یوبیسافت از ۱۰ سال گذشته هیچ درسی نگرفته است!
اخیرا یوبیسافت (Ubisoft)، شرکت سازندهی سری بازی اساسینز کرید (Assassin’s Creed)، احساس کرده که باید بیانیهای طولانی در پاسخ به انتقادات منتشر شده دربارهی بازی جدید این سری یعنی Assassin’s Creed Shadows منتشر کند.
داستان این بازی که در قرن شانزدهم در ژاپن اتفاق میافتد، از زمان رونمایی از آن در چند ماه پیش، باعث جنجالهای زیادی شده است، از یک درگیری جزئی بر سر یک پرچم در یک آرتبوک گرفته تا نگرانیهای جدیتری در مورد معماری و ساخت بازی که معمولا نقطه قوت یک بازی است و حتی یک حزب محافظهکار کوچک که تلاش کرد تا بازی را به یک موضوع سیاسی تبدیل کند ولی شکست خورد.
مشکل اصلی بسیاری از افراد این است که یکی از دو قهرمان بازی یعنی یاسوکه (Yasuke) یک مرد سیاهپوست است، علی رغم اینکه او یک شخصیت تاریخی واقعی است که این ویژگی بلافاصله او را از نظر تاریخی دقیقتر از هر شخصیت دیگری در این سری بازی میکند. همیشه معمولا افرادی که از وجود یک مرد سیاهپوست در یک بازی ویدیویی شکایت میکنند، همان کسانی هستند که از کمبود دقت تاریخی بازیها شکایت میکنند، بنابراین این یک مثال فوقالعاده است از اینکه این افراد علاقهای به تاریخ واقعی ندارند. از طرفی برخی از این ناراحتند که بازی در ژاپن جریان دارد اما شخصیت اصلی آن ژاپنی نیست!
با این حال ذکر این نکته بسیار مهم است که ارائهی دقیق چیزی از یک دورهی زمانی احتمالا منجر به ساخت اثری میشود که از آن لذت نخواهید برد. چیزی که اغلب در یک بازی اکشن تیراندازی اول شخص تاریخی دیده میشود فقط موارد بصری هستند و این هیچ اشکالی ندارد زیرا این اثر قرار است یک بازی اکشن پرفروش باشد نه یک درس از تاریخ. منظور افراد شاکی وقتی میگویند دقت تاریخی بازیای کم است منظورشان جنبههایی از آن بازی است که با جریان فعلی اعتقادات سیاسی و فرهنگیشان هماهنگ نیست. این نشان میدهد که این افراد اغلب از دقت تاریخی به معنای بازنمایی واقعی عینی گذشته استفاده نمیکنند، بلکه از آن برای توجیه تعصبات سیاسی و فرهنگی خود استفاده میکنند.
به عبارت دیگر، آنها ممکن است ادعا کنند که یک بازی، فیلم یا کتاب تاریخی تحریف شده است زیرا یک رویداد یا شخصیت تاریخی خاص را به گونهای که با باورهای خودشان همسو باشد به تصویر نکشیدهاند. اینکه سربازی که به طور تصادفی ایجاد شده و بدون هیچ آموزشی میتواند پشت فرمان یک هواپیمای جنگندهی پیچیده بنشیند و یا به طرز ماهرانهای با سلاحهای دشمن کار کند، آنها را ناراحت نمیکند.
آنها اهمیتی نمیدهند که خیابانهای شهرهای اروپایی با دقت فراوان بازسازی نشده باشند، یا جزئیات یونیفرمها به خوبی رعایت نشود، یا اینکه جنگهای بازی بتلفیلد (Battlefield) با محدودیتهای زمانی و تعداد کشتهها انجام شود، در این موارد میتوانند مصالحه کنند چون این یک بازی ویدیویی است و اینها چیزهایی در جنگ جهانی دوم هستند که برای بازی کردن فقط باید با آنها کنار بیایند. با این حال، اگر چیزی که نسبتا بیضرر است و تأثیری در گیمپلی بازی ندارد مانند زنان یا سربازان سیاهپوست را معرفی کنید، ناگهان آنها به شدت عصبانی میشوند؛ گویی در طول تاریخ هیچ کدام وجود نداشتهاند.
بهترین پاسخ برای برخورد با این چرندیات برخلاف کاری که یوبیسافت کرد، این است که به سادگی به آنها توجه نکنید. نظرات آنها نادرست، متعصبانه و نامناسب است و بنابراین باید به هر قیمتی نادیده گرفته شود. هرچند که در ابتدا به نظر میرسد که عذرخواهی بیشتر برای طرفداران ژاپنی این بازی باشد که البته اکثر آنها طرفداران واقعی این مجموعه هستند که مدتهاست با تاریخ گره خورده است و اهمیتی به این مسائل نمیدهند.
یوبیسافت با پخش این بیانیهی عجیب و غریب و غیرقابل توضیح برای تصمیم خلاقانهی بسیار عادی برای الهام از داستان یک شخصیت تاریخی محبوب، تنها به انتقادات نامناسبی که در نژادپرستی غرق شده بودند، مشروعیت بخشید. این در حالی است که اقلیت با بسیاری از نادرستیهای تاریخی بازیهای گذشته مشکلی نداشتند. برای نزدیک به دو دهه، به نظر میرسید که آنها کاملا از این موضوع که این مجموعه بازی الهام گرفته از وقایع و شخصیتهای تاریخی است و نه اینکه مو به مو تاریخ را بازسازی کند، رضایت کامل داشتند اما این بازیکنان زمانی که فهمیدند باید در نقش یک شخصیت سیاهپوست در ژاپن بازی کنند، جدالی فرهنگی را آغاز کردند.
یوبیسافت مجبور نبود این تصمیم خود را توضیح دهد و نباید پاسخهای واضحی به یک جنبش مبتنی بر تعصب بدهد اما این کار را کرد و با انجام این کار، استدلالی را تأیید کرد که توسط افرادی که هیچ علاقهای به کیفیت بازی ندارند و افراد زود باوری که در دام آنها افتادند، تقویت میشود. یوبیسافت به جای اینکه این بحثها را با منطق از بین ببرد و روی دیدگاه هنری خود محکم بایستد، بیجهت هیزم روی آتشی در حال سوختن ریخته است و اکنون کاربران در فضای مجازی احتمالا هرگز در مورد آن سکوت نخواهند کرد!
منبع: Aftermath