۱۰ فیلم ایتالیایی زامبیمحور برای طرفداران فیلمهای ترسناک
اگر افرادی مانند لوچو فولچی، ماریو باوا و داریو آرجنتو را میشناسید، از تاثیر فیلمسازان ایتالیایی بر ژانر وحشت کاملا آگاه هستید. فیلمهای ترسناک ایتالیایی که اغلب در دستهی «جالو» قرار میگیرند، عصر طلایی وحشت را از دههی ۷۰ تا ۸۰ میلادی بهوجود آوردند. پس از موفقیت فیلم «شب مردگان زنده» بهکارگردانی جرج اندرو رومرو، بسیاری از فیلمسازان ایتالیایی از قوانین سست کپیرایت در کشورشان استفاده کردند تا بتوانند از ساختهی تاثیرگذار جرج رومرو بهره ببرند. اگرچه این بهرهبریها در ابتدا بهعنوان کپیبرداری شناخته شدند اما رفته رفته، ژانر فیلم زامبیمحور ایتالیایی در طول سالها طرفداران زیادی پیدا کرد.
اغلب این فیلمها دارای حس و حال عجیب و منحصربهفردی هستند و در قید و بندهای آثار آمریکایی گرفتار نمیشوند. از حضور قطعات پراگرسیو راک در موسیقی متن فیلمها گرفته تا حرکات تکنیکال دوربینی که الهامبخش کوئنتین تارانتینو میشوند، این فیلمها جهان خاص خود را دارند. فرقی نمیکند که از هواداران سرسخت آثار ترسناک و اسلشر هستید یا از طرفداران سینمای ایتالیا، یا اینکه فقط میخواهید چند دهه به عقب برگردید و حملات سرگرمکنندهی زامبیها را تماشا کنید، آثار موجود در این فهرست قطعا کمکتان خواهند کرد. در ادامه بهسراغ ۱۰ فیلم زامبیمحور ایتالیایی برتر خواهیم رفت که دیدنشان برای عاشقان ژانر وحشت و سینمای ایتالیا واجب است.
- ۱۰ صحنهی تکرارنشدنی در فیلمهای زامبیمحور
- ۱۰ فیلم ترسناک میخکوبکننده که در بیابان میگذرند
- ۹ فیلم زامبیمحور برتر غیرانگلیسی زبان قرن ۲۱
۱. ماورا (The Beyond)
- کارگردان: لوچو فولچی
- بازیگران: کاتریونا مککول، دیوید واربک، ورونیکا لازار، چینزیا مونرئاله و…
- محصول: ۱۹۸۱
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶/۸ از ۱۰
دومین قسمت از سهگانهی «دروازههای جهنم» لوچو فولچی، وحشت عجیب و پرانرژیای را ارائه میدهد. پس از اکران در بریتانیا، این فیلم بهعنوان Video Nasty (اصطلاحی که در دههی ۷۰ و ۸۰ میلادی رایج بود و به فیلمهای ترسناکی اختصاص داشت که در نوارهای ویدیویی توزیع میشدند و دارای خشونت و محتواهای جنسی فراوانی بودند) شناخته شد و تحت سانسور شدیدی قرار گرفت. با وجود بازبینیها و سانسورهای مختلف، «ماورا» نهتنها یکی از بهترین آثار فولچی بهشمار میرود، بلکه یکی از بهترین فیلمهای زامبیمحوری محسوب میشود که تاکنون ساخته شده است.
داستان این فیلم زامبیمحور دربارهی زنی بهنام لیزا مریل است که هتلی را در یکی از روستاهای لوئیزیانا به ارث میبرد؛ هتلی که زمانی محل وقوع یک قتل وحشتناک بوده و ممکن است دروازهای به جهنم باشد. پس از نقل مکان لیزا به این هتل، او وقایع عجیب و ماوراءالطبیعی بسیاری را تجربه میکند که رفته رفته به اوج وحشت میرسند.
این فیلم دارای حفرههای داستانی زیادی است و از نظر بسیاری از منتقدان از جمله راجر ایبرت، اثر ضعیف و بیارزشی بهحساب میآید؛ ایبرت در سال ۲۰۰۰، «ماورا» را در فهرست منفورترین فیلمهای عمرش قرار داد. اما علیرغم تمام نظرات منفی، این فیلم بهمرور زمان به یک اثر کالت تبدیل شد و حالا طرفداران پروپاقرصی را پیدا کرده است که داستان تاریک، نمادگراییهای شدید و سکانسهای بیرحمانهاش را تحسین میکنند.
«ماورا» استاندارد طلایی یک فیلم زامبیمحور است؛ همراه با روایت ناهماهنگ و فضای رویاگون عجیبی که همگی توسط لوچو فولچی خلق شدهاند. این فیلم مملو از نماهای زنده، فیلمبرداری درخشان و کشتارهای وحشتناکی است که مستقیما از دل کابوسهای شما بیرون میآیند. بنابراین اگر دلتان میخواهد چنین ویژگیهایی را تجربه کنید، «ماورا» را از دست ندهید.
۲. جهنم مردگان زنده (Hell of the Living Dead)
- کارگردان: برونو ماتی
- بازیگران: مارگی نیوتون، فرانکو گاروفالو و…
- محصول: ۱۹۸۰
- امتیاز کاربران راتن تومیتوز: ۴۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۵ از ۱۰
از میان تمام آثار موجود در این فهرست، فیلم «جهنم مردگان زنده» یکی از آن آثاری بهشمار میرود که بهصورت آشکارا بر اساس یکی از ساختههای موفق جرج رومرو ساخته شده است. این فیلم که کارگردانیاش را برونو مارتی بر عهده دارد، بهعنوانی فیلمی مشابه «طلوع مردگان» در نظر گرفته شده بود، البته با لحنی سبکتر. این فیلم بهدلیل استفاده از استوک فوتیج، موسیقی متن سایر فیلمها و همچنین دیالوگهای بیرحمانهاش مشهور است.
این فیلم زامبیمحور که در آزمایشگاهی درون پاپوآ گینه نو اتفاق میافتد، ماجرای نشت مواد شیمیایی را در «مرگز امید» دنبال میکند؛ سازمانی که برای کمک به تغذیهی کشورهای جهان سوم ایجاد شده است. این نشت که بهعنوان عملیات مرگ شناخته میشود، کارکنان را به زامبی تبدیل میکند. پس از فرار افراد، یک جوخهی کماندویی به رهبری مایک لندن، با یک گزارشگر تلویزیونی برخورد میکند که وظیفهی پوشش این داستان هولناک را بر عهده دارد. آنها بهسرعت متوجه میشوند که کشور توسط زامبیها تسخیر شده است و حالا برای زنده ماندن با یکدیگر متحد میشوند.
این فیلم تلاشی طنازانه است که به مردمشناسی، اکوتروریسم (تروریسم زیستمحیطی) و سازمانهای عظیم کمکرسان میپردازد. اگرچه «جهنم مردگان زنده» در زمینهی طنز کنایهآمیزش تا حدودی شکست میخورد اما فارغ از ویژگیهای فیلمنامه، چیزهای جذاب دیگری در فیلم وجود دارد که ارزش دیدن آن را بالا میبرد. در واقع حس هرج و مرج موجود در اثر و التهاب بهخصوصاش، چیزهایی فراتر از عناصر فیلمنامه را بهتصویر میکشد.
تلفیق سکانسهای پرشور با المانهای ترسناک، باعث میشود تا همهچیز کمی افراطی باشد؛ حتی کمدی ناخواسته و طنز انتقادیاش. اگرچه مفهوم سیاست در فیلم درهم و برهم است و جهان سوماش نیز توهینآمیز بهنظر میرسد، اما میتوانید آن را در یکی از نیمهشبهای سرد پاییزی تماشا کنید و از زامبیها و اتمسفر متفاوتاش لذت ببرید.
۳. زامبی ۲ (Zombi 2)
- کارگردان: لوچو فولچی
- بازیگران: تیسا فارو، ایان مککالک، ریچارد جانسون، آل کلیور و…
- محصول: ۱۹۷۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۴۲ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶/۸ از ۱۰
«زامبی ۲» ممکن است سنگبنای فیلم زامبیمحور در سینمای ایتالیا باشد. این فیلم در ابتدا بهعنوان دنبالهای بر «طلوع مردگان» جرج رومر معرفی شد، اما آنقدر جذاب بود که در جایگاه یک ژانر کلاسیک قرار گرفت.
«زامبی ۲» که بیشتر بهخاطر محیط و اتمسفر عجیباش شناخته میشود، یکی از آثار شاخص و طلایی این ژانر بهشمار میرود. این فیلم به داستان دختری بهنام اَن میپردازد که همراه با گروه خبرنگاراناش به جزیرهی ماتول واقع در دریای کارائیب سفر میکنند؛ جزیرهای که توسط وودو نفرین شده است. با حملهی زامبیها، اَن تصمیم میگیرد تا بهدنبال پدر دانشمند و گمشدهاش بگردد.
این فیلم مملو از صحنههای بهیادماندنی مانند مبارزهی یک زامبی با کوسه و موارد عجیب اینچنینی است. «زامبی ۲» از تقلید صرف فراتر میرود و به یک اثر شاخص در این ژانر تبدیل میشود. نحوهی حرکت زامبیها که گاها با نماهای نزدیک بهنمایش درمیآید، تصاویر عجیبی را بهوجود میآورد که بر روی هر بینندهای تاثیر میگذارد. در ژانری که مملو از زامبیهای سریع و پرتعداد است، توجه به جزئیات در طراحی این موجودات، «زامبی ۲» را فرسنگها از آثار زامبیمحور چند سال اخیر متمایز میکند.
این فیلم زامبیمحور که با بودجهای معادل ۴۱۰ میلیون لیر ایتالیا تولید شد، چندین برابر هزینههای ساخت خود را از طریق فروش بینالمللی بهدست آورد. «زامبی ۲» پس از انتشار در بریتانیا جنجالبرانگیز ظاهر شد و مانند بسیاری از آثار ایتالیایی در فهرست Video Nasty قرار گرفت. با این حال، این فیلم در سالهای بعد با استقبال بیشتری از سوی منتقدان مواجه شد و محبوبیت زیادی پیدا کرد.
۴. نگهبان گورستان (Cemetery Man)
- کارگردان: میکله سواوی
- بازیگران: روپرت اورت، آنا فالکی، فرانسوا هاجی لازارو، میکی ناکس و…
- محصول: ۱۹۹۴
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷/۱ از ۱۰
تقریبا یک دهه پس از دوران طلایی فیلمهای ترسناک و زامبیمحور ایتالیایی، «نگهبان گورستان» ساخته شد و بهدلیل حس شوخطبعی و رگههایی از بی موویهای کلاسیک در بطن خود، موردتوجه قرار گرفت. سواوی در این فیلم زامبیمحور، بهطور مشخص از سری فیلمهای مردهی شریر (The Evil Dead) بهکارگردانی سم ریمی و همچنین برخی المانها در آثار تیم برتون الهام گرفته است. «نگهبان گورستان» شخصیتهای دوستداشتنی را با سناریوهای وحشتناکاش در یک راستا قرار میدهد و نوعی تحول سرگرمکننده را در ژانر فیلم زامبیمحور بهوجود میآورد.
این فیلم راجعبه یک نگهبان قبرستان عصبی و بیحوصله بهنام فرانچسکو دلامورته است که با دستیارش زندگی میکند. این دو نفر وظیفه دارند تا اطمینان حاصل کنند که اجساد زندهشدهای که بهصورت زامبی از گور برمیخیزند، نابود شده و مجددا به زیر زمین بازگردند؛ در واقع فرانچسکو و دستیارش موظفاند تا آنها را از بین ببرند. این فیلم اپیزودیک مانند فستیوالی مضحک و خندهدار بهنظر میرسد اما مثل یک افسانه روایت میشود و با فضایی فلسفی و مملو از خشونتهای تکاندهنده، محصول منحصربهفردی را خلق میکند.
اکثر منتقدان از فیلم زامبیمحور «نگهبان گورستان» تعریف کردند و به ستایش آن پرداختند. دبورا یانگ بهعنوان منتقد اسبق ورایتی دربارهی این فیلم میگوید: «این فیلم یک اثر ترسناک بینظیر میباشد که بر بستری از فلسفهی تاریک شناور است. یک اثر ژانری دیدنی که آسان مینمایاند اما در بطن آن، لایههای پنهان و عمیق فراوانی وجود دارد».
۵. خانهی کنار گورستان (The House by the Cemetery)
- کارگردان: لوچو فولچی
- بازیگران: کاتریونا مککول، پائولو مالکو، آنیا پیرونی، داگمار لاساندار و…
- محصول: ۱۹۸۱
- امتیاز راتن تومیتوز: ۴۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶/۲ از ۱۰
«خانهی کنار گورستان» بهعنوان سومین قسمت از سهگانهی «دروازههای جهنم» فولچی، محدودشدهترین فیلم او بهحساب میآید. این فیلم با چشمپوشی از سکانسهای مرگ سورئالیستی و انرژی بالایی که دو فیلم اول را تعریف میکرد، یک تریلر آرام را ارائه داد که با وحشت و اتمسفر عجیبی همراه بود.
این فیلم زامبیمحور دربارهی خانوادهای بهنام خانوادهی بویل است که به خانهای در نیوانگلند در کنار یک قبرستان متروک نقل مکان میکنند. پس از رسیدن، آنها متوجه میشوند که منزل جدیدشان در وضعیت بدی قرار دارد، دیوارهای آن فرسوده هستند و زیرزمین خانه بهشدت عجیب و مرموز بهنظر میرسد. آنها نمیدانند که زیزمین این خانه میزبان یک زامبی است که از اعضای باقیماندهی بدن قربانیاش برای بازسازی سلولهای خونی خود استفاده میکند.
«خانهی کنار گورستان» در ژانر خود بینظیر است. اگرچه لوچو فولچی در این اثر از فیلمهای معروفی مانند «درخشش» و «فرانکشتان» الهام میگیرد، اما چیزی فراتر از تاثیرپذیری در داستان صمیمیاش وجود دارد. در اینجا با انبوهی از زامبیهای خطرناک مواجه نیستیم، بلکه قرار است شاهد ماجرای غمانگیز یک زامبی آسیبدیده باشیم که خودش را در گوشههای تاریک و دستنخوردهی زیرزمین پنهان کرده است؛ در واقع این فیلم برای کسانی ساخته شده که میخواهند در آثار زامبیمحور، چیزهایی بیش از روال معمول و کشتارهای همیشگی را تجربه کنند.
۶. شیاطین (Demons)
- کارگردان: لامبرتو باوا
- بازیگران: ناتاشا هووی، اوربانو باربرینی، کارل زینی، فیوره آرجنتو و…
- محصول: ۱۹۸۵
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶/۷ از ۱۰
هنگامی که فیلم زامبیمحور «شیاطین» منتشر شد، تیمی که پشت آن قرار داشت حتی از خود فیلم نیز بزرگتر بود. داریو آرجنتو کبیر در نگارش فیلمنامه مشارکت داشت و همچنین تهیهکنندگی فیلم را بر عهده گرفت و لامبرتو باوا (پسر ماریو باوا) آن را کارگردانی کرد. علیرغم تیم سازندگان خلاق و مطرح فیلم، «شیاطین» کمتر حال و هوای یک فیلم جالو واقعی را دارد؛ زیرا سعی میکند تا اتمسفر یک اثر متعلق به دههی ۸۰ میلادی را در بیآلایشترین شکل ممکن ارائه دهد. در واقع این فیلم بهطرز چشمگیری از فضای مرده و هرج و مرج رایج در اکثر فیلمهای زامبیمحور ایتالیایی فاصله میگیرد.
این فیلم در یک سالن سینما اتفاق میافتد و مجموعهای از شخصیتها را دنبال میکند که در حال تماشای نخستین نمایش یک فیلم ترسناک جدید هستند. با آغاز فیلم بر روی پرده، زامبیها سالن سینما را تسخیر میکنند و حالا افراد حاضر در این جهنم هنری، برای محافظت از خود باید از جانشان مایه بگذارند.
«شیاطین» با مجموعهای از شخصیتهای بهیادماندنی مانند یک مرد نابینا، گروهی از جوانان عیاش و معتاد، کشتارهای هولناک را با حسی سرگرمکننده ترکیب میکند. لحن آنارشیک فیلم با حضور قطعاتی از بَندها و موزیسینهای پانک-راک و هوی متالی مانند بیلی آیدل، ماتلی کرو و Pretty Maids در موسیقی متن، بهشدت افزایش یافته است.
این فیلم زامبیمحور جسورانه که برای تماشا در جمع دوستانه عالی است، تمام المانهای خاطرهانگیز و سرگرمکنندهی ژانر وحشت در دههی ۸۰ میلادی را شامل میشود. لامبرتو باوا و داریو آرجنتو اثری را خلق کردهاند که میتوان بارها و بارها آن را دید و همچنان لذت برد.
۷. شهر مردگان زنده (City of the Living Dead)
- کارگردان: لوچو فولچی
- بازیگران: کریستوفر جرج، کاتریونا مککول، کارلو د میو، میکله سواوی و…
- محصول: ۱۹۸۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۴۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶/۳ از ۱۰
پس از موفقیت «زامبی ۲»، فیلم زامبیمحور «شهر مردگان زنده» بهنمایش درآمد تا سهگانهی شاخص لوچو فولچی، با قدرت مسیر خود را ادامه دهد و به یکی از جریانسازترین سهگانهها در تاریخ سینمای ایتالیا تبدیل شود.
این فیلم شامل سکانسهای ترسناک سورئال، خیابانهای مهآلود، زامبیهای گروتسک و برخی از جسورانهترین صحنههای موجود در این ژانر است. سکانسی که در آن شاهد خونریزی از چشمان یک زن هستیم، یکی از بهیادماندنیترین لحظاتی بهشمار میرود که لوچو فولچی تابهحال بر روی آن کار کرده است.
«شهر مردگان زنده» به اثری تاثیرگذار و جریانساز در ژانر وحشت تبدیل شد و از ظرفیتهای جامعهی خود فراتر رفت. پس از نمایش خانگی، این فیلم تحت برچسب خشونتآمیز بودن قرار گرفت و برای کودکان منع شد. ساختهی مشهور لوچو فولچی ابتدا در آلمان غربی توقیف گردید و بهدلیل خشونت فراواناش، مورد انتقاد شدیدی قرار گرفت. با این حال، نقدهای امروزی در اکثر موارد کیفیت بالای فیلم را تایید کردهاند؛ زیرا «شهر مردگان زنده» به ژانری تبدیل شد که تماشاگران بهدلیل فضاسازی و کارگردانی عالی آن را ستایش میکنند.
«شهر مردگان زنده» پس از موفقیت فیلم قبلی فولچی یعنی «زامبی ۲» ساخته شد. موفقیتهای لوچو فولچی در «زامبی ۲» باعث شد تا این فیلمساز ایتالیایی نسبت به همکاری با داردانو ساکتی (فیلمنامهنویس) برای نوشتن داستان یک فیلم ترسناک جدید با الهام از آثار اچ. پی. لاوکرفت ترغیب شود. این فیلم جدید برای تولید چراغ سبز گرفت اما فولچی آن را رها کرد تا کار بر روی «شهر مردگان زنده» را آغاز کند. عکاسی و ثبت تصاویر اولیهی این فیلم در ایالات متحده انجام گرفت و نماهای داخلی در شهر رم گرفته شده است.
۸. زمین دفن (Burial Ground)
- کارگردان: آندرئا بیانکی
- بازیگران: کارین ول، سیمون ماتیولی، آنتونلا آنتینوری و…
- محصول: ۱۹۸۱
- امتیاز کاربران راتن تومیتوز: ۵۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۵/۷ از ۱۰
«زمین دفن» یکی از چندین فیلمی بهشمار میرود که تحت عنوان «زامبی ۳» منتشر شده است. ساخت این فیلم که در ابتدا بهعنوان کلونی سطحی از «زامبی ۲» رد شده بود، نهایتا بهدست آندرئا بیانکی افتاد تا تماشاگران شاهد یک فیلم زامبیمحور عجیب و متفاوت باشند. فیلمی مملو از وحشتهای تاثیرگذار و تنشهای بیرحمانهای که ممکن است در نگاه اول غیرقابل باور بهنظر برسد.
«زمین دفن» دربارهی دانشمندی است که دخمهای را میگشاید و این دخمهی عجیب، نفرینی شیطانی بهراه میاندازد. در حالی که او افرادی را برای جشن گرفتن کشف جدید علمیاش دور یکدیگر جمع میکند، زامبیها بهسمت جمعیت حملهور میشوند و آشفتگی و ویرانی هولناکی را بهوجود میآورند. مهمانان با حالتی سراسیمه بهدنبال سرپناهی در یک عمارت هستند و شبشان را با مبارزه برای زندگی خود سپری میکنند.
این فیلم که با کشتارهای هیجانانگیز، فضایی سورئال و موسیقی متن فوقالعادهای همراه است، بهترین استفادهی ممکن را از هر لحظه میبرد. «زمین دفن» ممکن است با جلوههای بصری چشمگیر آثار لوچو فولچی مطابقت خاصی نداشته باشد اما بهعنوان یک فیلم ترسناک با برخی از خشنترین عناصر موجود در این ژانر، هرآنچه را که از یک فیلم زامبیمحور میخواهید در اختیارتان قرار خواهد داد.
۹. شهر کابوس (Nightmare City)
- کارگردان: اومبرتو لنتسی
- بازیگران: هوگو استیگلیتز، فرانسیسکو رابال، ماریا رزاریو اوماجو، مل فرر و…
- محصول: ۱۹۸۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۴۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۵/۶ از ۱۰
دههی ۵۰ میلادی زمانی بود که ساخت فیلمهای مختلف با محوریت تشعشعات هستهای به اوج رسید؛ زمانی که بمبهای هستهای تبدیل به غولافکن فرهنگی شدند و عموم مردم را فرا گرفتند. اومبرتو لنتسی با استفاده از این مضمون، یک فیلم زامبیمحور تکاندهنده را کارگردانی کرد. فیلمی که در نهایت اگر بخواهیم با آثار جرج رومرو مقایسهاش کنیم، بیشتر به «دیوانهها» شباهت دارد تا «شب مردگان زنده».
این فیلم زامبیمحور دربارهی دین میلر، گزارشگر تلویزیونی آمریکایی است که برای مصاحبه با دانشمندان پیرامون حادثهی هستهای اخیر، به محیط داخلی فرودگاه میرود. زامبیها بلافاصله در محیط پراکنده میشوند و دین میلر بهسمت ایستگاه رادیویی میگریزد تا دربارهی یورش زامبیها به مردم هشدار دهد. زامبیها بهسرعت از ایستگاه رادیویی بالا میروند و دین و همسرش باید برای بقای زندگی خود با این موجودات بجنگند.
«شهر کابوس» با صحنههای ترسناک مبتکرانه و غیرقابل پیشبینی بسیاری همراه است و بهعنوان یکی از بهترین فیلمهای زامبیمحور ایتالیایی شناخته میشود. اثری که با برداشت نسبتا متفاوتتری از حملات زامبیها و قصهگویی در بستر یک داستان دربارهی حوادث هستهای، مخاطب خود را تا انتها راضی نگه میدارد.
«شهر کابوس» در سال ۱۹۸۰ راهی سینماهای ایتالیا شد و در تاریخ ۱۹ دسامبر ۱۹۸۰ در کشور آلمان منتشر گردید. این فیلم سهسال پس از اکران اولیه، برای آمریکاییها در دسترس قرار گرفت و در سال ۱۹۸۳ برای نخستینبار تحت عنوان «شهر مردگان متحرک» در ایالات متحده بهنمایش درآمد. اومبرتو لنتسی در مقام کارگردان اثر، احساس میکرد که «شهر کابوس» نباید صرفا بهعنوان یک فیلم زامبیمحور شناخته شود زیرا دارای اشارات و پیامهای ضد هستهای و ضد نظامی فراوانی است.
۱۰. هولوکاست زامبی (Zombie Holocaust)
- کارگردان: مارینو جیرولامی
- بازیگران: آلکساندرا دلی کولی، دونالد اوبراین، والتر پاتریارکا، ایان مککالک و…
- محصول: ۱۹۸۰
- امتیاز کاربران راتن تومیتوز: ۳۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۵/۲ از ۱۰
اگرچه فیلم زامبیمحور «هولوکاست زامبی» فاقد یک پلات ارجینال است، اما این فقدان با برخی از وحشتناکترین لحظات در تاریخ این ژانر جبران میشود. این فیلم که ترکیبی از ژانر زامبی و آدمخواری است، برای طرفداران چنین آثاری فیلم جسورانه و لذتبخشی بهشمار میرود.
«هولوکاست زامبی» یکی دیگر از فیلمهایی است که خودش را بهعنوان «زامبی ۳» معرفی میکند. این فیلم به ماجرای گروهی از دانشمندان میپردازد که منشا اجساد مثلهشدهی مرموزی را از نیویورک تا جزایر ملوک در جنوب شرقی آسیا دنبال میکنند. در آنجا دکتر پیتر چندلر و کارشناس مردمشناسی لوری ریجوِی، با انبوهی از زامبیهای آدمخوار روبهرو میشوند که در حال پیدا کردن ملکهی جدیدی هستند.
در «هولوکاست زامبی» لحظات بهیادماندنی بسیاری وجود دارد و مارینو جیرولامی بهعنوان کارگردان، احمقانهترین و خندهدارترین چیزهای ممکن را در فیلماش بهتصویر میکشد؛ بدون قربانی کردن حس خلاقانه و غافلگیرکنندهای که از این فیلمها انتظار میرود. بنابراین با خیال راحت بهتماشای این داستان نیمهجنایی و ترسناک بنشینید و از آن لذت ببرید.
این فیلم در سال ۱۹۸۰ در ایتالیا اکران شد و نهایتا به فروشی معادل ۳۰۰ میلیون لیر ایتالیا دست پیدا کرد. «هولوکاست زامبی» در سال ۱۹۸۲ و در فرمی بهشدت ویرایششده و تحت عنوان Doctor Butcher M.D راهی سینماهای ایالات متحده شد. علاوهبر عنوان اصلی، این فیلم از آن زمان با عناوین انگلیسی دیگری مانند «جزیرهی آخرین زامبیها»، «ملکهی آدمخوارها» و «زامبی ۳» منتشر شده است.
شاید فیلمهای موجود در این فهرست برای طرفداران آثار زامبیمحوری که با فیلمهای مطرح قرن ۲۱ مانند «طلوع مردگان»، «۲۸ روز بعد» و «جنگ جهانی زد» انس گرفتهاند، بیارزش و سطحی باشند. اما آثار زامبیمحور سینمای ایتالیا عناوین جریانسازی هستند که دیدنشان برای طرفداران این ژانر محبوب، بسیار واجب است. بنابراین کمی به گذشته بازگردید و از زامبیهای دههی ۱۹۸۰ میلادی لذت ببرید.
منبع: taste of cinema