فاینال فانتزی ۱۴ چگونه محبوبترین نقشآفرینی آنلاین حال حاضر دنیا شد؟
بهعنوان یکی از طرفداران دوآتشهی فاینال فانتزی ۱۴، مدام در عصرها و آخر هفتهها به سراغ بازی میروم اما بهتازگی متوجه ترندی جالب در حین ورود به بازی شدم؛ صف انتظار
خیلی غیرمعمول نیست که مدت کوتاهی منتظر ورود به بازی ماند اما این بار با صف انتظاری ۳۰۰ نفره روبهرو شدم. ورود به بازی بهتنهایی ده دقیقه طول کشید و من فقط در این میان میخواستم در Bojzan Southern Front پرسه بزنم تا اجزای لازم برای ساخت یک سلاح پرزرقوبرق را به دست بیاورم.
بسته الحاقی Final Fantasy 14: A Realm Reborn بهزودی هشتساله میشود پس چرا اکنون بازیکنان بیشتری نسبت به گذشته به سراغ این بازی MMORPG (نقشآفرینی آنلاین کلان) آمدهاند؟
بیایید نگاهی به آمارها بیندازیم. فاینال فانتزی ۱۴ آمار بازیکنان استیم خود را ثبت میکند. در زمان نوشتن این مقاله تعداد بیش از ۶۷۰۱۹ بازیکن به طور همزمان در حال انجام بازی بودند که رکورد جدیدی برای فاینال فانتزی ۱۴ قلمداد میشود. اما این تنها گوشهای از تعداد کل بازیکنان کنونی فاینال فانتزی ۱۴ است. بسیاری هنوز این بازی را بر روی کنسولهای پلیاستیشن ۴ و ۵ و لانچر دیگری بر روی رایانههای شخصی اجرا میکنند و ثبت آمار بازیکنان این پلتفرمها کمی دردسرسازتر از استیم است.
هرچند آنچه جای تعجب دارد انتشار اعلامیهای از سوی سازندگان درباره این خیزش در آمار و عذرخواهی از جانب کارگردان نائوکی یوشیدا است. وی جزئیات برنامه مدنظر گرفته شده برای رفع مشکلات پیشآمده برای بازیکنان به دلیل افزایش محبوبیت بازی را در بلاگ رسمی بازی منتشر کرد. اعمال سریعی در جهت کاهش مدتزمان معطل شدن در صف انتظار و ارتقای وضعیت سرورها در حال انجام است که البته این تغییرات قرار بود به مناسبت عرضهی بسته الحاقی Final Fantasy 14: Endwalker صورت بگیرد اما جای تأمل دارد چرا این اتفاقات اکنون در حال رخدادن است؟
چیزی بیش از یک میم
پس از عرضه Patch 5.3 برای فاینال فانتزی ۱۴ در سال گذشته، بازی بخش آزمایشی رایگان خود را توسعه داده و بسته الحاقی Heavensward را شامل شد. اکنون بازیکنان میتوانند بازی را (با محدودیتهایی خاص) تا سطح ۶۰ انجام دهند.
این بخش شامل تمامی کلاسهای موجود در A Realm Reborn و Heavensward میشود. علاوه بر این بازیکنان میتوانند محتویات بسیار دیگری را خارج از مأموریتهای داستانی هم تجربه کنند.
در طول سال گذشته، وضعیت پیشآمده به جوکی میان هواداران پروپاقرص بازی تبدیل شده تا دوستانشان را به امتحان فاینال فانتزی ۱۴ ترغیب کنند و جالب آنکه مؤثر هم بوده است. چرا؟ زیرا فاینال فانتزی ۱۴ تنها دربارهی انجام مأموریتهای سخت با دوستانتان نیست بلکه محتویات جانبی بسیاری فارغ از جنگ و نزاع در آن وجود دارد.
ویژگیهایی مانند ساخت یا گردآوری آیتمهای مختلف برای ساخت ابزار یا پختن غذا برای افزایش تواناییهای خود همگی فعالیتهایی هستند که خارج از مأموریتهای دراماتیک داستانی وقت میگیرند و بهتدریج یک فرهنگ خاص و قدرتمند در درون بازی ایجاد میکند. بهعنوان مثال، برخی بازیکنان تنها میخواهند به ساختوساز بپردازند و توجهشان متمرکز بر ساخت قویترین ابزارآلات و سلاحها برای خود و دوستانشان است. محقق کردن این مهم زمان زیادی را برای گردآوری آیتمهای لازم نیاز دارد اما چیزی از لذت تجربه بازی کم نمیکند.
خارج از آن، سازندگان فاینال فانتزی ۱۴ قدمهایی در راستای اختصار و سادهتر کردن A Realm Reborn برداشتهاند. بخشهای قابلتوجهی از مأموریتهای مرتبط به داستان اصلی که تنها زمان لازم برای به پایان رساندن بسته الحاقی را افزایش میداد از آن حذف شدهاند. این امر به بازیکنان جدید و تازهوارد اجازه میدهد تجربه اولی منسجمتر و با سرعت بهتر در جهان اورزیا داشته باشند.
تمامی این محتویات در به بستهی الحاقی فوقالعاده Heavensward منتهی میشوند که یکی بهترین داستانسراییهایی حاضر در فاینال فانتزی ۱۴ را در خود جای داده است. این ترکیب قدرتمند تعبیه شده در حالت رایگان بازی که به بازیکنان اجازه میدهد بهترین بخشهای Heavensward را تجربه کنند و با سرعتی قابلقبول از بسته الحاقی قدیمیتر A Realm Reborn عبور کنند به این معناست که آنها سریعتر از گذشته به قسمتهای بهتر بازی دسترسی پیدا میکنند.
علاوه بر این محتویات تهاجم (raid) و کلاسهای مختلف درون بازی هم جزء نقاط قوت آن بهحساب میآیند. برخلاف دنیای وارکرفت، اگر بخواهید در کلاسی دیگر بازی کنید نیاز به تغییر شخصیت نیست و بازی این امر را با اعطای EXP بیشتر به هنگام بالابردن سطح کلاسهای دیگر پاسخ میدهد.
در طول سال گذشته، ما اکانتهایی را دیدیم که بخش آزمایشی را به طور کامل بازی کردند و تمامی کلاسهای موجود را با بهترین تجهیزات و آیتمها به سطح ۶۰ رساندند. بدون نیاز به عضویت یا فعالیت اجباری دیگر این بازیکنان میتوانند بهترین قسمتهای فاینال فانتزی ۱۴ را بهشخصه تجربه کنند و صدها و هزاران ساعت صرف گشتوگذار در محتویات متنوع و گوناگونی که بازی برای ارائه دارد کنند.
گنجینهای از محتویات
با نزدیک شدن به هشتسالگی، Final Fantasy 14: A Realm Reborn چشمهای لبریز از محتویات است که شکلگیری آن بدون حضور نویسندگان اصلی و میهمان بازی میسر نمیشد. این نویسندگان هریک رنگ و لعابی منحصربهفرد به دنیای اورزیا آوردهاند.
اینها داستانهایی عاشقانه نگاشته شده به دست ستارههای ژانر نقشآفرینی ژاپنیاند مانند نوشتههای یاسومی ماتسونو برای مجموعه رِید Return to Ivalice در Stormblood بهاضافه خط داستانی Save the Queen – The Blades of Gunnhildr در Shadowbringers است. بهتازگی سازندگان تیم با Drakengard و کارگردان Nier یوکو تارو بر روی مجموعه رِید Yorha: Dark Apocalypse همکاری کردهاند.
تمامی این محتویات مضاف بر داستان اصلی است که با عرضهی بستههای الحاقی جدید از نقطه قوتی به نقطه قوت دیگر حرکت میکند. اما جنبههای دیگری در بازی وجود دارد که بازیکنان بتوانند خود را با آنها سرگرم کنند. در این میان میتوان به رِیدهای Ultimate اشاره کرد که چالشهای بزرگی بهحساب میآیند. پیشروی در این چالشها حدود صد ساعت به همراه تیم طول میکشد و بهعنوان سختترین چالشها در سرتاسر فاینال فانتزی ۱۴ شناخته میشوند. خارج از داستان و نبرد، کلاسهایی مانند hand یا land و گزینه اقامت بازیکنان هم در بازی قرار دارند. بعضی از بازیکنان در بازی اقامتگاههای خود را افتتاح میکنند تا از آنها برای دورهمیهای دوستانه یا گردهمایی نقشآفرینان استفاده کنند.
پس میتوان نتیجه گرفت فعالیتهای بسیاری در انتظار بازیکنان نشسته است و این لیست همچنان باعرضه بستههای الحاقی جدید طولانیتر میشود. در جایگاه کسی که حدود دو سال را صرف این بازی کردهام باید بگویم که هنوز به بخشهایی از Eureka که در آنجا میتوان تجهیزات جدید کسب کرد یا به سیاهچال عمیق Heaven on High رفت دست نزدهام. در ابتدا این حجم از محتویات میتواند گیجکننده باشد اما وقتی به بازی عادت کنید و به پیچوخمهای آن آشنا شوید دیری نمیپاید که خود را روزها و هفتهها سرگرم گشتوگذار در جهان بازی مییابید.
موردتوجه استریمرها واقعشدن
اگر نگاهی به وضعیت فاینال فانتزی ۱۴ در توییچ بکنیم میبینیم که بازی از آغاز ماه جولای رشد قابلتوجهی داشته است. این خیزش به لطف کنار گذاشته شدن دنیای وارکرفت توسط استریمرهایی چون Asmongold،RichWCampbell، CohhCarnage و سایرین و مهاجرت آنها به فاینال فانتزی ۱۴ و دنیای اورزیاست.
البته این محبوبیت نوپا با بازخوردی مثبت از سوی تمامی هواداران بازی روبهرو نشد زیرا بسیاری بر این باورند که حضور برخی از این استریمرها ممکن است باعث رخنه هرچه بیشتر فرهنگ مسموم در جامعه هواداری بازی شود. اثر این رشد در محبوبیت هنوز بر روی خود بازی فاینال فانتزی ۱۴؛ با صرفنظر از رویدادهای ناچیزی مانند بالابردن لول شخصیت توسط یک استریمر و ورود به یک رِید دشوار بدون درک صحیح از نحوه انجام بازی، قابلمشاهده نیست. هرچند استریمرهای معروفتر مانند Asmongold و RichWCampbell به شکلی قابلقبول در حال پیشروی در بازی هستند و به نظر میرسد از انجام آن هم لذت میبرند.
بسیاری از این بازیکنان نسبت به عملکرد پچ اخیر دنیای وارکرفت Shadowlands ابراز نامیدی کردند. همین مسأله منجر به جایگزینی فاینال فانتزی ۱۴ توسط Asmongold، یکی از استریمرهای شناخته شده دنیای وارکرفت، شد. او پیشازاین پیشنهاد تجربه بازی را چندین بار رد کرده بود.
با این وجود، بازی با خیزش محبوبیت در توییچ مواجه شده است. با مراجعه وبسایت Sullygnome میبینیم که در مقایسه با سی روز گذشته میزان متوسط بینندگان فاینال فانتزی ۱۴ با رشد ۳۷۷ درصدی و افزایش ۳۳ درصدی در تعداد استریمهای بازی همراه شده است. این آمار و ارقام با صف انتظار طولانیمدتی که بسیاری از بازیکنان در این بازه زمانی با آن روبهرو شدند همخوانی دارد. در نتیجه تأثیر استریمرها را بر روی این موضوع نمیتوان نادیده گرفت. البته این وضعیت منجر به تولید و نشر میمهای فراوانی هم شده است. در یکی از این میمها RichWCampbell را میبینیم که دنیای وارکرفت را بهصورت زنده در توییچ از روی سیستمش پاک میکند درحالیکه Lalafell در زمینه تصویر میرقصد.
تیمی فروتن و صادق
به دلیل عرضه فاجعهبار بازی فاینال فانتزی ۱۴، تیم سازنده A Realm Reborn همیشه با هواداران درباره وضعیت بازی با صداقت کامل برخورد کردهاند. چه در زمان توسعه بازی و چه پس از عرضه آن. در آخرین مراسم Fanfest ما شاهد صحبتهای آهنگساز ماسایوشی سوکن درباره جدال وی با سرطان در طول پاندمی کرونا بودیم که اشک به چشمان کارگردان نائوکی یوشیدا آورد.
بهتزگی پاسخ تیم سازندگان به مدتزمان انتظار ورود به بازی به دلیل محبوبیت دوباره اوج گرفته بازی به طور دقیق و با جزئیات ارائه شد. پس از این اعلامیه تیم همچنین اطلاعرسانی کرد که برخی بازیکنان ممکن است در هنگام گشتوگذار در شهرها یا رهاکردن بازی در حالت اجرا با مشکل روبهرو شوند و بهخاطر این مشکلات پیشآمده عذرخواهی کرد.
این فرهنگ صادقانه منجر به شکلگیری جامعه هواداری و طرفدارانی وفادار میشود. با نزدیک شدن به زمان انتشار بسته الحاقی Endwalker ما به چشم دیدیم که تمامی این فاکتورها بهعلاوه برنامههای موجود در رابطه با سرمایهگذاری بر روی سرورها و دیتاسنترها بهمنظور مدیریت بازیکنان روزافزون بازی فاینال فانتزی ۱۴ منجر به افزایش ۱۶۰% پیشخرید این بسته الحاقی نسبت به بسته الحاقی پیش از آن شده است.
سرگذشت فاینال فانتزی ۱۴ کمی عجیب غریب است اما جامعه بازیکنان بیست و دومیلیونی که هر روز به تعداد آن اضافه میشود نقطه قوتی برای اسکوئر انیکس بهحساب میآید که با عرضهی متناوب پچها و بستههای الحاقی این بازی را از وضعیت فاجعهبار بیرون آورده و به یکی از محبوبترین MMORPGهای حال حاضر تبدیل کرد.
منبع: Eurogamer