از گیمپلی تا داستان؛ هرآنچه در مورد Vampire Bloodlines 2 باید بدانید
پس از گذشت دو دهه از زمان عرضهی اولین نسخه، Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 در راه است. روند توسعهی این اثر سهم خود را از فراز و نشیبها دیده است، به طوری که ناشر آن یعنی پارادوکس اینتراکتیو (Paradox Interactive) که این آیپی را در سال ۲۰۱۵ بدست آورد، در اولین تلاش خود برای ساخت نسخهای جدید از آن شکست خورد. با این حال، از زمانی که فهمیدیم استودیوی The Chinese Room روی بازی کار میکند، به طور پیوسته درباره این دنبالهای که بسیاری منتظر آن هستند، اطلاعات دریافت کردهایم.
در حالی که بازی اصلی از یک اثر نقشآفرینی رومیزی اقتباس شده بود، Bloodlines 2 در حال شکلگیری به عنوان یک تجربهی متفاوت است. در داستانی که توسعهدهنده آن را «اثری هیجانانگیز و نئو نوآر» توصیف میکند، تایید شده که شخصیتی قابل شخصیسازی با نام فایر (Phyre)، سنت خونآشامهای تازه متولد شده را با مجبور کردن بازیکنان برای شروع به عنوان یک الدر با تجربه تغییر میدهد. ما همچنین میدانیم که بازی حول محور Boston Camarilla یا همان شورای خونآشام سیاتل، واشنگتن، جایی که فایر پس از قرنها خواب بیدار میشود، میچرخد. حال در این مقاله به تمام اطلاعاتی که از این بازی منتشر شده خواهیم پرداخت.
پنجرهی انتشار
طبق گفتهی سازندهی بازی The Chinese Room، انتشار The Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 برای پاییز ۲۰۲۴ برنامهریزی شده است. استودیوی سازنده در یک پست در پلتفرم استیم اعلام کرده که قبیلهی خونآشام Brujah، اولین گروه از چهار قبیلهی قابل بازی است که در پاییز آینده در دسترس قرار میگیرد. این ممکن است تاریخ انتشار دقیقی نباشد، اما حداقل میدانیم که بازی در اوایل سال جاری میلادی عرضه نخواهد شد.
پلتفرمها
از نظر پلتفرمهایی که بازی برای آن منتشر خواهد شد، انتظار میرود که بازی برای رایانههای شخصی، پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سری ایکس/اس عرضه شود. از طرفی انتظار نمیرود که بازی روی کنسولهای نسل قبلی عرضه شود، زیرا ناشر بازی زمانی که پروژه را در سال ۲۰۲۰ به یک توسعهدهندهی جدید سپرد، این ایده را کنار گذاشت. هرچند با توجه به اینکه اولین بازی Bloodlines در سال ۲۰۰۴ تنها روی رایانههای شخصی عرضه شد، این به خودی خود یک پیشرفت است.
تأخیرها
این اولین دنبالهای از Bloodlines نیست که پارادوکس اینتراکتیو روی آن کار کرده است. ابتدا قرار بود نسخهی اولیه Bloodlines 2 در سال ۲۰۱۹ توسط Hardsuit Labs یعنی توسعهدهندهی بازی Killing Floor 2 عرضه شود. با این حال پس از دو تأخیر به ترتیب در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و همچنین تغییر نقشها در تیم توسعهدهنده، ناشر بازی در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که تاریخ عرضه Bloodlines 2 به تاریخ نامعلومی موکول شده است. سپس Hardsuit Labs از پروژه کنار گذاشته شد. دو سال بعد و در ژوئن ۲۰۲۳، وقتی پارادوکس اینتراکتیو اسکرین شاتهای جدیدی را منتشر کرد، تا حدی باعث آرامش طرفداران شد. گفتنی است که تا سپتامبر ۲۰۲۳، هیچ اشارهای به ساخت این بازی از سوی استودیوی خاصی نشد تا اینکه پستی در صفحهی استیم بازی، The Chinese Room را بهعنوان رهبر رسمی پروژه معرفی کرد و از آن زمان، اطلاعات زیادی به صورت پیوسته از این بازی منتشر شده است.
سازندگان
همانطور که گفته شد، بازی Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 توسط استودیوی بریتانیایی The Chinese Room ساخته میشود. الکس اسکیدمور (Alex Skidmore)، کارگردان طراحی استودیو، در ۲۰ سپتامبر در استیم پستی نوشت و این توسعهدهنده را بهعنوان «استودیویی با جوایز مختلف و متمرکز بر روایت داستانهای باورپذیر و غنی» معرفی کرد و بیان کرد که اینها عناصری هستند که پشت بازیهای پیشگامانهی آنها یعنی Dear Esther و Everybody’s Gone to the Rapture قرار دارند.
پست اسکیدمور همچنین فاش کرد که استودیوی سازنده از سال ۲۰۲۰ روی Bloodlines 2 کار کرده و در کنار آن به توسعهی بازی روایت محور Still Wakes the Deep نیز مشغول است. اسکیدمور میگوید که Bloodlines 2 برای آنها مانند نگاه کردن به آینده است و جهشی بزرگ به سمت ژانر اکشن نقشآفرینی محسوب میشود که مهارتهایی داستانسرایی آنها را نیز به کار میگیرد.
داستان
داستان Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 ما را در نقش فایر (Phyre) قرار میدهد؛ یک خونآشام الدر که به تازگی از خواب خود پس از قرنها بیدار شده و متوجه میشود که شهر دیگر آنها را پشت سر گذاشته است. فایر یک شخصیت اصلی قابل شخصیسازی خواهد بود که جنسیت، ظاهر و قبیلهی خونآشام آن همه به انتخاب بازیکن بستگی دارد. استودیوی سازنده بیان کرده که انتخابهای شما حتی لباسهایتان و گفتوگوها نحوهی واکنش محیط و شخصیتها به فایر را شکل میدهند و از طرفی نحوهی گسترش داستان را نیز دستخوش تغییراتی میکنند.
یکی از مهمترین عناصر داستانی Bloodlines 2، قبایل خونآشام هستند. قبیلهای که انتخاب میکنید مهارتها و ویژگیهای فایر را دیکته میکند که این به نوبهی خود میتواند بر نحوهی بازی و تعامل شما با NPCهای اطراف شما تأثیر بگذارد. توسعهدهنده اعلام کرده است که چهار قبیلهی قابل بازی در زمان عرضه وجود خواهند داشت که دو قبیلهی اضافی نیز در قالب بستهی الحاقی اضافه میشوند.
در این میان به نظر میرسد که فایر با یک خونآشام دیگر به نام فابیان (Fabian) همراه خواهد شد. فابیان با به اشتراک گذاشتن یک پیوند عجیب با فایر، به عنوان راهنمای او در دنیای مدرن عمل میکند و به او امکان دسترسی به اطلاعاتی را میدهد که یک الدر معمولا به آنها دسترسی ندارد. اینکه چگونه عنصر در Bloodlines 2 پیادهسازی شده هنوز مشخص نیست.
قبیلهها
استودیوی سازنده اعلام کرده است که چهار قبیلهی خونآشام قابل بازی در زمان عرضه Brujha ،Tremere ،Banu Haqim و Ventrue خواهند بود. همچنین همانطور که گفته شد، دو قبیلهی جدید به صورت بستهی الحاقی اضافه خواهند شد، اما در اینجا به بررسی چهار قبیلهی اصلی میپردازیم.
- Brujah: بروجاها قبیلهای از پانکها و طردشدگان هستند که از قدرت بدنی عظیم خود برای رسیدن به اهداف خود استفاده میکنند و در واقع بیشتر بر مبارزات فیزیکی متمرکز هستند.
- Tremere: جستوجوی دانش از سوی قبیلهی Tremere باعث بدنامی آنها به عنوان قبیلهی جنگجویان و جادوگران خون شده است. آنها بر مبارزات مبتنی بر جادو متمرکز هستند و میتوانند خون خود و دشمنانشان را کنترل کنند. تله کینزی به نوعی توانایی مشهور آنهاست.
- Banu Haqim: این قبیله که به دزدی و ترور شهرت دارد، تشنهی خون خونآشامهای دیگر هستند و از قوانین رفتاری سختگیرانه برای کمک به اجرای عدالت در مورد خلافکاران استفاده میکنند.
- Ventrue: مبارزه با کنترل ذهن و دفاع بالا. نظم این قبیله به آنها اجازه میدهد تا با ذهن خود بر دشمنان غلبه کنند یا بر آنها تسلط پیدا کنند. اعضای این قبیله اغلب با موقعیت و ثروت بالا در کاماریلا، کنگره خون آشامها، مرتبط هستند.
هر یک از سه سبک گیمپلی به یکی از قبیلههای ذکر شده در Bloodlines 2 مرتبط خواهد شد و نحوهی به کارگیری فایر و تعامل با دنیای اطراف را تحت تاثیر قرار میدهد. این سبکها عبارتند از:
- Strategic Stalker: این سبک بیشتر بر مخفیکاری تمرکز دارد. پس از آماده شدن نقشهی شما، احضار قدرتهای خون، یورش به دشمن، پرت کردن حواس آنها، تغذیه از آنها قبل از شروع مبارزه و غیره، گزینههایی برای افرادی است که دوست دارند به این روش بازی کنند. این سبک برای قبیلههای Tremere و Banu Haqim بهتر است.
- Action Brawler: این سبک بازی برای کسانی است که میخواهند با مشت و لگد بازی کنند. الکس اسکیدمور، کارگردان خلاقیت پروژه، میگوید: «هر قبیلهای میتواند به صورت فیزیکی مبارزه کند، اما اینجا جایی است که Brujah میدرخشد. هدف از قدرت آنها تسلط بر مبارزات نزدیک است. مرجع این سبک، بازیهای اکشنی مانند سری گاد آو وار، Shadow of Mordor و الدن رینگ هستند. این سبک حول محور قرار گرفتن در مرکز نزاع و استفاده از تواناییهای خود برای کنترل دشمنان است تا بتوانید تا حد امکان آسیب وارد کنید.
- Narrative Adventurer: این سبک برای کسانی است که میخواهند حس نسخهی اول Bloodlines را تجربه کنند. به طور کلی اگر چیزهایی مانند شخصیتها و داستان برایتان مهمتر هستند، این سبک مناسب شما است. البته هنوز هم میتوانید از نبردهای هیجانانگیز لذت ببرید، اما نیازی به کاوش عمیق در مکانیکهای جنگی نخواهید داشت.
گیمپلی
ویدیوهای منتشر شده از گیمپلی Bloodlines 2 نشان میدهد که بازی از زاویهی دید اول شخص اجرا میشود و در این میان مکالمات و انیمیشنهای تغذیه به سوی سوم شخص شدن میروند. این موضوع در یکی از ویدیوهای اخیر نشان داده شد که یک سکانس از ماموریت اولیهی بازی را نشان میدهد که در آن فایر از قبیلهی Brujah به یک انبار نفوذ میکند تا علامت عجیبی را که روی دست آنها ظاهر شده است، بررسی کند. در مواجهه با خون آشامی با نام ویلم، او از قدرت فوقالعادهاش به عنوان یک خونآشام بروجا استفاده میکند تا به پازل گیجکنندهی ویلم ضربه بزند و راهش را در ماموریتی برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر از او پیش ببرد.
در گیمپلیهای منتشر شده همچنین شاهد مکانیزمهای تغذیه در Bloodlines 2 هستیم که شامل فشار دادن هر دو تریگر کنترلر کنسول هنگام گاز گرفتن قربانی میشود. سیستم مبارزاتی که تا به حال دیدهایم، مربوط به رویکرد فیزیکی Brujah در مبارزاه بوده است و ظاهرا شامل مکانیکی مانند Dead Eye در رد دد ریدمپشن ۲ است. ما هنوز ندیدهایم که چگونه قبیلههای Tremere ،Banu Haqim یا Ventrue در جنگ شرکت میکنند، بنابراین این چیزی است که ما مشتاقیم در ماههای آینده از بازی ببینیم.
به گفتهی اسکیدمور، Bloodlines 2 با تعادل در عناصر نقش آفرینی و ماجراجویی طراحی شده است. در واقع داستانی جذاب و غنی که از یک بازی ماجراجویی انتظار دارید در این اثر وجود دارد، اما عناصری نقشآفرینی نیز قرار داده شدهاند که به شما امکان میدهند تا فانتزی خون آشامی خود را پیادهسازی کنید؛ چیزی که به نظر یادآور سری دیسآنرد (Dishonored) است و از سوی سازندگان نیز اشاره شده است.
استودیوی سازنده میگوید که رویکرد بازی اول را تغییر داده است و به دنبال یک تجربهی نقشآفرینی ظریفتر است، بنابراین وقتی Bloodlines 2 منتشر شود، باید منتظر یک تجربهی اکشن باشیم که در آن بازیکنان احساس اعتماد به نفس داشته باشند و تقریباً تمامی دشمنان را با قابلیتهای خود به تمسخر گیرند. این همچنین نشان میدهد که مانند اولین بازی سری Bloodlines، قبیلهی خونآشام انتخابی ما و نقاط قوت و ضعف مرتبط با آن، نحوهی عملکرد مبارزه، تغذیه و اکتشاف را نشان میدهد.
در یکی دیگر از ویدیوهایی که شامل گیمپلی و فیلمهای مصاحبه با توسعهدهندگان میشود، فایر را میبینیم که با یک شخصیت غیرقابل بازی گفتوگو میکند و این بار شاهد هر دو شخصیت در نماهای بسته سوم شخص هستیم. استودیوی سازنده میگوید: «ما قاعدهای وضع کردیم که در آن گیمپلی جدا از مبارزه باید در مورد چیزی باشد که فقط یک خونآشام میتواند انجام دهد». ما این را در گیمپلی گستردهای که در بازی تعبیه شده است میبینیم؛ جایی که فایر از حواس خونآشام خود برای حل یک معما در یک انبار متروکه با شکستن گرامافونهای مخفی برای شکستن توهم ویلم استفاده میکند. خارج از سه درخت دیالوگ نشان داده شده در گیمپلی اخیر بازی، ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد دیگر مکانیکهای نقشآفرینی بازی ندیدهایم. با این حال بدون توجه به قبیلهای که انتخاب میکنید، انتظار چهار ویژگی اصلی نظیر تغذیه، تله کینزی، حواس خون آشامی و صدای فابین را داریم.
منبع: GamesRadar