بازی مردان ایکس بعدی باید راه پرسونا را در پیش بگیرد
از گذشته تا کنون بازیهای مردان ایکس بسیار خوبی ساخته و منتشر شدهاند اما به نظر من بازیهای قبلی همیشه یک چیزی کم داشتند که اضافهشدنش بازی مردان ایکس را فوقالعاده میکند: این بازیها باید بیشتر شبیه سری پرسونا عمل کنند. فرنچایز نقشآفرینی محبوب Atlus شاید گزینهای عجیب به نظر برسد. وقتی بازیکنان به بازیهای مردان ایکس فکر میکنند اغلب اوقات ذهنشان بهسوی عناوین اکشنی میرود که به شما اجازه میدهد در قالب شخصیتهای معروفی چون سایکلوپس و ولورین دشمنان را به روشهای مختلف و بیرحمانه از سر راه بردارید. این بازیها خوب و سرگرمکننده هستند اما فاقد یکی از بهترین بخشهای داستانهای مردان ایکس هستند: روابط بین شخصیتها. سوای از مبارزه علیه انسانها، جهشیافته و روباتهای شرور، مردان ایکس همواره بر روی شخصیتهای دوستداشتنی که سعی در بهتر شدن دارند و با یکدیگر روابط دوستانه و عاشقانه شکل میدهند تمرکز داشته است. از این رو ما به بازی نیاز داریم که به این شاخصهٔ مهم بپردازد و بر روی ایجاد روابط اجتماعی تمرکز کند که در آن بازیکنان با شخصیتها ارتباط برقرار کرده تا جزئیات جدیدی از داستان را کشف کنند و در کنار آن مکانیکهای قدرتمند مبارزهای را باز کنند. چه فرنچایزی از این ویژگی برخوردار است؟ سری پرسونا.
علاوه بر این، بازی بعدی مردان ایکس باید در یک مدرسه جریان داشته باشد. با اینکه فیلمهای کمپانی فاکس و سری جدید X-Men ’۹۷ مدرسه شامل یکی از لوکیشنهایشان میشود، زندگی تحصیلی دانشآموزان در انستیتوی پروفسور ایکس هیچوقت در مرکز داستان نبوده است و معمولاً به پیشزمینه رانده شده است. انستیتو یکی از لوکیشنهای اصلی در کمیک مردان ایکس است اما ازآنجاییکه اکثر شخصیتهای برجسته و معروف مردان ایکس بزرگسال هستند جنبههای مرتبط به درس و مدرسهٔ این لوکیشن نادیده گرفته میشود اما به نظر من این جنبه از اهمیت بالایی برخودار است. همانطور که در کمیکهایی مانند New X-Men گرنت موریسون و Wolverine and the X-Men جیسون ارون نشان داده شد، بخش بزرگی از داستان بر روی اینکه چطور نسل جدید جهش یافتهها توسط نسل قدیم آموزش داده میشوند. قرار دادن بازیکنان در کنترل یک دانش آموز جدید به آنها کمک میکند به تدریج با جهان درهم پیچیدهٔ مردان ایکس وفق پیدا کنند و با شخصیتهای شگفت انگیز این سری داستانها آشنا شوند. شخصیتهایی که به آنها یاد دهند در این دنیای عجیب چه خبر است.
علاوه بر این، این بازی پرسونا مانند مردان ایکس نباید شما را در کنترل شخصیتهای معروف و شناختهشدهاش قرار دهد. بازیکردن در نقش ولورین و سایکلوپس بارها انجام شده است در عوض این شخصیتها باید در قالب شخصیتهای غیر قابل بازی در داستان حضور پیدا کنند و در نقشهایی مثل مدرس در انستیتو ظاهر شوند. با این کار آنها در نقش کلیدی قرار گرفته بدون اینکه بازی کاملاً دربارهشان باشد. در حال حاضر جهشیافتههای جالب و جوان فراوانی وجود دارند که میشود در عوض بر روی آنها تمرکز کرد از جمله شخصیتهای داستانهایی چون New Mutants و Generation X .
از نظر مکانیکی مدرسه به همان شکلی که در عناوین پرسونا دیده میشود عمل میکند. بازیکنان میتوانند روزهایشان را بر اساس تقویمی در درون بازی بگذرانند و انتخاب کنند چه مهارتهایی را تقویت کنند. مثلاً مهارت در نبرد با حضور در Danger Room افزایش مییابد یا شما میتوانید هوش خود را با حضور در کلاسهای Beast بهبود دهید. تمامی این موارد در نهایت با استفاده از سیستم روابط اجتماعی با اساتید و دانشآموزان پشتیانی خواهد شد. جنبههای شبیهساز اجتماعی بازی با سیستم نبرد متعادل میشود مثل فرستادن بازیکنان به ماموریت هایی که عملکرد مشابه سیاه چالههای پرسونا دارند. لیست متنوعی از شخصیتهایی که در تیم قرار دارند نیز میتواند به درخشیدن شخصیتهای کمتر شناخته شده سری کمک کند. این عمل همچنین با نحوهای که تیم در کمیکها نمایش داده میشود تطابق پیدا میکند.
ما شاید برای تجربه یک بازی مردان ایکس جدید باید مدت طولانی منتظر بمانیم اما سال گذشته خبر اینکه استودیوی Insomniac قصد دارد بازی در جهان مردان ایکس را برای عرضه در سال ۲۰۳۰ در نظر گرفته است به بیرون درز کرد. این بازی پس از بازی ولورین استودیو منتشر خواهد شد. با اینکه این بهخودیخود خبری خوشحالکننده است به نظر میرسد امید من برای ساخت یک بازی مردان ایکس پرسونا مانند بیشتر از آنچه که فکر میکردم دور از دسترس است زیرا Insomniac در فضای بازیهای سومشخص اکشن فعالیت میکند.
منبع: Kotaku