از سیستم Heat تا جزئیات بصری؛ نگاهی عمیق به گیمپلی تکن ۸
به تازگی اطلاعات جدیدی از گیمپلی بازی مورد انتظار تکن ۸ منتشر شده که نشان میدهد این بازی قرار است تغییرات گستردهای را نسبت به نسخههای قبلی داشته باشد.
کمپانی سازندهی بازی یعنی باندای نامکو (Bandai Namco) اخیرا از گروهی از روزنامهنگاران و افراد مهم صنعت برای حضور در یک رویداد مرتبط با تکن ۸ و تجربهی این اثر به دفاتر خود در کالیفرنیا دعوت کرده است. بنابراین بسیاری از فعالان صنعت این فرصت را داشتهاند که به تجربهی گیمپلی بازی پرداخته و بخشهای مختلف آن را بررسی کنند. حال طی این مقاله به بررسی اطلاعاتی که از این رویداد به دست آمده خواهیم پرداخت.
جلوههای بصری
تکن ۸ با گرافیک خیرهکنندهی خود قرار است که این سری را به سطح بالاتری ببرد و این موضوع از همان تریلرهای ابتدایی و دانستن این موضوع که بازی قرار است تنها روی کنسولهای نسل نهم و رایانههای شخصی منتشر شود، مشخص بود. حال طبق گفتهها به نظر میرسد که سطح جزئیات فراتر از انتظار و شگفتانگیز بوده است. در واقع شخصیتها، مناطق مبارزه و انیمیشنها همگی بسیار پیچیدهتر و باکیفیتتر از بازیهای قبلی هستند و تصاویری جذاب را ایجاد میکنند که از همان ابتدا شما را به خود جذب میکند.
جلوههای بصری چشمگیر بازی با موتور بازیسازی آنریل انجین ۵ امکانپذیر شده است که از آخرین قابلیتهای سختافزاری از جمله نورپردازی پیشرفته، سایهزنی و جلوههای ویژهی پیشرفته بهره میبرد. بدون شک بازی در این زمینه طرفداران قدیمی و جدید را به طور یکسان تحت تأثیر قرار میدهد. از طرفی استیجهای مبارزه نیز از المانهای خاص خود برخوردار بودهاند. به عنوان مثال مناطقی مانند Arena و Urban Square پرجنب و جوش و استیجهایی نظیر یاکوشیما که متعلق به جون کازاما است، آرامشبخش محسوب میشود. Sanctum نیز به عنوان یک استیج جدید در نوع خود جالب است و شامل دو منطقه با حال و هوا و حتی موسیقی متفاوت است.
یکی دیگر از هیجانانگیزترین ویژگیهای جدید تکن ۸، سیستم آسیبدیدگی مبارزان است که سطحی از واقعگرایی و تفاوت را به بازی اضافه میکند. شخصیتها بسته به جایی که روی آن افتادهاند، ممکن است با لجن، گرد و خاک روی لباس، صورت یا بدن از جای خود بلند شوند و تا پایان مسابقه همینطور خواهند ماند. البته این جزئیات هنوز در هیچ تریلری نشان داده نشده است و ظاهرا باندای نامکو قصد دارد تا از آن در زمان مناسبی رونمایی کند. در هر صورت تکن ۸ به وضوح برای پلتفرمهای نسل جدید طراحی شده و سطح بالای جزئیات گرافیکی اجرای آن روی کنسولهای قدیمی یا رایانههای شخصی پایینرده را تقریبا غیرممکن کرده است. همچنین طبق گفتهها زمان بارگذاری بازی روی پلیاستیشن ۵ بسیار کوتاه بوده است و به نظر میرسد که با پیشرفت توسعه بازی در این زمینه نیز عملکرد بهتری خواهد داشت.
منوی انتخاب شخصیت و استیجها
منوی انتخاب شخصیت و استیج مبارزه در تکن ۸ با طراحی پیچیده و در عین حال ساده، انتظارات را تا حد زیادی برآورده میکند. با این حال، باید دقت داشت که رابط کاربری بازی به احتمال زیاد تا زمان عرضهی نهایی بازی تغییر پیدا خواهد کرد. صفحهی لودینگ نیز همانطور که در بالا مشاهده میکنید، بسیار ساده به نظر میرسد و شاهد انیمیشن خاصی نیستیم. با این حال این احتمال میرود که با پیشرفت روند ساخت بازی، عناصر HUD و اطلاعات بیشتری مانند رتبهبندی، پروفایل بازیکن، آمار و موارد دیگر روی صفحه نمایش داده خواهند شد.
سیستم Heat
با معرفی سیستم هیت، نسخهی هشتم تکن یک رویکرد جدید به این سری مبارزهای است که گیمپلی را دستخوش تغییرات زیادی خواهد کرد. در نسخههای قبلی تکن، گیمپلی روی مبارزههای بیطرف، دانستن زمان حمله و استراتژیهای دفاعی تمرکز داشت. با این حال با سیستم هیت، همه چیز زیر و رو میشود. در واقع هرچند که بازی تهاجمیتر شده اما به نظر میرسد که در این نسخه باید صبورتر از قبل مبارزه کنید و حرکات خود را حتی سادهترین مشتها به صورت کاملا برنامهریزی شده اجرا کنید.
یادگیری این سیستم یک امر ضروری است و بازیکنانی که عاشق بازی تهاجمی هستند، از این نوع گیمپلی بیشتر لذت خواهند برد. هرچند برای بازیکنان قدیمی ممکن است کمی طول بکشد تا با مکانیک جدید سازگار شوند. از طرفی اطلاعات و آمار زیادی نظیر تایمر هیت، میزان سلامتی قابل بازیابی و غیره وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید.
حال سوال اصلی این است که سیستم هیت دقیقا چه کاربردی دارد. با استفاده از این قابلیت، مبارز برای مدت مشخصی وارد شرایط خاصی میشود که به او اجازه میدهد تا تکنیکهای قدرتمندی را پیادهسازی کند. این ویژگی را میتوان در هر راند یک بار و به مدت ۱۰ ثانیه استفاده کرد. زمانی که حریف در حال دریافت ضربه است یا بر زمین افتاده، تایمر هیت متوقف میشود.
از طرفی اگر خوب مبارزه کنید، میتوانید حالت هیت را برای مدت طولانیتری حفظ کنید. پس از فعال کردن هیت با R1 یا کلید دیگری که برای هر شخصیت متفاوت است، میتوانید از حملاتی مانند هیت اسمش (Heat Smash)، هیت دش (Heat Dash) استفاده کنید. هیت اسمش از تمام انرژی هیت استفاده کرده و آسیب زیادی به دشمنان وارد میکند و هیت دش نیز با توجه به نامی که دارد شما را به دشمن نزدیک میکند. هنگامی که در حالت هیت قرار دارید، ضربات شما حتی اگر با دفاع حریف مواجه شود، مقداری از سلامتی شما را بازیابی میکند.
سیستم Rage
زمانی که میزان سلامت شخصیت بازیکن به یک سطح خاص کاهش یابد، مبارز به طور خودکار وارد حالت خشم شده و قدرت حملهی او افزایش مییابد. در این حالت حرکات ویژهای به نام ریج آرت را میتوان اجرا نمود که در یک لحظه میتواند شما را برندهی آن راند کند. این حرکات در حالت خشم با فشردن R2 قابل پیادهسازی است.
موسیقی
تکن ۸ نه تنها با جلوههای بصری و مکانیکهای گیمپلی، بلکه با موسیقی متن خود بازیکنان را نیز تحت تاثیر قرار میگیرد. تمامی موسیقیهای بازی پر انرژی بوده و یادآور آهنگهای قدیمی سری هستند. در واقع موسیقیهای بازی یک لایهی زیبا به گیمپلی تهاجمی بازی افزودهاند. از طرفی برخلاف تکن ۷، موسیقی سعی نمیکند که در مرکز گیمپلی باشد بلکه به راحتی در پسزمینه نشسته و فضایی نوستالژیک و جذاب ایجاد میکند که به زیبایی به تجربه افزوده میشود.
تغییرات جزئی گیمپلی
مطابق انتظار، مبارزات این نسخه نیز تغییراتی جزئیتر نسبت به بازیهای قبلی داشته است. یکی از این تغییرات دش کردن به عقب است که در این نسخه نرف شده است. البته ضعیف شدن این قابلیت با توجه به تهاجمیتر شدن گیمپلی پیشبینی میشد زیرا بازی قصد دارد تا بازیکنان در بیشتر مواقع نزدیک به یکدیگر باشند. از طرفی نوع خاصی از ضربات پا (Spring Kicks) دیگر باعث ناکداون شدن حریف نمیشوند. همچنین حرکاتی مانند Running Tackles و Wall Bounces دیگر وجود ندارند.
گفتنی است که دوبار فشردن فلش جلو و نگه داشتن آن باعث میشود که شخصیت شما بدود و این بر سرعت کلی بازی تأثیر میگذارد. اگرچه این نباید با حرکات سریع اشتباه گرفته شود. به طور کلی، تغییراتی جزئی نشان میدهد که تکن ۸ برداشت تازهای از این سری است که بسیاری از مکانیکهای از پیش تعریف شده را تغییر میدهد. در حالی که ممکن است کمی طول بکشد تا ذهن و حافظهی عضلانی شما برای این تغییرات آماده شود، المانهای استراتژی و عمق بیشتر گیمپلی بازی آن را هیجانانگیز کرده است.
عناصر HUD
در هنگام مبارزه، المانهای بصری مختلفی روی صفحه وجود دارد که دانستن آنها برای هر بازیکنی ضروری است. در ادامه با توجه به تصویر بالا به توضیح این المانها خواهیم پرداخت.
- نوار سلامتی: مطابق انتظار هنگامی آسیب دریافت کرده یا وارد کنید، نوار سلامتی کاهش مییابد و زمانی که نوار سلامتی هر یک از شخصیتها خالی شود، آن شخصیت بازنده خواهد بود.
- محدودیت زمانی راند: زمانی که تایمر به صفر برسد، زمان مبارزه در آن راند تمام شده است. در این صورت، بازیکنی که میزان سلامتی بیشتری داشته باشد برنده میشود.
- تعداد بردها: هر زمان که در یک راند برنده شوید، یکی از این خانههای دایره مانند به نوعی فعال شده و یک امتیاز میگیرید. وقتی تعداد دورهایی که بردهاید به سه برسد، برنده خواهید شد.
- تایمر سیستم Heat: هنگامی که این تایمر فعال باشد، حرکات مربوط به قابلیت هیت را در بازهی زمانی ۱۰ ثانیهای میتوان پیادهسازی کرد. هنگامی که این نوار خالی شود، حالت هیت نیز به پایان میرسد.
- انرژی هیت: شما میتوانید با استفاده از ذخیرهی انرژی هیت خود حرکات خاصی را انجام دهید. به طور کلی حداکثر دو حرکت را میتوان روی دشمن پیاده کرد.
- میزان سلامتی قابل بازیابی: هنگامی که برخی از حرکات خاص را دفاع کرده یا توسط کمبوهای هوایی مورد اصابت قرار میگیرید، بخشی از آسیب وارد شده به عنوان یک میزان سلامتی قابل بازیابی باقی میماند.
طرحهای کنترل؛ آرکید و ویژه
تکن ۸ از دو نوع کنترل بهره میبرد که آن را برای طیف گستردهای از بازیکنان مناسب میسازد. این شامل سبک سنتی آرکید (Arcade)، که در آن بازیکن عملا کنترل تمامی حرکات را در دست داشته و همهی تصمیمها را میگیرد و حالت ویژه (Special) میشود. سبک ویژه مانند ویژگی Easy Combo و Assists در تکن ۷ نیست. این ویژگی در تکن ۸ به طور کلی تکامل یافته است. هر دکمه برای هر مبارز خاص یک حرکت و کمبوی پیشنهادی دارد و بسته به وضعیت شخصیت تغییر میکند.
جالبترین بخش این نوع کنترل این است که میتوانید آن را در هنگام مسابقه روشن و خاموش کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که L1 را روی کنترلر خود فشار دهید تا آن را فعال یا غیرفعال کنید. این ویژگی بسیار مهم است زیرا به بازیکنان در هر سطح مهارتی اجازه میدهد تا از بازی به بهترین شکل ممکن لذت ببرند. البته فشردن تصادفی L1 را نیز نمیتوان انکار کرد؛ موردی که میتواند در روند مبارزه اختلال ایجاد کند. در هر صورت این نوع کنترل به بازیکنان برتری خاصی میدهد و جالب است که ببینیم طرفداران در هنگام انتشار بازی چه واکنشی نسبت به آن نشان میدهند.
جمعبندی
تکن ۸ یک بازی قابل توجه است که طرفداران را برای آیندهی این سری هیجانزده کرده است. دیدن ریسکپذیری باندای نامکو و ایجاد مسیرها و مکانیکهای جدید قابل ستایش است، زیرا همانطور که میدانید، بازیهایی که نوآوری ندارند، در نهایت به حاشیه میروند. سیستم هیت نمونهی بارز این است که چگونه یک سری را میتوان با المانهای جدید همراه کرد. بازی مانند یک تجربهی کاملا جدید است که دوران جدیدی را آغاز خواهد کرد. جلوه های بصری زیبا، جزئیات پیچیدهی استیجها و گیمپلی تهاجمی آن را سرگرمکننده کرده و این در حالی است که بازی همچنان در توسعه به سر میبرد و تا انتشار آن زمان زیادی مانده است. این بازی برای طرفداران مجموعه آشنا و در عین حال جدید است.
تکن ۸ در حال حاضر برای پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری و رایانههای شخصی در دست توسعه است و تا آوریل ۲۰۲۴ میلادی عرضه میشود.
منبع: TKN GMR
ببینید؛ تریلرهای شخصیتهای تکن ۸ | |||