عرضه دموی بازی‌ها روی پلی‌استیشن اجباری می‌شود؛ منهای بازی‌های مستقل

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
ps5

شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی درباره‌ی برنامه‌ی ویژه‌ی خود برای قرار دادن نسخه‌ی آزمایشی محدود زمان‌دار بازی‌ها در سرویس اشتراکی پلی‌استیشن پلاس پریمیوم با توسعه‌دهندگان مختلف ارتباط برقرار کرده است.

طبق گفته‌ی منابعی که با سایت Game Developer صحبت کرده‌اند، توسعه‌دهندگانی که بخواهند بازی‌هایی با قیمت عمده‌فروشی ۳۴ دلار یا بالاتر (در اروپا ۳۳ یورو و در ژاپن ۴۰۰۰ ین) منتشر کنند، ملزم هستند که یک نسخه‌ی آزمایشی با محدودیت زمانی مشخص را برای بازی‌های خود مهیا کنند. زمان این نسخه‌های آزمایشی حداقل باید دو ساعت باشد.

نکته‌ی مهم این است که این قیمت اعلام‌شده برای قیمت عمده‌فروشی است و قیمتی نیست که شما در فروشگاه دیجیتال پلی‌استیشن مشاهده می‌کنید. هر اثری که در یک فروشگاه دیجیتال عرضه می‌شود، بخشی از سهم فروش آن به صاحب آن فروشگاه دیجیتال می‌رسد (خواه پلی‌استیشن یا مایکروسافت باشد یا حتی استیم و اپیک گیمز). آن قیمت را قیمت خرده‌فروشی می‌گویند و دقیقاً همان چیزی است که ما در فروشگاه‌های دیجیتال یا غیر دیجیتال می‌بینیم. با این حال، قیمت ۳۴ دلاری یا بالاتر از آن که سونی به آن اشاره کرده، قیمت عمده‌فروشی است و بدون احتساب درصد دریافتی صاحب فروشگاه است و دقیقاً آن مبلغی است که ناشر یا استودیو از فروش یک بازی دریافت می‌کنند.

ps5 demos

بر اساس این سیاست جدید، بازی‌هایی که قیمت عمده‌فروشی آن‌ها کمتر از آن مبالغ گفته‌شده است، نیازی به ایجاد این نسخه‌ی آزمایشی با زمان محدود ندارند. بسیاری از توسعه‌دهندگان از طریق به‌روزرسانی پورتال توسعه‌دهندگان سونی از این سیاست جدید مطلع شده‌اند. منابع مختلف اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه اطلاعیه دیگری درباره‌ی این تغییر دریافت نکرده‌اند.

البته، این سیاست جدید سونی برای بازی‌هایی که قبلاً منتشر شده‌اند و همچنین برای بازی‌های پلی‌استیشن وی‌آر اجباری نیست و شامل آن‌ها نمی‌شود. بعد از اجرای این سیاست جدید سونی، سازندگان بازی‌های تراز اول که قیمت عمده‌فروشی بازی‌های آن‌ها بالاتر از مبلغ گفته‌شده است، باید زمان و منابعی را برای ایجاد این نسخه‌های آزمایشی زمان‌دار اختصاص دهند.

البته، سونی در سیاست‌های خود انعطاف‌پذیری‌هایی را هم انجام داده است. توسعه‌دهندگان می‌توانند تا سه ماه بعد از عرضه‌ی بازی خود در پلی‌استیشن استور نسخه‌ی آزمایشی زمان‌دار را برای دارندگان پلی‌استیشن پلاس پریمیوم منتشر کنند. همچنین در دسترس بودن این نسخه‌های آزمایشی در پلی‌استیشن پلاس پریمیوم فقط تا ۱۲ ماه اجباری است و نگه‌داشتن یا برداشتنش پس از آن تاریخ به اختیار سازندگان خواهد بود. این دو موضوع می‌تواند استقبال توسعه‌دهندگان را از این برنامه‌ی جدید سونی بیشتر کند.

همچنین سونی اعلام کرده که برای عرضه‌ی نسخه‌های آزمایشی سفارشی به‌جای این نسخه‌های آزمایشی زمان‌دار در پلی‌استیشن پلاس پریمیوم آمادگی دارد اما این موضوع مورد به مورد و برای هر بازی به‌صورت جداگانه باید بررسی شود. همچنین توسعه‌دهندگان می‌توانند به روال سابق نسخه‌های آزمایشی عادی یا زمان‌دار را برای تمام کاربران پلی‌استیشن منتشر کنند یا اینکه بازی را برای مدت کوتاهی در تعطیلات آخر هفته رایگان کنند.

death stranding

از طرفی این قابلیت می‌تواند برای بازیکنان بسیار جالب و مفید باشد و به افرادی که اشتراک پلی‌استیشن پلاس پریمیوم را خریداری کرده‌اند، این امکان را بدهد تا قبل از خریداری یک بازی ۶۰ یا ۷۰ دلاری بتوانند حداقل دو ساعت از آن اثر را تجربه کنند و پس از آن تصمیم به خریداری یا عدم خریداری آن بازی بگیرند.

از طرف دیگر، باید واکنش توسعه‌دهندگان مختلف و ناشرهای بزرگ را درباره‌ی این تصمیم جدید سونی ببینیم. در حال حاضر واکنش خاصی از سوی توسعه‌دهندگان دیده نشده است و به نظر می‌رسد تا اینجای کار فعلاً اعتراض بزرگی به این تصمیم وجود ندارد اما به هر حال اجباری کردن نسخه‌ی آزمایشی برای تمامی بازی‌هایی که قیمت عمده‌فروشی آن‌ها بالاتر از ۳۴ دلار است، می‌تواند تا حدی جنجال‌برانگیز باشد.

برای نتیجه‌گیری بهتر باید منتظر جزئیات بیشتر و دقیق‌تر و همچنین نحوه‌ی اجرای این طرح باشیم و واکنش توسعه‌دهندگان را هم به آن ببینیم.

شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی هنوز نسبت به این سیاست‌های جدید و گزارش منتشر شده در سایت Game Developer واکنش خاصی نشان نداده است.

منبع: Game Developer

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما