۱۰ روش خلاقانه که بازی‌ها دیوار چهارم را شکستند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
Psycho Mantis

شکستن دیوار چهارم یک تکنیک فراداستانی است که در آن یک شخصیت یا تعدادی از شخصیت‌ها از حضور مخاطب آگاه هستند و سعی می‌کنند کاری با این دانش انجام دهند؛ مثل مستقیماً صحبت‌کردن با آن‌ها. در بازی‌های ویدئویی روش‌های مختلف نوآورانه‌ای برای شکستن دیوار چهارم به کار گرفته شده است، البته بسیاری از این راه‌ها شناخته شده هستند. ما در این مقاله به ده‌تا از مبتکرانه‌ترین روش‌هایی که بازی‌ها از طریق آن‌ها دیوار چهارم را شکستند، خواهیم پرداخت.

هشدار: ازآنجایی‌که بعضی از این موارد مرتبط به رویدادهای داستانی در بازی‌ها هستند خطر لوث شدن داستان وجود دارد.

۱۰. نامهٔ عمو استیو – StarTropics (NES)

 

StarTropics

این یکی از نمونه‌های اولیه شکستن دیوار چهارم است. درون جعبهٔ بازی نامه‌ای از طرف عمو استیو قرار داشت که شروع‌کنندهٔ بازی بود. هرچند مدتی پس از پیشروی در بازی، صحنه‌ای قرار دارد که به بازیکن می‌گوید به نامه آب بزند. این خواسته، یک خواستهٔ تعاملی نیست. بازی عملاً به شما می‌گوید نامهٔ فیزیکی که در جعبه بازی قرار دارد را خیس کنید. با انجام این کار، نوشته محرمانه‌ای پدیدار می‌شود که حاوی رمز عبور لازم برای پیشروی در بازی است. این کد بعداً در مجلهٔ Nintendo Power به‌خاطر سؤالات متعدد هواداران منتشر شد.

این یک ایده منحصربه‌فرد در زمان خودش بود و ایده‌ای که از آن زمان تابه‌حال انجام نشده است. وقتی این بازی برای Virtual Console منتشر شد، نامه در راهنمای بازی قرار گرفته بود که در عوض حاوی انیمیشنی از خیس شدن آن و پدیدارشدن کد بود.

۹. ریست‌کردن Danger Room – X-Men (GEN)

Danger Room - X-Men

این یکی دیگر از موارد شکستن دیوار چهارم است که تعاملی نبود، در عوض چیزی بود که در خود بازی نهفته شده بود و بر روی کنسول بازی تمرکز داشت. در بخش پایانی مرحله ششم بازی Danger Room قرار دارد. یک‌بار ضربه‌زدن به آن باعث انفجارش می‌شود و شما باید ریست کنید. هرچند دکمه‌ای یا راهی در بازی وجود ندارد که به شما اجازهٔ ریست‌کردن Danger Room را می‌دهد. خوب حداقل از نظر فنی این‌طور است: دکمهٔ ریست بر روی کنسول. با ریست‌کردن کنسول تعدادی ۰ و ۱ بر روی صفحه نمایش پدیدار می‌شوند و سپس با پیام Virus Program Suspended رو به رو شده که در پی آن تعدادی کات سین نمایش داده می‌شود. بعد از تمامی این مراحل شما دوباره وارد بازی شده تا این مرحله را به اتمام برسانید.

این یک روش اعصاب‌خردکن برای شکستن دیوار چهارم است زیرا خیلی خاص و عجیب است. کنسول باید سافت ریست شود در صورت هارد ریست‌کردن کل بازی ریست می‌شود و تمامی زحماتی که تا آن مدت کشیده‌اید، به باد می‌رود. علاوه بر این کسانی که بازی را بر روی Sega Nomad داشتند، حتی نتوانستند این بازی را به پایان برسانند زیرا بر روی این کنسول دکمهٔ ریستی وجود ندارد.

۸. دوش گرفتن – Tomb Raider II

بازی Tomb Raider II

شکستن دیوار چهارم در این مورد بیشتر یک واکنش به بازیکن بود که به‌صورت ایده در بازی تعبیه شده بود. در مأموریت پایانی بازی، راهزنان وارد اقامتگاه لارا شده تا Dagger of Xian را بدزدند. وقتی ترتیب همه‌شان داده می‌شود، لارا تصمیم می‌گیرد دوش بگیرد و یک شاتگان با خودش به حمام می‌برد. درحالی‌که او دارد لباس‌هایش را درمی‌آورد به دوربین خیره شده و می‌گوید: «فکر نمی‌کنی به‌اندازهٔ کافی دیده‌ای؟» و درجا به دوربین شلیک می‌کند.

لارا در آن زمان یکی از سمبل‌های جذاب بازی‌های ویدئویی بود و شایعاتی در رابطه‌ با یک کد برهنگی دربارهٔ او دست‌به‌دست می‌چرخید. این شکستن دیوار چهارم در آخر بازی ارجاعی به این حواشی بود.

۷. هاتلاین لوکاس آترز – Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge (PC)

Monkey Island 2: LeChuck's Revenge

سری Monkey Island به دیوار چهارم شکستن‌های متناوبش شناخته می‌شود. این مورد به‌خصوص به یکی دیگر از دیوار شکستن‌های بازی قبلی اشاره می‌کند که به نام stump joke شناخته می‌شود. در بخش پایانی بازی، Guybrush در جنگل‌های جزیرهٔ دینکی گم می‌شود. در جنگل یک کیوسک تلفن قرار دارد که Guybrush از آن استفاده می‌کند تا با LucasArts Games Hint Line (خط راهنمای بازی‌های لوکاس‌آرت) تماس بگیرد و راه فراری پیدا کند.

برخلاف دیگر بازی‌های نامبرده در این لیست، این مورد تعاملی است. به جز دریافت جواب بر اینکه کجا باید بروید شما می‌توانید Guybrush را مجبور کنید بپرسد چه کسی جوک stump joke را ساخته است. تاکنون نسخه‌های مجدد و ریمیک‌های زیادی از این بازی منتشر شده است و همه یک گزینه اضافی برای سؤال‌کردن دارند. در نسخهٔ اصلی سؤال این بود که SWOTL چه زمانی فرستاد می‌شود اما در پورت‌های بعدی سؤال «بچه‌ها از کجا می‌آیند» پرسیده می‌شد.

۶. کرش کردن بازی – Conker’s Bad Fur Day (N64)

Conker's Bad Fur Day

کرش کردن و بسته‌شدن بازی هنگام تجربهٔ آن پاشنهٔ آشیلی برای بازیکنان است. بااین‌وجود، این مورد به‌خصوص به داستان بازی مرتبط است. در پایان بازی، کانکر با هاینریش مبارزه می‌کند که عملاً یک زنومورف از بیگانگان است. پس از اینکه او هاینریش را چند بار به فضا پرتاب می‌کند، هاینریش نیشخند می‌زند و به کانکر حمله می‌کند اما بازی در اینجا درست بافاصلهٔ چند اینچ از صورت هاینریش متوقف می‌شود.

کانکر که متوجه می‌شود بازی قفل شده است، سعی می‌کند توجه مهندس نرم‌افزار را جلب کند و در انجام این کار نیز موفق می‌شود. کانکر سپس مهندس را مجبور به کمک می‌کند در معاوضه با اینکه چیزی دربارهٔ خرابی بازی به کسی نگوید. پس از این معامله، کانکر طیف وسیعی از سلاح‌ها را به دست می‌آورد و از یک کاتانا برای بریدن سر هاینریش استفاده می‌کند. در بازی‌ای که پر از رفرنس به فیلم‌های گوناگون‌ بود، این کار شیوه‌ای غیرمنتظره برای اتمام بازی بود.

۵. Deadpool

بازی Deadpool

ددپول سکانس به خصوصی ندارد که دیوار چهارم را می‌شکند در اصل در این بازی از نظر فنی دیوار چهارمی وجود ندارد. ددپول کاملاً آگاه است که در یک بازی ویدئویی قرار دارد، درست مثل وقتی که می‌داند در یک کمیک‌بوک در کمیک‌های مارول است. در اکثر بخش‌های بازی ددپول یا دارد با راوی تماس می‌گیرد یا دارد داستان بازی خودش را ویراستاری می‌کند و یا دارد کارهای دیگری می‌کند که باعث خندهٔ بازیکنان می‌شود.

هرچند ازآنجایی‌که این دیوار شکستن‌ها مرتباً اتفاق می‌افتند با پیشروی در بازی ممکن است کمی خسته‌کننده شوند. بااین‌حال، اثری که دیوار چهارم در آن وجود ندارد و طنز مورداستفاده قرار گرفته باعث جلب‌توجه بازیکنان می‌شود، قطعاً ارزش حضور در این فهرست را دارد.

۴. Kid Icarus: Uprising

Kid Icarus: Uprising

این هم یکی دیگر از نمونه‌هایی است که شخصیت بازی کاملاً از اینکه در بازی ویدئویی قرار دارد، باخبر است. با این تفاوت که او این هشیاری را به سطح دیگری می‌برد. شخصیت اصلی بازی پیت، از همان آغاز کار دیوار چهارم را می‌شکند و می‌پرسد ایکاروس در Kid Icarus کیست. پس از این او از مکانیک‌های گیم‌پلی بازی در کنار دیگر چیزها گله می‌کند. یکی دیگر از نمونه‌های شکستن دیوار چهارم اشاره به دیگر جهان‌های بازی‌های نینتندو مانند متروید و سوپر اسمش برادرز است. شخصیت‌های دیگری نیز در بازی حضور دارند که دیوار چهارم را می‌شکنند.

مانند بازی ددپول، شکستن‌ دیوار چهارم در این بازی از همان آغاز کار و به طور متناوب رخ می‌دهد. در نتیجه باگذشت زمان تکراری می‌شود. بااین‌حال دیالوگ‌های جالب و واکنش شخصیت‌ها به این دیوار شکستن‌ها بازی را سزاوار قرارگرفتن در این جایگاه می‌کند.

۳. اسکرکرو و آنالوگ میانی – Batman: Arkham Asylum

Batman: Arkham Asylum

این شکستن دیوار چهارم تمامی بازیکنانی که شاهدش بودند را سردرگم کرد. این اتفاق را حتی می‌شود در طول گیم‌پلی معمولی بازی رد کرد هرچند با واردشدن به اتاقی مخفی در بخش آغازین بازی، مجموعه‌‌ٔ قابل‌توجهی از رویدادها رخ می‌دهند که شامل ترس‌های لحظه‌ای و ناگهانی و لحظات عجیب غریب به‌خاطر سم ترس اسکرکرو است. در انتهای این رویدادهاست که به شکستن دیوار چهارم می‌رسیم.

وقتی که بتمن به Intensive Treatment Center بازمی‌گردد صدایی از اینترکام شنیده می‌شود که می‌گوید: «کسی بازی دیشب را دید؟» این سؤال با قفل‌شدن و ریست‌شدن بازی همراه است ولی این بار در سناریویی کاملاً متفاوت. در این سناریو، بازیکن در کنترل جوکر قرار می‌گیرد درحالی‌که بتمن به آسایشگاه آرکهام برده می‌شود. این سکانس با تیر زدن جوکر به سر بتمن به پایان می‌رسد که باعث شکست مأموریت می‌شود. بازی با نوشته‌ای که در آن آمده «از استیک میانی برای جاخالی‌دادن تیرهای جوکر استفاده کنید» به کمک بازیکن می‌آید. پس از انتخاب گزینه Retry بتمن از قبر خود خارج شده و سومین نبرد علیه اسکرکرو مدت کوتاهی پس از آن شروع می‌شود. نکتهٔ مهم این است که استیک یا آنالوگ میانی دسته وجود خارجی ندارد. به همین دلیل این مورد همه را گیج کرده بود و برای خیلی‌ها به یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات بازی تبدیل شد.

۲. سایکو منتیس – Metal Gear Solid (PS)

Metal Gear Solid

این لیست تمام وجهه‌اش را از دست می‌داد اگر هیچ اشاره‌ای به سری متال گیر سالید در آن نمی‌کردم. تقریباً همه نمونه‌های شکستن دیوار چهارم در سه بازی اول متال گیر سالید می‌توانستند در این مقاله جای بگیرند اما من تصمیم گرفتم شکستن دیوار چهارمی را انتخاب کنم که آغازگر این ترند در سری بود. با پیشروی تا نیمه‌های بازی در دیسک اول، سایکو منتیس پدیدار شده و کنترل مریل را به دست می‌گیرد. پس از به هوش آوردن مریل توسط اسنیک، سایکو منتیس خودش را به شما نشان داده و شروع به تحریک‌کردنتان می‌کند.

به طور دقیق‌تر، او کارت حافظه‌هایی که در کنسول قرار دارند را می‌خواند و به چند بازی که بر روی آن ذخیره شده‌اند اشاره می‌کند (در غیر این صورت او می‌گوید حافظه‌تان کاملاً پاک شده است). پس از این کار، او سپس از قدرت کنترل اشیا با ذهن خود استفاده می‌کند تا باعث لرزش (ویبره) دسته شود و کنترل دسته را بر عهده بگیرد. پس وقتی شما شروع به مبارزه با او می‌کنید احتمال ضربه‌زدن به او مثل تیر زدن به یک هواپیما در آسمان است. هرچند پورت دوم ورودی دسته‌ی کنسول هیچ مشکلی ندارد؛ بنابراین با وصل کردن کنترلر به این پورت به سالید اسنیک فرصت شکست دادن منتیس را می‌دهید.

این سکانس یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها از شکستن دیوار چهارم در تاریخ بازی‌های ویدئویی است. در Metal Gear Solid: The Twin Snakes برای نینتندو گیم کیوب، پرتره‌ی سازندگان نیز به بازیکن می‌خندند که در نسخهٔ اصلی بازی وجود نداشت.

۱. اثرات سلامت روانی – Eternal Darkness: Sanity’s Requiem

Eternal Darkness: Sanity's Requiem

در مقایسه با دیگر بازی‌های حاضر در این لیست، جایگاه نخست شکستن دیوار چهارم به اثری تعلق می‌گیرد که این اتفاق را به یک مکانیک گیم‌پلی تبدیل کرد. موضوع اصلی Eternal Darkness اثرات سلامت عقل است که باگذشت زمان نوار سلامت عقل پایین می‌رود. اگر این نوار خیلی پایین برود بازی به چند شکل مختلف دچار اختلال می‌شود مثل پایین آوردن صدای تلویزیون، پاک‌کردن فایل‌های ذخیره بر روی کارت حافظه و موارد مشابه؛ اما حقیقت این است که هیچ یک از این اتفاقات واقعاً رخ نمی‌دهند و صفحه فلش می‌زند و همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد.

این نوع وحشت روان‌شناختی و نحوهٔ شکستن دیوار چهارم در بازی بامهارت هرچه‌تمام‌تر انجام شده بود که آن را به خلاقانه‌ترین راهی که دیوار چهارم در بازی‌های ویدئویی شکسته شد، تبدیل می‌کند.

منبع: Gamefaqs

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی


کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 ظرفیت 825 گیگابایت ریجن 1200 آسیا
کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX SERIES S ظرفیت 512 گیگابایت


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما