نسخهی کامل آنریل انجین ۵ رسما برای توسعهدهندگان عرضه شد
موتور بازیسازی آنریل انجین ۵ پس از نزدیک به یک سال دسترسی زودهنگام و دو سال از زمان رونمایی، سرانجام منتشر شد.
این موتور احتمالا پایه و اساس بسیاری از بازیهای ویدیویی در چند سال آینده خواهد بود. علاوه بر چند بازی در حال توسعه مانند استاکر ۲ و Black Myth: Wukong که قبلا این موتور را انتخاب کردهاند، دموی فنی The Matrix Awakens با بازی کیانو ریوز هم روی پلتفرمهای مختلف قابل تجربه است. البته ما با بهروزرسانی فصل سوم بازی فورتنایت شاهد یک بازی کامل روی آنریل انجین ۵ بودهایم، با این حال فارغ از برخی اثرات تخریبی و سیستم آب و هوایی جدید، این اثر بتل رویال شاید بهترین ویترین برای آنچه این موتور جدید میتواند انجام دهد، نباشد.
شاید مهمترین پیشرفت آنریل انجین ۵ را بتوان سیستم نورپردازی پویای آن با نام لومن (Lumen) دانست که در آن تغییرات به نور مستقیم (نوری که مستقیما از منبع میآید، مانند یک مشعل)، به طور خودکار تغییراتی را در نور غیرمستقیم (نوری که از سطوح منعکس شده است) ایجاد میکند. با وجود این سیستم، برای مثال باز کردن در یک اتاق تاریک به طور واقعیتری آن را پر از نور میکند.
از طرفی سیستم Nanite که توسط لومن پشتیبانی میشود، اساسا سطوح بینهایتی از جزئیات را بدون هیچگونه مشکلاتی مانند دیر لود شدن بافتها نوید میدهد. از طرفی با وجود جزئیات بالا، آنریل انجین با تنظیم پویای میزان جزئیات پردازش، پرفورمنس بالا را هم حفظ میکند. در واقع این سیستم به طور هوشمندانه روی جزئیات قابل درک در بازی تمرکز دارد. موتور جدید همچنین Virtual Shadow Maps را اضافه میکند که به بالا بردن کیفیت سایههای اشیاء کمک زیادی میکند.
فناوری Temporal Super Resolution هم از آنریل انجین ۴ به نسخهی پنجم بازگشته است. این فناوری که بهتازگی نمایش خوبی از آن را در بازی گوستوایر توکیو دیدیم، مانند فناوری DLSS انویدیا یا FSR 2.0 کمپانی AMD، یک ابزار مفید است که با رندر کردن بازیها با وضوح پایینتر از نسخهی اصلی، عملکرد آنها را افزایش میدهد و سپس دادهها را از فریمهای اخیر برای تولید تصویری واضحتر و بهبودیافته استفاده میکند.
در هر صورت ممکن است مدتی طول بکشد تا بتوانیم بازیهایی که از تمامی قابلیتهای جذاب آنریل انجین ۵ استفاده میکنند را تجربه کنیم. از طرفی توسعهدهندگان این موتور تلاش کردهاند تا در عین توجه به مسائل مربوط به جلوههای بصری، به جنبههای فنی و پرفورمنس بازیها هم توجه داشته باشند. بهعنوان مثال قابلیت ریتریسینگ در بازیها اغلب دوستداشتنی و جذاب به نظر میرسد، اما برای بهره بردن از آن با نرخ فریم مناسب باید یکی از بهترین کارتهای گرافیک روز را بخرید. با این حال با توجه به آنچه اپیک گیمز اعلام کرده و گزارشهای مختلف، سیستمهای Lumen و Nanite به اندازهی ریتریسینگ نیاز به سختافزارهای قدرتمند ندارند.
منبع: Rock Paper Shotgun