انیمال کراسینگ چگونه توانست در همهگیری کرونا راه فراری از دغدغه باشد؟
«امروز اولین روز زندگی جدید شما در این جزیرهی بکر و دوست داشتنی است. بنابراین، به شما تبریک میگویم!». این اولین چیزی است که تام نوک (Tom Nook) چند دقیقه پس از ورود به بازی Animal Crossing: New Horizons به شما میگوید. بسیاری از بازیکنان این پیام آرامشبخش را در زمانی ترسناک در دنیای واقعی شنیدند چرا که بازی روی نینتندو سوییچ در ۲۰ مارس ۲۰۲۰ منتشر شد، یعنی چند روز قبل از اینکه بریتانیا وارد اولین قرنطینه به دلیل کووید شود. این در حالی است سراسر دنیا نیز درگیر این بیماری شده بود و بسیاری از افراد خود را در خانه قرنطینه کرده بودند.
هرچند این زمانبندی تصادفی بود. وقتی همه در خانه گیر کرده بودیم، این بازی به ما اجازه میداد که میوههای خاص خود را بکاریم، به گلهایمان رسیدگی کنیم و ببینیم که مغازههای شهر چه پیشنهادی دارند و در این میان وامهای گسترده خود را خوشبختانه بدون بهره به تام نوک بازپرداخت کنیم. با هرج و مرج و آمار مرگ و میر روزانه، دروازههای جزیرههایمان را باز کردیم و از دوستان و غریبهها به دنیای کوچک بکرمان استقبال کردیم. وقتی زندگی واقعی از هم پاشید، با گربههای عینکی، گوسفندهایی با لباس عجیب و غریب و کرگدنهایی که شبیه کیک بودند، دوباره شروع کردیم.
در واقع این یک بازی شبیهسازی زندگی اجتماعی است که در آن فرد میتواند آزادانه یک زندگی مجازی در جزیرهی خود بسازد و هر کاری که میخواهد در چارچوب پارامترهای بازی انجام دهد. این شامل جمعآوری یا ساخت آیتمها، تکمیل مجموعهای از اشکالها، ماهیها یا فسیلها در یک موزهی مجازی در جزیرهی آنها، کسب ارز درون بازی برای خرید آیتمهای مجازی، سفارشی کردن آواتارهای آنها، طراحی لباسها و آیتمهای خود و شخصیسازی جزیرهشان است. بازیکنان همچنین میتوانند از طریق بازی، به کاوش در جزایر دیگران یا پاتوقهای مجازی با دیگر بازیکنان بازدید کنند و با آنها تعامل داشته باشند.
محبوبیت ناگهانی این بازی باعث شد فروش نینتندو سوییچ نیز در میان کمبودهای تراشهی ناشی از بیماری ذکر شده افزایش یابد. New Horizons تا دسامبر ۲۲۰۲۳ حدودا ۴۴.۷۹ میلیون واحد فروخته بود که تقریبا سه و نیم برابر بیشتر از هر بازی دیگری در سری Animal Crossing که از سال ۲۰۰۱ کار خود را آغاز کرده، محسوب میشود. این بازی همچنین پس از ماریو کارت ۸ دلوکس، دومین بازی پرفروش سوییچ تا به امروز است.
در واقع در زمان همهگیری بسیاری ساعتها درگیر این بازی شدند و لحظات جذابی را خلق کردند. جان اوشی (John O’Shea)، مدیر خلاق موزهی ملی بازیهای ویدیویی در شفیلد انگلستان، به کار تیمش بر روی خاطرات انیمال کراسینگ (Animal Crossing Diaries)، یک نمایشگاه دیجیتالی با هدف مستندسازی لحظات تاثیرگذار و به یاد ماندنی تجربه شده توسط بازیکنان در این بازی در طول قرنطینه در سراسر جهان، بسیار افتخار میکند. اوشی این پروژه را به گروه موزه علوم تشبیه میکند که آرتیفکتهای کلیدی دوران کووید از جمله اولین ویال واکسن مورد استفاده در برنامهی ایمنسازی انبوه را جمعآوری میکند. او میگوید:
در آینده، ما میتوانیم به آنها نگاه کنیم و بگوییم که نمایانگر وضعیت همهگیری هستند اما در واقع، من فکر میکنم که خاطرات Animal Crossing به عنوان آرشیو تجربیات مردم، بینش شگفتانگیزی از روانشناسی آن زمان میدهند.
این لحظات عمیقا شخصی هستند و به ما امکان میدهند که جنبهای از همهگیری را از نگاه دیگران دوباره زنده کنیم. به عنوان مثال بازیکنی گفته است که تجربهی این بازی به او کمک کرده که چیزهای وحشتناکی که در جریان بوده را فراموش کند. بازیکنی از هند جزیرهی خود را به سبک رسوم فرهنگی هندی ساخته است و با ممنوعیت سفر، امیدوار بوده که جزیرهاش به بازیکنان بازدیدکننده اجازه دهد تا با فرهنگ هند آشنا شوند. بازیکنان دیگر الهام گرفتهاند تا پس از پایان قرنطینه، تجربیات خود در Animal Crossing را فراتر از مرزهای دیجیتال ببرند و مخترع تمام ۴۳ اثر هنری در موزه درون بازی Animal Crossing را ببینند.
روزنامهنگاری به نام الکس هامفریس (Alex Humphreys)، در کتاب خود با عنوان Playing With Reality: Gaming in a Pandemic به نقشی که بازیهای ویدیویی در زندگی ما در طول کووید بر عهده گرفتند، میپردازد. هامفریس در مرور خاطرات به خطوط مبهم بین واقعیتها اشاره میکند که گاهی اوقات تنها راه برای دانستن اینکه در مورد کدام جهان صحبت میکنند این بوده که نام ارز درون بازی را در یکی از جملات خود بشنوند. در واقع برای میلیونها نفر، Animal Crossing به چیزی بیش از یک بازی تبدیل شد.
منبع: The Guardian