منتقدان دربارهی فیلم آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک چه میگویند؟
نخستین بررسیهای فیلم «آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک» (The Many Saints of Newark) که پیش درآمدی برای سریال «سوپرانوها» بهشمار میرود، از یک فیلم قابل قبول و دوستداشتنی خبر میدهند.
آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک بهعنوان پیشدرآمد مجموعهی تحسین شده سوپرانوها قرار است دلایل و چگونگی شکلگیری شخصیت تونی سوپرانو را به تصویر بکشد. سوپرانو جوان در یکی از متلاطمترین دورههای تاریخ شهر نیوآرک در حال قد کشیدن است؛ دورانی که گانگسترهای رقیب شورش بهپا کردهاند و خانوادهی قدرتمند دیمئو را در شهری که درگیر مسائل نژادی است، به چالش میکشند. در این اثنا دیکی مولتیسانتی که بارها توسط قانون دستگیر شده، سعی دارد تا تونی را به یک گانگستر قدرتمند و پرنفوذ تبدیل کند.
داستان فیلم در شهر نیوآرک ایالت نیوجرسی روایت میشود. جایی که تونی سوپرانو، با الگو قرار دادن عمویش، دیکی مولتیسانتی، قصد دارد زندگی خود را تغییر دهد و این رابطه پای هردوی آنها را به جریانات خشونتآمیزی باز میکند. کارگردانی این فیلم به آلن تیلور سپرده شده است که او را بیشتر به خاطر فیلمهای «نابودگر: جنسیس» و «ثور: دنیای تاریک» میشناسیم. از میان بازیگران سرشناس آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک هم میتوان به ورا فارمیگا، آلساندرو نیوولا، کوری استول و جان برنثال اشاره کرد.
تا به این ساعت در متاکریتیک و راتنتومیتوز به ترتیب بر اساس ۲۳ و ۶۰ بررسی امتیاز ۶۶ از ۱۰۰ و ۷۷ از ۱۰۰ برای این فیلم درام و جنایی به ثبت رسیده است.
گزیدهی نقدهای فیلم آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک
لیا گرینبلات از انترتینمنت ویکلی
- امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰
آمرزیدگان نمیتواند همان چیزی باشد که سوپرانوها بود؛ بهخصوص بدون زمان و افرادی که قصه سریال را پیش میبردند. اما این فیلم در مدت زمان صد و چند دقیقهای خود آنقدر جذابیت و گیرایی دارد که حس بازگشت دوباره به خانه (به جهان سریال) را برایمان تداعی کند.
جیمز موترام از توتال فیلم
- امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰
فیلم آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک را میتوان با این صفات توصیف کرد؛ خشن، گیرا، بسیار خنده دار و عمیقا انسانی. به عبارت دیگر اثر جدید آلن تیلور تمام آن چیزی است که از یک داستان سوپرانویی انتظار دارید.
اوون گلیبرمن از ورایتی
- امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰
آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک فیلمی زیرکانه و پرجنبوجوش است که شرح مفیدی را در مورد چگونگی پیدایش جهان سوپرانوها ارائه میدهد. مشکل اصلی این فیلم آنجاست که طرفداران سریال را دربارهی نحو دگردیسی تونی متقاعد نمیکند. شاید سازندگان تصور کنند سیر تغییر تونی سوپرانو از یک نوجوان ایتالیایی-آمریکایی عادی به گانگستری خطرناک را به قدر کافی واکاوی کردهاند، اما این پرداخت برای افرادی که پس ۱۴ سال دوباره به دنیای سوپرانوها بازگشتهاند، کافی نیست.
دیوید رونی از هالیوود ریپورتر
- امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰
طراحی لباس و صحنهی فیلم بهخوبی حس و حال اواخر دههی ۱۹۶۰ و اوایل دههی ۱۹۷۰ میلادی را ایجاد میکنند؛ اتمسفری که توسط موسیقی متن خوب فیلم تقویت میشود. اما آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک بیشتر از آنکه شبیه به شرح و بسطی ارزشمند برای داستان سریال باشد به یک پاورقی کم ارزش میماند.
با اینکه بازی بازیگران از جمله مایکل گاندولفینی و ویلیام لودویگ خوب است، اما به خاطر ضعف در شخصیتپردازی، کارکترهای آنها به بلوغ کافی نمیرسند. آلن تیلور سعی داشته ضمن تلاش برای راضی کردن طرفداران سختگیر مجموعه سوپرانوها، فیلمی مستقل را روی پرده بیاورد که برای هرسینمادوستی قابل درک باشد به همین خاطر آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک بر اساس دنیای سوپرانوها گسترش مییابد، اما از زاویه دید سریال به موضوعات نمیپردازد و این امر به کیفیت کلی فیلم آسیب وارد کرده است.
جیک کول از مجله اِسلنت
- امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰
کنار هم قرار گرفتن سیاستچینیهای پشت پرده، درام خانوادگی صمیمی و سکانسهایی که گاهوبیگاه به درگیری و زد و خورد منتهی میشوند، این حس را در بیننده ایجاد میکنند که محتوای یک فصل از سریال در فیلمی دو ساعته خلاصه شده است و این اتفاق چندان خوب نیست.
بارها در مطالب نوشته شده پیرامون سوپرانوها سبک و سیاق کارگردانی این سریال را «سینمایی» توصیف کردهاند، ویژگی خاصی که سوپرانوها را از سایر مجموعههای تلویزونی متمایز میکند، اما آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک با وجود تمام حرکات تزئینی دوربیناش که شاید منعکس کننده ماهیت غیر عادی داستان باشد، در رسیدن به این سطح از کارگردانی ناکام میماند و با پالِت رنگی سرد و یخیاش بسیار شبیه به مابقی فیلمهای اینچنینی میشود.
اکران آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک از ۹ مهر (۱ اکتبر) آغاز خواهد شد و برادران وارنر این فیلم را ۳۱ روز پس از نمایش در سالنهای سینما از طریق سرویس آنلاین HBO Max هم در اختیار علاقهمندان قرار میدهد.
منبع: Metacritic