نگاهی به دموی The Matrix Awakens؛ چشم‌اندازی از آینده‌ی بازی‌ها

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
The Matrix Awakens

دموی فنی جدید آنریل انجین ۵، پس از تصویری که به‌تازگی از آن لو رفته بود، بالاخره در مراسم گیم اواردز ۲۰۲۱ با نام The Matrix Awakens معرفی شد. این دمو که هم اکنون روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری اکس و اس به صورت رایگان در دسترس قرار گرفته، جاه‌طلبانه‌ترین نمایشی است که تاکنون از موتور بازی‌سازی آنریل انجین ۵ دیده‌ایم و آینده‌ی صنعت بازی‌های ویدیویی را نشان می‌دهد.

بخش اول؛ ویترین کاراکتر

دموی ماتریکس به ۳ بخش مجزا تقسیم می‌شود. بخش اول به نوعی یک ویترین کاراکتر است. اپیک با موفقیت مدل‌های دیجیتالی کیانو ریوز (نئو) و کری آن ماس (ترینیتی) را با ظاهر فعلی و شمایلی که در سه‌گانه‌ی ماتریکس داشتند، خلق کرده است. چیزی که در این صحنه‌های اولیه می‌بینیم، ترکیبی شگفت‌انگیز از فایل‌های کتابخانه‌ی این موتور و کاراکترهای رندرشده به صورت ریل تایم است. تلاش برای تشخیص تفاوت این دو، جذابیت‌های خاص خود را دارد. فناوری قابل‌توجه‌ی دیگری که در اینجا به کار گرفته شده، MetaHuman است. ریوز و ماس به صورت دیجیتالی اسکن شده و به صورت سفارشی ساخته شده‌اند، اما به سیستم‌های متاهیومن اضافه شده‌اند که بخش حرکت و انیمیشن آن‌ها را مدیریت می‌کنند.

تصویری از The Matrix Awakens

بخش دوم؛ تعقیب و گریز در بزرگراه

ویترین شخصیت جای خود را به یک توالی اکشن کاملا قابل بازی، البته تا حدودی خطی، می‌دهد که شخصیتی قابل کنترل با نام IO که با سیستم MetaHuman ساخته شده را معرفی می‌کند. در این بخش، دیدن اینکه چگونه یک شخصیت کاملا مصنوعی در سیستم MetaHuman با شخصیت‌های نمادین اسکن شده‌ی سفارشی از لحاظ جزئیات نزدیکی دارد، در نوع خود جالب است. با پرواز نئو و رها کردن ترینیتی پشت فرمان، آنچه در ادامه اتفاق می‌افتد اساسا صحنه‌های تعقیب و گریز و تیراندازی است که با تصاویری رندرشده باکیفیت بالا ارائه می‌شوند. سکانس‌های تیراندازی در بزرگراه یادآور فیلم The Matrix Reloaded نیز هستند. خیابان‌ها و شهر که روی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس رندر و نمایش داده می‌شوند، در سطحی از وضوح و جزئیات قرار دارند که تاکنون نظیر آن را ندیده‌ایم و به کیفیت بلوری نزدیک هستند.

آنچه در این مرحله مهم است این است که در حالی که آنچه شما می‌بینید یک مجموعه سکانس خطی است اما در یک جهان باز اتفاق می‌افتد. از طرفی در حالی که انفجارهای ماشین‌های مختلف ممکن است برایتان یکسان یا ساختگی به نظر برسند اما همه‌ی آن‌ها به صورت ریل تایم با استفاده از سیستم فیزیک اپیک گیمز با نام Chaos تولید می‌شوند و حتی اگر حرکات تقریبا یکسانی داشته باشید، باز هم این انفجارها و… یکسان نخواهند بود. در این مرحله تنها چیزی که می‌توان گفت این است که اگر سخت‌افزاری سازگار دارید، حتما باید آن را امتحان کنید.

دموی ماتریکس

بخش سوم؛ جهانی پرجزئیات

سومین بخش، شخصیت IO را در جهانی باز قرار می‎دهد و به بازیکنان اجازه می‌دهد تا هر طور که دوست دارند در شهر پرسه بزنند و حتی وسایل نقلیه را امتحان کنند. همچنین این امکان وجود دارد که دوربین بازی را تغییر دهید تا کل دنیای ارائه شده توسط تیم اپیک گیمز را بهتر مشاهده کنید. این شهر با استفاده از Nanite، سیستم فوق‌العاده‌ای که برای آنریل انجین توسعه داده شده، ارائه شده است که اساسا سطوح بی‌نهایتی از جزئیات را بدون هیچ‌گونه مشکلاتی مانند دیر لود شدن بافت‌ها نوید می‌دهد. فراتر از آن، برای طراحان اپیک گیمز، این دمو به دنبال اثبات چندین نکته است. دموهای قبلی مانند لومن دیدنی به نظر می‌رسیدند، اما روی جهان‌های ثابتی ساخته شده بودند. Matrix Awakens یک منظره‌ی شهری متراکم، مملو از ترافیک و عابران پیاده است و میزان این تراکم از نظر ماشین‌ها و شخصیت‌های غیرقابل بازی، خیره‌کننده است. گفتنی است که می‌توان جایگیری خورشید را در آسمان شهر هم تغییر داد تا تغییرات نورپردازی را مشاهده کرد.

Nanite توسط لومن، سیستم روشنایی جهانی ریل تایم در آنریل انجین ۵، پشتیبانی می‌شود و The Matrix Awakens با جزئیات بیشتر در نورپردازی و با کمک فناوری ری تریسینگ کنسول‌های نسل جدید، لومن را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد. از آن جایی که این سیستم‌ها برای اجرا فوق‌العاده سنگین هستند، کمپانی اپیک گیمز به شدت به راه‌ حل Temporal Super Resolution یا TSR خود تکیه می‌کند که داده‌ها را از تصاویر قبلی به آن‌هایی که در حال حاضر رندر می‌شوند، منتقل می‌کند تا کیفیت را بهبود بخشد. پس از سکانس‌های اکشن به‌خوبی می‌توان این سیستم‌ها را مشاهده کرد.

تصویری از the matrix awakens

یکی از نکاتی که توسعه دهندگان موتور بازی‌سازی آنریل انجین ۵ قصد داشته‌اند با این دمو روی آن تأکید کنند، این واقعیت است که حتی تیم‌های بازی‌سازی کوچک و مستقل می‌توانند با استفاده از سیستم‌های این موتور، جهان‌های بزرگ و واقع‌گرایانه‌ای خلق کنند. خود شهر بر اساس مکان‌های دنیای واقعی است و طراحی و تنظیم شده تا از نگرانی‌های مربوط به کپی‌رایت جلوگیری کند. در واقع شهر درون دمو ترکیبی از نیویورک، سانفرانسیسکو و شیکاگو است. اپیک گیمز آمارهای جالبی از این دمو روی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس منتشر کرده که در نوع خود جالب هستند. در ادامه جذاب‌ترین‌های آن‌ها را برای شما آورده‌ایم.

  • عرض شهر درون دمو ۴٫۱۳۸ کیلومتر و طول آن ۴٫۹۶۸ کیلومتر است که کمی بزرگ‌تر از اندازه‌ی مرکز شهر لس آنجلس است.
  • ۲۶۰ کیلومتر جاده و ۵۱۲ کیلومتر پیاده رو وجود دارد.
  • ۴۵۰۷۳ خودرو‌ی پارک شده در شهر قرار دارد که از این تعداد ۳۸۱۴۶ خودرو قابل رانندگی و تخریب هستند.
  • ۱۷۰۰۰ وسیله‌ی نقلیه‌ در ترافیک جاده‌ها هستند که قابل تخریب هستند.
  • تعداد ساختمان‌های شهر به ۷۰۰۰ عدد می‌رسد.
  • ۳۵۰۰۰ عابر پیاده توسط سیستم MetaHuman شبیه‌سازی شده‌اند.

مهم است که تأکید کنیم The Matrix Awakens یک بازی نیست و هرگز تبدیل به یک بازی نمی‌شود؛ حداقل تا آنجا که ما می‌دانیم. این یک نمایش است تا نشان دهد که سیستم‌های پیشرفته‌ی آنریل انجین ۵ تا چه حد به زمان نمایش نزدیک هستند و یک بار برای همیشه ثابت کند که این سیستم‌ها می‌توانند در موج جدید بازی‌های سونی و مایکروسافت تا سقف ۳۰ فریم اجرایی شوند. اگر عملکرد فنی دمو مقداری ضعیف به نظر می‌رسد به این دلیل است که کل بخش رندر شخصیت‌ها در ابتدا و کات‌سین‌ها با صحنه‌های تیراندازی و تعقیب و گریز، همگی با ۲۴ فریم در ثانیه ارائه می‌شوند و بعضا ممکن است شاهد فریم ۲۰ باشید. در این مرحله لازم به یادآوری است که دموی Matrix Awakens یک بازی کاملا بهینه نیست و در واقع، توسط یک تیم نسبتا کوچک ساخته شده است. همان تیمی که مسؤولیت دموهای قبلی آنریل انجین را برعهده داشته است.

شخصیت IO

Matrix Awakens یک تجربه‌ی ضروری است زیرا این تصور که نسل کنونی بازی‌ها نمی‌توانند نسبت به پیشینیان خود جهش گرافیکی داشته باشند را از بین می‌برد. این یک چشم‌انداز برای آینده‌ی بازی است و دیدن آن شگفت‌انگیز است. این واقعیت که سیستم Nanite به خوبی روی کنسول‌ها اجرا می‌شود و می‌توان آن را با ویژگی‌های ری تریسینگ ترکیب کرد، بسیار چشمگیر است. گفتنی است از آنجایی که شهر و در واقع شخصیت اصلی دمو یعنی IO به کمپانی برادران وارنر تعلق ندارند، بنابراین فایل‌های آن‌ها با انتشار کامل آنریل انجین ۵ در بهار آینده، در دسترس قرار خواهند گرفت. همچنین آموزش‌هایی برای توسعه‌دهندگان در مورد چگونگی ساخت جهان‌های باز عرضه خواهد شد. جف فاریس کارگردانی فنی اپیک گیمز در این باره می‌گوید:

من واقعا هیجان زده هستم که ببینم جامعه‌ی بازی‌سازان قرار است با آنریل انجین ۵ چه کاری انجام دهند. منظورم این است که یکی از اهداف بزرگ خود موتور کمک به سازندگان محسوب می‌شود. اگر به فناوری هایی مانند Lumen و Nanite نگاه کنید، متوجه خواهید شد که قصد دارند به هدف ذکر شده کمک کنند. عرضه‌ی موتور و دیدن کارهایی که مردم قصد دارند با آن انجام دهند، شگفت انگیز است.

تصویری از the matrix awakens

هوش مصنوعی پیشرفته

اپیک گیمز همچنین به سیستم هوش مصنوعی انبوه خود اشاره و افتخار می‌کند. در دمو، بخشی بلافاصله بعد از سکانس‌های تعقیب و گریز وجود دارد که طیف وسیعی از فناوری‌ها را به نمایش می‌گذارد و در یکی از آن بخش‌ها می‌توانید عامل‌های هوشمندی مانند عابران پیاده و خودروها را برجسته کنید. جف فاریس در این باره افزود:

ما نوع جدیدی از سیستم هوش مصنوعی مقیاس‌پذیر را با کارایی بالا در اینجا طراحی کرده‌ایم.

این به معنای یک جمعیت کاملا پایدار در جهان است که در آن هر موجودی را می‌توان به صورت جداگانه ردیابی کرد. به طور معمول، در یک بازی سنتی جهان باز، اگر از منطقه‌ای دور شوید و سپس به آن برگردید، عابران پیاده و ترافیک کاملا متفاوت خواهند بود. در اینجا این‌طور نیست و سیستم هوش مصنوعی انبوه اپیک گیمز متفاوت عمل می‌کند. از طرفی نرخ به‌روز‌رسانی هر عامل با توجه به فاصله‌ی آن از بازیکن متفاوت خواهد بود.

تصویری از the matrix awakens

Matrix Awakens عملا سه دموی مختلف در یک دمو است. در این دمو شاهد یک ویترین رندر شخصیت باورنکردنی، یک ست‌پیس با هیجان بالا و دستاوردی بلندپروازانه در شبیه‌سازی یک جهان باز هستیم. با این حال، شاید بزرگ‌ترین شگفتی این باشد که همه‌ی این سیستم ها در یک موتور وجود دارند و ذاتا به هم مرتبط هستند.

The Matrix Awakens یک نمایش قابل توجه از آینده‌ی بازی‌ها است. در حالی که بازی‌های زیادی را دیده‌ایم که قابلیت‌های جدید سخت‌افزار پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس را تحت آزمایش قرار می‌دهند، با این حال بیشتر آن‌ها بازی‌های میان‌نسلی بوده‌اند. قطعا در آینده شاهد رزولوشن‌های بالاتر، جزئیات غنی‌تر، نرخ فریم بهتر و زمان‌های بارگذاری بسیار کوتاه‌‌ خواهیم بود. این دمو هم اکنون به صورت رایگان روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری در دسترس است.

منبع: Eurogamer

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X