۱۰ بازی مبارزهای برتر برای گیمرهای تازهکار
بهعنوان فردی که برای سالیان زیادی است که به تجربهی بازیهای مبارزهای میپردازد، یکی از چیزهایی که از بسیاری از گیمرهایی که میشنوم، این است که آنها دوست دارند این آثار را تجربه کنند ولی بسیاری از اوقات سطح دشواری آنها بسیار بالا است و پیچدگیها زیادی در خود دارند.
واقعیت این است که بخشی از این موضوع اجتنابناپذیر است و به هر حال برای تبدیل شدن به یک بازیکن متوسط به بالا در اکثر بازیهای مبارزهای نیاز دارید که وقت زیادی را به این آثار اختصاص داده و بسیار تمرین کنید. اگرچه این یک اصل کلی است که تقریباً در همهی آثار وجود دارد اما این روزها اوضاع بسیار بهتر شده و توسعهدهندگان برای ترغیب افرادی که میخواهند تازه به این ژانر مراجعه کنند، امکانات و ویژگیهای مختلفی را قرار دادهاند تا بازیها برای شروع دسترسپذیری بیشتری داشته باشند.
در این میان، آثاری هم وجود دارد که بیش از دیگر بازیهای مبارزهای این امکانات را فراهم کردهاند و گزینههای معقولیتری برای شروع به حساب میآیند. در پایین به تعدادی از این بازیها پرداختهایم.
قبل از شروع این را باید ذکر کنیم که طبق معیارهای این فهرست، Super Smash Bros بهعنوان بازی مبارزهای در نظر گرفته نشده است و در این لیست حساب نشده وگرنه میتوانست یکی از رتبههایی بالایی این فهرست باشد. همچنین باید در نظر داشته باشید که این فهرست بازیهای عرضه شده تا سال ۲۰۲۰ را مد نظر قرار داده است.
در نهایت باید گفت که این فهرست به معنای بهترین بازیهای مبارزهای نیست و رتبهبندی هم با معیار دسترسپذیری بهتر آثار برای افراد تازه وارد در نظر گرفته شده است.
۱۰. Under Night In-Birth Exe:Late[cl-r]
تهیهکننده: Arc System Works / سازنده: French Bread
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، نینتندو سوییچ، کامپیوتر
UNICLR (این مخففی است که جامعهی طرفداران بازیهای مبارزهای برای این اثر انتخاب کردهاند) یک بازی مبارزهای با استایل انیمهای است اما برخلاف سایر بازیهای مشابه در این اثر حرکات دیوانهوار یا جهش سریع هوایی و پرشتاب وجود ندارد. همچنین دارای کمبوهای (حرکات ترکیبی) خودکاری است که میتوانید با چند بار فشار دادن یک دکمه از آنها استفاده کرده و یک کمبو بسیار آسان را اجرا کنید. این یکی از نکات مهمی است که میتواند UNICLR را برای گیمرهایی که با بازیهای مبارزهای تازه آشنا شدهاند، قابلتوجه کند.
با این حال، دلیل اصلی که این بازی را در اینجا قرار دادهایم، این است که UNICLR با اختلاف بهترین بخش آموزشی میان بازیهای این فهرست را در اختیار دارد. به هر دلیلی که باشد، اکثر اوقات بخشهای آموزشی بازیهای مبارزهای در بهترین حالت فقط مناسب و در بدترین حالت بیهوده هستند، این در شرایطی است که بخش آموزشی همیشه اهمیت زیادی در اینگونه بازیها دارد. با این وجود، این بازی در این زمینه فراتر میرود و بسیاری از اصول اساسی و مهمی را که در اکثر بازیهای مبارزهای استفاده میکنید، توضیح میدهد و باعث میشود آنها را به روشی سرگرمکننده و جذاب درون بازی تمرین کنید.
با این اوصاف، چرا بازی را در جایگاه دهم قرار دادهایم؟ با وجود کمبوهای خودکار و بخش آموزشی خوب، شما هنوز باید برخی از حرکتهای پیچیده را یاد بگیرید تا بتوانید از بهترین حرکات شخصیتها استفاده کنید. بسیاری از شخصیتها برای حرکتهای خود عمق و سطح دسترسی زیادی دارند که این میتواند کار را برای بازیکن سخت کند. اگرچه نیازی نیست که در همان ابتدا سیستم GRD را فرا بگیرید ولی برای اینکه در UNICLR به یک بازیکن سطح متوسط تبدیل شوید، این یکی از مکانیکهای بسیار مهم است.
صرفنظر از این موضوع، اگر دوست دارید که یک مبارزهای با استایل انیمهای را تجربه کنید اما میخواهید آن اثر بیشتر روی زمین جریان داشته باشد و سرعت آن هم کمتر باشد، UNICLR هنوز برای شروع بازی خوبی است.
۹. مبارزان خیابانی ۵: نسخه قهرمان (Street Fighter V: Champion Edition)
تهیهکننده: Capcom / سازنده: Capcom
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، کامپیوتر
فکر میکردید نام اثری که قسمتهای قدیمیاش بازیهای مبارزهای را بر سر زبانها انداخت و این ژانر را رونق داد در رتبهی بسیار بهتری قرار بگیرد؟ هرچند همچنان تجربهی Street Fighter V تا حدی آسان است، اما این سری نسبت به بسیاری از دیگر آثار این فهرست دشواریهای خودش را دارد.
در مقایسه با دیگر بازیهای «استریت فایتر» یا به فارسی «مبارزان خیابانی» و بعضی از دیگر آثار این فهرست، اندازهی کمبوها خیلی طولانی نیستند. اکثر حرکات معمولی بسیار ساده هستند و تشخیص اینکه هر حرکت خاص چه کاری انجام میدهد، بسیار آسان است. اگرچه گیمپلی بازی مبارزان خیابانی ۵ اصلاً آهسته نیست اما نسبت به بعضی از آثار این لیست در بین بازیهای با سرعت گیمپلی آهستهتری قرار میگیرد. بنابراین، بازبینی دوبارهی گیمپلی مبارزات خود و فهمیدن اینکه در چه بخشهایی نیاز به پیشرفت دارید، آسانتر است.
چرا این بازی را در رتبههای بالاتر قرار ندادیم؟ به این خاطر که نمیتوانید بهراحتی با بیهوده و تصادفی فشار دادن دکمهها حرکتهای ترکیبی را بهراحتی اجرا کنید. اگرچه طول کمبوها نسبتاً کوتاهتر است، زمانبندی سختگیرانهای برای اجرای آنها وجود دارد. کمبوهای خودکار یا اجرای حرکات ویژهی آسان در این بازی وجود ندارد. در حالی که V-Trigger میتواند یک مکانیک برای کامبک باشد، بهشدت به شخصیتها وابسته است و ممکن است به تحقیق و آزمایش نیاز داشته باشد. اگر مکانیکهای بازی را هم در نظر نگیرید، احتمالاً بازی SFV در میان این لیست بهصورت میانگین قویترین بازیکنان را به دور خود جمع کرده است. بنابراین، برای یک تازهکار پیدا کردن فردی با سطح خود میتواند دشوارتر باشد.
با این حال، SFV هنوز یکی از بازیهای سادهتری است که میتوان برای ورود پیشنهاد کرد. همچنین بهراحتی یکی از پرمخاطبترین بازیهایی است که در مسابقات ایاسپورت توجه بازیکنان حرفهای را به خود جلب کرده است. بنابراین با مشاهدهی ویدیوهای فراوانی که از بازی وجود دارد، میتوانید به شکل راحتتری از نحوهی بازی شخصیتهای مختلف آگاه شوید. هرچند تسلط روی آن نیاز به تمرین فراوان دارد. بازی SFV همچنین یک بخش داستانی با گیمپلی خوب دارد که در کنار یک بخش داستانی کوتاه دیگر که برای شخصیتهای طراحی شده و انگیزههای آنها را بیان میکند، میتواند به تنوع آن کمک کند.
۸. پرسونا ۴ آرِنا آلتیمَکس (Persona 4 Arena Ultimax)
تهیهکننده: Arc System Works / سازنده: Arc System Works
پلتفرم: پلیاستیشن ۳، ایکسباکس ۳۶۰ (نسخهی اصلی) / پلیاستیشن ۴، نینتندو سوییچ، کامپیوتر (نسخهی بروزرسانی شده)
این یکی از بازیهای بسیاری است که آرک سیستم ورکس (Arc System Works) بهگونهای آن را ساخته که برای بازیکنان تازهوارد به آثار مبارزهای دسترسپذیری بیشتری داشته باشد. اگر شما یکی از طرفداران پرسونا ۳ و پرسونا ۴ باشید و همیشه دوست داشتهاید که یک بازی مبارزهای را تجربه کنید که شخصیتهای این دو اثر را در خود دارد، P4AU گزینهی بسیار خوبی به حساب میآید و یک بازی نسبتاً آسان برای ورود به بازیهای مبارزهای است.
بازی P4AU چهار دکمهی اصلی دارد؛ دو دکمه برای حملهی شخصیت اصلی و دو دکمه برای پرسونای شخصیت اصلی. این دکمهها و کمبوهای خودکار به بازیکنان جدیدتر کمک میکنند تا وارد این بازی شوند، بهخصوص اگر بدانند شیوهی بازی کردن شخصیتهای اصلی بازی در بازی نقشآفرینی ژاپنی پرسونا ۳ و ۴ چگونه است. دلیل اصلی بالاتر نبودن این بازی این است که علیرغم برخی از مکانیکهای سادهشده، برخی از شخصیتهای محبوبتر ممکن است شیوههای خاصی برای بازی کردن داشته باشند که پس از گذر از کمبوهای خودکار، فرا گرفتن آنها شاید کمی گیجکننده باشد.
با این اوصاف، ورود به این بازی برای طرفداران پرسونا یا هرکسی که خواهان یک بازی مبارزهای سادهتر با طراحی انیمهای است، هنوز هم آسان است. این بازی حالت داستانی هم دارد که بعد از پرسونا ۳ و ۴ اتفاق میافتد. البته حالت داستانی پیشدرآمد بازی Persona 4 Arena را ندارد. بنابراین اگر به داستان اهمیت میدهید، ابتدا آن را بازی کنید.
۷. مورتال کامبت ۱۱ (Mortal Kombat 11)
تهیهکننده: Warner Bros. Games / سازنده: NetherRealm Studios
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵، ایکسباکس وان، ایکسباکس سری، نینتندو سوییچ، کامپیوتر
مورتال کامبت نامی است که نیاز به معرفی ندارد. این یکی از بزرگترین نامها در میان این فهرست و به نظر من از بین تمام بازیهای Mortal Kombat راحتترین بازی برای شروع است. اگر یکی از مورتال کامبتهای قدیمیتر را انجام داده باشید، ممکن است با فشردن چند دکمهی بهصورت اتفاقی یا اجرای بعضی حرکتهای ویژه که از قبل به خاطر دارید، تجربهی بازی برای شما راحتتر هم خواهد شد.
بازی MK11 حرکتهای ترکیبی منحصربهفردی دارد (این حرکات رشته نامیده میشوند) که اجرای آنها بسیار آسان است و فقط با فشردن ۲ تا ۴ دکمه امکانپذیر خواهد بود و با آنها یا میتوان آسیب خوبی به حریف وارد کنید یا حداقل دفاع حریف را بشکنید. اجرای حرکات ویژه در مورتال کامبت و بهخصوص MK11 ممکن است برای بسیاری از افراد آسانتر باشد زیرا برای حرکات ویژه از جهتهایی مثل عقب – جلو یا پایین-عقب و مشابه آن استفاده شده و برخلاف دیگر بازیهای مبارزهای معمولاً از جهتهای نیم چرخش یا ربع چرخش استفاده نمیکند که کار را برای بازیکنان راحتتر میکند.
بهعلاوه، شما یک حرکت ویژه و بسیار قدرتمند هم دارید که «ضربهی مهلک» (Fatal Blow) نام دارند و فقط با فشردن دو دکمه بهراحتی اجرا میشوند. همچنین دکمهی مجزایی هم برای دفاع کردن اختصاص داده شده است که این میتواند برای بسیاری از افراد نسبت به نگهداشتن جهت عقب در زمان مناسب کار بسیار راحتتری باشد.
نکتهای که باعث شده آن را در رتبههای بهتری قرار ندهیم، این است که برخلاف بسیاری از بازیهای این فهرست، بازی MK11 بهجز ویژگی «ضربهی مهلک»، چندان فضا را برای کامبک به بازی بهخصوص برای گیمرهای تازهوارد مهیا نکرده است. برای این کار بازیکنان باید ترکیبهای مختلف را یاد بگیرند. معیارهای تهاجمی و دفاعی مشخصی برای شخصیتها وجود دارد که ممکن است در ابتدا برای بعضی از بازیکنان گیجکننده بود.
صرفنظر از این، Mortal Kombat 11 هنوز یک بازی بسیار خوب برای مبتدیان است. نام تجاری آن، خشونت معروفش و همچنین برخی از شخصیتهای نمادین سری هم تأثیر زیادی در ارتباط بیشتر مخاطبان با آن دارد. MK11 حالت داستانی بسیار خوبی دارد که شخصیتهای زیادی در آن قابل بازی هستند. البته بازی حالتهای مختلف دیگری هم دارد که تنوع بسیار خوبی را ایجاد کرده است.
۶. سولکالیبر ۶ (SoulCalibur VI)
تهیهکننده: Bandai Namco Entertainment / سازنده: Bandai Namco Entertainment
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان، کامپیوتر
سولکالیبر همیشه موردعلاقهی گیمرهایی بود که تازه با آثار مبارزهای آشنا شدهاند. اگرچه شخصیتها دارای حرکات زیادی هستند اما بسیاری از اوقات ممکن است با فشردن اتفاقی دکمهها حرکات جذابی را اجرا کنید.
آنچه Soul Calibur VI را نسبت به بازیهای قبلی این سری آسانتر میکند، مربوط به انجام دو مکانیک مهم Soul Charge و Critical Edge است. Soul Charge یک شیوهی آسان برای دور کردن حریف مهاجم است که میتوانید این کار را فقط با یک جهت عقب و یکی از تریگرها بهصورت راحت انجام دهید. ویژگی Critical Edge در دیگر قسمتهای این سری هم وجود داشت اما اجرای آن در اینجا بسیار آسانتر است.
بنابراین چه چیزی Soul Calibur VI را در این فهرست کمی پایینتر نگه میدارد؟ همانطور که در بالا گفته شد، هر شخصیت دارای حرکات زیادی است. فهمیدن اینکه کدام یکی از حرکتها (به غیر از آنهایی را که شاید بهصورت اتفاقی اجرا کردهاید) میتواند بسیار کاربردی باشد و در بازی استفاده شود، شاید بدون نگاه به کردن به آموزشها در اینترنت کمی دشوار باشد.
بازی Soul Calibur VI یک بازی مبارزهای عالی برای شروع است که اگر بخواهید یک بازی مبارزهای را تجربه کنید که همهی شخصیتهای آن از سلاح استفاده میکنند یا حتی فقط بخواهید یک بازی مبارزهای راحتتر با محیط سهبعدی را تجربه کنید، این یک انتخاب بسیار هوشمندانه است. شخصیتهای مهمان محبوبی همچون گرالت از بازی ویچر و ۲B از بازی نیر اتوماتا هم وجود دارند که بازی کردن با آنها تقریباً راحت است. سول کالیبر همچنین دارای محتوای تکنفرهی زیادی است که شامل یک بخش داستانی و یک حالت محبوب برای سفارشیسازی شخصیتها هم است.
۵. دراگون بال فایترز (Dragon Ball FighterZ)
تهیهکننده: Bandai Namco Entertainment / سازنده: Arc System Works
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان، کامپیوتر
حتی اگر از طرفداران انیمههای ژاپنی هم نباشید، احتمال زیادی دارد که نام «دراگون بال» (Dragon Ball) را شنیده باشید و بدانید این اثر چیست. آرک سیستم ورکس این اثر را بهعنوان یک بازی مبارزهای ۳ در مقابل ۳ با دسترسپذیری بسیار بالا برای گیمرهایی که تازه با بازیهای مبارزهای آشنا شدهاند، طراحی کرده است. این در حالی است که Dragon Ball FighterZ مجموعهای از مکانیکهای منحصربهفرد را دارد که استفاده از آنها آسان است و در عین حال وفادار به اثر اصلی اقتباسشده است. تجربهی آن در مقایسه با سایر بازیهای تیمی مانند Marvel vs. Capcom بسیار آسانتر است.
با وفاداری به منبع اصلی، همهی شخصیتها مکانیکهای فراگیر بسیار قدرتمندی دارند که جابجایی بین کاراکترها را بسیار آسان میکند. حرکات ترکیبی خودکار هم در این بازی وجود دارند و بهراحتی با فشردن دکمهی ضربدر یا A برای ۶ بار میتوانید دشمن را به هوا پرتاب کنید تا دوباره وقتی به زمین اصابت کرد، شما مزیتی برای ضربه داشته باشید. فشردن دکمهی دایره یا B برای شش بار، به شما اجازه میدهد تا حرکت ترکیبی آسان (کمبو آسان) را به یک حملهی ویژهی قدرتمند تبدیل کنید. با جهش بسیار سریع (سوپر دَش) میتوانید بهآسانی به حریف خود برسید و با فشردن دکمههای ضربدر یا دایره (A یا B) آسیب قابلتوجهی را به حریفتان وارد کنید.
با وجود همهی این مکانیکهای جذاب و مکانیکهای جذاب دیگری که در بازی وجود دارند که دسترسپذیری بخش تهاجمی بازی را بیشتر کرده، وقتی شما قرار است که به دفاع بپردازید، راههای آسان زیادی وجود ندارد که بتوانید مقابل حریف خود ایستادگی کنید. تنها کاری که میتوانید کنید، دفاع کردن اصولی یا استفاده مکانیکهایی مثل Reflect یا شاید حتی Vanish یا حتی سطح ۳ حرکت ویژهی شما باشد که برای اجرای آنها در موضوع دفاع کمی باید حرفهایتر عمل کنید.
این یک بازی عالی برای بازیکنان جدیدتر است، بهخصوص برای طرفداران Dragon Ball (Z) گزینهای فوقالعاده محسوب میشود. حرکت در اطراف، حرکتهای ترکیبی و حمله به حریف بسیار آسان است. گرافیک بازی هم بسیار زیبا است. برخلاف اکثر بازیهای Dragon Ball Z، این بازی در واقع دارای یک حالت داستانی کاملاً جدید است که در زمان Dragon Ball Super اتفاق میافتد و دارای ۳ دید مختلف و جالب است.
۴. سامورایی شودان (Samurai Shodown)
تهیهکننده: SNK / سازنده: SNK
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان، نینتندو سوییچ، کامپیوتر
به دنبال یک بازی مبارزهای میگردید که تقریباً هیچ کمبویی (حرکت ترکیبی) نداشته باشد؟ آدرس را درست آمدهاید، Samurai Shodown چنین اثری است. Samurai Shodown به دلیل اینکه یکی از معدود بازیهای مبارزهای مدرن این روزها است که روی حرکات ترکیبی متمرکز نیست، بسیار موردعلاقهی طرفداران قرار گرفته است. در عوض، این یک بازی آهسته اما روشمند است که تماماً دربارهی استفاده صحیح از حرکات تکی است که میتوانند آسیب زیادی را به حریف وارد کنند. اغلب حرکتهای تهاجمی سنگین شخصیتها میتوانند چیزی حدود یکچهارم تا یکسوم خط سلامتی حریف را با یک ضربه کم کنند. یک مکانیک بسیار قدرتمند به نام Issen/Lightning Blade در بازی وجود دارد که در صورت اجرای صحیح و دقیق آن میتوان بیش از ۶۰ درصد خط سلامتی حریف را کم کرد.
با این شرایط، چه چیزی باعث شده که این بازی فقط در رتبهی چهارم قرار گیرد؟ اگرچه نبود حرکتهای ترکیبی و وجود حرکات تکی که آسیب زیادی به دشمن وارد میکنند، آن را برای شروع بسیار مناسب میسازد اما مکانیک تنبیهکنندهای قوی در بازی وجود دارد که ممکن است کار را کمی دشوار کند. در حین مبارزه، ممکن است سلاح خود را از دست بدهید. اگر با کسی رقابت میکنید که میداند چگونه تکنیک چرخاندن سلاح یا دفع ضربه را بهدرستی انجام دهد، ممکن است سلاح خود را در جریان بازی از دست بدهید. این بدان معناست که حداقل به ۸۰ درصد از حرکات خوب خود دسترسی نخواهید داشت و عملاً آن دور را شکست خوردهاید، مگر آنکه بتوانید به نحوی سلاح خود را دوباره در اختیار بگیرید.
با این حال، به دلیل موارد گفته شده، این اثر همچنان یکی از آسانترین بازیهای مبارزهای است که میتوانید برای شروع انتخاب کنید. اگر به فضای کاملاً سامورایی علاقه دارید، این بازی میتواند حتی بیشتر از حالت عادی برای شما جذاب باشد و کاری کند که عاشق آن شوید. این بازی احتمالاً یکی از کمترین محتوای تکنفره را در این فهرست دارد. فقط یک حالت آرکید/داستانی کوچک برای هر شخصیت وجود دارد، اما Samurai Shodown همچنان قادر است که کار را انجام دهد.
۳. بلیزبلو: کراس تگ بتل (BlazBlue: Cross Tag Battle)
تهیهکننده: Arc System Works / سازنده: Arc System Works
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، نینتندو سوییچ، کامپیوتر
یکی از دیگر بازیهای تیمی این لیست که توسط آرک سیستم ورکس ساخته شده و برای گیمرهایی که تجربهی زیادی با بازیهای مبارزهای ندارند و میخواهند کار خود را شروع کنند، بازی BlazBlue: Cross Tag Battle است. البته، این را نباید با سری بازیهای اصلی بلیزبلو اشتباه بگیرید و آنها کنترلی پیچیدهتر از این اثر دارند. این یک اثر ۲ در مقابل ۲ است که شخصیتهای آثار مختلفی را در خود گنجانده است. شخصیتهایی از سری آثاری همچون بلیزبلو، پرسونا ۳ و ۴، Under Night In-Birth، RWBY، Arcana Heart، Senran Kagura و آثار دیگر در این بازی حضور دارند.
مشابه بازی Dragon Ball FighterZ، این بازی دارای مکانیکهای فراگیر بسیار قدرتمندی است که استفاده از آنها آسان است. هر شخصیت در بازی سه نوع حمله دارد. ۲ تا از این نوع حملات میتوانند بهصورت کمبوهای خودکار اجرا شوند و آسیب قابلتوجهی را به حریف وارد کنند و دیگری حملهای قدرتمندتر است که در صورت انجام صحیح و دقیق آن میتواند تقریباً دو سوم خط سلامتی آن لحظهی حریف را کم کند. برخلاف Dragon Ball Fighter، مکانیکهای دفاعی بسیار قدرتمند طراحی شدهاند و استفاده از آنها هم نسبتاً آسان است و توانایی بیشتری را در این زمینه برای بازیکنان فراهم میکند.
تنها عاملی که باعث میشود این اثر را در رتبههای بهتری قرار ندهیم، این است که اگر بهاندازه کافی در مکانیکهای مختلف شخصیتها کاوش کنید، ممکن است بسیار برایتان پیچیده شود.
اگر فقط میخواهید وارد یک بازی مبارزهای شوید و کارهای جالبی و هیجانانگیزی انجام دهید، بازی Blazblue Cross Tag Battle یک اثر سرگرمکننده است. همچنین شما میتوانید شخصیتهای فراوانی را از سری آثار مختلف در این بازی ببینید. این بازی علاوه بر اینکه گزینهی راحتی برای تجربهی بازیکنان تازهوارد است، دارای دو حالت داستانی بسیار خوبی است که میتواند تجربهی کاملتری را برایتان فراهم کند.
۲. آرمز (ARMS)
تهیهکننده: Nintendo / سازنده: Nintendo
پلتفرم: نینتندو سوییچ
در میان بازیهای این فهرست، ARMS یکی از منحصربهفردترین آثار است که این موضوع میتواند هم به آن کمک کند و هم به آن آسیب برساند. این بازی فقط برای نینتندو سوییچ منتشر شده است.
از نظر نحوهی کنترل بازی، این بازی در مقایسه با سایر آثار موجود در این لیست، با اختلاف سادهترین بازی است. شما در یک محیط کوچک سهبعدی قرار دارید و کنترلها نسبتاً آشنا و فراگیر هستند؛ حرکت، دفاع کردن، مشت چپ، مشت راست و پرش. هر شخصیت ترفندهای منحصربهفرد خود را دارد که تشخیص آنها نسبتاً آسان است اما اینکه بتوانید هر شخصیتی را انتخاب کنید و بدون تمرین زیاد بازی کنید، این بازی را به یکی از سادهترین بازیهای مبارزهای تبدیل میکند.
قطعاً این بازی در میان این لیست آسانترین است اما به این خاطر آن را در جایگاه اول قرار ندادیم که بسیار آسان و متفاوت بودنش باعث شده تا ویژگیها و مهارتهایی را که در آن یاد میگیرید چندان قابلیت انتقال و ترجمه را به دیگر بازیهای این لیست نداشته باشند. در حالی که اغلب بازیهای این فهرست بازیهای مبارزهای دوبعدی یا سهبعدی سرگرمکنندهای هستند که اصول و پایههای آنها قابلانتقال به دیگر آثار است و با یادگیری آنها حداقل اصول بعضی از آثار دیگر را میتوانید فرا بگیرید. ARMS بهاندازهای آسان و منحصربهفرد است که انتقال مفاهیم آن به دیگر آثار ممکن است برای دشواریهایی ایجاد کند.
۱. گرنبلو فانتزی: ورسوس (Granblue Fantasy: Versus)
تهیهکننده: Cygames / سازنده: Arc System Works
پلتفرم: پلیاستیشن ۴، کامپیوتر
این بهراحتی بهترین بازی مبارزهای است که میتوانیم برای افرادی که میخواهند تازه به بازیهای مبارزهای ورود پیدا کنند، معرفی کنیم. سرعت آن خیلی سریع نیست و کمبوهای خودکار در آن وجود دارد و مکانیکهای فراگیری در آن دیده میشود که کار را برای تازهکارها آسانتر میکند. این یک بازی فوقالعادهی دیگر از سوی آرک سیستم ورکس است که البته این بار بهجای مبارزات تیمی، نبردها بهصورت ۱ در مقابل ۱ عادی دنبال میشوند. Granblue Fantasy: Versus بر اساس یک بازی موبایلی محبوب به نام Granblue Fantasy و همچنین یک انیمهی سریالی با همین نام که توسط Crunchyroll پخش شده، توسعه داده شده است.
برای توضیح بیشتر دربارهی مکانیکهای راحت و فراگیر آن باید گفت، در تمامی دیگر بازیهای مبارزهای دوبعدی این فهرست، برای اجرای حرکتهای ویژه و خاص بازی باید ترکیبی از دکمههای متفاوت شامل حرکتهای نیمچرخشی یا ربع دایره را انجام دهید یا برای انجام بعضی حرکتهای ویژه نیاز به فشردن دکمههای بیشتری دارید. با این وجود، درGranblue Fantasy Versus میتوانید این حرکتهای ویژه و قدرتمند را فقط با فشار دادن یکی از جهتها و یک دکمه اصلی بهراحتی انجام دهید.
در حالی که برای دفاع کردن در اغلب بازیهای مبارزهای یا باید جهت عقب را بهموقع نگه دارید (گاهی هم جهت پایین و عقب) یا یک دکمهی اختصاصی را برای دفاع تعیین کردهاند، در Granblue Fantasy Versus هر دو قابلیت وجود دارد و بازیکنان میتوانند به اختیار از هر کدام که با آن راحتتر هستند، استفاده کنند.
در حالی که کمبوهای خودکار در این بازی مهم هستند، شما فقط زمانی میتوانید از آنها استفاده کنید که دقیقاً در کنار حریف هستید، بنابراین این یک راه عالی برای آموزش به بازیکن است که اگر در فاصلهی دورتری قرار دارد، دکمهها را بهصورت تصادفی فشار ندهد.
خارج از آن، این بازی مانند اکثر بازیهای مبارزهای ۱ در مقابل ۱ عمل میکند اما بدون ورودیهای بسیار پیچیده یا کمبوهای ترکیبی طولانی. همچنین تنوع شخصیتها هم در حد بسیار خوبی قرار دارد و حرکات ویژه بیشتر شخصیتها بهراحتی قابلتشخیص است. از آنجایی که این یکی از جدیدترین بازیهای آرک سیستم ورکس است، گرافیک آن فوقالعاده است. این بازی همچنین دارای یک حالت داستانی طولانی و بسیار خوب با نام RPG Mode است.
امیدواریم با خواندن این لیست انگیزهی بیشتری برای امتحان کردن یک بازی مبارزهای پیدا کرده باشید. همانطور که در مقدمه گفته شد، اگرچه این روزها ورود به بازیهای مبارزهای بسیار آسانتر از قبل شده، باز هم رویارویی با بازیکنان خوب میتواند چالشبرانگیز باشد اما اگر بتوانید به آن سطح برسید، قطعاً یک تجربه بسیار لذتبخش، پاداشدهنده و سرگرمکننده در انتظارتان خواهد بود.
اگر نگران این هستید که این بازیهای مبارزهای نتوانند توجه شما را از منظر بازی در مقابل افراد دیگر به خود جلب کنند، همه این بازیها دارای محتوای تکنفره کافی مانند حالتهای داستانی و بخشهای تکنفرهی دیگر هستند که میتوانند بهتنهایی شما را سرگرم کنند. شاید با تجربهی این آثار قدم اول را در ورود خود به بازیهای مبارزهای بردارید و پس از آن به سراغ بازیهای دیگری هم بروید.
منبع: GameFAQs