۲۷ پیام پنهان و ارجاعهای فیلم «ثور: عشق و تندر»
تمام فیلمهای مارول کاملا پر از پیامهای پنهان هستند و «ثور: عشق و تندر» هم از این قاعده مستثنی نیست. فرانچایز ثور پر از فراز و نشیب بوده و دو فیلم «ثور» و «ثور: دنیای تاریک» نتوانستند آنطور که مارول امیدوار بود عمل کنند.
این استودیو از تایکا وایتیتی دعوت کرد تا اساسا این سری را با «ثور: رگناروک» دوباره زنده کند. این فیلم با موفقیت خارقالعادهای همراه بود و بیش از ۸۵۰ میلیون دلار در سرتاسر جهان فروخت و تحسین تماشاگران و منتقدان را کسب کرد. بنابراین تعجبی نداشت که استودیوی مارول باز هم از وایتیتی در فیلم چهارم استفاده کند.
هشدار: در این متن، داستان فیلم «ثور: عشق و تندر» لو میرود
«ثور: عشق و تندر» همه عناصر «رگناروک» را به اوج خود میرساند و علاوه بر این، تداوم دنیای سینمایی مارول را بهطور موثرتری کنترل میکند و جین فاستر با بازی ناتالی پورتمن را در نقش مایتی ثور و در یک خط داستانی که مستقیما از کمیکبوک جیسون آرون برگرفته شده، بازمیگرداند. پورتمن این بار فقط یک دختر پریشان نیست، بلکه به یک قهرمان تبدیل میشود و هیجان بیشتری را به دنیای سینمایی مارول میآورد و ثور اودینسون را با شعلهور شدن دوباره احساسات قدیمی مات و مبهوت میکند.
- سومین افتتاحیهی پرفروش سال ۲۰۲۲ به نام «ثور: عشق و تندر» ثبت شد (باکس آفیس هفته)
- ۷ پرسش که بعد از دیدن فیلم «ثور: عشق و تندر» برای تماشاگر ایجاد میشود
- افت فروش فیلم «ثور: عشق و تندر» در گیشه؛ آیا دنیای مارول افول کرده؟
این روایت طبیعتا به این معناست که تداوم در این فیلم کمی مهمتر از «ثور: رگناروک» است. علاوه بر این، وایتیتی این بار برخی از محبوبترین داستانهای کمیک دهه گذشته را زنده و سعی میکند که بیشتر به آنها احترام بگذارد. در نتیجه، «ثور: عشق و تندر» حاوی تعداد زیادی پیام پنهان و ارجاعات مختلف است.
۲۷. خط داستانی گور سلاخ خدایان مستقیما از کمیکها اقتباس شده است
گور سلاخ خدایان با بازی کریستین بیل شخصیت شرور «ثور: عشق و تندر» و روحی شکنجه شده است و از این بابت که خدایان برای نجات جان عزیزانش مداخله نکردهاند، ناراحت است. تایکا وایتیتی داستان اصلی گور را از کمیک شماره ۶ «ثور: خدای تندر» ساخته جیسون آرون و بوچ گیس اقتباس کرده است، اگرچه او تمرکز این خط داستانی را صرفا به رابطه بین گور و دختر در حال مرگش محدود میکند. این روایت یک مقدمه قدرتمند و احساسی برای فیلم است و کاری میکند تا بینندگان انگیزه گور را به طور کامل درک کنند.
۲۶. نکروسورد در فیلم دقیقا مانند نسخه کمیک خودش است
گور به واسطه نکروسورد، تیغهای باستانی که از سپیدهدم زمان سرچشمه می گیرد و قدرت کشتن خدایان را دارد به ورطه فساد کشیده شده است. نکروسورد سلاح سنتی گور در کمیکها است و از نال، خدای سیمبیوتها، موجودی که از قبل از هستی بر کیهان حکومت میکرد، ریشه میگیرد. نال خشمگین از بیگبنگ و اقدام سلستیالها برای گردش کهکشانها، نکروسورد سیاه را به عنوان سلاحی برای کشتن آنها ایجاد کرد. جالب اینجاست که نکروسورد «عشق و تندر» دقیقا همانند نسخه کمیک خود است.
۲۵. قلمرو سایه
دنیای سینمایی مارول با گره زدن قدرت نکروسورد به قلمرو سایه، این سلاح را به طرز ماهرانهای تغییر داده است. قلمرو سایه به عنوان سطحی جداگانه از وجودیت معرفی میشود که در آن نوری سفید از همه رنگها ساطع میشود (که همین موضوع موجب میگردد تا دیالوگ جین فاستر در فیلم یعنی «بیا رنگینکمان را به ارمغان آوریم» تا حدودی مفهومی پنهان داشته باشد). در کمیکها، قلمرو سایه جایی بود که توسط ماموران نال، موجوداتی که به عنوان اساتید روح شناخته میشوند، تسخیر شد. این نیروها از نظر مفهومی بسیار شبیه به موجوداتی هستند که گور در طول فیلم آنها را کنترل میکند.
۲۴. حضور کوتاه جاناتان برو در فیلم
در این فیلم، تایکا وایتیتی به جاناتان برو، بازیگر نیوزلندی نقشی کوتاه به عنوان راپو، خدایی که نگرش تندش نسبت به پرستشگرانش، گور را وادار میکند تا از نکروسورد استفاده کند، میدهد. برو پیش از این در فیلم «ما در سایهها چکار میکنیم» با وایتیتی همکاری کرده بود. راپو یک شخصیت اختصاصی است که برای «ثور: عشق و تندر» خلق شده و هیچ ریشهای در کمیکها ندارد.
۲۳. بازگشت برخی از بازیگران در قالب نقشهای کوتاه
ناتالی پورتمن تنها شخصیت سابق دنیای سینمایی مارول نیست که در «ثور: عشق و تندر» به این مجموعه برمیگردد. نگهبانان کهکشان نیز حضوری کوتاه دارند. آنها آخرین بار در حال پرواز به فضا به همراه ثور و در پایان «انتقامجویان: بازی پایانی» دیده شده بودند. بنابراین حضور آنها باعث ایجاد حس تداوم در این آثار میشود.
با این حال، شگفتآورتر آنجاست که شخصیتهای ثانویه دو فیلم اول ثور نیز در این فیلم جدید ظاهر میشوند. دارسی لوئیس با بازی کت دنینگز و اریک سلویگ با بازی استلان اسکاشگارد تنها افرادی هستند که جین فاستر درباره سرطان خود با آنها صحبت کرده است و علاوه بر آنها، لیدی سیف با بازی جیمی الکساندر نیز در این پروژه حضور دارد. غیرمنتظرهترین صحنه مرتبط به هیمدال با بازی ادریس البا است که وقتی جین به والهالا میرود ظاهر میشود.
۲۲. پلهای اینشتین-روزن
«ثور: عشق و تندر» جین فاستر را به عنوان یکی از مشهورترین دانشمندان زمین معرفی میکند. جین وقتی میبیند که یک بیمار سرطانی در حال خواندن کتابش است، درباره پلهای اینشتین-روزن با او صحبت میکند. بیفراست یک نوع از پل انیشتین-روزن است و همین موضوع نشان میدهد که چرا جین درک خوبی از کرمچالهها دارد. توانایی طوفانشکن در احضار بیفراست یکی از بخشهای اساسی طرح داستان و پیامی پنهانی و بسیار مهم است.
۲۱. بازگشت به نیوآسگارد
فیلم «ثور: عشق و تندر» به نیوآسگارد، واقع در شهر تونزبرگ میپردازد. این مکان واقعی به طور کلی به عنوان قدیمیترین شهر نروژ شناخته میشود و از نظر داستانی، تاریخچه آن به مردم آسگارد در دنیای سینمایی مارول گره خورده است. فلشبکی در «ثور» نشان داد که اودین حدود سال ۱۰۰۰ بعد از میلاد، آسگاردیها را به جنگ علیه غولهای فراست در تونزبرگ سوق داد و رد اسکالها فرقهای از پرستندگان اودین را پیدا کردند که تسرکت را همانطور که در «کاپیتان آمریکا: نخستین انتقامجو» دیدیم، پنهان نگه میداشتند. به نظر میرسد «ثور: عشق و تندر» حدسیات طرفداران را تایید میکند و اودین در نزدیکی تونزبرگ و در جریان «ثور: رگناروک» درگذشته است.
۲۰. سنگهای ابدیت
نیوآسگارد به یک جاذبه توریستی بزرگ تبدیل شده است. در قسمت اول «خانم مارول» شاهد جزئیات اطراف تونزبرگ بودیم. دیدن بستنی فروشی با نام سنگهای ابدیت در آن اطراف و در فیلم «ثور: عشق و تندر» در نوع خود جالب است. انسانها همیشه تمایل داشتهاند که با تراژدی با شوخطبعی برخورد کنند و واضح است که این ویژگی در میان آسگاردیها نیز وجود دارد.
۱۹. حضور غیرمنتظره هماتاقی ثور
تایکا واقعیتی در حین فیلمبرداری «ثور: رگناروک» تعدادی سکانس کوتاه را فیلمبرداری کرد که در آنها، ثور اودینسون با هم اتاقیاش به نام داریل (با بازی دیلی پیرسون) زندگی میکرد. این صحنهها ربطی به خط داستانی مارول نداشتند و به عمد از جدول زمانی دنیای سینمایی مارول حذف شدهاند. در کمال تعجب، پیرسون در فیلم «ثور: عشق و تندر»، دوباره نقش داریل را در یک صحنه بسیار کوتاه و سریع و به عنوان یک راهنمای تور بازی میکند.
۱۸. تکرار ترفند تایکا وایتیتی با بازیگران آسگارد
تایکا وایتیتی ترفند فیلم «ثور: رگناروک» را با گروهی از بازیگران و در قالب یک برنامه که در واقع به خلاصه داستان فیلم میپردازد تکرار میکند. مت دیمون، لوک همسورث و سم نیل بازمیگردند و به ترتیب نقشهای خود یعنی لوکی، ثور و اودین را ایفا میکنند. این بار ملیسا مککارتی نیز در نقش هلا آنها را همراهی میکند. شاید بسیاری از بینندگان متوجه نشوند اما بن فالکون، شوهر واقعی مککارتی و کارگردان سینما نیز در این برنامه حضور دارد.
۱۷. بزهای فیلم از کمیکها الهام گرفته شدهاند
در این فیلم، شاهد دو بز جادویی اودینسون هستیم. در اساطیر اسکاندیناویایی، ارابه ثور توسط دو بز به نامهای تنگریسنیر و تنگنیوستر کشیده میشود. مارول این ایده را در سال ۱۹۷۶ و با معرفی مجدد بزهای ثور اقتباس کرد. اکنون این بزها به دنیای سینمایی مارول راه یافتهاند و البته کمی تفاوت دارند و از خود صداهای خاصی درمیآورند.
۱۶. قربانیان برگرفته از کمیکها
این فیلم با نمایش قربانی گور یعنی فالیگار، یک تصویر خاص را مستقیما از کمیکها اقتباس میکند. این صحنه از کمیک شماره ۳ «ثور: خدای تندر» به قلم و تصویرگری جیسون آرون و اساد ریبیک برداشته شده و سرنوشت غمانگیز فالیگار را نشان میدهد. این تصویر عملا در این فیلم تکرار شده و تنها تغییر آن، حضور کورگ است. در کمیکها، فالیگار به عنوان خدای حامی مرزهای کهکشانی معرفی میشد که ظاهرا برای سرگرمی با سیاهچالهها کشتی میگرفت.
۱۵. چرا ثور و جین فاستر نظرات متفاوتی درباره مدت زمانی جدایی از یکدیگر دارند؟
جین فاستر و ثور بر سر مدت زمانی که از هم جدا بودهاند اختلاف نظر دارند. جین مدت زمان سه یا چهار سال را حدس میزند اما ثور شمارش بسیار دقیقتری دارد: «هشت سال و هفت ماه و شش روز». دلیل مشخصی برای این اختلاف وجود دارد. جین در میان افرادی بود که در فیلم «انتقامجویان: جنگ ابدیت» از بین مردم رفتند و او پنج سال را از دست داده است.
این دیالوگ برای قرار دادن فیلم در جدول زمانی دنیای سینمایی مارول کلیدی است و نشان میدهد که داستان فیلم در سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ روایت میشود و آنها پس از «ثور: رگناروک» از هم جدا شدهاند. همچنین رمان «جستجوی کیهانی: جلد دوم» اثر براندون اسنایدر نباید به عنوان مرجع دنیای سینمایی مارول در نظر گرفته شود، زیرا طبق آن کتاب، جین از بشکن تانوس جان سالم به در برده بود.
۱۴. تماس ثور با نیک فیوری از طریق قابلیت شمارهگیری سریع
فلشبکهای «ثور: عشق و تندر» نشان میدهند که ثور در طول مدتی که روی زمین بود، با نیک فیوری از طریق قابلیت شمارهگیری سریع ارتباط برقرار میکرد. رابطه بین جین و ثور در آن مدت تیره و تار بود و تعیین این که این تصاویر در کجای جدول زمانی دنیای سینمایی مارول قرار میگیرند دشوار است. با این حال فیوری سالها قبل از جدایی ثور و جین در «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» و در سال ۲۰۱۴ خود را از نظرها پنهان کرد. جالب اینجاست که ثور نام خانوادگی فیوری را در گوشی خود به اشتباه به صورت «Furry» ثبت کرده است.
۱۳. بچههای بازیگران در «ثور: عشق و تندر»
«ثور: عشق و تندر» دارای چندین صحنه درباره کودکان آسگاردی است. تایکا وایتیتی در واقع از فرزندان واقعی برخی از ستارگان فیلم، از جمله: پسر کریس همسورث، تریستان در نقش ثور جوان و دوقلویش ساشا در نقش یکی از مردم آسگارد که توسط گور ربوده شده بود استفاده کرد. الف و آمالا میلیپید فرزندان ناتالی پورتمن نیز در میان آسگاردیان ربودهشده هستند. فرزندان خود وایتیتی، کاینگا و متوا نیز در آن صحنهها حضور دارند. حتی فرزندان کریستین بیل، املین و جوزف نیز در جمع بازیگران هستند. ایندیا رز، دختر کریس همسورث، نقش لاو، دختر گور را بازی میکند که در پایان فیلم زنده میشود و ثور او را به فرزندخواندگی قبول میکند.
۱۲. اولین گرگینه دنیای سینمایی مارول
گرگینهها در حال تبدیل شدن به بخشی از دنیای سینمایی مارول هستند و «ثور: عشق و تندر» به طرز ماهرانهای برای اولین بار آنها را به نمایش میگذارد. در این فیلم کودکی را میبینیم که نشان میدهد یک لیکان است (نوعی از گرگینهها). همچنین در میان آنها یک «میداسیان» وجود دارد که احتمالا از همان نژاد معروف با قدرت تبدیل اشیا به طلا است. این موضوع واقعا عجیب به نظر میرسد، چرا که هرگز نژادی به نام میداسیان در کمیکها وجود نداشته است. البته بینندگان در «دکتر هو» شاهد این گونه از موجودات بودهاند.
۱۱. کلاغهای اودین
ارجاعات متعددی به کلاغها در این فیلم وجود دارد. برای مثال، والکری به جلساتی که ممکن است مرتبط با کلاغها باشند اشاره میکند. در جایی دیگر، ثور نیز ادعا میکند تیمش با سرعت کلاغهای اودین سفر خواهد کرد. این جملات به کلاغهای اودین، مونین و هوگین اشاره دارند که در فیلمهای قبلی ثور دیده شدهاند. در کمیکها، کلاغها به اودین این امکان را میدهند تا وقایع سراسر جهان را مشاهده کند.
۱۰. تیم خدایان ثور
ثور در طول فیلم تصور میکند که یک تیم رویایی از خدایان را برای مقابله با گور شرور گرد هم میآورد. او چندین خدای کلیدی را هم از کمیکها انتخاب میکند:
زئوس (با بازی راسل کرو)، که خود را بزرگ جلوه میدهد اما در نهایت ثابت میشود که حرفی برای گفتن ندارد.
هرکول پسر زئوس با بازی برت گلدشتاین که اولین حضور رسمی خود در دنیای سینمایی مارول را در صحنه پس از تیتراژ فیلم «ثور: عشق و تندر» تجربه میکند.
خدای مصری «را» که با پانتئون شوالیه ماه مرتبط است. «را» در کمیکها، اولین خدا بود و او را به عنوان آتوم، یکی از خدایان انیاد میشناسند.
توماتاوئنگا، خدای جنگ مائوری که در کمیکها با نام هاوایی «کو» شناخته میشود.
کتزالکوتل، مار پردار و خدای آسمان در پانتئون آزتک که در کمیکها و برای نبرد با دشمنان کیهانی با ثور همکاری کرده است.
۹. شهر قدرت مطلق
ثور به شهر قدرت مطلق میرود، جایی که بزرگترین خدایان در به اصطلاح «شورای خدایان» جمع میشوند. شورای خدایان بارها در کمیکها مورد اشاره قرار گرفته، اگرچه مکان ملاقات آنها تنها در کمیکهای جیسون آرون به تصویر کشیده شده است. شکل و شمایل این شهر در دنیای سینمایی مارول با طرح اصلی اساد ریبیک که در کمیک شماره ۳ «ثور: خدای تندر» دیده شده بود، مطابقت دارد. ثور امیدوار است که شورای خدایان گروه خدایان مد نظر او را تشکیل دهد. آنها در موارد متعددی در کمیکها این کار را انجام دادهاند.
۸. خدایان شهر قدرت مطلق
تعداد کمی از خدایان این شهر فرصت صحبت کردن پیدا میکنند. در تیتراژ فیلم به آرتمیس و مینروا، اعضای پانتئون یونانی/رومی داستانهای اساطیری و دنیای سینمایی مارول اشاره میشود. یکی از خدایان که در فیلم دیالوگ دارد، دیونیسوس (با بازی سیمون راسل بیل) است. او به پدرش زئوس کمک میکند تا مجلس عیش و نوش بعدی را سازماندهی کند. تیتراژ فیلم همچنین نام یک خدای آزتک، یک خدای الچه، یک الهه مائوری، یک خدای مایا، یک خدای جیدمورای و یک الهه مردگان را هم ذکر میکند. همچنین والکری و جین نیز در بین تماشاگران و در نزدیکی خدای پلنگ واکاندایی، باست نشستهاند.
۷. تتوی لوکی بر روی بدن ثور
زئوس با قدرت خود لباسهای ثور را از بدن او جدا میکند و حضار با دیدن این صحنه از حال میروند. یک تتو به افتخار لوکی بر روی بدن ثور دیده میشود. دیدن ادای احترام به لوکی که در فیلم «انتقامجویان: جنگ ابدیت» درگذشته اما نقشش در دنیای سینمایی مارول هنوز به پایان نرسیده است، با توجه به حضور نسخههای دیگر او در چندجهانی در نوع خود جالب توجه است.
۶. سلستیالهای شهر قدرت مطلق
ثور، والکری و جین با کمک بیفراست از شهر قدرت مطلق فرار میکنند. آنها هنگام فرار از کنار دو سلستیال میگذرند که به نظر میرسد در اطراف شهر نگهبانی میدهند. این امکان وجود دارد که سلستیالها نوع دیگری از خدایان فضایی در «ثور: عشق و تندر» باشند. بنابراین این موضوع به طور نامحسوسی به فیلم «جاودانگان» ارتباط پیدا میکند که نشان داد سلستیالها در واقع ریشه زندگی هستند. مجسمههای متعددی از سلستیالهای دیگر در اطراف این شهر وجود دارند که یکی از آنها در حین مبارزه فرو میریزد.
۵. لیوینگ ترایبیونال و واچر
نبرد نهایی بین ثور و گور در مرکز جهان، در معبدی که به ابدیت اختصاص دارد، رخ میدهد. این عبادتگاه دارای مجسمههایی است که به برخی از قدرتمندترین موجودات کیهانی مارول، از جمله واچر و لیوینگ ترایبیونال تعلق دارند. لیوینگ ترایبیونال یک وجودیت تقریبا قادر مطلق است که در اولین فیلم دکتر استرنج مورد اشاره قرار گرفت و همچنین مجسمه دیگری از او نیز در «لوکی» مشاهده شد. او در واقع در «دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی» نیز ظاهر شد. در این صحنه بسیار کوتاه، استرنج و آمریکا چاوز در حالی که در اطراف چندجهانی پرسه میزدند از کنار او رد شدند.
۴. معرفی ابدیت، آواتار کیهانی مارول
هدف گور استفاده از بیفراست برای رسیدن به ابدیت، تجسم همه چیز هست. شکل و شمایل ابدیت در فیلم به شدت از کمیکها اقتباس شده، اگرچه در حقیقت کمی سادهتر است. ابدیت قبلا در «نگهبانان کهکشان» مورد اشاره قرار گرفته بود. در آن فیلم، او در یک نقاشی دیواری از سنگهای ابدیت در کنار سایر آواتارهای کیهانی نمایش داده میشود.
۳. میولنیر و جین فاستر
«ثور: عشق و تندر» نشان میدهد که هر بار جین از قدرت میولنیر استفاده میکند، اثرات شیمیدرمانیاش معکوس میشود. با این حال، میولنیر به نوعی جین فاستر را به عنوان ثور جدید انتخاب کرده و حتی زمانی که جین در بیمارستان است احساس میکند که به او نیاز دارد. این صحنه در واقع ادای احترامی به شماره ۷۰۴ کمیک «مایتی ثور» ساخته جیسون آرون و راسل داترمن است که در آن وقایع تقریبا به همین شکل پیش میروند. در کمیکها، جین احساس میکرد که آسگارد توسط مانگوگ، موجودی که ماند گور از خدایان متنفر است نابود میشود.
۲. دنیای روح
قهرمانان فیلم در مقابل ابدیت و در یک قلمروی کیهانی خارج از خود کیهان قرار میگیرند. این مکان به عنوان یک فضای خالی بزرگ نشان داده میشود که سطح آن پوشیده از آب است. نورپردازی این دو مکان متفاوت است اما باید گفت که این محیط به وضوح با دیدگاه تانوس درباره دنیای روح در «جنگ ابدیت» مطابقت دارد. تانوس آن جملات را برای نسخه جوان گامورا بیان میکرد. بینندگان فعلا منتظر نمایش دنیای روح به عنوان جلوهای از وجودیت نبودند اما شباهتهای بصری این دو مکان به سادگی قابل توجه است. این امکان وجود دارد که تانوس در آن زمان در واقع با یک آواتار کیهانی صحبت میکرد که شکل گامورا را به خود گرفته بود.
۱. معرفی والهالا به عنوان زندگی پس از مرگ اسکاندیناویایی
صحنه پس از تیتراژ «ثور: عشق و تندر» نشان میدهد که جین فاستر شایسته ورود به والهالا، زندگی پس از مرگ اسکاندیناویایی است. این ایده مستقیما از کمیک شماره ۷۰۶ «مایتی ثور» برداشته شده که در آن جین میمیرد و در جلوی دروازههای والهالا ظاهر میشود. او در کمیکها با جادوی اودین از مرگ نجات یافت اما دیگر کسی نیست که جین را در دنیای سینمایی مارول نجات دهد. با وجود تمام این موارد، این احتمالا پایان راه برای جین فاستر نیست. سریال «شوالیه ماه» قبلا امکان بازگشت از ابعاد زندگی پس از مرگ در دنیای سینمایی مارول را تایید کرده است. دنیای سینمایی مارول به این سادگیها جین فاستر را از دست نمیدهد.
منبع: screenrant