۱۰ انیمه‌ی سینمایی برتر شبیه «اسم تو» که باید تماشا کنید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
اسم تو

انیمه‌ی سینمایی «اسم تو» از ماکوتو شینکای سال ۲۰۱۶ اکران شد و از همان زمان اکران به موفقیت گسترده‌ای رسید و کلی هوادار سراسر جهان پیدا کرد. فیلم رکوردهای فروش انیمه‌ها در ژاپن و جهان را شکست و یکی از پرفروش‌ترین انیمه‌های تاریخ شد. جلوه‌های بصری عالی، ریتم سریع و یک داستان عاشقانه تاثیرگذار، از مهم‌ترین عواملی بودند که باعث موفقیت آن شدند.

مسلما انیمه‌ای با چنین محبوبیتی به این زودی‌ها فراموش نمی‌شود و هواداران آن تلاش می‌کنند همچنان در همان حال و هوا باشند و آثار مشابه دیگری هم تماشا کنند. علاوه بر چندتا از کارهای خود شینکای، چند انیمه‌ی سینمایی عالی دیگر هم هستند که یا چنین مضمون مشابهی را به کار برده‌اند یا از نظر بصری و زیبایی‌شناسی، شبیه اسم تو هستند. اسم تو را چه یک داستان بلوغ با زیرلایه‌های ماوراءالطبیعه در نظر بگیریم، یا یک داستان عاشقانه‌ی عجیب و غریب، باز هم در صنعت انیمه نمونه‌های مشابه خوب دیگری هم برای تماشا وجود دارد.

۱۰. دختری که در زمان پرش می‌کرد (The Girl Who Leapt Through Time)

دختری که در زمان پرش می‌کرد

  • کارگردان: مامورو هوسودا
  • نویسنده: ساتوکو اوکودرا
  • تولید کننده: مدهاوس
  • سال: ۲۰۰۶

«دختری که در زمان پرش می‌کرد» یکی از کارای قدیمی‌تر مامورو هوسودا است، کسی که بیشتر به خاطر کارگردانی نسخه‌ی سینمایی «دیجیمون» مشهور شد. فیلم داستان دختری است که به یک‌باره متوجه می‌شود توانایی سفر در زمان را دارد و به معنای واقعی کلمه می‌تواند در آن پرش کند. او خیلی زود متوجه می‌شود که سفر در زمان آن‌قدرها هم که فکر می‌کرد راحت نیست و باید با کلی پیامدهای عجیب دست‌وپنجه نرم کند که خودش عاملشان بوده.

وجه تشابه فیلم با اسم تو در این است که اینجا هم به نوعی با یک داستان بلوغ طرف هستیم، همچنین آن جنبه‌های ماوراءالطبیعه مشابه هم این‌جا دیده می‌شوند. فیلم هوسودا به اندازه‌ی اسم تو عاشقانه نیست، ولی او مثل شینکای، خیلی خوب موفق می‌شود پی‌رنگ سفر در زمان را به پایان احساسی خوبی برساند.

۹. ۵ سانتی‌متر در ثانیه (Five Centimeters per Second)

پنج سانتیمتر در ثانیه

  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • نویسنده: ماکوتو شینکای
  • تولیدکننده: کامیکس ویو
  • سال: ۲۰۱۱

تا قبل از این که اسم تو اکران شود، خیلی‌ها «پنج سانتی‌متر در ثانیه» را بهترین فیلم شینکای در نظر می‌گرفتند. واقعا هم شایسته‌ی این همه تحسین بود. خیلی از عناصری که امضای کارهای شینکای هستند، در این فیلم دیده می‌شوند؛ انتظار عمیقی که بین دو عاشق جدا از هم شکل گرفته است و آن پس‌زمینه‌های بصری درخشان و تماشایی.

ولی با وجود این شباهت‌ها، ۵ سانتی‌متر در ثانیه در پایان شبیه یک پیش‌نویس از اسم تو به نظر می‌رسد. در حالی که اسم تو پر امید و الهام‌بخش است، ۵ سانتی‌متر در ثانیه فضای تلخ‌تر و غم‌انگیزتری دارد. این دو فیلم اگر از نظر حال‌وهوا با هم متفاوتند، ولی به نوعی مکمل هم‌دیگر حساب می‌شوند. ۵ سانتی‌متر در ثانیه همچنان یکی از تأثیرگذارترین و دلنشین‌ترین آثار او باقی مانده است.

۸. صدای خاموش (A Silent Voice)

صدای خاموش

  • کارگردان: نائوکو یامادا
  • نویسنده: ریکو یوشیدا
  • تولید کننده: کیوتو انیمیشن
  • سال: ۲۰۱۶

در بین کارگردان‌های زنی که انیمه می‌سازند، نائوکو یامادا به لطف انیمه‌ی سینمایی «صدای خاموش» به یکی از موفق‌ترین آن‌ها تبدیل شده است. این انیمه‌ی سینمایی احساسی و تأثربرانگیز، الان دیگر به یک جایگاه دست نیافتنی رسیده است. جالب این است که فیلم هم‌زمان با اسم تو اکران شد و البته در خیلی از زمینه‌ها، بازی را به رقیب قدر خود باخت. ولی می‌توان محتوای مضمونی کم‌وبیش مشابهی را در هردو اثر پیدا کرد.

صدای خاموش آن چشم‌انداز و جنبه‌ی جادویی و فراطبیعی اسم تو را در خود ندارد، ولی درامی شخصی و هولناک درباره رستگاری و عشق‌های نادیده ارائه می‌دهد. با این‌ حال، داستان‌های عاشقانه‌ی دراماتیکی که در هر دو فیلم پیاده شده‌اند، تا حدی شبیه بهم به نظر می‌رسند. همین باعث شده که صدای خاموش همیشه به‌عنوان یک گزینه‌ی بعدی به هواداران اسم تو پیشنهاد شود.

۷. باغی از کلمات (The Garden Of Words)

باغی از کلمات

  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • نویسنده: ماکوتو شینکای
  • تولید کننده: کومیکس ویو فیلمز
  • سال: ۲۰۱۳

«باغی از کلمات» یک نقطه‌ی میانی قابل توجه در کارنامه‌ی کاری شینکای است. فیلم در فاصله بین پنج سانتی‌متر در ثانیه و اسم تو ساخته شده و جایگاه قابل توجهی دارد. هواداران پروپاقرص شینکای با مقایسه‌ی اسم تو با کارهای قدیمی‌تر شینکای متوجه شده‌اند که از اسم تو به بعد، شینکای نگاه امیدوارانه‌تری به زندگی پیدا کرده است.

اگر کارنامه‌ی شینکای را از نظر مضمونی به دو دسته‌ی قبل و بعد از اسم تو تقسیم کنیم، باغی از کلمات در هیچ‌یک از این دو دسته قرار نمی‌گیرد. شاید به خاطر این‌که این فیلم زمان بسیار کوتاه‌تری دارد و در آن، خبری از جاه‌طلبی‌های فیلم‌های بلندی چون اسم تو دیده نمی‌شود. صرف نظر از این مسائل، انیمیشن و طراحی هنری فیلم فوق‌العاده زیبا هستند. با تماشای فیلم خیلی خوب می‌توان متوجه شد که ماکوتو شیکای کارگردان در حال عبور از یک دوره‌ی گذار است.

۶. پاتمای وارونه (Patema Inverted)

پاتمای وارونه

  • کارگردان: یاسوهیرو یوشیورا
  • نویسنده: یاسوهیرو یوشیورا
  • تولیدکننده: ریکا
  • سال: ۲۰۱۳

«پاتمای وارونه» یک انیمه‌ی عالی ولی بسیار قدرنادیده از یاسوهیرو یوشیورا است که احتمال زیاد اسمش را نشنیده‌اید. فیلم همچنین از آن آثاری است که شباهت‌های زیادی به اسم تو دارد. هر دو فیلم داستان یک رابطه‌ی عاشقانه میان دو نفر هستند و عناصر فراطبیعی هم لابه‌لای داستان خود گنجانده‌اند، و هردو فیلم کلی پیچش داستانی غافلگیر کننده دارند که کلی به غنای پی‌‌رنگ اضافه می‌کند.

در پاتمای وارونه به جای عوض شدن بدن‌ها، با دنیایی طرف هستیم که در آن برای گروهی از مردم، نیروی جاذبه به صورت وارونه عمل می‌کند. و لابه‌لای این تغییرات گرانشی عجیب، پسری با دختری مواجه می‌شود و آن‌ها دل به هم می‌بندند. فیلم شاید آن شکوه بصری اسم تو را نداشته باشد، ولی به لطف ترفندهای تماشایی جالب و یک رابطه‌ی عاشقانه قوی که محور مرکزی آن را تشکیل می‌دهد، کاری می‌کند که از تماشایش پشیمان نشوید.

۵. فرزندان گرگ (Wolf Children)

فرزندان گرگ

  • کارگردان: مامورو هوسودا
  • نویسنده: ساتوکو اوکودرا، مامورو هوسودا
  • تولید کننده: استودیو چیزو
  • سال: ۲۰۱۲

داستان‌های بلوغی که در بستر اتفاقات ماوراءالطبیعه رخ می‌دهند، به مضمون ثابت آثار شینکای تبدیل شده‌اند. همین باعث شده است که آثار او با فیلم‌های مامورو هوسودا زیاد مقایسه شود. او هم مثل شینکای عاشق موضوع‌های این‌چنینی است و «فرزندان گرگ» یکی از بهترین آثار هوسودا در این زمینه است.

در حالی که شینکای معمولا روی شخصیت‌های جوان و کم‌سن تمرکز می‌کند، شخصیت اصلی فرزندان گرگ مادری است که تلاش می‌کند دو کودک غیرطبیعی خود را بزرگ کند. همین بچه‌های غیرطبیعی گرگینه، از مهم‌ترین نقاط قوت فیلم هستند و آن را به یک اثر تماشایی تبدیل کرده‌اند.

۴. زمزمه‌ی قلب (Whisper of the Heart)

زمزمه‌ی قلب

  • کارگردان: یوشیفومی کوندو
  • نویسنده: هایائو میازاکی
  • تولیدکننده: استودیو جیبلی
  • سال: ۱۹۹۵

استودیو جیبلی انیمه‌ی معرکه و مشهور زیاد دارد، ولی «زمزمه‌ی قلب» قطعا یکی از قدرنادیده‌ترین آن‌هاست. فیلم همچنین یکی از عاشقانه‌ترین آثار جیبلی هم هست. اگرچه در تمام آثار جیبلی می‌توان داستان‌های فرعی عاشقانه‌ی زیادی پیدا کرد، ولی در زمزمه‌ی قلب این رابطه‌ی عاشقانه، محوریت اصلی فیلم را شکل می‌دهد.

همچون اسم تو اینجا هم بایک داستان بلوغ طرف هستیم که در قالب یک پی‌رنگ عاشقانه ارائه می‌شود. فیلم داستان دو شخصیت است که همچنان که بر موانع پیش روی خود غلبه می‌کنند، بزرگ می‌شوند. زمزمه‌ی قلب در مقایسه با «اسم تو، فضای غیرجادویی‌تر و زمینیی‌تری دارد و برخلاف قهرمان بازی‌های آثار شینکای، داستان کشمش‌های کوچک و انسانی دو نفر است.

۳. فرزند آب‌وهوا (Weathering with You)

فرزند آب‌وهوا

  • کارگردان: ماکوتو شینکای
  • نویسنده: ماکوتو شینکای
  • تولیدکننده: کومیکس ویو فیلمز
  • سال: ۲۰۱۹

«فرزند آب‌وهوا» دیگر بلاک‌باستر موفق شینکای است که بعد از اسم تو ساخته شد. منتقدان خیلی زود دست به مقایسه‌ی این دو فیلم زدند و زیبایی‌شناسی و مضامین و موسیقی (موسیقی هر دو فیلم را یک گروه ساخته بودند) آن‌ها را بررسی کردند.

بعد از اثر موفقی مثل اسم تو، ساخت یک فیلم دیگر با همان کیفیت کار سختی است، فرزند آب‌وهوا هم بعد از اکران، نتوانست آن موفقیت افسانه‌ای اسم تو را از نظر هواداران و منتقدان به دست آورد. ولی باز هم با یک فیلم درجه یک طرف هستیم که اتفاقا در بعضی حوزه‌ها، خیلی خوب می‌تواند کاستی‌های اسم تو را جبران کند.

۲. لیز و پرنده‌ی آبی (Liz and the Blue Bird)

لیز و پرنده‌ی آبی

  • کارگردان: نائوکو یامادا
  • نویسنده: ریکو یوشیدا
  • تولیدکننده: کیوتو انیمیشن، باندای نامکو آرتس، پونی کنیون
  • سال: ۲۰۱۸

این شاهکار قدرنادیده‌ی نائوکو یامادا، با ارائه‌ی یک داستان عاشقانه‌ی تأثیرگذار همچون اسم تو، خیلی خوب می‌تواند آن حس انتظار شدید را در مخاطب برانگیزد. همچون فیلم شینکای، «لیز و پرنده‌ی آبی» هم از مضامین مشابهی چون فاصله احساسی و فیزیکی بین دو شخصیت استفاده می‌کند، تنها فرق این است که با یک ریتم کند و آهسته طرف هستیم.

شاید مقایسه‌ی بهتر این است که بگوییم لیز و پرنده‌ی آبی در مقابل صدای خاموش، حکم پنج سانتی‌متر در ثانیه را در مقابل اسم تو دارد. اگرچه تمام این فیلم‌ها به سراغ مفاهیم مضمونی مشابهی رفته‌اند، ولی «لیز» و «پنج سانتی‌متر» با یک زیبایی‌شناسی متمایز به سراغ چنین دستمایه‌هایی می‌روند و پایان‌های متفاوتی را به نمایش می‌گذارند.

۱. ناپدید شدن هاروهی سوزومیا (The Disappearance of Haruhi Suzumiya)

ناپدید شدن هاروهی سوزومیا

  • کارگردان: تاتسویا ایشیتارو، یاسوهیرو تاکه‌موتو
  • نویسنده: فومیهیکو شیمو
  • تولیدکننده: کیوتو انیمیشن
  • سال: ۲۰۱۰

«ناپدید شدن» در اصل یک پایان عالی و درجه یک است برای «مالیخولیای‌ هاروهی سوزومیا»، سریال انیمه‌ی محبوبی که در سال ۲۰۰۶ پخش شد. فیلم ناپدید شدن هم محوریت داستان خود را روی ناپدید شدن دختری به نام هاروهی سوزومیا گذاشته است. ناپدید شدن بسیار محبوب است، به‌خصوص از این نظر که خیلی خوب موفق می‌شود دنباله‌ی داستانی که در سریال شروع شده است را پی بگیرد و آن را به یک اثر رضایت‌بخش و عالی تبدیل کند.

همچون اسم تو، ناپدید شدن هم یک داستان عاشقانه در بستر رویدادهای فانتزی روایت می‌کند و می‌توان آن را یکی از بهترین انیمه‌های عاشقانه‌ای در نظر گرفت که لزوما تمام تاکید خود را روی عشق نگذاشته است. با این‌ حال، باز هم در مقایسه با اسم تو، ناپدید شدن دیگر پیاز داغش را زیاد می‌کند و بیش از حد غرق در عناصر فراطبیعی و علمی تخیلی می‌شود. اگر با این مجموعه هیچ آشنایی ندارید، بهتر است اول به سراغ سریال بروید، چرا که دنبال کردن اتفاقات «اپدید شدن بدون شناخت از داستان و اتفاق‌های پیشین، کار راحتی نیست.

منبع: Screenrant



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۱۹ دیدگاه
  1. علی

    بد نیس شهراشباحم توش بزار داش

  2. ناشناس

    مگه تربیت نداری
    بی تربیت ، برای یه انیمیشنی به یکی بی احترامی میکنی😒
    هر کی حق داره نظر خودشو بگه
    فهمیدی

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما