۱۰ دلیل که سریال «اهل جهنم» بهتر از «بازی مرکب» است
سریال جاه طلبانه و جدید نتفلیکس، «اهل جهنم»، پس از سریال پرطرفدار جهانی «بازی مرکب»، راه را برای صنعت سرگرمی کره در بین آثار جریان اصلی هموار کرده است.
این مجموعه هیجانانگیز تلخ، آخرین ساخته ذهن کارگردان محبوب قطار بوسان، یون سانگ هو است. این سریال خشونت آمیز روایتی جذاب است که بر وحشت پیرامون مسائل اعتقادی تمرکز دارد. بازی مرکب در اوایل سال جاری، درامهای کرهای را در بین آثار اصلی جا انداخت و به نظر نمیرسد این موج با وجود «اهل جهنم» فعلا متوقف شود.
- ۹ سریال فانتزی فراطبیعی که پس از «اهل جهنم» باید ببینید
- دوزخیها؛ هر آنچه از سریال جدید نتفلیکس میدانیم
- رمز ارز سریال «بازی مرکب» ۳ میلیون دلار از کاربران کلاهبرداری کرد
این سریال پس از دریافت نقدهای مثبت، از ۲۲ تا ۲۸ نوامبر، رکورد ۲۵.۷ میلیون ساعت بازدید بازی مرکب را شکست و به ۶۷.۵ میلیون ساعت رسید. این فانتزی دارک مدرن که از وبتونی به همین نام اقتباس شده است، نسخهای با پیشفرضی جذاب است که بینندگان را به یک خط داستانی درباره ایمان کورکورانه و موجودات فراطبیعی میکشاند. هنگام بررسی کیفیت، «اهل جهنم» به دلایل زیر، نسبت به بازی مرکب، برتری دارد.
۱۰. ریتم پویا و مناسب روایت
«اهل جهنم» مینی سریالی ۶ قسمتی است که میتوانید این قسمتها را پشت سر هم تماشا کنید. «بازی مرکب» داستان خود را با بازیهای مرگبار در ۹ قسمت گسترش میدهد، در حالی که «اهل جهنم» خط داستانی تیزتری دارد.
«بازی مرکب» داستان را در طول چندین هفته روایت میکند اما «اهل جهنم» بر حال و هوای مردم تاکید و تمرکز دارد. این سریال دو خط زمانی متفاوت ایجاد میکند و در سه قسمت اول بر توسعه طرح تمرکز دارد و سه قسمت بعدی، بینندگان را به ۵ سال آینده میبرد. بازه زمانی سریال، با وجود خط داستانی کوتاه، کاملا به نفع جذابیت آن تمام میشود.
۹. «اهل جهنم» وحشتناک و خونینتر است
«بازی مرکب» با ارائه برداشتی مرگبار از بازیهای ساده دوران کودکی، مخاطبان را سرگرم کرد. این سریال صحنههای تلخی داشت که همگی در خلال همان بازیهای محبوب دوران کودکی رقم میخوردند. با این حال، «اهل جهنم» طرحی بسیار تلخ و خشونتآمیزتر دارد.
این سریال با صحنهای خشونت آمیز از تکه و پاره شدن یک مرد شروع میشود و اگر این صحنه اعصاب شما را به هم نمیریزد، صحنههای وحشتناکتری در پیش روی شماست. با پیشروی سریال، داستان، مسیر تاریکتر و گرهدارتری را طی میکند، تا جایی که حتی از مرگهای خشونتآمیز به شکنجههای وحشتناک میرسد. «اهل جهنم» مطمئنا خواستههای بینندگان عاشق خشم و ترس را برآورده میکند.
۸. همه چیز آن چیزی نیست که ما میبینیم
یک درام زمانی بهترین است که یک چالش و معضل ساده، لایههایی از پشت پرده طرح و تهدیدات موجود را مشخص کند. «بازی مرکب» کار خود را با رقابتی مرگبار شروع میکند و هر شرکتکننده را در مقابل دیگری قرار میدهد و این مضمون را با معضلات آنها و دیدگاهشان نسبت به افراد بلندمرتبه ترکیب میکند و یک خط داستانی فرعی کاملا جدید را باز میکند که بر روی شخصیتها و تلاشهای آنها و سرنوشت نهاییشان متمرکز است. «اهل جهنم» نیز، طرح خود را به یک روایت نامحتمل تبدیل میکند.
آنچه در ابتدا مانند یک سوءتفاهم ساده و باور کورکورانه به نظر میرسد، بعدا به یک مسئله اجتماعی چندوجهی تبدیل میشود. برخی به دنبال پاسخ هستند و برخی دیگر از این هرج و مرج به نفع خود و برای موعظه دیگران استفاده میکنند. سریال با یک پیشفرض وحشتناک، هیجان پیرامون داستان شخصیتها را حفظ میکند و بینندگان را با توهمی از آنچه ممکن است رخ دهد، درگیر مینماید.
۷. به تصویر کشیدن عطش قدرت
«بازی مرکب» فقط بر نابرابری مالی و اقتصادی جامعه متمرکز است و زندگی شرکت کنندگان توسط افراد بالادست کنترل میشود. هدف سریال نشان دادن نابرابری قدرت و پول بود و کاملا مشخص است که شرکت کنندگان اراده خودشان را نداشتند و در چهارچوب بازی بودند.
از سوی دیگر، «اهل جهنم» عطش رسیدن به قدرت، در تقابل دو جناح مختلف را برجسته میکند. هر دو گروه به دنبال کنترل و نفوذ در اعتقادات افراد هستند. ترس و سردرگمی مردم به گروهها قدرت میبخشد تا هر کدام تبلیغات خاص خود را درباره حقیقت وضعیت موجود داشته باشند.
۶. شخصیتها و داستان به طور همزمان لایهبندی میشوند
درامهای کرهای با پیشرفت سریال، روی رشد شخصیتشان تمرکز میکنند و این موضوع در «بازی مرکب» به خوبی مشهود بود و هر یک از شخصیتها اهمیت خاص خود را داشتند. نقش اصلی آن سریال، لی جونگ جائه ثابت میکند که درام های کرهای دارای اجرایی عالی و داستانی فوقالعاده هستند.
«اهل جهنم» نیز یک خط داستانی لایهبندیشده و خوشنوشته را نشان میدهد. ترکیب و چینش بینقص شخصیتها به روایت کمک میکند و هر کدام از آنها دارای رشدی تدریجی هستند. یو آه این که نقش رهبر کاریزماتیک گروه حقیقت جدید، جئونگ جین سو را بازی میکند، به طور دقیقی، حالات و رفتار یک رهبر فرقه را به نمایش میگذارد و بینندگان نیز علیرغم کاستیها و نواقص او، این شخصیت را همراهی میکنند.
۵. برجسته کردن نواقص غریزی شخصیتها
در داستانی که به مسائل اجتماعی مربوط میشود، درست به تصویر کشیدن شخصیتها بسیار مهم است. وجود شخصیتهایی که خطوط داستانی مرتبط دارند بسیار جذاب است و به بینندگان کمک میکند تا ارتباط بیشتری با خود طرح داستان پیدا کنند.
«بازی مرکب» و «اهل جهنم» هر کدام سبک عجیب و غریب خود را در این زمینه دارند. «اهل جهنم» هر شخصیت را با نقاط ضعف خود که به وضوح در طول چالشها و درگیریها بروز داده میشوند، بررسی میکند. کاستیهای شخصیتها در واکنش آنها به حملات اهریمنی مشهود است. فرقه حقیقت جدید، این حملات را روشی برای محکوم کردن گناهکاران میداند و باور و اعتقادات آنها الهامبخش یاغیان دیگری به نام سران پیکان میشود که تحت نظارت لی دونگ ووک، تهیهکننده یک برنامه تلویزیونی اجتماعی، به شکار جادوگران میپردازند. از سوی دیگر، شخصیتهایی مانند مین هی جین (وکیلی که در آتش چنین تعصباتی گرفتار شده است) فقط قصد نابود کردن فرقه حقیقت جدید را دارد. این شخصیتها نواقص غریزی را نشان میدهند که مردم در باور آنچه جامعه به عنوان حقیقت به تصویر میکشد، با آن مواجه هستند.
۴. پایانبندی مبهم
تعلیق عنصری ضروری در تمام سریالهای هیجان انگیز است و «بازی مرکب» و «اهل جهنم» نیز هر دو به خوبی آن را ارائه میدهند. هر دو سریال دو خط زمانی متفاوت دارند که هر دو بخشی از یک جهان موازی هستند و جای تامل زیادی برای بینندگان باقی میگذارند. هر قسمت چیزی جدید خلق میکند و ابهامات زیادی میآفریند.
«بازی مرکب» با پرسشهایی بیپاسخ به پایان میرسد و یک پایانبندی پر از تعلیق دارد که طرفداران را در انتظار فصل ۲ باقی میگذارد. «اهل جهنم» نیز به طور مشابه، به یک پایان پر از تعلیق و جذاب ختم میشود که به طور قطع در فصل ۲ ادامه پیدا میکند. با این حال، معمای پایانی آن در مقایسه با جدول زمانی کل سریال تاثیر بیشتری دارد.
۳. سواستفاده از باورهای بنیادی
سواستفاده و اعمال نفوذ در هر دو سریال یک مسئله مبرم است. یکی از این مجموعهها نشاندهنده نابرابری اقتصادی و استفاده از آن به عنوان یک اهرم است و دیگری طمع اعمال نفوذ بر مردم را نشان میدهد.
در «بازی مرکب»، نابرابری اقتصادی ثروتمندان را در موقعیتی قرار میدهد که از بدهکاران برای تفریح خود سواستفاده میکنند و «اهل جهنم» سواستفاده افراد از جامعه برای منافع شخصی را به تصویر میکشد. فرقه حقیقت جدید استعارهای است از آنچه مردم به اشتباه به آن گوش میدهند و افراد یاغی سران پیکان نمونههای بارزی هستند که نشان میدهند که رسانه های اجتماعی میتوانند تاثیر زیادی بر جامعه داشته باشند.
۲. اشاره به عصر دیجیتال
جنون رسانهای سهم زیادی در فعالیتهای جوانان دارد. رسانههای اجتماعی بستری برای بیان نظرات هستند اما همه چیز همیشه فقط به عنوان یک عقیده ظاهر نمیشود.
سریال «اهل جهنم» به نفوذ رسانهها و ارتباط آن با نسل جوان اشاره میکند. جزئیات مهم فیلمنامه، وضعیت فعلی و سناریوهای احتمالی قریبالوقوع در آینده را برجستهتر میکند. معرفی لی دونگ ووک به عنوان یک مدیر رسانهای متعصب که پس از فرقه حقیقت جدید، مفروضات خود درباره این هرج و مرج را از طریق رسانه پخش میکند، اشارهای به نفوذ جریان آنلاین است. او نه تنها اظهارات توهینآمیزی علیه های جین و کسانی که راه خدا را قبول ندارند، بیان میکند، بلکه در نهایت، نوجوانان خشن را به شکار جادوگران تشویق مینماید. کاراکتر او یک شخصیت شرور است که اگر متعصبانه برخورد نمیکرد میتوانست یک قهرمان باشد.
۱. توجه به معضل اجتماعی ایمان
هر سریالی که یک موضوع بحث برانگیز را پررنگ و برجسته میکند، اغلب در کانون توجه قرار میگیرد. این درامهای کرهای داستانی هیجانانگیز و عالی دارند که اشارهای ظریف به مسائل مبرم جامعه دارد.
«بازی مرکب»، نوستالژی دوران کودکی را در قالب رقابت و بازیهای مرگبار نشان داد و به یک پدیده جهانی تبدیل شد. نگرانیهای مبرم اقتصادی باعث میشود تا شخصیتها در بازی شرکت کنند و متعاقبا حس انسانیت خود را در این فرآیند نادیده بگیرند. «اهل جهنم» نیز سریالی خشونتآمیز است که بر ایمان و اعتقادات کورکورانه جامعه تاکید میکند. نگرانیهای مرتبط با باورهای کورکورانه یک شخصیت همیشه موضوعی بحث برانگیز بوده است و سریال کاملا این مضمون را به تصویر میکشد. «اهل جهنم» برخلاف بازی مرکب، چندان هم سرگرمکننده نیست، زیرا جدیتر، بیرحمانهتر و ترسناکتر به نظر میرسد اما همین خصوصیات دقیقا به نفع داستان تمام میشود و سریال، بینندگان را برای مدت طولانیتری درگیر خود نگه میدارد.
منبع: screenrant
از نظر من اهل جهنم بهترین سریال کرهای است که تا حالا دیدم از هر چیزی که یکی از سریال بازی مرکب بهتر بود چی بود یک مشت آدم خودشان را برای پول میکشتن خیلی مسخره بود اما اهل جهنم خط داستانی بهتر بازیگران بهتر خشونت کشتار خیلی بهتری داشت نسبت به بازی مرکب از همان دقیقه های اول غرق در دنیای سریال میشوید و پایانی تأمل برانگیز که نوید فصل دوم میدهد خوشبختانه فصل تایید شده و ساختش شروع شده به امید فصل دوم
به نظر من سریال جهنم دره موفق نشد پیام منسجمی رو منتقل کنه، و خب چون تو فصل اول نتونست کشش لازم رو ایجاد کنه قطعا مخاطب اشتیاقی به فصل احتمالی بعدی هم نخواهد داشت…حتی معتقدم صحنه ی مثلا ترسناکش رو هم نتونسته بودند طبیعی در بیارن و بیش از حد فانتزی بود…اما به هر حال فصل دویی اگر داشته باشه من تماشاش می کنم تا بلاخره بفهمم از دید سریال جهنمی وجود داشت یا نه؟!؟!؟!
اسکویید گیم خیلی بهتر بود اینو اصلا(تو فصل یک حداقل) نفهمیدیم چی شد
جومونگ خداوکیلی برا بار هزارم دیدنش به یه بار دیدن این شرف داره😂😂
من اصلا طرفدار Squid Game نیستم در نتیجه این اسمش طرفداری از اون سریال نیست ولی این سریال معروف شد چون دقیقا بعد squid game اومد.
squid game یک دفعه ای بُلد و محبوب شد و مردم بسیار خوششون اومد؛ در مدت زمان کمی بعد از اون Hellbound اومد و مردم فکر کردن سریال Hellbound هم شبیه اونه. یه جورایی معروف شدنش رو مدیون Squid game هست…
تنها چیزی ک میتونم بگم اینه که اهل جهنم اصلا سریال جالبی نیست اصلا سر و ته نداره😑
ولی بازی مرکب اینطور نیست بازی مرکب واقعا به نظر من عالیه حداقل اون شروع و پایان واضحی داره
حرف آخرم اینه که بازی مرکب عالی نیست فوقالعاده ست😍😍😍😍
من کلا زیاد از این سریال خوشم نیومد، معلوم نبود از همون اول چطور شروع شد و یهویی اخرش تموم شد، هیچ نتیجه ای نداش انگار،معلوم نبوداون هیولاهاواقعاازجهنمن یا ن،سرنوشت اون گروه چیشد، اون وکیله چیکاکرد، اصن نفهمیدمش،واقعاپایان بندی مبهمی داشت واینو اصلانمیشه تو نقاط مثبتش درنظر گرفت. بش میخورد ک فصل ۲ داشته باشه.
من چند قسمتشو فریب تبلیغات خوردم تماشا کردم. قطعا آشغالترین سریالی بود که تو عمرم دیدم. ارزش نداره وقت بذارید. سریال خوب میخواید سیگنال، بازی دروغ، آلیس در سرزمین مرزی
یک دلیل بیار که سریال اسکواید گیم و اهل جهنم بهتر از آرکین هستن .
بشدت باهات موافقم ب گرد پای آرکین نمیرسن
اسکویید گیم نوب سگ دیگه هم ازت نشنوم وگرنه میزنم در گوشت
از نظر من که سریال اهل جهنمیه سریال سطح ۲ و ۳ بود،یه سریال بیش از حد بیخود!
از بازی مرکب هم یکی دو سطح پایین تر بود
به نظر من به هیچ وجه از اسکویید گیم بهتر نبود
به نظر من این سریال نتفلیکس یه شوخی بی مزه بود که به زودی از یادها میره
حتی در اون حد هم در شبکه های اجتماعی تاثیرگذار نبود.
به نظر من به هیچ وجه از اسکویید گیم بهتر نبود
به نظر من این سریال نتفلیکس یه شوخی بی مزه بود که به زودی از یادها میره
حتی در اون حد هم در شبکه های اجتماعی تاثیرگذار نبود.
به نظر من به هیچ وجه از اسکویید گیم بهتر نبود
به نظر من این سریال نتفلیکس یه شوخی بی مزه بود که به زودی از یادها میره
حتی در اون حد هم در شبکه های اجتماعی تاثیرگذار نبود.