چرا دنیای ابرقهرمانی دیسی دیگر نمیتواند مفهوم چندجهانی را رها کند؟
دنیای توسعهیافته دیسی در حال حاضر آنقدر روی مفهوم چندجهانی سرمایهگذاری کرده که نمیتواند آن را رها کند. آینده دنیای توسعهیافته دیسی پس از لغو غیرمنتظره «بتگرل» با شک و شبهات جدی همراه است. سران این کمپانی پس از ادغام وارنر برادرز و دیسکاوری، رویکردی تازه در قبال فیلمهای دیسی در پیش گرفتهاند که احتمالا ریسک و خطرات بیشتری را هم به همراه خواهد داشت.
آینده سه ضلع اصلی دیسی یعنی سوپرمن، بتمن و زن شگفتانگیز تا حدی مشخص است و مدیر عامل وارنر برادرز دیسکاوری، دیوید زاسلاو، مکررا از این سه شخصیت بهعنوان کاراکترهای اصلی یاد کرده است. هیاهوی بازگشت بتمن بن افلک در «آکوامن و پادشاهی گمشده» و سوپرمن هنری کاویل بر بسیاری از بحثهای فعلی غالب شده و آینده دیسی به عنوان یک چندجهانی کمتر مورد توجه قرار میگیرد. استودیو باید یک استراتژی برای حفظ این جنبه از دیسی تدوین کند، زیرا دنیای چندجهانی دیسی همه چیز را تحتالشعاع قرار میدهد و در حال حاضر به یک جزء کلیدی در فیلمها و آثار تلویزیونی دیسی تبدیل شده است.
- آیا دورهی ستارههای اکشن در غیاب نیکلاس کیج یا بروس ویلیس بهسر آمده است؟
- تمام شخصیتهای مارول و دیسی که نیکلاس کیج قرار بود نقششان را بازی کند
- نیکلاس کیج و سایر بازیگرانی که نقش خودشان را در فیلمها بازی میکنند
مفهوم اصلی چندجهانی درباره واقعیتهای موازی نامتناهی است که در کنار هم وجود دارند و دارای نسخهای متفاوت از همه موجودات در هر جهان است. این مضمون یکی از عناصر بزرگ داستانهای علمیتخیلی و حتی موضوع بحث علم دنیای واقعی محسوب میشود و دیسی برای دههها در کمیکها به چندجهانی پرداخته است. عوامل دیسی در سالهای اخیر تلاش زیادی برای گنجاندن این موضوع در فیلمها و سریالهای تلویزیونی مدرن انجام دادهاند و وارنر برادرز دیسکاوری اکنون نمیتواند چندجهانی را در برنامههای ۱۰ سال آینده خود که آنها را از پیش آماده کرده نادیده بگیرد. خوب یا بد، این مفهوم اکنون چنان در آینده دنیای توسعهیافته دیسی ریشه دوانده که اجتناب از آن عملا غیرممکن است.
تعهد وارنر برادرز به چندجهانی دنیای توسعهیافته دیسی
سریال «بحران در زمینهای بینهایت» برای اولین بار این مفهوم را در بین همه فیلمها و سریالهای دیسی به عنوان یک چندجهانی وسیع معرفی کرد و به نوعی داستانهای فیلمها و دیگر آثار تلویزیونی دیسی را تحتالشعاع قرار دارد و در ادامه تاکید بسیاری بر روی چندجهانی در اولین رویداد طرفداری دیسی در سال ۲۰۲۰ صورت گرفت. داستان «فلش» نیز به همین ترتیب و برای گسترش چندجهانی دیسی تنظیم شده و بن افلک و مایکل کیتون در نقش شوالیههای تاریکی زمینهای مختلف ظاهر میشوند و دیگر عناصر چندجهانی بزرگ و شخصیتهایی که در داستان نقش دارند، از جمله چندین نسخه مختلف از خود بری آلن نیز در این راستا به تصویر کشیده میشوند.
«سوپرمن و لوئیس» نیز از فصل اول خود با جان هنری آیرونز (وول پارکز) که از زمینی متفاوت میآید، معرفی دنیای عجیب و غریب و روایت داستان سریال در خارج از زمین اصلی دنیای کمانداران، در واقع زمینهای موازی را به طور پیوسته به یک عنصر کلیدی دنیای دیسی تبدیل کرده و همچنین نسخه دیگری از تایلر هوچلین را در نقش سوپرمن به مخاطبان نشان میدهد. با تمام این تعاریف، «سوپرمن و لوئیس» به خودی خود بیش از هر چیز دیگری بخش چندجهانی دیسی را هدایت میکند. علاوه بر این، فرانچایز بتمن و فیلمهای جوکر تاد فیلیپس نیز اساسا فیلمهای چندجهانی هستند و هر دو این کاراکترها به تنهایی در کنار سایر نسخههای مختلف شخصیتهای اصلی وجود دارند. فیلمها و سریالهای تلویزیونی دیسی تاکنون برای ساخت یک چندجهانی تلاش و هزینه کردهاند و متوقف کردن آنها غیرمنطقی است.
فیلمهای چندجهانی در حال حاضر تنها گزینه دیسی هستند و نمیتوان آنها را نادیده گرفت
دیسی در حال حاضر با مارول که با معرفی هر سه شخصیت متفاوت مرد عنکبوتی در فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» و همچنین فیلم «دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی»، تنها پیشتاز مدرن چندجهانی است فاصله دارد. به نظر میرسد چند فاز بعدی دنیای سینمایی مارول نیز بر چندجهانی تمرکز دارند و فازهای ۴ تا ۶ رسما «حماسه چندجهانی» نامیده میشوند. علاوه بر این، بن افلک و مایکل کیتون نیز هر دو بتمن هستند و همچنین ادامه خط داستانی مرد عنکبوتی توبی مگوایر و اندرو گارفیلد که تحت مالکیت سونی هستند، گزینهای احتمالی (و در واقع تنها گزینه مد نظر) پس از «راهی به خانه نیست» برای مارول است. آگاهی عمومی و محبوبیت چندجهانی به عنوان یک مفهوم روایی همچنین به لطف فیلم «همهچیز همهجا به یکباره» که پرفروشترین اثر استودیوی ای۲۴ محسوب میشود افزایش یافته است.
دیسی در حال حاضر دنیای خود را بر اساس چندجهانی هدایت میکند و استودیوهای رقیب نیز همین روند را در پیش گرفتهاند. به همین خاطر نادیده گرفتن چندجهانی غیرممکن است. این مضمون حتی در غیاب دیسی که این روند را با «بحران در زمینهای بینهایت» آغاز کرد، اوج گرفته و در آینده برجستهتر نیز خواهد شد. این کار باعث میشود تا همه پیشرو بودن دیسی در این مفهوم را فراموش کنند، در حالی که در غیر این صورت حداقل اینگونه نخواهد بود.
دیسی برای موفقیت به چندجهانی نیاز دارد
کل استدلال پشت تبدیل دیسی به چندجهانی از پتانسیل آن برای اتفاقات مختلف مانند حضور احتمالی بتمن رابرت پتینسون در فلش و همچنین آزادی روایی عالی آن، ریشه میگیرد. دیسی به جای یک پیوستگی تکبعدی و منحصر به فرد که همه چیز باید دقیق در آن جلوه کند، به عنوان یک چندجهانی میتواند چندین حرکت را در آن واحد بدون هیچ مشکلی انجام دهد. این همان چیزی است که باعث میشود فیلمی مانند «جوکر» به یک اثر موفق میلیارد دلاری تبدیل شود و حتی بن افلک در نقش بتمن که رابرت پتینسون نسخهای دیگری از وی را بازی میکند، به دنیای توسعهیافته دیسی برگردد و شاید این روند ادامه داشته باشد.
معرفی چندجهانی ابزاری است که به طور موثر همه را با نسخههای مختلف شخصیتها راضی میکند تا هر فرد مطابق با ترجیح شخصی و به خاطر علاقه خود داستان را دنبال کند. شرایط بتمن، نشان از پتانسیل حضور بیشتر افلک، کیتون و پتینسون دارد و حتی کویل و سوپرمنهای دیگر مانند برندون روث و تایلر هوچلین نیز هر کدام میتوانند جنبه متفاوتی از مرد پولادین را نشان دهند. بتمن و سوپرمن به تنهایی نشانگر این هستند که چندجهانی دیسی به حدی بزرگ شده که نمیتوان آن را نادیده گرفت. برنامههای وارنر برادرز دیسکاوری با توجه به توسعه فرانچایز بتمن و «جوکر ۲» مزایای زیادی از منظر تجاری و دیدگاه کارشناسانه دارد.
چندجهانی در حال تبدیل شدن به یک ترند علمیتخیلی جدید برای فیلمهای ابرقهرمانی و آثار ژانرهای دیگر است و خود دیسی به طور چشمگیری مسئول ورود آن به جریان اصلی از طریق مکانیسمهای متعدد محسوب میشود. وارنر برادرز دیسکاوری میتواند هر کاری میخواهد انجام دهد تا اشتباهات گذشته وارنر برادرز را اصلاح کند اما نباید چندجهانی را کنار بگذارد. این دنیا به عنوان ابزاری برای روایت داستانها، توسعه شخصیتها و همچنین به دلیل ترند بودن، آنقدر بزرگ و موثر است که نمیتوان آن را تغییر داد.
منبع: screenrant