سریال آرکین؛ ۱۲ حقیقت ناگفته دربارهی تازهترین پدیدهی نتفلیکس
سریال آرکین خیلی زود تبدیل به پدیدهای شگفتانگیز و پرطرفدار شد و هواداران بیشماری برای خودش پیدا کرد. این محصول تازهی نتفلیکس که با همکاری استودیو بازیسازی Riot ساخته شده، به خاطر کیفیت بالای روایت و قصه، شخصیتپردازیهای عمیق و انیمیشن زیبا و چشمنوازش خیلیها را عاشق خودش کرده.
- چرا این همه سریال انیمیشن مخصوص بزرگسالان وجود دارد؟
- پابجی موبایل میزبان شخصیتهای لیگ آو لجندز خواهد بود
همه میدانیم که هالیوود سابقهی واقعا خرابی در اقتباسهای سینمایی از بازیهای کامپیوتری دارد. از «برادران سوپر ماریو» (Super Mario Bros) که بدترین اقتباس در این زمینه لقب گرفته تا رزیدنت اویل و مورتال کمبت و هیتمن، سیاههی هالیوود پر است از اقتباسهای شکستخورده، بد و ناقص از بازیهایی کامپیوتری که جذابیت و غنای داستانی زیادی داشتهاند.
از سوی دیگر، سریالها وضعیت بهتری داشتند و تا حدودی توانستند گیمرها و تماشاگران عادی را راضی کنند، ولی باز هم به حد کمال نرسیدند. همه انتظار داشتند سریال ویچر بالاخره نفرین اقتباس از بازیهای کامپیوتری را بشکند، ولی فصل اولش با نقدها و نظرهای متناقضی مواجه شد چون انسجام کیفی و روایی نداشت. این نفرین به دست یک سریال دیگر نتفلیکس شکسته شد. سریالی انیمیشنی و تماشایی و درخشان و تأثیرگذار به نام «آرکین» (Arcane).
این سریال بر پایهی بازی آنلاین و چندنفرهی بسیار محبوب «لیگ افسانهها» (League of Legends) ساخته شده و شاید به نظرتان برسد که به یکباره سر و کلهاش پیدا شده و همه را غافلگیر کرده. اما در واقع شش سال مشغول ساختنش بودهاند. هواداران این بازی از مدتها پیش که خبر ساخته شدن سریالش اعلام شد، بیصبرانه منتظر پخش و انتشارش بودند. اما حتی پروپاقرصترین هواداران بازی لیگ افسانهها هم انتظار چنین کیفیت بالا و از هوشبرندهای را نداشتند و حسابی ذوقزده شدند.
سریال آرکین خیلی زود محبوب دل همه شد. منتقدان امتیازهای حیرتانگیزی به آن دادند و تماشاگران هم شیفتهاش شدند (در حال حاضر در راتن تومیتوز امتیاز ۱۰۰% برایش ثبت شده و میانگین امتیازهای کاربران IMDb هم با ۳۱هزار رأی، ۹.۴ از ۱۰ است). آرکین رکوردهای نتفلیکس را هم بار دیگر جابهجا کرد و چیزی نگذشت که از لحاظ میزان بیننده بالاتر از «بازی مرکب» (Squid Game) قرار گرفت.
استودیو سازندهی این سریال یعنی Riot Games حالا پدیدهای جهانی و شدیدا پرطرفدار تحویل مخاطبان داده، ولی چطور موفق شدهاند به این هدف برسند؟ با ما باشید تا چند حقیقت ناگفته از این سریال را بخوانید.
۱. استودیو Riot Games نگذاشت دست هالیوود به سریال آرکین برسد
وقتی تصمیم برای ساخته شدن سریالی انیمیشنی بر اساس جهان بازی لیگ افسانهها گرفته شد، اعضای Riot Games در ابتدا بنا داشتند تا با تعدادی از تهیهکنندههای شناختهشدهی هالیوودی کار کنند. اما خیلی زود برایشان مشخص شد که اگر میخواهند آرکین را جوری که آرزویش را داشتند بسازند و خلق کنند، باید خودشان دست به کار شوند.
برندون بک و مارک مریل از پایهگذاران استودیو بازیسازی Riot عمیقا و از ته دل به لیگ افسانهها و جامعهی گستردهی بازیکنانش اهمیت میدهند، برای همین اصلا دلشان نمیخواست این دنیای موفق و محبوبشان به دست کسانی بیفتد که درکی از بازی نداشتند و به آن احساس تعلق خاطر نمیکردند. این دو در نهایت تصمیم گرفتند ساخت سریال را به دو تن از اعضای قدیمی Riot بسپارند که به معنای واقعی کلمه با لیگ افسانهها زندگی کرده بودند: کریستین لینک و الکس یی.
مریل در مصاحبهای با لس آنجلس تایمز میگوید: «اگر برای سفر دور و درازی که بازیکنان ما با این شخصیتها طی کردهاند ارزشی قائل نباشید، نتیجهی کار بیروح و مصنوعی به نظر میرسد. به این رسیدیم که هیچکس به اندازهی خود اعضای استودیو، به این جهان و شخصیتهایش اهمیت نخواهد داد. این بخشی حیاتی از معادلهی ساخته شدن یک اثر خوب است.»
البته که چیزهایی هم باید یاد میگرفتند، ولی نتیجهی نهایی کار به همه ثابت کرد که بهترین تصمیم را گرفتهاند و اگر کار را به افرادی میسپردند که در این دنیا زندگی نکردهاند، ممکن بود با اثری بیمایه مثل خیلی دیگر از اقتباسها مواجه شویم. مریل در ادامه میگوید: «میتوان از مهارتها و تکنیکهای دیگران استفاده کرد و از آنها یاد گرفت، ولی نباید عشق و توجهی که نسبت به این جهان داریم را فدا میکردیم. اعضای Riot سالها با این شخصیتها و دنیایشان زندگی کردهاند و درکی عمیق از جزئیات همه چیز دارند.»
۲. موزیک ویدئوهایی که مقدمهی ساخت سریال آرکین شد
آرکین محصول فکر کریستین لینک است. او بعد از اینکه موزیک ویدئوهایی برای معرفی تعداد زیادی از شخصیتهای (یا آنطور که بین بازیکنانش رایج است، چمپیونهای) لیگ افسانهها ساخت، متوجه پتانسیل بینظیر این جهان شد و فهمید میتوانند سریالی بر پایهی آن بسازند.
کریستین لینک حسابی از این فکر و ایده به هیجان آمد، ولی مدیران ردهبالایی مثل او فکر نمیکردند. لینک میگوید: «اولین پاسخشان نه بود. یادم میآید بهم میگفتند «اگر ایدههایی برای داستان داری، آنها را برای اعضای گروهی که چنین کارهایی میکنند ببر.» ما گروهی برای ساخت تصاویر کامپیوتری داشتیم، و گروهی هم داشتیم که مخصوص ساخت فیلم بودند و داشتند ایدههای جدید را تجربه میکردند. هر بار سراغ این تیمها و گروهها میرفتم و ایدهی ساختن سریال را مطرح میکردم، همه میگفتند نه ممنون»
لینک خیلی زود فهمید بهترین رویکرد برای نتیجه گرفتن این است که هر بار تقاضای مقدار کمی بودجه کند، به جای اینکه به یکباره رقم زیادی درخواست دهد و مدام جواب نه بشنود. «گفتم «خیلی خب ۱۵ هزار دلار به من بدهید تا چند مدل سه بعدی بسازم». لینک با پولهایی که گرفته بود، سراغ استودیو انیمیشنسازی فرانسوی Fortiche Production رفت، همان استودیویی که در ساخت موزیک ویدئوها کمکش کرده بود.
«یک مدل سهبعدی از کاراکتر وای ساختیم و من همزمان روی داستانش کار کردم. بعد رفتم و گفتم «حالا ۶۰ هزارتای دیگه لازم دارم تا روی تستهای اولیه انیمیشنش کار کنیم».
یکی از اعضای Riot که از ابتدا با لینک همراه بود و از ایدهاش حمایت میکرد، توا دون رئیس بخش موسیقی کمپانی بود. او دربارهی آرکین میگوید: «باید تمام چیزهایی که میخواستیم داشته باشد را درونش میگذاشتیم، ولی گاهی اوقات مجبور میشوید خودتان دست به کار شوید و همهی آجرها را بچینید.»
۳. دلیل اصلی همکاری Riot با نتفلیکس
استودیو Riot Games از اواخر سال ۲۰۲۰ تصمیمهایی جدی برای جهانی شدن گرفت و شانا اسپنلی، یکی از مدیران باسابقهی نتفلیکس را به ریاست بخش سرگرمیهای بینالمللی خود در آورد. مارک مریل دربارهی این انتخاب میگوید: «شانا کارنامهی درخشانی در طراحی و گسترش ایدههای خلاقانه، ایجاد گروههای هنری و بازاریابی دارد و حضورش برای دستیابی شرکت ما به اهداف اصلیش حیاتی است.»
قاعدتا سابقهی اسپنلی در نتفلیکس یکی از دلایلی بود که پخش آرکین به نتفلیکس رسید، ولی دلیل اصلی این انتخاب این بود که سازندگان سریال آرکین میخواستند خیلی زود با مخاطبان جهانی ارتباط بگیرند. کریستین لینک طی مصاحبهای که با اسکرین رنت داشت دربارهی این ماجرا میگوید: «به نظرم خیلی از ماها، بهویژه آنهایی که در جاهایی مثل اروپا بزرگ شدهاند، عادت داریم که ببینیم سریالها و فیلمها یا بازیهای مورد علاقهامان اول در آمریکا منتشر شوند و بعد به دست ما برسند. ولی الان جهان وضعیت متفاوتی پیدا کرده. مخاطب امروزی دیگر تحمل تأخیر ندارد و نمیتواند صبر کند. برای همین سراغ نتفلیکس آمدیم تا مردم سراسر جهان بتوانند همزمان با اثر برخورد کنند و آن را ببینند.»
۴. بیش از ۳۰۰ انیماتور روی سریال آرکین کار کردهاند
استودیوی انیمیشنسازی فرانسوی Fortiche زمانی که موزیک ویدئوهای لیگ افسانهها را میساخت، تنها ۲۰ انیماتور داشت. ولی وقتی زمان ساخت این سریال جاهطلبانه فرا رسید، به نیروی گستردهتر و بزرگتری نیاز داشتند. نیروهای جدید زیادی به استودیو اضافه شدند و در نهایت بیش از ۳۰۰ انیماتور بااستعداد کنار هم آمدند و بیوقفه کار کردند تا ۹ قسمت فصل اول سریال آرکین ساخته شود.
الکس یی از سازندگان سریال میگوید: «ما پیش از این هم با استودیو Fortiche کار کرده بودیم، و راستش را بخواهید همان موزیک ویدئوها بودند که لحن و فرم بصری سریال را شکل داند. برای همین پایههای اولیهی کار از قبل شکل گرفته بود و فقط سعی میکردیم همه چیز را بهتر و بزرگتر کنیم.»
اما مسأله فقط تعداد عوامل نبود. طبق گفتههای یی، استودیو فرانسوی تمام تلاشش را کرد تا بهترین آدمهای این حوزه را کنار هم جمع کند و سریال را بسازد. «آنها تعدادی از نیروهایشان را شخصا دستچین کردند، آدمهایی که میدانستند از پس این کار بر خواهند آمد. برنامهریزیهای دقیق و حسابشدهای انجام دادیم تا همهی نماها و صحنهها به بهترین شکل ممکن خلق شود. ما برای خلق صحنههای اکشن و مبارزهی منحصربهفرد و تماشایی، ساعتها وقت صرف کردیم و زوایای متعدد هر صحنه را بررسی کردیم. نمیخواستیم چیزی تکراری به نظر برسد.»
۵. پیدا کردن صداپیشههای مناسب کار پرچالشی بود
درست در آوردن انیمیشن و رسیدن به کیفیت بالای نهایی برای اعضای استودیو حیاتی بود، اما اگر صداپیشههایی را مناسب نقشها انتخاب نمیکردند تمام زحماتشان به باد میرفت. کریستین لینک و الکس یی در مصاحبهای گفتند که فرآیند انتخاب بازیگران برای صداپیشگی کاراکترهای سریال بهشدت سخت و طاقتفرسا بوده. بهویژه وقتی میخواستند صداپیشهی جینکس را پیدا کنند. جینکس یکی از محبوبترین کاراکترهای دنیای لیگ افسانههاست و حساسیت زیادی روی او وجود داشت.
یی میگوید: «انتخاب صداپیشهی جینکس از همه ترسناکتر بود. از همان ابتدا میدانستیم که جینکس یکی از سختترین نقشهای کل سریال است و درست در آوردنش نیاز به مهارتی فوقالعاده دارد. شخصیت واقعا مهم و بزرگی است و در بازیها همه چیزش خیلی رو و اغراقشده دیده میشود. ولی در سریال میخواستیم لایههای پیچیدهتری به شخصیت او اضافه کنیم و با ظرافت پیش برویم.»
در نهایت الا پورنل را برای صداپیشگی جینکس انتخاب کردند و پورنل هم حسابی سنگ تمام گذاشت و یکی از بهترین نقشآفرینیهای کل سریال را اجرا کرد. یی که بهشدت از این انتخابشان خوشحال است میگوید: «به نظرم کار الا شگفتانگیز بود و به بهترین شکل ممکن از پس اجرای نقش جینکس بر آمد.»
یی در ادامه میگوید انتخاب صداپیشهی نقش سیلکو، ضدقهرمان کاریزماتیک سریال هم واقعا سخت بود. «وقتی به صداهایی که برای تست ضبط شده بود گوش میدادم، چیزی ته دلم حس میکردم و میفهمیدم که قرار نیست به این راحتیها صدای سیلکو را پیدا کنیم. بعد ناگهان صدای جیسون اسپایزاک را شنیدم و تمام مشکلاتم حل شد. خود سیلکو بود، از همان ثانیهی اول که صدایش را شنیدم فهمیدم هیچکس دیگری نباید به جز او جای سیلکو حرف بزند.»
۶. الا پورنل جنون و دیوانگی جینکس را بیشتر نمایان کرد
سازندگان سریال آرکین بارها دربارهی کیفیت کار پورنل صحبت کردهاند و گفتهاند که او بهترین گزینه برای جینکس بوده. اما پورنل به راحتی به این لحن و صدا نرسید و کلی وقت و انرژی گذاشت تا صدای جینکس را به شکلی که الان میشنوید در بیاورد و به ریتم درستش برسد. جینکس شخصیتی زجرکشیده و غیرمتعارف است که به خاطر آسیبهای دوران کودکی، ذهنش چندپاره شده، برای همین صدایش باید ویژگیهای خاصی میداشت.
الا پورنل طی مصاحبهای گفته که چطور کریستین لینک و الکس یی او را تشویق میکردند تا میزان جنون و دیوانگی شخصیت جینکس را بالاتر ببرد. «این اولین تجربهی من در صداپیشگی بود. برای همین دقیقا نمیدانستم دارم چه کار میکنم. در ابتدا خیلی عادی و معمولی صدایش را در میآوردم، ولی بعد با من صحبت کردند و فهمیدم که باید لحن جینکس را تغییر دهم.»
پورنل میگوید لینک و یی تاریخ دنیای لیگ افسانهها و گذشتهی کاراکتر جینکس را برایش شرح دادند تا به تصویر کاملی از او برسد. جینکس یکی از محبوبترین و شناختهشدهترین کاراکترهای دنیای لیگ افسانههاست و پورنل باید متوجه این ماجرا میشد. «چندین عکس و ویدئو به من نشان دادند تا بفهمم جینکس چه کسی است، و دنیای لیگ افسانهها را بیشتر برایم توضیح دادند تا با تاریخ پرماجرایش آشنا شوم.»
سازندگان سریال میدانستند که پورنل صد درصد توانش را برای صداپیشگی جینکس صرف میکند، ولی هدفشان این بود که او به ۱۵۰ درصد ظرفیت و مهارتش برسد. پورنل هم به شوخی به آنها گفته بود: «بچهها، مطمئن هستید که میخواهید من ۱۵۰ درصد ظرفیتم را رو کنم؟ چون ۱۵۰ درصد من شبیه ۲۵۰ درصد شماست.»
۷. شخصیت جینکس با الهام از هارلی کویین و بلاتریکس لسترنج خلق شد
جینکس شباهتهایی با هارلی کویین دارد (هواداران بازی لیگ افسانهها سالهاست با هم بحث میکنند که اگر مبارزهای بین جینکس و هارلی کویین در بگیرد، چه کسی پیروز خواهد شد) و الا پورنل هم سراغ این شخصیت شرور دیسی رفت تا از او الهام بگیرد.
پورنل در مصاحبهای با لوپر گفت: «هارلی کویین قطعا کمک زیادی به من کرد تا وارد دنیای ذهنی جینکس شوم و مسیر راهم را پیدا کنم. به نظرم هارلی کویین تقریبا مشهورترین شخصیت شرور زن سینماست. او هرجومرج خالص است و من عاشق همینش هستم. هیچکس نمیتواند سر راهش قرار بگیرد. شبیه یک انرژی توقفناپذیر است که هرجا میرود آشوب به پا میکند. این ویژگیها را در شخصیتهای مرد زیادی دیدهایم، ولی کاراکترهای زن زیادی به این شکل وجود نداشتهاند.»
شخصیت زن مشهور دیگری که چنین حسوحالی میدهد، بلاتریکس لسترنج (با بازی هلنا بونهم کارتر) است. مرگخوار دیوانه و آشوبطلب دنیای هری پاتر که موهای بههمریخته و چشمانی مجنون دارد. پورنل میگوید: «همیشه از طرفدارهای پروپاقرص هلنا بونهم کارتر بودهام. همیشه حواسم به نقشآفرینیهای جاهطلبانه و جسورانهی او بود و از تکنیکهایش یاد میگرفتم. هلنا بونهم کارتر تأثیر زیادی روی من گذاشت. پس بعید نیست برای نقشآفرینی جینکس، به شکل ناخودآگاه از او الهام گرفته باشم.»
۸. چرا پیلتوور و زان؟
در جهان لیگ افسانهها دهها منطقهی بازی وجود دارد و در هر کدام از این مناطق تعدادی شهر میبینیم. اما در سریال آرکین تنها دو شهر لیگ افسانهها را میبینیم، و تماشاگران سریال فرصت پیدا نمیکنند که بفهمند جهان این داستان چقدر وسیع و گسترده است.
کریستین لینک توضیح میدهد که چرا او و الکس یی تصمیم گرفتند تمرکز سریال را روی پیلتوور (شهری متعالی که روی ارتفاعات قرار گرفته و به خاطر اختراعات و ابداعات شگفتانگیزش معروف است) و زان (شهری زیرزمینی و شلوغ و تاریک که زیر درههای پیلتوور قرار دارد) بگذارند.
«این دو شهر اهمیت زیادی برای ما داشتند چون موقعیتهای داستانگویی زیادی فراهم میکردند. کل ماجرای تضاد و تعامل بین جادو و علم خیلی برایمان جالب بود و حسوحال دوران داوینچی و رنسانس میداد. با نمایش این دو شهر کنار هم میتوانستیم در این داستانها عمیق شویم و بگوییم رابطهی بین جادو و علم چه تأثیری روی شهروندان آنها میگذارد.»
استودیو انیمیشنسازی Fortiche هر دوی این شهرها را با مهارت و تخصصی مثالزدنی طراحی کرد و همزمان که به ماهیت بازیها وفادار ماند، بخشهای تازهای هم به آن اضافه کرد. این استودیوی فرانسوی شهر پیلتوور را با حسوحال پاریس ساخت و معماری ساختمانهایش هم به سبک آرت دکو در آورد.
۹. رویکردی بر خلاف دیزنی
مارک مریل از بنیانگذاران Riot Game چندباری گفته که کمپانی پیکسار را الهامبخش خودش میداند (از نظر او پیکسار تنها کمپانی بزرگی است که موفق شده طی سالیان دراز، خلاقیت هنریش را حفظ کند) ولی به هیچ وجه دلش نمیخواهد Riot هم زیر سایهی دیزنی قرار بگیرد. در واقع، سازندگان سریال آرکین مسیری خلاف جهت دیزنی رفتند.
شانا اسپنلی در مصاحبهای با لس آنجلس تایمز میگوید: «وقتی یک عنوان ارجینال و تازه میسازید، دلتان میخواهد بازیکنان و مخاطبان شما حس کنند این اثر را به طور ویژه برای آنها ساختهاید و شبیه دیگر کارها نیست. نباید جوری به نظر برسد که انگار یک شاخهی دیگر از خط تولیدی قدیمی است. اگر چنین حسی منتقل شود نتیجهی واقعا بدی خواهید گرفت.»
این مدیر سابق نتفلیکس در ادامه توضیح میدهد که کار او در بخش سرگرمی بینالمللی استودیو Riot این نیست که ساخت فیلم و سریال را اصلیترین تمرکز کمپانی بکند. سریال آرکین هم اثری مستقل است که داستان خودش را روایت میکند، و هم برای بخش اصلی ماجرا (یعنی بازی) شخصیتها و ماجراهای تازهای معرفی میکند. او میگوید: «تمام این ماجراها دربارهی بازیهاست و تمرکز اصلی ما روی دنیای بازی و گیمرهایمان است. ما بر خلاف مسیر کمپانیهایی مثل دیزنی عمل میکنیم. تمرکز و توجه اصلی آنها روی فیلمهاست. ولی ما بازیهایمان را بهعنوان محصول اصلی معرفی میکنیم و سریالهای اینچنینی دنیایشان را تکمیل میکنند.»
۱۰. آثاری که الهامبخش آرکین بودند
کریستین لینک و الکس یی که مغز متفکر پشت سریال آرکین هستند، از قدیمیهای استودیو Riot به حساب میآیند و از تمام پیچ و خمهای دنیای لیگ افسانهها سر در میآورند. این دنیا تاریخی غنی و بزرگ دارد، آنقدر که برای ساختن یک جهان سینمایی کافی است (به نظر میرسد در آیندهای نزدیک شاهد چنین چیزی باشیم). اما با وجود مسیر و رویکرد ضد هالیوودی این کمپانی برای سخت آرکین، لینک و یی از تعدادی از فرنچایزهای جذاب هالیوودی الهام گرفتهاند.
یی میگوید: «وقتی داستانهای این چنینی روایت میکنید، الهام گرفتن از فرنچایزهای عظیمی مثل ارباب حلقهها یا هری پاتر اجتنابناپذیر است.» او در ادامه میگوید که سریال «دردویل» (Daredevil) هم تأثیر کوچکی رویشان گذاشته (تیتراژ آرکین حسوحال تیتراژ دردویل را به یاد میآورد).
لاورنس گن تدوینگر سریال میگوید آرکین شباهتهایی هم با معروفترین سریال فانتزی این سالها یعنی بازی تاج و تخت دارد. «با دیدنش حس میکنید دارید یک قسمت از بازی تاج و تخت تماشا میکنید. درست زمانی که فکر میکنید فرمول داستان دستتان آمده، ناگهان غافلگیر میشوید و به خودتان میآیید و میبینید گریهاتان گرفته.»
۱۱. چرا در سریال شخصیتهای بیشتری از لیگ افسانهها ندیدیم؟
سریال آرکین کسانی را که با بازی لیگ افسانهها آشنایی نداشتند، با تعدادی از محبوبترین و دوستداشتنیترین شخصیتهای داستان آشنا کرد. اما در دنیای لیگ افسانهها بیشمار شخصیت جذاب و کنجکاویبرانگیز حضور دارند که سریال آرکین تنها بخش کوچکی از آنها را به ما نشان داد.
تا همین امروز بیش از ۱۵۰ کاراکتر قابل بازی در لیگ افسانهها حضور دارند و سازندگان سریال آرکین یعنی کریستین لینک و الکس یی میدانستند که برقراری تعادل بین دنیای بازی و سریال کار دشواری است.
یی میگوید: «واقعا دوست داشتیم تا جایی که میشد چمپیونهای لیگ افسانهها را در سریال بیاوریم، ولی نمیخواستیم کیفیت سریال و داستان فدای این ماجرا شود. اگر تمام این شخصیتها را در یک شهر میآوردیم، جهان بزرگ لیگ افسانهها کوچک میشد.»
یی در ادامه میگوید از همان ابتدا میدانستند که اگر میخواهند سریال آرکین ادامه داشته باشد و جلوتر برود، باید در فصل اول با مؤلفههای محدودتری کار کنند. «میدانستیم که میخواهیم جهان داستان را ذره ذره پر کنیم و شخصیتهایی را که گیمرها میشناختند معرفی کنیم و بعد سراغ دنیایی که بین آنهاست برویم. داستان اصلی پیرامون همین دو شهر میگذرد، ولی نگاهی گذرا هم انداختهایم به بخشهای دیگر دنیا، تا بیننده بداند با جهان گستردهتری طرف است، جهانی که در آینده سراغش خواهیم رفت.»
۱۲. سریال آرکین از اتفاقهای دنیای واقعی الهام گرفته
بهترین فیلمها، رمانها و کتابهای فانتزی همیشه نسبت به دنیای واقعی و ماجراهایش واکنش نشان میدهند و رگههایی از واقعیت درونشان میبینید. فرقی ندارد دنیا و جهانشان چه اندازه دور از ذهن و حیرتانگیز و تخیلی است، داستانهای فانتزی هم دربارهی آدمها و نیازها و موانع و خواستههایشان است، چیزهایی که همه با آنها ارتباط میگیریم.
سریال آرکین هم فرقی با بقیهی آثار درخشان فانتزی ندارد. در واقع، کریستین لینک مستقیما از اتفاقهای دنیای واقعی تأثیر گرفته. اتفاقهایی که حین ساخت و پرداخت سریال در جریان بوده و روی همه تأثیر گذاشته.
«وقتی این پروژه را شروع کردیم، مضامین زیادی در ذهنمان بود که میخواستیم مطرحش کنیم. چیزهایی مثل عطش قدرت و ساختار اجتماعی. طی چند سال گذشته اتفاقهای زیادی در این زمینه در دنیای واقعی خودمان افتاد و شاهد تغییرات عجیبی بودیم. خیلی از شخصیتها و جریانهای سیاسی طی این سالها روی زندگی ما تأثیر گذاشتند. میدانم تأثیر این اتفاقها روی هر جامعهای متفاوت است، ولی واقعا مردم کل دنیا در مقطع حساسی زندگی میکنند.»
یکی از مضامین اصلی سریال آرکین، تضاد بین باورها و ارزشهای متفاوت است. چیزی که در ابتدا قصد سازندهها نبود و به شکل طبیعی رشد پیدا کرد و شکل گرفت. با مرور زمان، این مضامین تبدیل به بخشی اساسی از داستان شدند چون در زندگی واقعی هم مدام با آنها سروکار داشتیم.
لینک میگوید: «ما بهعنوان مردم و ساکنین این دنیا، با موقعیتهای بغرنج زیادی روبهرو بودهایم. موقعیتهایی که دو طیف مختلف با هم درگیر میشوند و همه فکر میکنند حق با آنهاست و طرف مقابل در اشتباه محض است. این مضمونی بود که هر چه بیشتر روی آرکین کار میکردیم، عمیقتر و جدیتر میشد و مابهازای آن را در جهان اطرافمان میدیدیم.»
دو شهر پیلتوور و زان بیشتر از آن چه فکرش را بکنید، به دنیای امروز ما ربط دارند و شبیهش هستند.
منبع: Looper
عالی بود خیلی دوستش داشتم
عاشق شخصیت وای شدم.اولا فکر میکردم پسره بعد فهمیدم دختره.آخه یه دختر با این نوع شخصیت جنگجویانه و رفتار اصن دور از تصوره تازه کل دستاشم خالکوبیه.من وسطای فیلم هم از دست شخصیت ها حرص میخوردم .مثلا:جینکس چرا داری به حرف سیلکو گوش میکنی به حرف خواهرت گوش کن . یا وای بزن بکش خواهرتو بدبختتون میکنه .فصل دومش هم من تیزرشو دیدم آدمای شهر بالا+وای با جینکس میجنگن کلا از قسمت ۹ که بمب زد جنگ شروع شد. یه ارتش به یک نفر!!
یه جاهایی اصن اعصابم خورد میشد که اینطوریه. کلا جینکس هر وقت بخواد کمک کنه میزنه ۲۰ نفر دبگه رو هم میکشه
واقعا سریاله جذابیه بشدتتتتتت پیشنهادش میکنم شخصیتای خیلی باحالی داره شخصت وای و سیلکو عالیه
تا الان تقریبا پنج بار دوبله ،سه بار انگلیسی و هشت بار زیرنویس نگاه کردم انقد خوب بود
با اختلاف بهترین سریال توی عمرم بود چقدررر عمیق بود روابط بین شخصیت ها
چقدر هنری بود
هر شاتش یه اثر هنری بود
انصافن داستان خیلی قوی و جسورانه ای داره برای بزرگسالان ساخته شده و انقدر جذابه که ازش چشم برنمیداشتم و انقدر خ ب بود تا الان چند بار نگاش کردم
من که دیدمش همهی قسمت هاشو و خیلی خوشم اومد لطفا فصل دو یا قسمت جدید رو هم بسازید ممنون میشم و اینکه خیلی فیلم غمگین و جالبی بود اونایی که ندیدن لطفا ببینید.ممنون
سریال ویچر خیلی خووووب بود😍😍
آرکین هم یه قسمت رو دیدم. جالبه.
بنده خدا کسایی ک این مقاله رو میخونن و میخوان اطلاعات جمع کنن
یه خورده اطلاعاتتونو صحیح کنید این محصول تو استودیو ریوت گیم با کمک نتفلیکس ساخته شده یخورده میخواید مقاله بنویسید اطلاعات جمع کنید
دمتون گرم بابت جمع آوری این اطلاعات جذاب به نظر من که حتی از بازیش هم بیشتر ترکوند سریالش، صد در صد هم مخاطب های بیشتری جذب بازیش شدن.
وضعیت فاصله طبقاتی در دنیا امروز در بدترین وضعیت خودش در طول تاریخ قرار داره. سرمایه دارها نه تنها مردم کشورهای فقیر و پیرامونی را استعمار می کنند بلکه در خود کشورهای ثروتمند مثل آمریکا، ژاپن و کره مردم تحت استثمار تعداد محدودی سرمایه دار ظالم قرار دارند و از این سیستم شاکی هستند.به نظرم از مهم ترین دلایل اقبال فراوان به این سریال و سریال بازی مرکب توجه به همین مسأله است.
هر چند ساخت این مجموعه ها هم شاید به نوعی تلاش خود این طبقه سرمایه دار برای تخلیه ایمن نارضایتیهای مردمی است.
حتما میبینمش