پروژهی چند نفرهی لست آو آس؛ نماد عملکرد ضعیف سونی در بازیهای سرویس محور
وقتی به تأثیرگذارترین بازیهای تاریخ فکر میکنید، نامهای مختلفی به ذهنتان خطور میکند، اما بازی دستینی از استودیوی بانجی (Bungie) ممکن است یکی از آنها نباشد. این بازی هنگامی که برای اولین بار به نمایش گذاشته شد، بسیاری آن را به دلیل شباهت با سری بوردرلندز، تمسخر کردند. با این حال پس از انتشار در سال ۲۰۱۴، علیرغم مشکلات مختلف، موفقیت چشمگیری کسب کرد و مهمتر از آن، به ما نگاهی اجمالی به مسیری جدید یعنی آثار سرویس محور یا همان لایو سرویس داد که امروزه نیز همچنان ادامه دارد.
البته چندین مورد دیگر هم به افزایش بازیهای سرویس محور در طول سالهای اخیر کمک کردهاند که از بین آنها میتوان به بازیهای بتل رویال مانند فورتنایت و ایپکس اشاره کرد. با این حال، پس از یک دورهی نسبتاً موفق، بازیهای سرویس محور در طول سالهای اخیر در سطح موفقیت یکسانی نبودهاند. هرچند این موضوع باعث نشد که سونی سال گذشته از خرید بانجی منصرف شود و از طرفی اعلام کند که ۱۲ بازی سرویس محور را تا سال ۲۰۲۶ منتشر کند. این کمپانی حتی اگر نمیتوانست تعدیل نیروی عظیمی را که صنعت بازی یک سال بعد متحمل میشد، پیشبینی کند، بر اساس شواهد نگرانیهای زیادی دربارهی این تصمیم وجود داشت. در هر صورت با گذشت زمان، متوجه شدیم که پروژهی چندنفرهی لست آو آس یکی از آن ۱۲ بازی است.
البته این اولین باری نبود که به بازی چند نفرهی لست آو آس اشاره میشد. ناتی داگ در گذشته تأیید کرده بود که حالت چند نفرهی بازی اول به نسخهی دوم راه پیدا نخواهد کرد اما بازگشت نهایی آن را به نوعی اعلام کرد. در سال ۲۰۲۲، یک دادهکاو (دیتاماینر) تعدادی فایل را در لست آو آس ۲ کشف کرد که نشاندهندهی نوعی حالت چند نفره بود. با این حال، سال قبل توسعهدهنده تأیید کرد که روی یک «پروژهی جاهطلبانه» کار میکند و زمانی که آمادهتر شود، اطلاعات بیشتری را فاش خواهد کرد.
سرانجام در جشنواره بازیهای تابستانی ۲۰۲۲، زمانی که کارگردان این سری یعنی نیل دراکمن، پروژهی چند نفره بدون عنوان این مجموعه را اعلام کرد، رونمایی رسمی صورت گرفت. هرچند جزئیات بسیار کمی از بازی ارائه شد، اما ظاهراً قرار است که این بازی در قسمتی دیگر از ایالات متحده جریان داشته باشد و با چندین توسعهدهندهی کهنهکار که روی آنچارد و لست آو آس کار کردهاند، توسعه داده شود. در این میان گفته شد که بازی به اندازهی آثار تک نفره این استودیو بزرگ و بعضاً در بعضی جنبهها بزرگتر است و روایت داستان منحصربهفردی دارد. از طرفی گفته شده بود که این بازی دارای فهرست جدیدی از شخصیتها است و در بخشی دیگر از ایالات متحده اتفاق میافتد.
جزئیات بیشتری برای سال ۲۰۲۳ وعده داده شد و دراکمن آن را به عنوان جاهطلبانهترین پروژهای که تیمش تا به حال انجام داده است، معرفی کرد. اگر گزارشهای جف گراب مبنی بر سرویس محور بودن زیاد بازی کافی نیست، اندرس هاوارد به عنوان طراح سیستم درآمدزایی به استودیوی ناتی داگ پیوسته است. او در گذشته روی بتل پس و سیستمهای درآمدزایی فورتنایت کار کرده است. در واقع به نظر میرسد که سونی روی این پروژه حساب زیادی باز کرده است.
با این حال در رویداد PlayStation Showcase در ماه مه، جایی که دیگر آثار چند نفره مانند $Fairgame و ماراتون به نمایش گذاشته شدند، هیچ نشانی از پروژهی جدید ناتی داگ وجود نداشت. بعدها ناتی داگ تأیید کرد که این پروژه به زمان بیشتری نیاز دارد و در عین حال بازیهای دیگری نیز در حال توسعه دارد که از بین آنها میتوان به یک تجربهی جدید تک نفره اشاره کرد. بار دیگر، این اطمینان وجود داشت که جزئیات بیشتری به زودی به اشتراک گذاشته خواهد شد.
هرچند در پشت صحنه ظاهراً دردسرهایی در حال شکلگیری بود. گزارش جیسون شرایر از بلومبرگ نشان داد که این پروژهی چند نفره پس از بررسی داخلی توسط بانجی که تخصص خود را برای ارزیابی آثار سرویس محور آینده سونی به این شرکت وام داده بود، با مشکلاتی مواجه شده است. در واقع سؤالاتی در مورد توانایی آن برای درگیر نگه داشتن بازیکنان برای مدت طولانی مطرح شده و در نتیجه، ناتی داگ تصمیم گرفته که کیفیت و ماندگاری طولانیمدت بازی را دوباره ارزیابی کند. در این میان تیم توسعه کوچک شده و چندین عضو آن به سمت پروژههای دیگر رفتند، اما پروژهی توسعهی این بازی چند نفره لغو نشد.
متأسفانه به نظر میرسد که کار روی بازی تاحدودی متوقف شده است. گزارش جدیدی توسط کوتاکو نشان میدهد که ۲۵ کارمند قراردادی در استودیو از بخشهای مختلف هنری گرفته تا تضمین کیفیت (QA) اخراج شدهاند. منابع دیگر همچنین ادعا کردهاند که اگرچهی پروژهی توسعهی این بازی چندنفره به طور کامل لغو نشده است اما در حال حاضر تضمینی برای عرضهی آن هم وجود ندارد. در حالی که هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، آندرس هاوارد (Anders Howard) پروفایل لینکدین خود را بهروز کرد تا به نوعی نشان دهد که ناتی داگ را ترک کرده است.
این موضوع تردیدهای بیشتری را در مورد آیندهی این پروژه ایجاد میکند. بر اساس گزارشها، هیچ کارمند دائمی تحتتأثیر این اخراج قرار نگرفته اما اینکه تعداد زیادی از کارمندان قراردادی از استودیو خارج شدهاند، نشان میدهد که در حال حاضر تمرکز ناتی داگ روی این پروژه نیست. در حال حاضر، این استودیو روی بازی تک نفرهی بعدی خود تمرکز کرده است که تأیید شده توسط نیل دراکمن کارگردانی میشود و شایعه شده است که لست آو آس ۳ خواهد بود. این استودیو همچنین در حال کار با یک استودیوی جدید در سن دیگو است که توسط PlayStation Studios Visual Arts تأسیس شده است. این بازی قرار است که یک پروژهی مشترک از یک سری محبوب باشد که فعلاً به طور دقیق مشخص نیست.
در هر صورت ممکن است نگرانیهایی در مورد اینکه استودیو پروژهی بعدی خود را چه زمانی معرفی میکند، با توجه به اینکه چندین سال از عرضه لست آو آس ۲ میگذرد، وجود داشته باشد. با این حال، دراکمن اشاره کرده است که استودیو برای جلوگیری از مشکلات مربوط به تعادل بین کار و زندگی و تولید، قبل از رونمایی رسمی پروژه های خود، مدت بیشتری صبر خواهد کرد. به نوعی، این موضوع را میتوان در رابطه با پروژهی چند نفره مشاهده کرد که حتی یک نام رسمی ندارد و هیچ ویدیویی از آن منتشر نشده است.
همچنین هیچ چیز این واقعیت را تغییر نمیدهد که باید مدت بیشتری منتظر بمانیم تا پروژهی بعدی استودیو را ببینیم، چه برسد به اینکه آن را بازی کنیم. جالب است بدانید که تنها سه سال تا ۲۰۲۶ مانده است و حتی یکی از بازیهای سرویس محور وعده داده شده توسط سونی را مشاهده نکردهایم. در این میان سونی ۲.۱۳ میلیارد دلار روی تحقیق و توسعهی بازیهای سرویس محور برای سال مالی جاری هزینه کرده است. در مه ۲۰۲۲، جیم رایان، رئیس سابق سونی اینتراکتیو اینترتینمنت گفت که دو بازی سرویس محور که هنوز معرفی نشدهاند، تا اول آوریل ۲۰۲۳ منتشر خواهند شد. پروژهی چند نفرهی لست آو آس و ریبوت Twisted Metal که مدتها در بین شایعات است، ممکن است که این دو بازی بوده باشند.
گفتنی است که رایان تا مارس ۲۰۲۴ از سمت خود کنارهگیری میکند. با توجه به اینکه در استودیوهای گوریلا گیمز، جتپک اینتراکتیو، پلیاستیشن لندن و غیره بازیهای سرویس محوری در دست ساخت دارند، ممکن است که خروجهای بیشتری نیز برنامهریزی شده باشد. همچنین ممکن است که جایگزین رایان چند پروژه را به دلیل عدم داشتن ارزش کافی برای سرمایهگذاری بیشتر لغو کند. با این حال در آیندهای قابل پیشبینی، سونی به ارائهی آثار تک نفره با بودجهی بالا بر اساس شناخته شدهترین آیپیهای خود ادامه خواهد داد و در این میان پلیاستیشن ۵ نیز به فروش میلیونی خود ادامه خواهد داد و رکوردهای جدیدی را برای این شرکت به ثبت خواهد رساند.
با توجه به این موضوع، احتمالاً فراموش خواهیم کرد که در پشت صحنه مشکلاتی وجود دارد یا اینکه برخی از برنامههای آن مانند پلیاستیشن ویآر ۲ که از زمان عرضه در سال جاری به حاشیه رفته است، چندان در حال اجرا نیستند. با این حال، به نظر میرسد که سونی قرار نیست در زمینهی آثار سرویس محور دست به کار خاصی بزند و در حالی که برخی از استودیوها مانند ناتی داگ ممکن است به حالت عادی خود ادامه دهند، این برای صدها توسعهدهنده که روی پروژههای دیگر تلاش می کنند، چندان خوشایند نیست.
منبع: Gamingbolt