پلی‌استیشن هوم توسط طرفداران بازمی‌گردد؛ وقتی پلی‌استیشن متاورس را بهتر از رقبا تعریف کرد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

در سال ۲۰۲۱ اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه پلی‌استیشن هوم (PlayStation Home) پس از ۶ سال قرار است توسط طرفداران احیا شود. پلی‌استیشن هوم قرار بود نوعی شبیه‌ساز مجازی مانند بازی Second Life باشد که در آن آواتار مرتبط با حساب PSN شما در یک فضای مجازی قرار می‌گرفت و می‌توانستید در آن با کاربران دیگر تعامل داشته باشید. این سرویس به صورت آزمایشی در ماه دسامبر ۲۰۰۸ میلادی عرضه و در مارس ۲۰۱۵ از دسترس خارج شد.

فردی به نام ناگاتو، یک توسعه‌دهنده‌ی محتوا، روی Destination Home کار می‌کرد. این نام یک پروژه‌ی غیرتجاری بود که تلاش می‌کرد تا پلی‌استیشن هوم را احیا کند و این مرکز اجتماعی را برای نسل‌های آینده بازگرداند. بازسازی پلی‌استیشن هوم بسیار جاه‌طلبانه بود. پس از بسته شدن این فضای اجتماعی، نه تنها این سرویس از بین رفت، بلکه داده‌های آن نیز به طور کامل محو شدند. صفحه‌ی اصلی این سرویس روی دیسک یا کارتریج در دسترس نبود و نمی‌توانستید آن را به‌صورت آفلاین نیز اجرا کنید. در واقع همه چیز روی سرورهایی بود که اکنون از بین رفته‌اند. با این حال این امر ناگاتو و تیم Destination Home را از رویاهای بزرگ باز نداشت.

پلی‌استیشن هوم

در سال ۲۰۲۱، تیم ذکر شده پس از گردآوری داده‌های حافظه‌ی پنهان از کنسول‌های پلی‌استیشن ۳ متعدد، نسخه‌ای از هوم را ساخت، اما این یک تجربه‌ی صرفا تک نفره بود و بیشتر شبیه یک موزه برای یادآوری خاطرات بود تا یک مرکز اجتماعی پر رونق. در ابتدای راه، ایده‌ی داشتن یک سرور فعال و عمومی به عنوان هدف اصلی هوم، به سادگی مانند یک رویا بود.

با این حال، دو سال از آن جریان گذشته و به نظر می‌رسد که این رویا پیشرفت چشمگیری داشته است. تیم Destination Home یک تجربه‌ی آنلاین ایجاد کرده و چندین قدم به تحقق مرکز اجتماعی مورد نظر خود نزدیک شده است. ناگاتو می‌گوید:

تنها یادم می‌آید که با دسته به طور مدام سلام فرستاده و با خود فکر می‌کردم که این دیوانه‌کننده است. به یاد دارم که با تیم توسعه‌دهنده اختلاف داشتم و این فقط نوعی بازیابی احساسات بود که به ما انگیزه‌ی بیشتری داد.

در اکتبر ۲۰۲۲، Destination Home سرانجام اولین نسخه‌ی بتای خود را برای بزرگترین حامیان و مشارکت‌کنندگان خود در دسترس قرار داد و امکان تجربه‌ی آنلاین پلی‌استیشن هوم با دیگر طرفداران را برای اولین بار در هفت سال گذشته فراهم کرد. البته این فعلا به هیچ وجه کامل نیست، اما یک دستاورد برجسته برای Destination Home است.

 

پلی‌استیشن هوم

ناگاتو بیان کرده که آنچه برای نسخه‌ی بتا حیاتی است، سازگاری بین کاربران مناطق مختلف است. او می‌گوید که راهی پیدا کرده که می‌تواند کاربران اروپایی، آمریکا یا ژاپن را در یک سرور عظیم قرار دهد. از طرفی به نظر می‌رسد که قابلیت خرید از محتوای فروشگاه نیز وجود دارد اما شما به معنای واقعی قرار نیست چیزی را خریداری کنید و به صورت رایگان در دسترس هستند. در واقع Destination Home همواره یک سرویس غیرتجاری بوده و خواهد بود و هیچ ریزتراکنشی وجود ندارد. در این میان اگر مواردی را در گذشته با حساب PSN خود در هوم خریداری کرده باشید، می‌توانید در نسخه‌ی احیا شده‌ی هوم به آن دسترسی داشته باشید.

همچنین طبق گفته‌ی ناگاتو، آن‌ها در حال حاضر روی نسخه‌ی دوم بتا کار می‌کنند که شامل ۱۳ فضای به خصوص مطابق بازخورد طرفداران است. البته به نظر می‌رسد که بیش از صد فضا آماده‌ی بررسی هستند. گفتنی است که در سال ۲۰۲۱، مجموعه‌ی داده‌های تیم Destination Home محدود بود. آن‌ها به طور کلی تمام کنسول‌های خود را برای هر نوع اطلاعاتی که می‌توانستند پیدا کنند، بررسی کردند و از هر فایل معمولی یا حافظه‌ی پنهانی که طرفداران هوم روی پلی‌استیشن‌های خود باقی گذاشته بودند، استفاده کردند تا هوم را بازیابی کنند. طبق گفته‌ها ۳۰۰ حافظه‌ی پنهان در اختیار تیم ذکر شده قرار گرفته است. ناگاتو در مورد حمایت طرفداران از این پروژه گفت:

من این عشق و حمایت را از نزدیک دیدم. با این حال، در وهله‌ی اول تعدادی زیادی برای بازگشت پلی‌استیشن هوم متقاعد نشده بودند زیرا تعداد زیادی از آن‌ها به وجود جایگزین‌های مدرن نظیر چت واقعیت مجازی اشاره می‌کردند. هوم یک عامل نوستالژی دارد. بازیکنان هوم را بر اساس رویدادهایش به یاد می‌آورند، مانند فیفا آرنا که در آن رویدادهای فوتبال جهان در سال ۲۰۱۰ برگزار شد. در واقع ما یک فاکتور نوستالژی بزرگ داریم.

او در ادامه افزود:

جهان‌های مجازی در حال حاضر بیشتر به سمت NFT و حوزه‌ی ارزهای دیجیتال می‌روند که برای افرادی که ممکن است تمایلی به فناوری نداشته باشند یا به ارزهای رمزنگاری‌شده علاقه‌مند نباشند، چندان جذاب نباشد. بنابراین، از نظر من وقتی بسیاری از جهان‌های اجتماعی آن عناصر را درون خود وارد می‌کنند، پایگاه بازیکنان خود را به حداقل می‌رسانند.

در این میان پلی‌استیشن هوم همواره سطحی از صداقت را به نمایش گذاشته و احساس مکانی را القا کرده که صرفا برای گرد هم آوردن طرفداران بازی‌های پلی‌استیشن ساخته شده است. از سوی دیگر جهان‌های مجازی مدرن به نوعی شما را به خرج کردن پول بیشتر فریب می‌دهند. البته که بدون شک سونی نیز چنین قصدی از منظر درآمدزایی داشته است، اما حداقل از نظر آنچه که ارائه می‌دهد، پلی‌استیشن هوم همواره احساس بهتری را منتقل کرده است. ناگاتو می‌گوید:

من افراد زیادی را می‌بینم که نظرات خوبی در مورد اینکه هوم چگونه زندگی آن‌ها را تغییر داده است، به اشتراک می‌گذارند. من افرادی را می‌شناسم که به معنای واقعی کلمه در این سرویس ملاقات کرده و اکنون بچه دارند. من هنوز با برخی از دوستان خود که در هوم با آن‌ها آشنا شده‌ام صحبت می‌کنم. به طور کلی دیدن احترام جامعه‌ی طرفداران برای پروژه چیزی است که به من انگیزه‌ی احیای آن را می‌دهد. شرکت‌هایی مانند فیسبوک وجود دارند که احتمالا میلیاردها دلار برای توسعه‌ی پروژه‌هایی مشابه‌ی هوم هزینه می‌کنند. با این حال سونی در آن زمان خیلی جلوتر بود.

با بتای موفقی که در دسترس قرار گرفته، عرضه‌ی کامل پلی‌استیشن هوم تنها به زمان بستگی دارد. ناگاتو می‌گوید که یک تا دو سال پس از نسخه‌ی بتا، این سرویس احتمالا به طور کامل در دسترس قرار می‌گیرد اما به طور قطع نمی‌توان نظر داد. از طرفی او در مورد مسائل امنیتی بیان کرد که دوست ندارد طرفداران در این سرویس هرگونه احساس ناامنی را تجربه کنند و می‌خواهد که فضایی دوستانه را شکل دهد. او همچنین در مورد اضافه کردن محتوای بیشتر به نسخه‌ی اصلی هوم افزود که در حال حاضر چنین برنامه‌ای وجود ندارد و به‌روزرسانی‌ها تنها شامل بهبودها و رفع مشکلات مختلف خواهند شد. ناگاتون در نهایت در مورد هدف نهایی خود گفت:

زمانی که ما غیرتوسعه‌دهنده‌ها و افراد معمولی را داریم که اثر ما را تجربه کرده، اسکرین‌شات گرفته، آن را در توییتر پست کرده و به معنای واقعی کلمه دوباره آن حس شادی و رضایت خاطره‌انگیز را تجربه می‌کنند، در آن زمان به هدف خود دست پیدا کرده‌ایم. ما قبلا حدود ده نفر در لابی داشتیم اما دیدن رشد بازیکنان و حضور ۴۴ نفر از آن‌ها در بازی Sodium لذت‌بخش است. به طور کلی لذت بردن بازیکنان از پلی‌استیشن هوم مانند گذشته چیزی است که به دنبال آن هستیم.

در نهایت اگر می‌خواهید با Destination Home همراه شوید، حتما به سرور دیسکورد آن‌ها بپیوندید.

منبع: IGN

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی


کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 ظرفیت 825 گیگابایت ریجن 1200 آسیا

کنسول بازی سونی مدل Playstation 5 Digital Edition ظرفیت 825 گیگابایت

دسته بازی پلی استیشن 5 سونی مدل DUALSENSE CFI-ZCT1W



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X