بررسی عمیق تریلر جدید تکن ۸ و گیم‌پلی آن از نگاه کارگردان بازی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه
Tekken 8

هشتمین نسخه از سری مبارزه‌ای تکن تاریخ انتشار مشخصی ندارد اما همچنان به هیجان‌زده کردن طرفداران ادامه داده و انتظار را برای آن‌ها سخت کرده است. گفتنی است که اخیرا تریلری جدید از بازی در مراسم گیم اواردز ۲۰۲۲ به نمایش در آمده که در کنار تمرکز بر داستان، بر گیم‌پلی آن نیز می‌پردازد. حال کاتسوهیرو هارادا به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده‌ی اجرایی بازی مصاحبه‌ای با رسانه‌ی آی‌جی‌ان در رابطه با این تریلر انجام داده که اطلاعات بیشتری در مورد بازی به بازیکنان خواهد داد.

درگیری خانوادگی

هیچ تعجبی ندارد که رویارویی آینده بین جین کازاما و کازویا میشیما در مرکز بازی قرار خواهد داشت. این مشابه‌ی مبارزه‌ی بین کازویا و هیهاچی میشیما در تکن ۷ محسوب می‌شود. در حالی که این مبارزه روی کاغذ برای کازویا آسان‌تر خواهد بود با این حال چه کسی می‌تواند مبارزه‌ی بین دو عضو آخر خانواده‌ی میشیما و تنها دو حامل ژن شیطان را پیش‌بینی کند. هرچند چیزی که مشخص است این است که جین می‌خواهد پدرش را بکشد و به همه چیز پایان دهد. کازویا که از پیروزی خود در برابر هیهاچی لذت می‌برد، قصد دارد تا شهرها را ویران کرده و بشریت را به سوی جنگ تشویق کند.

بیشتر بخوانید: تریلر جدید تکن ۸ به داستان و گیم‌پلی آن می‌پردازد

تکن 8

طبق گفته‌ی هارادا، تکن ۸ شش ماه پس از نسخه‌ی هفتم اتفاق می‌افتد و در حالی که درگیری پدر و پسر در این نسخه منعکس‌کننده‌ی اتفاقاتی است که در تکن ۷ رخ داده است، درگیری بین جین و کازیوا کمی متفاوت از درگیری بین کازویا و هیهاچی است. در حالی که این دو در نهایت با انگیزه‌ی قدرت و انتقام هستند و هر کدام دیگری را بزرگترین مانع سر راه خود می‌دانند، مبارزه‌ی جین علیه خونی است که از پدرش به ارث برده است. شعار تازه فاش شده‌ی جدید بازی یعنی «Fist Meets Fate» و شیوه‌ی نمایش عدد هشت در لوگوی بازی که شبیه یک زنجیر شکسته است، نمادی از مبارزه‌ی جین علیه سرنوشت خود و تلاش او برای شکستن زنجیرهایی است که این دو را به یکدیگر پیوند داده است.

البته او مخالف استفاده از ژن شیطان خودش برای انجام این کار نیست. در ابتدای تریلر هنگامی که جین به نوعی سقوط می‌کند، دستی با دستکش از میان دودی سیاه به سمت او دراز می‌شود. آیا خود شیطان سعی دارد به او کمک کند؟ جالب است بدانید که جین در برخی از بخش‌های گیم‌پلی تریلر نیز از قدرت‌های شیطانی خود استفاده می‌کند. به طور  کلی جین و دیویل جین شخصیت‌های جداگانه‌ای با حرکات بسیار متفاوتی بوده‌اند. آیا داستان تکن ۸ می‌تواند این موضوع را تغییر دهد؟ برای پاسخ این سوال باید منتظر انتشار بازی بمانیم، با این حال هارادا اعتراف کرده است که آنچه در بازی اتفاق می‌افتد متفاوت با آنچه در ابتدا تصور می‌کرده است زیرا زمان زیادی طول کشیده است تا سری به این مرحله برسد.

بازگشت جون کازاما

این ممکن است توضیح دهد که چرا بازگشت جون کازاما یعنی مادر جین که تاثیر مهمی در داستان دارد، اینقدر طول کشیده است. در حالی که او در اسپین‌‌آف‌هایی نظیر Tekken Tag Tournament ظاهر شده، این اولین بار است که او در یک بازی اصلی این سری از نسخه‌ی دوم در سال ۱۹۹۵ ظاهر می‌شود و به طور کلی این چهارمین حضور او در این سری محسوب می‌شود. احتمالا بسیاری از طرفداران جوان‌تر تکن قبلا جون را در یک بازی تکن ندیده‌اند، اما او در سریال Tekken: Bloodline سال جاری نیز ظاهر شده است؛ سریالی که وقایع تکن ۳ را اقتباس می‌کند.

جون کازاما

هارادا در مورد جون می‌گوید:

زمانی که به ظاهر جون در طول سری نگاه می‌کنیم، واضح است که به دوران تکن ۲ بازمی‌گردیم. نه فقط جون، بلکه بیشتر شخصیت‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن در آن بازی نداشتند. برای Tekken Tag Tournament به دلیل پیشرفت تکنولوژی، او کمی بیشتر صحبت می‌کند، اما جون به عنوان یک شخصیت، کسی است که به طور کلی ساکت است. البته شاید این بار او بیشتر شروع به صحبت کند و در نتیجه چیزهای جدیدی از او یاد بگیرید.

جون و جین ممکن است مادر و پسر باشند، اما هارادا اعتراف می‌کند که سری تکن تا این لحظه واقعا تلاش خاصی برای نمایش رابطه‌ی بین این دو انجام نداده است. او گفت:

ما احساس کردیم که باید بیشتر به جون و رابطه‌اش با جین و تاثیر آن بر او بپردازیم تا قدرت‌های جین و تاثیر آن بر نتیجه‌ی نبرد بین او و پدرش را بیشتر درک کنیم. از طرفی هواداران مدت زیادی منتظر بوده‌اند و این چیزی است که آن‌ها اغلب درباره‌ی آن سوال می‌پرسند.

بازی Tekken 8

هارادا در ادامه اضافه کرد که برنامه این بوده که او را زودتر برگردانند، اما از آنجایی که قسمت‌های بعدی این سری بیش از قبل به جزئیات داستانی خود اهمیت می‌دادند، رسیدن به این مرحله بیشتر از آنچه در ابتدا انتظار داشته‌اند، طول کشیده است. گفتنی است که هر بخش از طراحی جون، از جمله تمایل او به حیوانات، برای توضیح اینکه او کیست و چه شخصیتی دارد، مهم است. هارادا در این مورد بیان کرد:

جون همواره به حیوانات نزدیک بوده است زیرا او به حفاظت از حیات وحش علاقه‌مند است، اما این موضوع به هنرهای رزمی نیز اشاره دارد. من مطمئن نیستم که این موضوع در فرهنگ غرب به خوبی قابل درک باشد یا خیر، اما با توجه به دیدگاه ژاپنی نسبت هنرهای رزمی، طبیعتا جنگجویان ماهری وجود دارند که در طول تاریخ جنگیده‌اند. آن‌ها روحیه‌ی جنگنده‌ای دارند که از آن‌ها نشأت می‌گیرد و به همین ترتیب، اگر حریفان بسیار ماهر و آموزش دیده باشند، می‌توانید آن را از روی حریفان خود تشخیص دهید.

در افسانه‌های ژاپنی گفته شده که وقتی مبارزان به سطح بالاتری از تسلط بر خود برسند، می‌توانند از نشان دادن آن روحیه‌ی جنگندگی اجتناب کنند. در واقع پرندگان و حیواناتی که به او (جون) نزدیک می‌شوند، نشان می‌دهند که او می‌تواند از ایجاد آن روحیه‌ی جنگاوری اجتناب کند. این یک موضوع بسیار مربوط فرهنگ شرقی است.

البته این نشان‌ دهنده‌ی سبک مبارزه‌ی او نیز است که البته هارادا جزئیات زیادی در مورد آن اشاره کرد. هرچند به نظر می‌رسدکه او همچنان از هنرهای رزمی سنتی کازاما استفاده می‌کند که در بازی‌های قبلی از آن استفاده می‌کرد.

تکن 8

جلوه‌های بصری

تکن ۸ از ابتدا روی آنریل انجین ۵ و برای پلتفرم‌های نسل جدید در دست توسعه بوده و نتیجه‌ی این موضوع چشمگیر به نظر می‌رسد. اولین چیزی که طرفداران قدیمی احتمالا متوجه آن خواهند شد، مدل‌های سه‌بعدی جدید شخصیت‌ها است. همه شخصیت‌های موجود در تریلر نظیر جین، کازویا، جون، کینگ، پل، لارس، مارشال لاو و جک-۸ – قابل بازی هستند، اما طراحی‌ آن‌ها کاملا تغییر یافته است. هارادا در این باره می‌گوید:

ممکن است متوجه شوید که ما برخی از عناصر اصلی ظاهر شخصیت‌ها را حفظ کرده‌ایم اما لباس‌ها برای این نسخه کاملا بازطراحی شده‌اند. اما نه تنها ظاهر یک شخصیت، بلکه عناصر مختلف مدل سه‌بعدی آن‌ها از ابتدا ساخته شده‌اند. بنابراین وقتی بازی را ببینید، کاملا متفاوت از نسخه‌های قبل به نظر می‌رسد و بسیار تازه‌ و جدید است و این به دلیل کارهایی اضافی است که برای بازسازی این مدل‌ها انجام شده است.

با این حال این فقط مدل‌ها نیستند. هارادا تاکید می‌کند که برخی از عناصر از جمله نورپردازی، سایه‌ها و غیره که در تریلر مشاهده می‌کنید، هنوز در حال پیشرفت هستند و هنوز به سطحی که سازنده می‌خواهد، نرسیده‌اند. تعدادی از مکان‌های نبرد نشان داده شده نیز دارای چندین نسخه هستند که شامل زمان‌های مختلف روز می‌شوند. این نه تنها به تنوع آن‌ها می‌افزاید، بلکه جو و احساس نبرد را نیز تغییر می‌دهد.

Tekken 8

هارا در مورد طراحی مکان مبارزات گفت:

این مقداری به دلیل نحوه‌ی طراحی طراحان ما است تا حسی کاملا متفاوت به هر نسخه از مکان‌ها ببخشد، اما بخش زیادی از آن مربوط به آنریل انجین ۵ و نوعی از فناوری است که ما در حال حاضر در مقایسه با آنریل انجین ۴ به آن دسترسی داریم.

کنسول‌های جدید و آنریل انجین ۵ از نظر بصری سطوح جدیدی را به نمایش می‌گذارند، اما همچنین بر حسی که از بازی می‌گیرید نیز تاثیر می‌گذارند. او در ادامه اضافه کرد:

بسیاری از چیزهایی که ما در بازی به آن دست پیدا کرده‌ایم، از نظر فنی می‌توانید در آنریل انجین ۴ نیز به آن‌ها برسید. این فقط در واقع به حداکثر رساندن یک سری از ویژگی‌ها مانند عمق میدان و نورپردازی پویا است. شما می‌توانید برخی از این کارها را با آنریل انجین ۴ انجام دهید، اما انجام همه‌ی آن‌ها به طور همزمان با نرخ فریم روان، آن چیزی است که به قدرت کنسول‌های جدید و نسخه‌ی جدید آنریل انجین نیاز دارد.

وقتی از نورپردازی صحبت می‌شود، ممکن است که خیلی ساده به نظر برسد، اما اگر به فیلمبرداری فیلم‌ها نگاه کنید، نحوه‌ی نورپردازی آن‌ها بسیار مهم است و می‌تواند ظاهر آن را به طور کلی دستخوش تغییر کند. این پیشرفت‌ها در فناوری نورپردازی به شدت بر مدل‌ها و هر چیز دیگری در بازی تاثیر می‌گذارد. همچنین این بدان معناست که ما باید زمان بیشتری را صرف طراحی صحنه‌ها کنیم، بنابراین کارهای زیادی نیز در این زمینه وجود دارد.

بازی Tekken 8

سیستم مبارزات

هارادا در مورد سیستم مبارزات بازی می‌گوید:

کلمه‌ی کلیدی برای توثسف سیستم نبرد بازی، اصطلاح «تهاجمی» است. این چیزی است که ما در تمام عناصر مختلف گیم‌پلی روی آن تمرکز کرده‌ایم. ژانر بازی‌های مبارزه‌ای جالب است، زیرا در بیشتر موارد شما و یک حریف انسانی دیگر هستید. اگر هر دوی شما بتوانید صد درصد از حملات را دفاع کنید، در مسابقه پیشرفتی حاصل نمی‌شود زیرا هیچ‌کس آسیبی به دیگری نمی‌رساند.

به نظر می‌رسد که تغییرات تکن ۸ ناشی از این است که تیم سازنده به این فکر می‌کند که چگونه بازی را برای بازی و تماشاگر هیجان‌انگیز کند. هارادا بیان کرد:

ما احساس کردیم که فردی که حمله می‌کند باید واقعا از گیم‌پلی و از خودش نیز لذت ببرد و احساس کند که در موقعیت برتری قرار دارد و اگر به جای دفاع کردن محض، هجومی پیش برود، شانس بیشتری برای برنده شدن خواهد داشت.

یکی دیگر از مواردی که تریلر معرفی می‌شود، سیستم جدید Heat است که در راستای این تهاجمی بودن مبارزات خواهد بود. در حالی که هارادا نمی‌توانست جزئیات دقیق‌تری را از معنای این سیستم برای گیم‌پلی بازی به اشتراک بگذارد، او گفت که این همان چیزی است که بازی در حال انجام قرار است به نظر برسد. البته او قول داده است که جزئیات بیشتری در سال آینده ارائه دهد.

هشتمین نسخه از تکن

گفتنی است که طراحی سیستم مبارزات تحت تاثیر ورزش‌های الکترونیکی و حتی استقبال از تکن ۷ نیز قرار گرفته است. هارادا در این باره گفت:

فقط این موضوع مهم نیست که یک بازی برای شخصی که آن را بازی می‌کند، سرگرم‌کننده باشد. برای مجذوب کردن و آوردن افراد جدید باید بازی رای تماشاگر نیز سرگرم‌کننده به نظر برسد. این فلسفه‌ی طراحی ما برای تکن ۷ بود و پس از مشاهده‌ی این موضوع به یک موضوع اساسی تبدیل شد و ما باید آن را در تکن ۸ بهبود بخشیم.

این به موضوع تهاجمی بودن نیز مرتبط است. اگر به تماشای ورزش‌های الکترونیکی که در آن دو نفر در یک سطح هستند، بپردازید، ممکن است که چندان هجومی بودن را مشاهده نکنید زیرا برای هر دو بازیکن سخت است که بی‌وقفه به حریف خود فشار بیاورند و تاوان ندهند. شما می‌توانید این را در بوکس و سایر هنرهای رزمی نیز ببینید. زمانی که دو نفر در یک سطح از مهارت هستند، احتمالا حملات زیادی انجام نمی‌شود. ما می‌خواستیم با انگیزه دادن به بازیکنان برای حمله و تلاش برای باز کردن گارد حریفان خود مطمئن شویم که تماشای بازی سرگرم‌کننده است.

هرچند هارادا فکر نمی‌کند که این تغییر طراحی فقط به نفع بازیکنان سطح بالا یا کسانی باشد که از تماشای تکن لذت می‌برند. او می‌گوید:

این در طول بازی و مواردی مانند تخریب صحنه، عکس‌العمل شخصیت‌ها هنگام ضربه خوردن، دوربین،و نحوه‌ی حرکت آن نیز صدق می‌کند. این فقط مربوط به ورزش‌های الکترونیکی و افرادی نیست که به آن مسابقات علاقه‌مند هستند، بلکه در مورد جذاب کردن بازی برای تماشا و تجربه کردن به طور کلی است، حال چه در مقابل یک حریف انسانی باشید یا فقط در مقابل هوش مصنوعی بازی کنید.

بازی Tekken 8

بدیهی است که تکن ۸ هنوز راه زیادی تا انتشار دارد و در حالی که این تریلر به برخی از سوالات ما پاسخ داد، سوالات دیگری را نیز مطرح می‌کند. با این حال چیزی که واضح است، اشتیاق و عشق هارادا به این سری است. اگر نگران این هستید که حضور جون به این معنی است که هارادا به فکر انداختن پسرش (یا هر شخص دیگری) به موقعیتی که در معرض خشم و خشونت باشد نیست، دوباره باید به توضیحات بازی فکر کنید. هارادا بیان کرد:

اولین افرادی که این موضوع به ذهنشان رسید، احتمالا تعداد خاصی از مدیران شرکت ما بودند. آن‌ها اغلب تغییر می‌کنند و برخی از آن‌ها فقط به دنبال کسب بالاترین سود ممکن برای پیشرفت شغلی خود هستند و هیچ توجهی به برنامه‌های توسعه یا جدول زمانی سری ندارند. بنابراین برخی از آن‌ها به سرعت در سرم پدیدار شدند.

با این حال اگر مجبور شوم که یک شخصیت تکن را انتخاب کنم، سخت است زیرا اگر به گذشته نگاه کنیم، احتمالا اکثر آن‌ها زنده خواهند ماند. اگر بخواهم یکی را از جنبه‌ی مثبت انتخاب کنم، جین کازاما خواهد بود زیرا پدر و پدربزرگش هر کدام فرصت خود را داشته‌اند، اما برای او اینطور نبوده است. البته نه برای کشته شدن یا هر چیز دیگری، بلکه برای اینکه او را مجبور به رفتن به مرحله‌ی بعدی از زندگی کند تا نسخه‌ی بهتری از خودش باشد. فکر می‌کنم انداختن او در موقعیتی مملو از خشم و خشونت می‌تواند به این امر کمک کند.

تکن ۸ قرار است که در سال آینده برای پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری و رایانه‌های شخصی منتشر شود.

منبع: IGN

ببینید؛ تریلرهای شخصیت‌های تکن ۸
تریلر لیلی در تکن 8 تریلر لیروی اسمیت در تکن 8 تریلر آسوکا کازاما در تکن 8 تریلر لارس آلکساندرسون در تکن 8
تریلر مارشال لاو در تکن 8 تریلر کینگ در تکن 8 تریلر پاول فینیکس در تکن 8 تریلر جون کازاما در تکن 8
تریلر جین کازاما در تکن 8 تریلر کازویا میشیما در تکن 8 تریلر نینا ویلیامز در تکن 8 تریلر هاورانگ در تکن 8

کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 ظرفیت 825 گیگابایت ریجن 1200 آسیا

کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX SERIES S ظرفیت 512 گیگابایت



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما