۷ فیلم مشترک واچوفسکیها از بدترین تا بهترین
با نگاه به کارنامه واچوفسکیها، از تنوع و تفاوت کارهای آنها شگفتزده میشویم. رویکرد و سلیقه آنها در فیلمسازی، چه در دنیای انقلابی «ماتریکس» یا چه در حماسه وسیع آنها در «اطلس ابری»، بینظیر است.
ما فیلم آخر لانا واچوفسکی یعنی «رستاخیزهای ماتریکس» را دیدهایم که مدتها بعد از آخرین قسمت «ماتریکس» هواداران کنجکاو دیدنش بودند. پس بیایید با هم به تمام فیلمهایی که واچوفسکیها تا به حال ساختهاند نگاهی بیاندازیم. «رستاخیزهای ماتریکس» در این فهرست نیست چون لانا واچوفسکی به تنهایی آن را ساخته و این فهرست مختص فیلمهای مشترک آنهاست.
- ۵ نکتهی ظریف در فیلم رستاخیزهای ماتریکس که کسی متوجه آنها نمیشود
- دو دهه پس از اکران ماتریکس هنوز یک پرسش باقی مانده؛ آیا ماتریکس واقعی است؟
- ۸ فیلم هالیوودی بزرگ که از سینمای کلاسیک ژاپن الهام گرفتند
۷. صعود ژوپیتر (Jupiter Ascending)
- کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
- بازیگران: میلا کونیس، چنینگ تیتوم، ادی ردماین
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۵
- امتیاز راتن تومیتوز: ۲۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۳ از ۱۰
«صعود ژوپیتر» در واقع یک افتضاح باشکوه است. این فیلم علمیتخیلی ماجراجویانه خالی از نکات مثبت نیست، در واقع فیلمی است که اصلا نمیتوان آن را تحقیر کرد، اگرچه تا الان ضعیفترین اثر این کارگردانان است.
دنیاها و جلوههای بصری نکته مثبت این فیلم هستند اما داستان آن دم دستی و نامناسب است. در این فیلم، ژوپیتر (میلا کونیس) به دنیایی فراتر از ستارهها میرود و با کین (چنینگ تیتوم) آشنا میشود و کین به او را برای ماموریتی عظیم فرا میخواند. ژوپیتر باید با بالم ابراساکس با بازی ادی ردماین (که بازی بینظیری ارائه میدهد) روبهرو شود.
فیلم طرفداران و مدافعان خودش را دارد اما نادیده گرفتن مشکلات روایی و ریتم و سرعت آن بسیار دشوار است. «صعود ژوپیتر» نقطه ضعف کارنامه هنری این کارگردانان به حساب میآید.
۶. محدودیت (Bound)
- کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
- بازیگران: جنیفر تیلی، جینا گرشون، جو پانتولیانو
- تاریخ انتشار: ۱۹۹۶
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
«محدودیت» اولین فیلم بلند این کارگردانان بود که دوران کاری آنها را آغاز کرد و یک اثر متفاوت در ژانر خودش، هیجانانگیز و واقعا جذاب است. این فیلم داستان وایولت (جنیفر تیلی) را روایت میکند که با کورکی (جینا گرشون) آشنا و دوست میشود. این دوستی در واقع مخاطرهآمیز است، زیرا وایولت با گانگستری به نام سزار (جو پانتولیانو) ارتباط دارد.
آنچه در ادامه اتفاق میافتد، روایتی استادانه از شخصیتهایی خاص در فیلمی هیجانانگیز و عاشقانه است. این عاشقان قصد دارند از دست سزار فرار کنند و زندگی خود را با دو میلیون دلار پول نقد ادامه دهند. استرس و خطر با اجرای فوقالعاده بازیگران در سراسر فیلم مشهود است و شما در هر لحظه کاملا آن را احساس میکنید. این فیلم نمونه بارز و کلاسیک جمله «ضرورت و نیاز موجب خلاقیت و ابداع میشود» است و واچوفسکیها با امکاناتی اندک و بودجه کم، اثری واقعا خاص میآفرینند. «محدودیت» نشان داد که آنها لایق چیزهای بیشتری هستند و نامشان را به عنوان افرادی تازهکار اما حرفهای بر سر زبانها انداخت.
۵. انقلابهای ماتریکس (The Matrix Revolutions)
- کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
- بازیگران: کیانو ریوز، کری آن ماس، لارنس فیشبرن
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۳
- امتیاز راتن تومیتوز: ۳۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
پایان ناقص سهگانه ماتریکس، «انقلابهای ماتریکس»، اثری پویا است که در آن، واچوفسکیها همه خطوط روایی دو فیلم قبلی را با هم ترکیب میکنند. پیشگوییها و درگیریهای قریبالوقوع با ماشینها ادامه پیدا کرد و این فیلم در واقع، اثری عظیم بود که داستان آن به واسطه شخصیتهای قویاش پیش میرفت.
نئو (کیانو ریوز) و ترینیتی (کری آن ماس) در یک ماموریت جداگانه به شهر ماشینها میروند. آخرین شهر انسانها، زایون نیز از خود در برابر حمله قریبالوقوع نگهبانان دفاع میکند. شخصیتها در این فیلم در مقایسه با دیگر آثار چندان عمیق نیستند، اگرچه خود فیلم اصلا بیمحتوا نیست.
هسته رمانتیک صمیمانه بین نئو و ترینیتی بهترین بخش داستان است و فیلم از این طریق همچنان بر شما تاثیر میگذارد. داستان زمانی عمیقتر میشود که ارتباط آن با «رستاخیزهای ماتریکس» را متوجه شوید. «انقلابهای ماتریکس» در واقع مقدمات قسمت چهارم ماتریکس را آماده کرده بود و کاملا شایسته تحسین است.
۴. ماتریکس: بارگذاری مجدد (The Matrix Reloaded)
- کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
- بازیگران: کیانو ریوز، کری آن ماس، لارنس فیشبرن
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۳
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
دومین فیلم مجموعه، «ماتریکس: بارگذاری مجدد»، پس از این که فیلم اول تماشاگران را شگفتزده کرد، وظیفه پک مسئولیت سختی را به عهده داشت. فیلم همان میزان انرژی ماتریکس اصلی را منتقل نمیکند اما همچنان یک دنباله استوار است که داستان را به سمت و سویی جدید و جالب سوق میدهد. شاید برخی از بینندگان کمی احساس گمراهی کرده باشند اما تمایل به پرداختن به ایدههای هولناکتر، ایدهای جسورانه بود که ارزش تحسین داشت.
این فیلم دارای بهترین سکانس اکشن این فرانچایز است که در آن، فیلمسازان به معنای واقعی کلمه بزرگراهی ساختند تا یک سکانس تعقیب و گریز طولانی را فیلمبرداری کنند که هنوز در نوع خود خاص و برجسته است. دیگر سکانسهای اکشن فیلم تاثیرگذاری کمتری دارند. البته کارگردانان تمام تلاش خود را برای ساخت فیلمی هیجانانگیز انجام دادند.
این اثر همچنان به دلیل عدم مطابقت با نسخه اصلی چندان محبوب نیست، اگرچه طرفداران خاص خود را دارد و به دلیل نکات مثبتش، تحسینبرانگیز است. ادامه دادن داستان فیلمی محبوب و انقلابی که چهارچوبهای سینما را متحول کرد بسیار سخت است اما «ماتریکس: بارگذاری مجدد» به خوبی از پس این کار برآمد و علاوه بر آن، مسیر خاص خود را پیش گرفت
۳. مسابقه سرعت (Speed Racer)
- کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
- بازیگران: امیل هیرش، کریستینا ریچی، متیو فاکس
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۴۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰
این فیلم در زمان اکران آنچنان که باید و شاید فهمیده نشد و چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفت. «مسابقه سرعت» یک اقتباس قابل توجه است که بسیار جلوتر از زمان خود اکران شد. این فیلم، قواعد و زبان سینمایی خود را ایجاد کرد و مرزهای اقتباسات لایو اکشن را تحت تاثیر قرار داد.
«مسابقه سرعت» که با تصاویری جذاب و زنده روایت میشود، داستان اسپید جوان (امیل هیرش) را روایت میکند که یک راننده فوقالعاده با استعداد در دنیایی آیندهگرایانه است که در آن باید با افراد فاسد روبهرو شود تا از ورزش مورد علاقه و خانوادهاش محافظت کند. این فیلم جذاب که خانوادهمحورترین پروژه در بین آثار واچوفسکیها محسوب میشود، اثری جاهطلبانه است که سزاوار بررسی و ارزیابی مجدد است و افرادی که آن را قبلا دیدهاند و خوششان نیامده باید آن را دوباره تماشا کنند.
خود پایانبندی فیلم به تنهایی یکی از بهترین و برازندهترین صحنههای تاریخ سینما است. خودروی اسپید در هوا پرواز میکند و به سمت جاده میرود و فیلم، تمام لحظات او را جلوی چشمان مخاطب میآورد و نفس او را در سینه حبس میکند.
۲. اطلس ابری (Cloud Atlas)
- کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
- بازیگران: تام هنکس، هالی بری، هوگو ویوینگ
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۲
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
«اطلس ابری» اقتباسی از رمانی به همین نام اثر دیوید میچل، اثر دیگری از این کارگردانان است که سزاوار توجه بیشتری است. خط زمانی فیلم صدها سال را دربر میگیرد و دارای جهانهای بسیار متفاوتی است و به رمان وفادار میماند و به بهترین شکل ممکن آن را زنده میکند. نتیجه کار یک اثر هنری واقعا خیرهکننده محسوب میشود که پس از سالها در قلب و روح مخاطبان باقی مانده است.
بازیگران نقشهای متعددی را ایفا میکنند و جنبههایی مانند تغییر ظاهر بازیگران در فیلم وجود دارد که چندان کارآمد و خوشایند نیستند و به شکست میانجامند. با این حال، خود داستان با نمایش ذات زندگی در طول زمان، عمیق و زیبا باقی میماند. این اثر در لحظات کلیدی واقعا سرگرمکننده است و ترکیبی از مالیخولیا و شادی و لذت ایجاد میکند. داستان به شکلی ظریف با مضامینی مانند فقدان و عشق دست و پنجه نرم میکند و در پرده آخر کاملا ترسناک است. این فیلم، روایتی گسترده است که قاعدتا نباید در قالب سینمایی موفق میشد. با این حال کاملا و بر خلاف هر اقتباس دیگری که قبل از آن ساخته شده، زیبا و تحسینبرانگیز است.
۱. ماتریکس (The Matrix)
- کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
- بازیگران: کیانو ریوز، کری آن ماس، لارنس فیشبرن
- تاریخ انتشار: ۱۹۹۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۷ از ۱۰
فقط یک فیلم میتوانست در رتبه اول این لیست قرار بگیرد و آن هم «ماتریکس» است. این اثر فیلمی است که هنوز مانند زمانی که برای اولین بار اکران شد با طراوت و جسورانه به نظر میرسد. «ماتریکس» واقعیت ما را زیر سوال میبرد و دارای سکانسهایی اکشن و غمانگیز است و در زمان انتشار مشابه هیچ فیلم دیگری نبود و از آن زمان تاکنون نیز هیچ فیلمی مشابه آن ساخته نشده است.
داستان از جایی شروع شد که مامور اسمیت خطرناک با بازی هوگو ویوینگ شگفتانگیز، نئو با بازی ریوز را تعقیب میکرد و نئو مجبور شد از فانتزی که در تمام این سالها در آن زندگی میکرد بیدار شود. «ماتریکس» فیلمی است که خلاقیت از تکتک فریمهایش تراوش میکند و تمام قوانین قبلی را به چالش میکشد.
امیدواریم آثار واچوفسکیها روزی از کارهایی ماند «ماتریکس» پیشی بگیرند. با این حال، آثار بعدی آنها باید کامل باشند، زیرا «ماتریکس» یک اثر هنری تقریبا بیعیب و نقص است. بسیاری از فیلمها سعی کردهاند از سبک و دیدگاه آن تقلید کنند اما هرگز چیزی شبیه به تجربهای که «ماتریکس» القا میکند، وجود نخواهد داشت.
منبع: collider
درود…چقدر قشنگ نقد کردید..خب البته هیچی بی نقص نیست. در ماتریکس قدری مغلطه و سفسطه هست مثلا آنجا که مورفیوس به نیو میگوید که واقعیت چیزی به جز سیگنالهای الکتریکی تفسیر شده توسط مغز نیست. در حالیکه اگر چنین بود، انسانها درک مشترک از محیط نداشتند.
ماتریکس موسیقی خیره کننده، فیلمبرداری عالی دارد واقعا این فیلم یک شاهکار هست. تا آخر عمر هر سال میبینمش.
صحنه های ماتریکسی بعد ماتریکس تو سینما و بازیا فراگیر شد.انیمیشنشم عجیب غریب بود
ماتریکس تقریبا بی عیب و نقص نبود. کاملا و بصورت مطلق بی عیب و نقص بود.