ما چگونه ما شدیم (پشت جلد – قسمت ۱۰)

در آخرین قسمت از فصل اول برنامه‌ی پشت جلد دکتر صادق زیباکلام استاد دانشگاه و نویسنده به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد چاپ کتاب ما چگونه ما شدیم مهمان منصور ضابطیان شده است. کتاب «ما چگونه ما شدیم» سال ۱۳۷۳ برای اولین‌بار منتشر شد و در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۸ در اردیبهشت ماه به چاپ سی و سوم رسید. این اولین‌بار است که کتابی تاریخی-پژوهشی به چنین چاپی می‌رسد. کتابی که علاوه بر موفقیت در بازار نشر، از پرفروش‌های فیدیبو است. این کتاب توسط نشر روزنه منتشر شده است.

برنامه‌ی پشت جلد اولین بار از تاریخ ۱۵ مرداد تا ۲۳ مهر ۱۳۹۸ هر هفته سه‌شنبه‌ها از دیجی‌کالا مگ پخش شد. این برنامه با اجرای منصور ضابطیان ساخته شده و برای کرم کتاب‌ها برنامه‌ی مرجعی درباره‌ی کتاب و کتابخوانی و هر سوژه‌ی مربوط به کتاب است. پشت جلد توسط دیجی‌کالا مگ و با حمایت فیدیبو تولید شده و می‌خواهد رابطه‌‌ی شما را با کتاب‌ها و نویسندگان گرم‌تر کند.

کتاب «ما چگونه ما شدیم» بیست و پنج سال پیش به دلایل عقب‌ماندگی ایرانیان پرداخته و این که چرا به عقیده‌ی نویسنده‌اش، صادق زیباکلام ایران کشور پیشرفته‌ای نیست.

صادق زیباکلام کتابش را از زمانی شروع می‌کند که ایرانی‌ها در جنگ با روسیه شکست خورده بودند و یکی از مقامات ایرانی تازه در آن شرایط متوجه می‌شود که ارتش ایران در مقایسه با ارتش روسیه تا چه حد عقب مانده است. بعد شاهان قاجار به فرنگ سفر می‌کنند و متوجه قانون، وسایل حمل و نقل و آب لوله کشی و برق و سایر مظاهر تمدن می‌شوند. آن وقت است که به فکر می‌افتند چیزی در ایران اشتباه است. این سر آغاز درک عقب‌ماندگی کشور و در حقیقت شروعی برای انقلاب مشروطه و بعدتر انقلاب اسلامی ایران است.

صادق زیباکلام معتقد است که گام اول برای پیشرفت، پذیرفتن عقب‌ماندگی است هر چند بسیاری هنوز هم قبول ندارند که ایران کشور پیشرفته‌ای نیست.

زیباکلام این کتاب را به امام محمد غزالی، ابراهیم همت و حسین خرازی تقدیم کرده‌ و در ابتدای آن نوشته است: «به ابوحامد امام محمد غزالی که درد احیاء شریعت رسول‌الله داشت و به شهید ابراهیم همت و حسین خرازی که به همه‌ی تحلیل‌ها خندیدند.»

او در برنامه توضیح می‌دهد که چرا کتابش را به این افراد تقدیم کرده است.

«ما چگونه ما شدیم» توضیح می‌دهد که تاریخ و جغرافیا می‌توانند عوامل موثری در عقب‌ماندگی کشورها می‌توانند باشند و اروپا به دلایلی مثل برخورداری از آب و هوای معتدل و باران کافی، کشاورزی و اسکان دائم، نزدیکی اجتماعات و گسترش تجارت، اعتقاد به گسترش آیین مسیحیت و رفتن به سرزمین‌های ناشناخته و گسترش دریانوردی و نیروی دریایی توانست پیشرفت کند.

صادق زیباکلام نویسنده‌ی کتاب «ما چگونه ما شدیم» و «غرب چگونه غرب شد» متولد خرداد سال ۱۳۲۷ در تهران است. او نویسنده و کارشناس سیاسی و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران است. از از دانشگاه برادفورد انگلستان دکترای علوم سیاسی گرفته و کتاب «ما چگونه ما شدیم» در اصل رساله‌ی تز دکترایش بوده که بعدا گسترده‌تر شده است.

راهنمای خرید کتاب


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۹ دیدگاه
  1. امیرحسین

    چرا دیگه این برنامرو پخش نمیکنید؟
    من دیوونه این برنامتون بودم!
    حداقل اگر اینو دوباره شروع نمیکنید یه برنامه یا پادکست درباره کتاب بسازید

  2. مجید

    ما از یه مجله اینترنتی واقعا دیگه چه انتظاری داریم!؟ عالیه، ممنونم. آیا روی فصل جدید کار می‌کنید؟ یه همچین برنامه‌هایی حتی اگر مخاطبش کم هم باشه حیفه که متوقف بشه.

    ممنون از همه بچه‌هایی که دست‌اندرکار این مجموعه بودن و تمام تیم دیجیکالامگ.

    با سپاس
    مجید

  3. علی انصاری

    سلام لطفا وحید یامین پور دعوت کنید

  4. Siamak Afshar

    منم یه بیست سالی هست این سوال نمیذاره بخوابم؛ مقصر اصلی کدومه ؟ بی بی سی، علی شریعتی یا بی سوادی بابام اینا.

  5. مهدی

    چرا قسمت های جدید نمیذارید؟
    من هر سه شنبه چک میکنم
    حیف این برنامه به این خوبی نیست که دیگه ادامه نمیدین؟
    لطفا به مخاطبین احترام بذارید و اطلاع رسانی کنید

  6. helena

    پخش برنامه متوقف شده؟؟

  7. Mitra

    برنامه پشت جلد دیگه پخش نمیشه:(؟

  8. آرش

    فکر میکنم دیگ نباید منتظر ادامه این برنامه باشیم درسته؟

  9. فرزان

    به نظر میرسه که پخش برنامه پشت جلد به پایان رسیده. در صورتی که این اتفاق افتاده، آیا سری جدید این برنامه تولید خواهد شد؟ و اگر جواب مثبت است چه زمانی سری جدید آن پخش می شود؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما