اطلاعات جدیدی از ریمستر بازیهای Tomb Raider منتشر شد
مجموعه توم ریدر (Tomb Raider) را میتوان یکی از با سابقهترین مجموعههای سبک ماجراجویی و اکشن در دنیای گیمینگ دانست. این عناوین حدود ۲۰ سال است که در حال عرضه هستند و چندین شرکت مختلف نیز در ساخت آنها دست داشتهاند. اولین عناوین توم ریدر را شرکت اسپیر (Aspyr) عرضه کرد و حال تصمیم به بازسازی عناوین کلاسیک این مجموعه گرفته است.
برای مدت زیادی است که ما شاهد یک بازی جدید از مجموعه توم ریدر نبودیم و چندی پیش اخباری حول عرضه ریمستر سه بازی اول این مجموعه منتشر شد. پس از مدتی شرکت اسپیر نیز این موضوع را تأیید کرده و حال نوبت به انتظار اطلاعات بیشتری از آن رسیده است. همانطور که انتظار میرود این بازی یک ریمستر بوده و بازسازی کامل نیست. در نتیجه نباید انتظار یک تغییر بسیار گسترده در سیستم آن باشیم.
شرکت اسپیر و توم ریدر سابقه بسیار زیادی در دنیای گیمینگ دارند. اولین بازی توم ریدر در سال ۲۰۰۳ میلادی برای سیستمهای مکینتاش عرضه شد و حال با گذشت ۲۰ سال شرکت سازنده تصمیم گرفته تا ۳ بازی اصلی را ریمستر کند. شرکت سازنده چندین سال رو این نسخه از بازی کار کرده و تلاش کرده تا آن را به طور کامل بهینه کند. همینطور اینکه این شرکت با کریستال داینامیکس (Crystal Dynamics) نیز همکاری کرده تا از تجربیات آنها در ساخت عناوین اخیر توم ریدر استفاده کند.
شرکت کریستال داینامیکس چندین سال است در حال گسترش دنیای توم ریدر بوده و حال به این کار موافقت کرده است. در نتیجه الان زمان بسیار خوبی برای معرفی دوباره عناوین اصلی این مجموعه بوده تا گیمرهای جدید نیز با توم ریدرهای قدیمی آشنا شوند. همینطور اینکه طرفداران این مجموعه میتوانند شکل و شمایل اولیه این بازیها را دوباره تجربه کرده و از آن لذت ببرند. هدف اصلی شرکت سازنده به ۳ بخش مهندسی، گیمپلی و هنر تقسیم میشود که جزئیات آن به شرح زیر است.
اهداف مهندسی: عملکرد بهینه در کنار دقت بسیار زیاد
به دلیل اینکه این بازی یک ریمستر است در نتیجه نیاز به کدهای منبع و موتور انیمیشنسازی اصلی دارد. شرکت سازنده تمام تلاش خود را کرده تا تجربه اصیل این مجموعه را دوباره به کاربران ارائه دهد و در نتیجه برای رسیدن به این هدف بازسازی امکانپذیر نیست. در نتیجه کاربران میتوانند حس آشنای قدیمی را داشته ولی یک تجربه کاملاً به روز شده را از این سه بازی داشته باشند.
در اصل شرکت سازنده تلاش کرده تا با این بازسازی یک نامه تشکر برای دوران طلایی توم ریدر و شرکت اسپیر بنویسد. نکته جالب اینجاست که شما میتوانید با مقایسه نسخههای قدیمی و جدید این سه بازی، پیشرفت تکنولوژی را مشاهده کنید و ببینید که دنیای گیمینگ تا چه حد قدرتمند شده است.
اهداف گیمپلی: شگفت زده و راضی کردن طرفداران قدیمی مجموعه توم ریدر
شرکت سازنده باور دارد که گیمپلی سه بازی اصلی توم ریدر با گذر زمان قدیمی نمیشوند. به همین دلیل تمام تلاش خود را کرده تا تجربه اصیل را به کاربران ارائه دهد و برای این کار از کدهای اصلی این سه بازی استفاده کرده است. در نتیجه شما با همان سبک پریدن، پازل و مبارزه روبرو هستید.
نکته اینجاست که برای ارائه یک تجربه جدید و شگفتزده کردن کاربران قدیمی، شرکت سازنده تصمیم گرفته تا گیمپلی را مدرن کند. در نتیجه شما باید انتظار مواردی مثل نرخ فریم بالا یا عملکرد بهتر بازی روی سیستمهای امروزی را داشته باشید. همینطور اینکه شرکت سازنده چندین ایده جدید نیز در این بازی وارد کرده است که به صورت زیر هستند.
توانایی انتخاب کنترلهای مدرن یا کلاسیک و موارد دیگر
بسیار از افراد به دنبال داشتن یک تجربه کاملاً کلاسیک هستند. در نتیجه دو حالت مختلف از کنترلها به کاربران ارائه خواهد شد. نکته اینجاست که این انتخابهای گیمپلی بیشتر روی حرکت کرکتر اثر میگذارد. به این صورت که شما میتوانید تجربه قدیمی را داشته یا اینکه حالت به روز شده این بازی را تجربه کنید.
یکی از نکات مثبت بازی توم ریدر صفحه اطلاعات مینیمال آن بود. در نتیجه کاربر میتوانست به طور کامل با دنیای بازی درگیر شده و از آن لذت ببرد. حال نکته اصلی اینجاست که در مبارزات دشوار و غولآخرهای سرسخت نبود اطلاعات از جان باقیمانده دشمن کمی آزاردهنده بود. در نتیجه یک خط جان برای غولآخرها اضافه شده تا مبارزات برای کاربران راحتتر شده باشد.
در توم ریدر اصلی، بسیاری از شاخصههای بازی به شکل دو بعدی بود. حال در نسخه جدید تمامی آنها سه بعدی و مدرن شده تا کاربر حس بیش از حد قدیمی به بازی نداشته باشد. همینطور اینکه بازی از لحاظ گرافیکی پیشرفت خوبی داشته تا تجربه امروزی و خوبی را به کاربران ارائه دهد.
حالت عکسبرداری (Photo Mode) نیز به بازی اضافه شده است. در نتیجه کاربران میتوانند تصاویر زیبایی از بازی خود ثبت کرده و آن را در دنیای مجازی به اشتراک بگذارند. شرکت سازنده تلاش کرده تا دنیای بازی را نیز به خوبی بازسازی کند تا کاربران بتوانند تصاویر زیبایی در آن ثبت کرده و لذت ببرند.
اهداف هنری: یک تجربه زیبا مانند چیزی که در گذشته وجود داشت
یکی از بزرگترین چالشهای شرکت سازنده بخش هنری بازی است. به دلیل اینکه بخشهای گیمپلی و مهندسی بازی در اصل قسمتهای تکنیکال هستند و با استفاده از متدهای امروزی قابل ارتقاء هستند. چیزی که واقعاً چالش برانگیز است بخش هنری است. به دلیل اینکه برای هنر متد خاصی وجود نداشته و شرکت باید نهایت خلاقیت خود را برای آن پیاده کند.
هدف شرکت سازنده بسیار جالب است. در اصل اسپیر تمام تلاش خود را کرده تا این بازی همان چیزی باشد که در ذهن شما از عناوین اصلی وجود داشته و در نتیجه تمام تلاش خود را کرده تا از لحاظ هنری نیز شباهت زیادی میان عناوین قدیمی و جدید وجود داشته باشد.
در انتها هم شرکت سازنده با کریستال داینامیکس در طراحی مدلها و محیط بازی همکاری کرده تا این بازیها در عین کلاسیک بودن، به روز شده و ارتقاء پیدا کنند. همینطور اینکه با حضور کریستال داینامیکس این عناوین ریمستر شده حالت آشنایی با بازیهای جدید توم رایدر خواهند داشت و در نتیجه کاربران جدید حس بهتری نسبت به آنها خواهند داشت.
ریمستر سه بازی توم ریدر ۱، ۲ و ۳ در تاریخ ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) برای کنسولهای نسل هشتم و نهم در کنار نینتندو سوییچ و کامپیوتر عرضه خواهند شد.
منبع: Gematsu