لینکی میان مدلهای مو؛ تاریخچهی مدل مو در افسانهی زلدا
افسانه زلدا چطور مدل موی لینک را با مردانگی زمانه تطابق داد؟ در سال ۲۰۱۴، نویسنده آلیس گرگوری در حین بحث دربارهٔ لباسهای یونیفرم اعلام کرد: «من تصمیم گرفتم که موهایم زیور اصلی من است».
این جمله بهراحتی شامل حال قهرمان سری افسانه زلدا، لینک میشود. با اینکه لباس او، تونیک سبز، کلاه، چکمه و شلوارش معمولاً یکجور هستند (بهاستثنای لباسهای قابل شخصیسازی در بازیهای جدید سری) موهای لینک متمایزکنندهٔ قهرمان زمان در هر نسخه از بازی است. قهرمان آسمانها در بازی افسانه زلدا: شمشیر به آسمان برخاسته مدل مویی دارد که در اوایل شروع به فعالیت اینستاگرام دیده میشد که در آن قسمت جلوی مو برجسته و چتریهایی در کنارش قرار داشتند. قهرمان هایلین در نفس وحش با تعبیر مدرنی از مدل موی مولت دیده میشود.
لینک یک شگونهی معمولی نیست: ظاهر او که شامل شاخصههای ملایم و آندروژنی، بینی تیز و فیزیکی نحیف میشود او را از اکثر شگونههای نینتندو، سونی و سگا متمایز میکند. او از نظر کلاسیک خوشچهره و جذاب است و موهایش نقش اساسی در انتقال این جذابیت ایفا میکنند و علتش این است که مدل موهای لینک انعکاسدهنده ترندهای بزرگ مدلهای مو در طول دهههای گذشته است.
دوران NES و SNES: قهرمان مولت دار
طراحی اورجینال شخصیت لینک شامل بینی دکمهای، ککومک و قالبی کوتاه و پهن بود. طبق منابع رسمی پیتر پن تأثیر بزرگی بر روی طراحی این شخصیت داشته است. در دورهٔ صفحات نمایش با رزولوشن پایین و قابلیتهای رنگآمیزی محدود، گوشهای نوکتیز و مولت پومپادور مانند لینک در متمایزکردن این شخصیت در گرافیک درون بازی حیاتی بود. دقیقاً به همین خاطر است که ماریو با سبیل طراحی شد. لینک این مدل مو را در بازیهای افسانه زلدا، زلدا ۲: ماجراجویی لینک و لینکی به گذشته حفظ میکند. مولت لینک مدل مویی بود که بسیاری از قهرمانان دهه هشتاد میلادی کودک مانند و خوشفکر داشتند. شخصیتهای مایکل جی. فاکس اسکات هاوارد در Teen Wolf و مارتی مک فلای در Back to the Future موهایی شبیه لینک اورجینال دارند این مسئله دربارهٔ Atreyu در The Neverending Story نیز صادق است. حتی شخصیت تام کروز در Legend شباهتهایی به لینک دارد. در میان کارتونها، میتوانید ببینید که او به شکل مبهمی شبیه Taran در The Black Cauldron دیزنی و هابیت ها در Lord of the Rings 1978 است.
دوران N64: خوشچهره کردن لینک
در اوج محبوبیت نیک کارتر و گروه Backstreet Boys، لئوناردو دیکاپریو در Romeo + Juliet و Titanic، جانی دپ و مثلثهای عاشقانه ملودراماتیک Dawson’s Creek اگر شما میخواستید نقش قهرمان داستان را بازی کنید به چتری پردهای نیاز داشتید. شخصیتهایی که چتری داشتند ظاهری جذاب داشتند و طراحان لینک نیز متوجه این مسئله شدند. ما باید از همسر یکی از سازندگان برای ظاهر میانه دهه نود لینک تشکر کنیم. وقتی نینتندو داشت آماده انتشار افسانه زلدا: اوکارینای زمان میشد، سازنده یوشیاکی کویزومی توسط همسرش با حقیقت روبهرو شد. در یک مصاحبه کویزومی معترف شد که همسرش به او گفت «تمامی شخصیتهای نینتندو بینی جالبی دارند؛ آیا بین این شخصیتها یکی خوشقیافه پیدا میشود؟»
باتوجهبه دادههای رسمی موجود در The Legend of Zelda: Art & Artifacts لینک با درنظرگرفتن ظاهر یک بازیگر هالیوودی طراحی شده بود و با اینکه هیچ منبع رسمی هویت سلبریتی که الهامبخش شخصیت لینک بوده را فاش نمیکند ما بهراحتی میتوانیم ردپای دیکاپریوی دهه نود و چتریهایش را در طراحی او ببینیم. وقتی طراحی کویزومی آن چتریهای پردهای بلوند را با گوشهای سوراخ شده و یک بینی ظریف سربالا تلفیق کرد متوجه شد که لینک بیش از حد جذاب شده و تونیک او را با شلوار چسبان سفید ست کرد. وقتی نوبت به آپدیت کردن طراحی شخصیت برای دنبالهٔ اوکارینای زمان، افسانه زلدا: نقاب ماجورا رسید اجزای صورت لینک برندهتر شد و ابروهایش رنگی تاریکتر به خود گرفت. لینک اما تنها شخصیت بازیهای ویدئویی نبود که این مدل مو را داشت. از دیگر هواداران مدل موی چتری میشود به اسکوال لئونهارت از فاینال فانتزی ۸ (طبق شایعات طراحی او از ریور فینیکس الهامگرفته بود) و جیمز در انیمه پوکمون اشاره کرد. در اواخر دههٔ ۲۰۱۰ باری دیگر در میان ستارگان کی پاپ به محبوبیت رسید.
لینک و گیم کیوب: او یک فعال صحنهای است
لینک دههٔ ۲۰۰۰ میلادی چه نقطه اشتراکی با Swing Kids، Antioch Arrow و جاستین بیبر دارد؟ بهاستثنای بازه اوکارینایش، او هرگز فردی علاقه مند به موسیقی نبود. پاسخ به سوال بالا در موهای او دیده میشود. اعضای Antioch Arrow، Swing Kids و جاستین بیبر جوان همگی به سراغ چتریهای لایه دار، بلند و جهت دار رفتند. بعضی آنها را چتریهای استایل سین خطاب میکنند و برخی دیگر چتریهای ایمو. در بازی سال ۲۰۰۶ فرنچایز، افسانه زلدا: شاهدخت گرگ و میش، طراحی هنری بازی در مسیری تاریکتر و زمختتر حرکت کرد و شخصیت لینک منعکس کننده این تغییر است. لینک که اکنون بالغ شده و در مزرعه کار میکند صورتی استخوانی و موزون دارد و لباسش تغییر کرده است. تونیک سبز رنگ او در پهلو بریدگی و آستینهای بنددار دارد و میشود به وضوح جوشنی را در زیر لباس او دید. شلوار سفیدی که در اوکارینای زمان برتن داشت اکنون به رنگ قهوهای درآمده است.
مدل موی او با لباسش کاملاً در تضاد است. موهای لینک چتریهای بریدهبریده و بهشدت لایه دار دارد. طراحی شخصیت و گرافیک درون بازی این مو را بهگونهای نشان میدهد که انگار با واکس مو در جا فیکس شده است. در بازی افسانه زلدا: شمشیر به آسمان برخاسته، لینک در جایگاه قهرمان آسمانها ظاهری مشابه شاهدخت گرگومیش اما سرزندهتر دارد. طراح شخصیت کوبایاشی در کتاب The Legend of Zelda: Hyrule Historia در این باره گفت: «حالتهای صورتش کمی فکاهیتر و مهربانتر از گذشته طراحی شده است. در این صورت هر حالتی که در چهرهاش دیده شود با بازیکنان ارتباط برقرار میکند.» با اینکه شخصیت بازی و کانسپت آرت آن به لطف آبرنگی بودنش حالتی عجیب و نقاش گونه دارد گرافیک درون بازی این جذابیت هنری لینک را منتقل نمیکند. او لبهای اردکی دارد و شلوارش گشاد و وارفته است. او هنوز هم آنها را در چکمههایش قرار میدهد اما ابعادش درست به نظر نمیرسد و قدش را کوتاهتر نشان میدهند.
پسزدن ظاهر لینک در شمشیر به آسمان برخاسته عادلانه نیست زیرا این طراحی پل میان دوران گیم کیوب/وی و طراحی استودیو گیبلی مانند فوقالعادهای است که در بازیهای نفس وحش و اشک پادشاهی استفاده میشود ولی بااینحال دلیلی دارد که استودیو بازی را بازسازی و دوباره عرضه کرد.
دوران سوئیچ: لینکی غنی از جنسیت
در تریلر E3 2014 بازی افسانه زلدا: نفس وحش، لینک شنلش را درآورد و موی دماسبی خود را به نمایش گذاشت. بدن او باریکتر نیز شده بود. بر اساس این تصاویر اولیه گفتگوها دربارهٔ جنسیت لینک شروع شد. پیشازاین در اسپینآف Hyrule Warriors از یک لینک زن به نام لینکل رونمایی شده بود.
تهیهکنندهٔ زلدا، ایجی آئونوما در مصاحبهای در سال ۲۰۱۶ گفت: «در زمان ساخت اوکارینای زمان من میخواستم جنسیت لینک خنثی باشد و میخواستم بازیکن فکر کند شاید لینک یک پسر یا دختر است. من واقعاً میخواستم طراح او را بیشتر بهصورت شخصیتی با جنسیت خنثی طراحی کند. در این حالت بازیکنان زن و مرد هر دو میتوانستند با لینک ارتباط برقرار کنند.»
این آرزو در نفس وحش به حقیقت پیوست و فیزیک لینک یادآور فرم بزرگسال او در اوکارینای زمان بود و مدل مویش ترکیبی از مدلهای دهههای ۸۰ و ۲۰۰۰ او بود: خط ریشبلند و چتریهایی که با پومپادور دهه هشتادش تلفیق شده بود. تونیک او این بار به رنگ کله غازی بود و دلیل اصلیاش این بود اگر لباسش سبز باقی میماند طبیعت سبز هایرول او را کاملاً میبلعید. تنوع زرهها و لباسهای موجود در نفس وحش نیز به داشتن مدل موهای متفاوت منتهی شد. با پوشیدن لباسهای Desert Voe و Stealth موهای او به دو شکل متفاوت دماسبی دیده میشود. در لباس Snowquill او موهای خط ریشش را با نخ و مروارید تزیین میکند. در دنبالهٔ نفس وحش، افسانه زلدا: اشک پادشاهی شما میتوانید با دریافت یک کش، موهای لینک را جمع کنید. علاوه بر این، لباس Ancient Hero و Yiga به لینک ظاهری کاملاً متفاوت از لباسهای معمولیاش میدهند.
آئونوما در کتاب The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Creating a Champion توضیح میدهد: «لینک پروتاگونیست داستان است و ما همیشه در نظر داشتیم او را با شمایلی جذاب ارائه دهیم. بااینحال اگر در این کار زیادهروی کنید بازیکنان ممکن است حس کنند در کنترل قهرمانی که به همهٔ خواستههایش رسیده قرار دارند که این به نظرم باعث جلوگیری بازیکنان از تجربهٔ هرچه عمیقتر بازی میشد»
منبع: Polygon