تیم شیفر؛ طنزنویس خبره‌ی صنعت بازی (بازی‌سازان سرشناس)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
بیوگرافی تیم شیفر

تیموتی جان شافر (Timothy John Schafer) یک بازی‌ساز آمریکایی است که به خاطر فعالیت خود در شرکت‌های LucasArts و Double Fine Productions و آثاری نظیر Psychonauts و سری جزیره‌ی میمون‌ها شناخته می‌شود.

فعالیت در لوکاس‌آرتز (۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰)

تیم شیفر در ۱۹۶۷ در سونوما، شهری در کالیفرنیای آمریکا، متولد شد. پدر او یک پزشک و مادرش پرستار بود. شیفر در حین تحصیل در رشته‌ی علوم کامپیوتر در دانشگاه برکلی به نویسندگی علاقه‌مند شد و از کرت وانه‌گت الهام گرفت. وانه‌گت زمانی که برای شرکت جنرال الکتریک تبلیغ می‌کرد، شب‌ها و در زمان فراغت داستان‌های کوتاه می‌نوشت. شیفر تلاش می‌کرد که در شرکت‌هایی مانند آتاری و هیولت پاکارد (HP) استخدام شود، اما او توسط آن‌ها رد شد. او در نهایت پیشنهادی را از Lucasfilm Games مشاهده کرد که در آن زمان به دنبال استخدام برنامه‌نویسانی بود که همچنین بتوانند دیالوگ برای بازی بنویسند و به آن علاقه نشان داد.

سری جزیره‌ی میمون‌ها

شیفر در سال ۱۹۸۹ توسط لوکاس‌آرتز (LucasArts) استخدام شد و اولین شغل او برنامه‌نویسی موتور بازی‌سازی SCUMM بود. او همچنین در کنار دیو گراسمن به تست بازی Indiana Jones and the Last Crusade: The Action Game نیز کمک کرد. گراسمن و شیفر، همراه با دو نفر دیگر، توسط ران گیلبرت در مورد نحوه‌ی استفاده از موتور بازی‌سازی ذکر شده آموزش داده شدند. بعدها، گیلبرت به شیفر و گراسمن نزدیک شده و به آن‌ها فرصتی داد تا روی پروژه‌ی جدید او کار کنند. پروژه‌ای که در نهایت تبدیل به یک بازی ماجراجویی با مضمون دزدان دریایی به نام راز جزیره‌ی میمون‌ها (The Secret of Monkey Island) شد.

راز جزیره‌ی میمون‌ها

The Secret of Monkey Island (1990)

طبق گفته‌ی گیلبرت به عنوان خالق این سری، شیفر و گراسمن مسئول حدود دو سوم از دیالوگ‌های بازی بودند. بازی Secret of Monkey Island در سال ۱۹۹۰ عرضه و به یکی از بهترین بازی‌های ژانر خود تبدیل شد. همان تیم دنباله‌ی این بازی یعنی Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge را تولید کرد. این نسخه نیز عملکرد خوبی داشت و به عنوان یکی از آثار موفق ژانر اشاره و کلیک در نظر گرفته می‌شود.

دیگر بازی‌ها

در اولین بازی خود به عنوان کارگردان، شیفر با همکاری دیو گراسمن اثر موفق Day of the Tentacle را طراحی کردند. این بازی یک اثر ماجراجویی و کمدی با محوریت سفر در زمان بود که دنباله‌ی بازی Maniac Mansion از ران گیلبرت محسوب می‌شود. اولین پروژه‌ی انفرادی شیفر، بازی ماجراجویی و موتور سواری Full Throttle است که در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و عملکرد نسبتا خوبی نشان داد. او همچنین به طراحی بازی بسیار تحسین‌شده‌ی Grim Fandango پرداخت؛ یک بازی ماجراجویی نوآر که جوایز زیادی را در سال ۱۹۹۸ کسب کرد.

تاسیس Double Fine Productions

بازی Psychonauts (2005)

Psychonauts (2005)

شیفر در ادامه روی یک بازی اکشن و ماجراجویی معرفی نشده در لوکاس‌آرتز کار کرد، اما این بازی هرگز وارد مرحله‌ی تولید نشد. از آنجایی که لوکاس‌آرتز از بازی‌های ماجرایی دور شده بود، تعدادی از توسعه‌دهندگان تصمیم به ترک آن گرفتند و شیفر نیز در نهایت تصمیم گرفت که از این کمپانی جدا شده و استودیوی خود ر ا با نام Double Fine Productions تاسیس کند؛ جایی که او در آن بازی پلتفرمر Psychonauts را تولید کرد.

Psychonauts

این بازی ابتدا در آوریل ۲۰۰۵ روی ایکس‌باکس در آمریکای شمالی منتشر شد. در حالی که این بازی با تحسین منتقدان و دریافت چندین جایزه‌ی بهترین بازی سال از رسانه‌های مختلف مواجه شد و بسیاری داستان را تحسین کردند، در آغاز فروش ضعیفی داشت و ناشر آن یعنی Majesco را با مشکلات مالی مواجه کرد. در بازی بازیکن ماجرای شخصیتی به نام رز را دنبال می‌کند. او با استعدادهای خاص روان خود از سیرک فرار می‌کند تا سعی کند مخفیانه وارد یک کمپ تابستانی برای افرادی شود که قدرت‌های مشابهی دارند تا تبدیل به یک جاسوس با توانایی‌های روانی شود.

دابل فاین تا سال ۲۰۱۲ حقوق کامل Psychonauts را دوباره بدست آورد و بازی را با پیشرفت‌هایی برای سیستم‌های مدرن منتشر کرد. جالب است بدانید که ایده‌ی بازی در ابتدا در طول توسعه‌ی Full Throttle شکل گرفت؛ زمانی که تیم شیفر سکانسی را تصور کرد که در آن قهرمان داستان، بن، تحت یک تجربه‌ی روان‌گردان قرار می‌گیرد. در حالی که این ایده در نهایت از بازی اصلی حذف شد اما شیفر آن را حفظ کرد و در Psychonauts استفاده کرد.

بازی Brütal Legend (2009)

Brütal Legend (2009)

Brütal Legend

شیفر در ادامه توسعه‌ی بازی بعدی دابل فاین با عنوان Brütal Legend را رهبری کرد که در اکتبر ۲۰۰۹ منتشر شد. ناشر اصلی بازی Vivendi Games این اثر را پس از ادغام با اکتیویژن در سال ۲۰۰۸ کنار گذاشت و بعدها توسط الکترونیک آرتز برای توسعه انتخاب شد. این بازی ادای احترام شیفر به موسیقی هوی متال و شامل کارهایی کوتاه از نوازندگان راک بود. پس از انتشار Brütal Legend، بازی عموما نقدهای مثبتی دریافت کرد اما آن‌طور که انتظار می‌رفت عمل نکرد و الکترونیک آرتز کارهای مقدماتی که روی دنباله‌ی آن انجام شده بود را لغو کرد. شیفر برای اینکه دابل فاین از نظر مالی شکست نخورد، به پروژه‌های گذشته بازگشت. از میان آن‌ها، چهار بازی کوچک‌تر توسط ناشران انتخاب شدند و اولین بازی‌های تاریخ استودیو به رهبری افرادی غیر از شیفر ساخته شدند. این بازی‌ها به پایدار ماندن دابل فاین از نظر مالی کمک کردند. در فوریه‌ی ۲۰۱۲، شیفر به عنوان کارگردان بازی Fine Happy Action Theater را منتشر کرد. اثری که او به این دلیل طراحی کرد تا بتواند با دختر دو ساله‌اش آن را بازی کند.

Broken Age

در همان سال شیفر کمپینی را در پلتفرم کیک‌استارتر برای تامین بودجه‌ی یک اثر ماجراجویی راه انداخت. در واقع شیفر اظهار داشت که ناشران نسبت به آثار ماجراجویی در آن زمان زمان بسیار محتاط بوده‌اند و به همین دلیل تصمیم گرفته که به سرمایه‌گذاری جمعی روی بیاورد. هزینه‌ی بازی ۴۰۰ هزار دلار آمریکا پیش‌بینی شده بود. مشارکت‌ها در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از سه برابر از این مقدار فراتر رفت و آن را به اولین پروژه‌ی کیک‌استارتر تبدیل کرد که به رقم ۲ میلیون دلاری رسید. در نهایت، این پروژه با نام Broken Age در سال ۲۰۱۴ عرضه شد و منتقدان داستان و شخصیت‌پردازی شخصیت‌ها را تحسین کردند. البته بخش دوم بازی در سال ۲۰۱۵ عرضه شد اما به اندازه‌ی بخش اول ندرخشید.

Broken Age (2014)

Broken Age (2014)

در ادامه شیفر و دابل فاین توانستند با شرکت والت دیزنی که در سال ۲۰۱۲ لوکاس‌فیلم را تصاحب کرد، مذاکره کنند تا حقوق سه اثری را که شیفر در آنجا کارگردانی کرده بود به دست آورند. این سه بازی Day of the Tentacle ،Full Throttle و Grim Fandango بودند و دابل فاین نسخه‌های بازسازی‌شده هر سه بازی را در سال‌های بعد منتشر کرد. شیفر در آگوست ۲۰۱۵ به سایر بازی‌سازان با سابقه‌ی صنعت با تجربه‌ی تامین بودجه‌ی بازی‌ها به صورت جمعی برای کمک به ایجاد پلتفرمی  مشابه کیک‌استارتر با نام Fig پیوست. او در آن زمان بیان کرد که همه‌ی پروژه‌های دابل فاین در آینده از Fig برای تامین بودجه‌ی خود استفاده خواهند کرد.

Psychonauts 2

دنباله Psychonut در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. و بودجه‌ی آن قرار بود از طریف فیگ تامین شود. در ژوئن ۲۰۱۹، مایکروسافت اعلام کرد که Double Fine را به عنوان بخشی از Xbox Game Studios خریداری کرده است. شیفر اظهار داشت که در حالی که او به دنبال فروش استودیو نبوده، مذاکرات خود با مایکروسافت را امیدوارکننده دانسته است. البته این خرید بر استقلال Double Fine تأثیری نخواهد گذاشت و همچنان به این شرکت اجازه می‌دهد تا بازی‌های خود را روی پلتفرم‌های انتخابی خود منتشر کند و از طرفی امنیت مالی مورد نیاز را برای این استودیو فراهم می‌کند. به دلیل حمایت مایکروسافت، دابل فاین توانست چندین عنصر گیم‌پلی مد نظر خود را در Psychonauts 2 حفظ کند و آن را به بهترین شکل در سال ۲۰۲۱ منتشر کند.

در این بازی پلتفرمر سوم شخص مانند نسخه‌ی اول این سری، بازیکن رز را کنترل می‌کند که در حال آموزش برای تبدیل شدن به عضوی از یک گروه بین‌المللی است که از توانایی‌های روانی خود برای متوقف کردن افرادی که با نیروهای روانی خود اعمال پلید انجام می‌دهند، استفاده می‌کنند. بازی با تحسین منتقدان مواجه شد و بسیاری مطابق انتظار نویسندگی شیفر را تحسین کردند و در این میان گیم‌پلی بازی نیز حسابی درخشید.

Psychonauts 2

Psychonauts 2 (2021)

گفتنی است که در مصاحبه‌ای در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی در سال ۲۰۰۳، شیفر اظهار داشت که برای ادغام داستان در گیم‌پلی تلاش می‌کند و هدف او این است که روزی یک بازی ویدیویی بدون هیچگونه کات‌سین ایجاد کند. او در صنعت بازی‌های ویدیویی به دلیل داستان‌سرایی و سبک طنز خود شناخته شده است و در مارس ۲۰۱۸ جایزه‌ی یک عمر دستاورد هنری را از Game Developers Choice Awards دریافت کرد. او همچنین در آوریل ۲۰۱۸، به عنوان پیشگام واقعی در طراحی بازی و کسی که مرزهای رسانه را از طریق استعدادهای خارق‌العاده‌اش جابجا کرده است، جایزه‌ی بفتا را دریافت کرد.

مهم‌ترین آثار تیم شیفر در صنعت بازی‌های ویدیویی

سال عرضه عنوان بازی نقش
۱۹۹۰ The Secret of Monkey Island نویسنده‌، برنامه‌نویس و طراح
۱۹۹۱ Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge نویسنده‌، برنامه‌نویس و طراح
۱۹۹۳ Day of the Tentacle طراح، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان
۱۹۹۵ Full Throttle رهبر پروژه، نویسنده و طراح
۱۹۹۸ Grim Fandango رهبر پروژه، نویسنده، برنامه‌نویس و طراح
۲۰۰۵ Psychonauts طراح، نویسنده و کارگردان خلاقیت
۲۰۰۹ Brütal Legend طراح، نویسنده و کارگردان خلاقیت
۲۰۱۲ Double Fine Happy Action Theater کارگردان
۲۰۱۴ Broken Age نویسنده و کارگردان
۲۰۲۱ Psychonauts 2 نویسنده و کارگردان خلاقیت

منبع: Peoplepill



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X