در بخش کنسول و هم تکنولوژی فضای ابری – را دستخوش تغییر کند. دیوید کول (مدیر DFC Intelligence) که حسابی از این قرارداد شگفتزده شده، میگوید: «ما میدانستیم قرار است اتفاق بزرگی برای اکتیویژن بلیزارد بیفتد. با این حال، اصلا انتظار نداشتیم یک کمپانی مثل مایکروسافت بیاید و آن را خریداری کند. اکتیویژن، بلیزارد و کینگ واقعا سه شرکت منحصر بهفرد بودند و احتمال میدادیم آنها از هم جدا شوند و به صورت مستقل به کار خود ادامه دهند. برای سهامداران اتفاق کنونی بسیار خوب بوده چراکه ارزش بالایی روی شرکت گذاشته شد. مایکروسافت جزء معدود شرکتهایی است که حاضر بود و میتوانست تمام قرص را یکجا ببلعد؛ در نتیجه واقعا این اتفاق شگفتآور بود.»
ورای اینکه مشخصا همه میدانیم استودیوها و تمام بازیهای اکتیویژن بلیزارد در اختیار مایکروسافت قرار گرفته، بد نیست نگاهی داشته باشیم به مزایای دیگری که ایکسباکس از طریق این قرارداد بهدست میآورد. کزماس هانسون از Niko توضیح میدهد اضافه شدن تمام بازیهای اکتیویژن بلیزارد به گیمپس ارزش این سرویس را به شکل چشمگیری افزایش خواهد داد و در آینده آن را به «یک نقطه کلیدی» در صنعت بازی تبدیل میکند. وی افزود: «مهمتر از همه، این قرارداد شامل حقوق مالکیت King و چندین استودیو موبایل اکتیویژن میشود. بخش بازیهای موبایل اهمیت فوقالعادهای برای مایکروسافت دارد زیرا میخواهد در آینده به سه میلیارد بازیکن دسترسی پیدا کند. ترکیب بازیهای کنسولی برای ایکسباکس که از طریق تکنولوژی فضای ابری روی موبایل و دیگر دستگاهها قابل دسترسی هستند، در کنار استودیوهای موبایلی اکتیویژن از برنامههای بزرگ مایکروسافت به خوبی پشتیبانی میکند.»
«موردی که گفتم حضور پررنگی در آسیا دارند، که بزرگترین منطقه در دنیا برای صنعت بازیهای ویدیویی است. ما تخمین میزنیم این منطقه تشکیلدهندهی ۶۰ درصد از درآمد بازار جهانی پیسی و موبایل گیمینگ است. اکتیویژن بلیزارد حضور پررنگتری نسبت به مایکروسافت در اسیا دارد، شاید به این خاطر که مایکروسافت همیشه روی کنسول تمرکز کرده و آسیاییها نیز بیشتر طرفدار پیسی و موبایل هستند. در ضمن، برندهای ژاپنی بازار کنسولی آسیا را به تصرف خود درآوردهاند. این قرارداد اجازه میدهد چندین تکه از پازل صنعت بازیهای ویدیویی در مقیاس جهانی کنار هم قرار بگیرند.»
هاردینگ رولز با تمام این حرفها موافق است و اضافه میکند که قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد از استراتژی گیمپس ایکسباکس حمایت میکند و وابستگی آن به عنوان استودیوها و شرکتهای دیگر (Third-Party) را کاهش میدهد، که بهدست آوردن آنها «گران» است. وی ادامه میدهد: «بهطور کلی، فکر میکنم فرانچایزهایی که مایکروسافت خریداری کرده متمرکز بر غرب هستند و در برخی بازارهایی که موبایل بیشترین طرفدار را دارد، تاثیر مایکروسافت کاهش میدهد. قرارداد مذکور نهتنها به مایکروسافت موقعیت خوبی در رقابت با سونی میدهد، بلکه اجازه میدهد این شرکت به شکلی موثرتر با تنسنت رقابت کند که بازیهای موبایلی و سرویسهای ابری گستردهای دارد.»
کول اشاره دارد که مایکروسافت میتواند در فضای کنسولی کمکم پایش را فراتر از رقابت با سونی بگذارد و در عوض با امثال گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل در بخش بزرگتری از صنعت سرگرمی رقابت نماید. او توضیح میدهد: «صنعت بازیهای ویدیویی به فضای بسیار بزرگتری تبدیل شده و اکنون نینتندو و سونی برای رقابت در سطوح بالاتر استراتژیک در تقلا هستند. پس سوال بلند مدت این است که آیا سونی و نینتندو – دو شرکت کوچک ژاپنی که در فضای بازیهای ویدیویی هنوز بسیار بزرگ هستند – آنقدر برای مخاطبان جذاب هستند که بتوانند در دراز مدت با رقبای بزرگ بازار رقابت کنند؟»
«همچنین باید اشاره داشت که در حوزهی کنسول، کال آو دیوتی تنها فرانچایز بزرگ اکتیویژن محسوب میشود. مسئله اصلی این است که آیا کال آو دیوتی انحصاری مایکروسافت میشود یا خیر. هماکنون، من فکر نمیکنم چنین اتفاقی بیفتد. زیرا اول از همه، اگر آنها بخواهند این فرانچایز بزرگ را از مخاطبان رقیب خود بگیرند، کار سختی برای راضی کردن قانونگذاران برای نهاییسازی این قرارداد خواهند داشت.»
تحلیلگر ارشد Omdia، جرج جیجیاشویلی، خرید اخیر مایکروسافت را با قرارداد میان تیک-تو و زینگا مقایسه میکند، از این نظر که میتواند مخاطبان مایکروسافت را در فضای موبایل و گیمرهای عادی گسترش دهد – بیش از همه به لطف کینگ. اما همچنان یک سری مزیت مهم برای مایکروسافت در فضای کنسولی وجود دارد. «تاریخی که برای نهاییسازی قرارداد پیشنهاد شده – سال مالی ۲۰۲۳ – همزمان خواهد بود با موقعی که گیمرهای عادی و نهچندان جدی تصمیم میگیرند کنسولهای جدیدی خریداری کنند. انحصاری کردن کال آو دیوتی برای ایکسباکس – یا حتی فقط قرار دادن آن روی گیمپس – میتواند مزیت بزرگی برای ایکسباکس باشد، مخصوصا زمانی که آنها میخواهند بین پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سری ایکس/اس یکی را انتخاب کنند.»
«با این حال، حتی این مورد هم یک مزیت کوتاهمدت برای ایکسباکس محسوب میشود. هدف بلند مدت مایکروسافت ساخت یک اکوسیستم چند پلتفرمی، جامع و جذاب است که ورای داشتن یک کنسول ایکسباکس خواهد بود. در حالی که ایکسباکس به تجارت کنسول خود حداقل تا پایان نیمه نخست این دهه متعهد باقی میماند، با رفتن به سمت نیمهی دوم، ما احتمالا شاهد افزایش تمرکز روی سرویسهای اشتراکی و ابری خواهیم بود.»
اینکه مایکروسافت – بهعنوان صاحب یکی از پلتفرمهای اصلی – یکی از بزرگترین ناشران صنعت بازی را تحت مالکیت خود درآورده، بدون شک فضای نشر را دستخوش تغییرات بزرگی خواهد کرد. پیش از این نگرانیهایی در مورد خرید بتسدا توسط مایکروسافت وجود داشت، اما اکتیویژن بلیزارد بسیار بزرگتر و حتی موفقتر از آن است. یکی از اعضای Midia Research اضافه میکند: «به شکل سنتی، چند ناشر بزرگ وجود داشتند که از فضای رقابتی برابر در اکوسیستم کنسولی مطمئن بودند. مهم نبود مخاطب چه کنسولی داشته باشد، آنها بازی موفق و بزرگ خود را منتشر میکردند که اهمیت زیادی به جنگ کنسولی نمیداد. دو تا از بزرگترین بازیهایی که این مفهوم را به ما میرسانند، کال آو دیوتی از اکتیویژن و جیتیای از تیک-تو هستند – که به ترتیب توسط ۵۵ و ۴۱ درصد از تمامی صاحبان کنسول تجربه شدهاند. هیچ عنوان دیگری در تحقیقات Midia به آمار این دو نزدیک نشده است. فورتنایت و اسسینز کرید توسط حدود ۲۸ درصد بازیکنان تجربه شدهاند و فیفا با ۲۳ و اسپایدرمن با ۱۷ درصد در جایگاههای بعدی قرار میگیرند. حال مایکروسافت عنوانی که بیشتر از همه تجربه شده و پرطرفدارانترین است را در اختیار گرفته که میتواند فضای رقابت محتوا در کنسولها را به نفع ایکسباکس تغییر دهد.»
خبر خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت همچنین نگرانی خیلی از افراد را مبنی را یکپارچه شدن و تکقطبی شدن صنعت بازیهای ویدیویی برانگیخت. کولین سباستین، تحلیلگر ارشد Baird، در گزارش خود اعلام کرد افزایش سطح یکپارچهسازی و خریداری استودیوها و شرکتها «نشاندهندهی تشدید جنگ برای محتوا، منابع و مقیاس در صنعتی است که در خط مقدم جبههی رسانههای دیجیتال قرار دارد». به گفتهی او، مایکروسافت پیشگام این حرکت جدید محسوب میشود. کزماس هانسون به پیشبینیهای گروه Niko در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد، که یکی از آنها میگفت طی این سال تعداد خریدها و یکپارچهسازی در صنعت افزایش خواهد یافت. وی گفت: «۲۰۲۱ سال رکوردشکنی برای این خریدها بود – بیشتر از همه بهخاطر خریدهای متعدد و بزرگ تنسنت – و مشخص است که ۲۰۲۲ از همین حالا رکوردهای سال گذشته را شکسته است. برایمان سوال است که اکنون تنسنت میخواهد چه کاری انجام دهد.»
با این حال، خیلی از تحلیلگران در مورد واکنش احتمالی سونی کنجکاو هستند – گرچه یک بار دیگر باید اشاره کرد خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، خیلی فراتر از شکست پلیاستیشن بوده. همانطور که میدانید سونی چند هفته بعد خرید بانجی را اعلام کرد اما همگی به خوبی میدانیم این قرارداد از چندین و چند ماه پیش در جریان بوده و به هیچ وجه پاسخ سونی به اقدام مایکروسافت نیست.
جیجاشویلی اعتقاد دارد سونی اکنون تحت فشار قرار گرفته تا واکنشی جدی به اقدام مایکروسافت نشان دهد اما گزینههای بسیار محدودتر هستند چراکه این شرکت منابع مالی عظیم مایکروسافت را در اختیار ندارد. او با اشاره به خرید استودیوهایی مثل Housemarque، بلوپوینت، Nixxes Software، فایراسپرایت، فبریک گیمز، Valkyrie Entertainment و تورنمنت مبارزهای Evo در سال گذشته، گفت: «سونی اخیرا چندین خرید مختلف انجام داده اما آنها مقیاسهای بسیار کوچکی داشتند. در واقع سونی استودیوهایی که با آن ارتباط داشتند را به تکامل رسانده است.»
«خرید اکتیویژن بلیزارد ممکن است سونی را مجبور کند با جسارت قدمی بزرگ در فضای سرویسهای اشتراکی بردارد. حتی امکان دارد سونی برخی از بازیهای انحصاری و بزرگ خود را از روز نخست عرضه در سرویس اشتراکیاش منتشر کند تا بهتر بتواند با گیمپس رقابت کند. به شخصه انتظار دارم سونی همچنین فعالیتهای قدرتمند و همیشگی خود را افزایش دهد و ضمن توسعه عناوین انحصاری بیشتر، به پلیاستیشن ویآر هم توجه زیادی کند. بهنظرم اگر سونی میخواست از لحاظ محتوایی به مایکروسافت پاسخ دهد، باید تیک-تو را خریداری میکرد که چنین چیزی محتمل نیست. در ضمن نوشتن این مطلب، ارزش مایکروسافت در بازار حدود ۲.۳ تریلیون دلار است. از این جنبه، مثل این میماند که سونی (با ارزش ۱۴۶ میلیارد دلاری) بیاید و یک خرید ۴.۴ میلیاردی انجام دهد. در نتیجه، سونی در اینجا گزینههای زیادی برای پاسخ به مایکروسافت ندارد، مگر اینکه بخواهد خود را حسابی از نظر مالی به دردسر بیندازد. سونی تاکنون توانسته بیشتر از ایکسباکس کنسول بفروشد اما قرارداد مایکروسافت با اکتیویژن بلیزارد میتواند در تصمیم گیمرها برای خرید کنسول تاثیر بهسزایی داشته باشد.»
حال مسئلهای که کمتر کسی به آن توجه میکند، انتقادات شدیدی است که به اکتیویژن بلیزارد وارد شده است. این شرکت اکنون بهخاطر تبعیض جنسیتی، آزار و اذیت، کرانچ، فرهنگ کاری مسموم، عدم پرداخت عادلانه حقوق و بسیاری موارد دیگر نه تنها مورد انتقاد عمومی قرار گرفته، بلکه با چندین و چند پرونده قضایی مواجه است. هاردینگ رولز فکر میکند تمام این مشکلات در را به روی مایکروسافت و برخی خریداران دیگر باز کرده که خب میدانیم نهایتا چه کسی برنده بوده است. در سال ۲۰۲۱ ارزش سهام اکتیویژن بلیزارد یک روند نزولی داشت و از آغاز فوریه (زمانی که این ناشر آمار مالی خود را منتشر نمود) تا پایان جولای (زمانی که نخستین شکایت رسمی علیه شرکت ثبت گردید)، قیمت سهام اکتیویژن بلیزارد ۷ درصد کاهش یافت. حال بین آخر جولای تا زمانی که مایکروسافت رسما خرید شرکت را اعلام کرد، این روند نزولی به ۲۸ درصد رسیده بود.
هاردینگ رولز اعتقاد دارد مایکروسافت با این خرید سعی میکند یک شروع دوباره برای اکتیویژن بلیزارد رقم بزند و «بهطور کلی، مایکروسافت در مدیریت بازیهایی که از طریق حقوق مالکیتی بهدست آورده یک رویکرد غیرمستقیم دارد، اما احتمالا در این مورد خاص مایکروسافت مجبور شود نظارت دقیقتری داشته باشد تا مطمئن شود چالشهای فرهنگی شرکت رفع خواهند شد. من انتظار دارم مایکروسافت در حل این مسئله بسیار فعال و قاطع باشد.
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت مدت کوتاهی پس از اعلام خرید اکتیویژن بلیزارد طی یک جلسه مالی با سهامداران به همه اطمینان داد فرهنگ شرکت – که حالا شامل اکتیویژن بلیزارد نیز میشود – اولویت نخست وی خواهد بود. نادلا گفت: «ما از اهداف و کاری که اکتیویژن بلیزارد انجام میدهد حمایت میکنیم، و همچنین میدانیم پس از نهایی شدن قرارداد یک وظیفه و کار مهم داریم و آن هم این است که فرهنگی درست کنیم که در آن همه بتوانند به بهترین شکل ممکن کارشان را انجام دهند.»
توتو اضافه میکند: «این پروندههای قضایی بهزودی به مشکل مایکروسافت تبدیل خواهند شد و من بیشتر به فیل اسپنسر اعتماد دارم که بتواند این مشکلات را برطرف کند تا کسی مثل بابی کوتیک. در بلند مدت، کوتیک شرکت را ترک خواهد کرد – هیچ مسیر دیگری در ذهن خود نمیبینم. مطمئن نیستم مدیریت بلیزارد به چه شکل خواهد بود اما در کینگ وضعیت اینقدر وخیم نیست، پس حداقل میدانیم بخش موبایل اوضاعش قابل قبول است.»
پارکر میگوید فرهنگ کاری مایکروسافت، بلیزارد و اکتیویژن باهم خیلی تفاوت دارد، بنابراین تغییر شرایط میتواند چالشهای مختلفی به همراه داشته باشد. «مطمئن نیستم این یک ادغام روان و ساده باشد. بابی کوتیک بعید است بخواهد به فرد دیگری گزارش دهد، پس شاید در نظر بگیرد که کارش به اتمام رسیده و باید جای دیگری به زندگی کارشاش ادامه دهد.»
یک مسئله اجتنابناپذیر دیگر این است که همزمان با خرید اکتیویژن بلیزارد، مدیر مایکروسافت به جاهطلبی شرکت در زمینه متاورس اشاره کرده است. روپنتار گوآ از GlobalData در گزارش خود گفت: «در حالی که متاورس هنوز در حد یک مفهوم باقی مانده، توان بالای مایکروسافت در زمینههایی نظیر هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و محاسبه ابری میتواند آن را به پیشگام این روند جدید تبدیل کند. بازیهای اکتیویژن به مایکروسافت کمک خواهند کرد تجارب متاورس را خلق کند و یک پایه جهانی از مصرفکنندگان برای آزمایش و فروش بازیهایش داشته باشد.»
«در طول زمان، مایکروسافت همچنین میتواند اکتیویژن را وارد زیر ساخت ابری و سرویسهای خود کند. این میتواند برای هرکسی که از سرویسهای ابری استفاده میکند بسیار بزرگ باشد. همچنین این بدان معناست که تجارت سرویسهای ابری مایکروسافت طی دو سال آتی رشد چشمگیری خواهد داشت و همزمان رقبای این بازار چند قدم از مایکروسافت عقب میافتند.» جیجیاشویلی میگوید سرمایهگذاری مایکروسافت روی سرویسهای ابری دارد سرعت حرکت کل صنعت به این سمت را افزایش میدهد که نهایتا این اتفاق به اشکال مختلفی به مایکروسافت سود خواهد رساند. هرچه باشد، مایکروسافت از همین حالا دارد با سونی برای توسعه تکنولوژی کلاود همکاری میکند. «همینطور که ناشران، توسعهدهندگان بازی و تولیدکنندگان دستگاههای بیشتری به این سمت حرکت میکنند، مایکروسافت در شرایطی قرار میگیرد که بقیه را در مسیر راهنمایی کند و راه حلهایی ارائه دهد.
با تمام این اوصاف، احتمالات گستردهتر و بیشتری با این قرارداد تاریخساز در صنعت بازیهای ویدیویی ایجاد شدهاند که ما هنوز از آنها خبر نداریم. سورین میگوید خرید اکتیویژن بلیزارد احتمالا مایکروسافت را قادر سازد قسمت اعظمی از درآمد بازار را از استیم بگیرد: «کال آو دیوتی روی پیسی هم بسیار محبوب است – ۳۳ درصد بازیکنان این پلتفرم کال آو دیوتی را در سه ماهی سوم ۲۰۲۱ در کانادا، آمریکا، بریتانیا و استرالیا تجربه کردهاند. مایکروسافت نهایتا میتواند کال آو دیوتی را از استیم خارج کند تا مخاطبان بیشتر از گذشته به سمت گیمپس سوق پیدا کنند.»
چندین تن از تحلیلگران میخواهند ببینند این قرارداد بزرگ به چه صورت نهایی خواهد شد و آیا ممکن است شاهد توقف آن بهخاطر مسائل قانونی و تجاری در ایالات متحده باشیم یا خیر. کول میگوید جلب رضایت قانونگذاران میتواند چالش بزرگی باشد: «زمانی که اکتیویژن در سال ۲۰۰۸ بلیزارد را خریداری کرد، قانونگذاران در ایالات متحده و اروپا حسابی روی آن متمرکز شدند. حال اکنون با قرارداد بسیار بزرگتری مواجه هستیم. جیجیاشویلی در این مورد کمی مثبتاندیشتر است: «مایکروسافت تاکنون توانسته از بسیاری از دشواریهایی که مثلا یک شرکت نظیر متا (فیسبوک سابق) با آن روبهرو است، پرهیز کند. اما بدون شک ابعاد این قرارداد توجه همه را جلب میکند. من انتظار دارم این قرارداد حسابی مورد بررسی قانونگذاران قرار گیرد اما فکر نمیکنم نهایتا بهخاطر قوانین ضداعتماد جلوی آن گرفته شود.»
در نهایت، نیک پارکر تاکید دارد که نمیتوان به این زودی اثر واقعی و کامل این قرارداد روی صنعت بازیهای ویدیویی را درک کرد. «نمیدانیم آیا سونی در دراز مدت فرانچایزهای بزرگ اکتیویژن بلیزارد را از دست خواهد داد یا اینکه مایکروسافت قصد دارد از تمام پتانسیل آنها در پلتفرمهای مختلف استفاده کند. اگر مایکروسافت بخواهد راه را روی بقیه پلتفرمها ببندد و عضلات مونوپولی خود استفاده کند، بازیکنان قطعا معترض خواهند شد. همچنین، برایم جذاب خواهد بود ببینم مایکروسافت چگونه کینگ و سیاستهای آن در بازار موبایل را برای اهداف بزرگتر خود هدایت میکند.»
بهعنوان سخن پایان و در جهت تکمیل صحبتهای پارکر، باید بگویم تقریبا یک هفتهی پیش مایکروسافت کمی خیال بازیکنان پلیاستیشن را بابت انحصاری شدن کال آو دیوتی راحت کرد. طبق قراردادهای بین اکتیویژن بلیزارد و سونی که پیش از خرید مایکروسافت امضا شده بودند، میدانستیم که حداقل سه بازی آینده Call of Duty برای پلی استیشن عرضه خواهد شد، اما مایکروسافت بیش از پیش تردید طرفداران را برطرف کرد. در پست وب سایت مایکروسافت آمده است:
پیش از هرچیز، برخی از صاحب نظران سوال داشتند که آیا ما به عرضه محتوای محبوب اکتیویژن مانند Call of Duty در پلتفرمهای رقیب مانند پلی استیشن سونی ادامه خواهیم داد یا خیر. نگرانی آشکار این است که مایکروسافت میتواند این بازی را به طور انحصاری روی کنسول ایکس باکس منتشر کند و دسترسی آن را برای کاربران پلی استیشن سخت کند. برای روشن شدن موضوع، مایکروسافت به عرضه Call of Duty و سایر عناوین محبوب اکتیویژن بلیزارد تا پایان هر قراردادی با پلی استیشن ادامه خواهد داد.
و ما به سونی متعهد شدهایم که پس از توافق موجود و در آینده نیز آنها را در دسترس پلی استیشن قرار دهیم تا طرفداران سونی نیز همچنان بتوانند از بازیهایی که دوست دارند لذت ببرد. ما همچنین علاقهمند هستیم تا چنین اقدامات مشابهی را برای پشتیبانی از پلتفرم موفق نینتندو نیز انجام دهیم. ما اعتقاد داریم که این کار برای صنعت، گیمرها و تجارت ما صحیح است.
منبع: Gamesindustry.biz