بیشتر توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی به NFT علاقه ندارند
در حالی که بعضی از شرکتهای بزرگ صنعت از علاقهی خود برای ورود به بازار توکنهای غیرقابلمعاوضه یا همان انواع انافتی (NFTs) پردهبرداری کردند، با این حال طبق نظرسنجی گستردهای که بهتازگی از توسعهدهندگان انجام شده، مشخص شده است که حدود ۷۰ درصد از توسعهدهندگان هیچ علاقهای به توسعهی بازیهای مبتنی بر انافتی ندارند.
گزارش امسال وضعیت صنعت بازیهای ویدیویی که در مراسم سالیانهی اجلاس توسعهدهندگان بازی (یا همان GDC) انجام میشود، منتشر شده است. در این گزارش از ۲۷۰۰ توسعهدهندهی بازی دربارهی کار آنها سؤالهای مختلفی پرسیده شده است که نتایج جالبی را به همراه داشته است.
یکی از سؤالاتی که پرسیده شد، به این شرح بود: «علاقه و نظر استودیوی شما نسبت به توکنهای غیرقابلمعاوضه (NFT) چگونه است؟» در این جامعهی آماری، ۷۰ درصد از پاسخدهندگان پاسخ دادند که علاقهای به آن ندارند، این در حالی است که ۲۱ درصد گفتند تا حدودی علاقهمند هستند و ۷ درصد هم گفتند که بسیار به آن علاقه دارند. در این بین، فقط ۱ درصد از افراد پاسخ دادند که در حال توسعهی آثار مبتنی بر NFT هستند.
در سؤال دیگری از توسعهدهندگان بازی پرسیده شد که آیا استودیو آنها به رمزارزها بهعنوان یک شیوه و ابزار پرداخت علاقهمند است؟ نتیجهی این پرسش هم تقریبا مشابه بود. ۷۲ درصد بیان کردند که علاقهای ندارند. ۲۱ درصد گفتند تا حدودی علاقهمندند، ۶ درصد اعلام کردند بسیار به چنین چیزی علاقه دارند و فقط ۱ درصد اشاره کردهاند که در حال حاضر از این شیوه استفاده میکنند.
به گفتهی GDC، وقتی از توسعهدهندگان پرسیده شد که دربارهی احتمال وجود ارزهای دیجیتال یا NFT در بازیها چه احساسی دارند، بعضی از [توسعهدهندگان] آن را آیندهی صنعت بازی نامیدند. با این حال، اکثریت پاسخدهندگان بیان کردند که مخالف هر دو شیوه هستند. آنها برای اثبات گفتهی خود به دلایلی از جمله پتانسیل برای کلاهبرداری، نگرانیهای کلی برای سیستم کسب درآمد و همینطور تأثیرات مخرب زیستمحیطی اشاره کردند.
این نظرسنجی همچنین نمونههایی از برخی از پاسخهای مثبت و منفی را هم ارائه کرد. برای مثال، یکی از پاسخهای مثبت به این شکل است: «من فکر میکنم این تغییری عظیم در طرز فکر ما دربارهی کالاهای دیجیتال و مالکیت/کسب درآمد ایجاد خواهد کرد.»
با این وجود، همانطور که از آمار مشخص است، اغلب واکنشها منفیها بوده است. برای مثال یکی از توسعهدهندگان گفته است: «اینکه چگونه این کسبوکار بهعنوان یک طرح همانند شرکتهای هرمی شناسایی نشده است، فراتر از درک من است.»
یکی از توسعهدهندگان دیگر گفت: «چه نیازی به آنها داریم؟ قرار دادن این سیستمها در بازیهایمان چه فایدهای دارد؟ چه کسی از این چیزها استفاده میکند؟ به نظر میرسد مخاطبان بسیار کمی دارند و همچنین این فناوریها هنوز از انرژی پایدار استفاده نمیکنند و هدف آنها پولشویی هستند. بهعنوان یک توسعهدهندهی بازی، عمیقا احساس ناراحتی میکنم که فشاری برای پیادهسازی چنین تکنولوژیهای وجود دارد. این احساس وجود دارد که این اتفاق کاملا ناشی از طمع برای پول بیشتر است زیرا ما داستانهایی دربارهی میلیونرهایی در زمینه رمزارزها میخوانیم، در حالی که در واقعیت همه اینها بسیار ناپایدار و غیراخلاقی است.»
شرکتهای بازیسازی متعددی از جمله کونامی و یوبیسافت فروش اقلام دیجیتالی را در قالب انافتی آغاز کردهاند، اگرچه این موضوع به خاطر دلایل متعدد از جمله آسیبهای محیطزیستی توسط بسیاری از افراد نقد شده است. اسکوئر انیکس هم جدیدترین ناشر بزرگی است که علاقهی خود را به این تکنولوژی ابراز کرده است. همچنین کونامی هم بهنوعی وارد این بازار شده است.
منبع: VGC