نسخهی جدید توم ریدر Angel of Darkness محتوای حذف شدهی زیادی را برمیگرداند
سازندگان بازسازی The Tomb Raider: The Angel Of Darkness اعلام کردهاند که برای این نسخه از بازی فراتر از اعمال تغییرات ظاهری بر یکی از بحثبرانگیزترین بازیهای توم ریدر عمل کردهاند.
متهم به قتل مربی سابق خود، ورنر فون کروی (Werner Von Croy)، بازی The Angel of Darkness داستان لارا کرافت (Lara Croft) را به عنوان یک فراری روایت میکند که درگیر کشف شبکه پیچیدهای از انجمنهای مخفی میشود که در یک جنگ سایهای چند قرنه گرفتارند. اگرچه این بازی در ابتدا نظرات منفیای را به خود جلب کرد، اما در طول سالها طرفداران وفاداری پیدا کرده است.
مجموعه Tomb Raider IV-VI Remastered با هدف تحقق پتانسیل کامل بازی The Angel of Darkness ارائه شده است. این نسخه، بسیاری از محتوای اولیهای که برای بازی در نظر گرفته شده بود، بازیابی کرده است. توسعهدهندگان در استودیوهای سیبر (Saber) و اسپایر (Aspyr) بر بازگرداندن عناصری که طرفداران از آنها تمجید کردهاند، تمرکز کردهاند تا تجربه این بازی کلاسیک را بهبود بخشند.
شخصیتپردازی بهتر کرتیس
کرتیس ترنت (Kurtis Trent) یکی از عجیبترین شخصیتهای تاریخ بازیهای ویدیویی است. او نه تنها بهعنوان یک همتای لارا کرافت (Lara Croft) موردی اضافی و بیفایده بود، بلکه به لحاظ داستانی یا گیمپلی هم شخصیتی کامل به نظر نمیرسید. نقطه قوت اصلی کرتیس این بود که میتوانست یک دیسک را با تواناییهای ذهنی کنترل کند، اما این ویژگی در نسخه اصلی بازی حذف شده بود. با بازسازی این بازی، بازیکنان بالاخره میتوانند از دیسک Chirugai او استفاده کنند، یک سپر انرژی بسازند و حتی دیالوگهای بیشتری که قبلاً حذف شده بودند را بشنوند تا نقش او در بازی منطقیتر به نظر برسد. حرکات کرتیس در مقایسه با لارا سنگینتر است. در حالی که لارا با تواناییهای ژیمناستیک خود سبکتر و چالاکتر است، کرتیس به قدرت ذهنی و استقامت جسمی خود متکی است که سبکی کندتر را ایجاد میکند. همچنین، او میتواند مانند لارا بدود و در حالت مخفیکاری از پشت دیوارها تیراندازی کند.
بازگشت منطقهی آموزشی
بازیهای اصلی توم ریدر ایده جالبی داشتند که به بازیکنان یک عمارت بزرگ بهعنوان فضای آموزشی ارائه میداد. در نسخههای بعدی، این عمارت حذف شد و The Angel Of Darkness ظاهراً بخش آموزش را بهطور کامل کنار گذاشت. اما در واقع، این نسخه قصد داشت یک منطقه آموزشی در خیابانهای پاریس ارائه دهد. حال بازسازی بازی این بخش آموزشی را به عنوان بخشی اختیاری برای بازیکنان بازگردانده است.
فروشگاهی که واقعاً کار میکند
در نسخه اصلی، یک فروشگاه وجود داشت که تقریباً نمیتوانستید چیزی از آن بخرید. در واقع لارا میتوانست اشیای قیمتی پیدا شده را بفروشد و پول بدست بیاورد، اما این پول استفاده زیادی نداشت. نسخه بازسازیشده امکاناتی مثل صداخفهکن و نشانگر لیزری را به فروشگاه اضافه کرده است و و بازیکنان را تشویق میکند تا در پاریس به دنبال یوروهای گمشده بگردند. به همین ترتیب، گیاهفروش بازی نیز اکنون نقش مهمتری از ارائه اطلاعات به لارا دارد. لارا میتواند آیتمهای درمانی مانند کیت کمکهای اولیه و پادزهر بخرد.
آیتمها، دیالوگها و اطلاعات داستانی بیشتر
نسخه اصلی The Angel of Darkness اطلاعات زیادی از داستان خودش را به نمایش نگذاشت. در این بازسازی، بازیکنان میتوانند دیالوگهای حذفشده را بشنوند و آیتمهای بیشتری پیدا کنند که به فهم بهتر داستان کمک میکند. البته این موارد تنها بخشی از محتوای بازیابیشده هستند و موارد بیشتری در نظر گرفته شده است.
بهبودهای گیمپلی
یکی از مشکلات اصلی این بازی، کنترل شخصیتها بود. هدایت لارا و کرتیس بسیار دشوار بود و معمولاً به سقوط منجر میشد. خوشبختانه در نسخه بازسازیشده، دو نوع کنترل، یعنی کنترل تانک و کنترل مدرن، در دسترس خواهد بود. توسعهدهندگان توصیه کردهاند که از کنترل مدرن استفاده کنیم. با کنترلهای مدرن، حرکات لارا بهشدت روانتر شده است. دوربین نیز به صورت کامل قابلیت چرخش 360 درجه دارد و لارا میتواند به سمتی که دوربین نشان میدهد، بدون نیاز به تنظیم زاویه خود بپرد. حالا لارا میتواند در هوا تیراندازی کند، پرشهای پیدرپی انجام دهد و حتی در حالت مخفیکاری از پشت دیوارها تیراندازی کند.
البته این بهبودها منطقی است زیرا برخلاف پنج بازی قبلی، The Angel Of Darkness با اینکه طولانیترین دورهی توسعه را داشت، در وضعیتی نزدیک به غیرقابل بازی منتشر شد. بهبود جلوههای بصری و افزودن چند ویژگی جزئی برای دیگر نسخههای توم ریدر کافی است، اما The Angel Of Darkness چیزی شبیه به یک معجزه میطلبد. مشکل این بازی فشار ناشر برای انتشار آن روی سیستمی بود که تیم توسعه اصلی یعنی کور دیزاین (Core Design) به خوبی آن را درک نکرده بودند، و نتیجه، ترکیبی از باگها و اشتباهات طراحی بود.
بازگرداندن محتوای حذفشده ممکن است هنوز برای جذب بازیکنان جدید کافی نباشد، زیرا جبران ۲۱ سال پیشرفت طراحی بازی کار آسانی نیست. با این حال، شاید این دقیقاً همان چیزی باشد که طرفداران قدیمی مدتها منتظرش بودهاند. در هر صورت دومین سهگانه بازسازیشده توم ریدر در تاریخ ۱۴ فوریه (26 بهمن) برای پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵، نینتندو سوییچ، ایکسباکس وان، ایکسباکس سری ایکس و اس و کامپیوتر منتشر خواهد شد.
منبع: Destructoid