چرا تجربه Sons of the Forest برای طرفداران سبک بقا ضروری است؟
حیات وحش همیشه برای کسانی که تشنه ماجراجویی و بقا هستند، مکان مناسبی بوده است و از گذشته تاکنون، تسخیر حیات وحش همچنان یک جذابیت ماندگار بشری است. در سالهای اخیر، این تمایل اولیه انعکاس دیجیتالی در سبک رو به رشد بقا پیدا کرده است. اگر شما یک بازمانده باتجربه هستید که شرایط سخت و طوفانهای مجازی بیشماری را پشت سر گذاشتهاید و پناهگاههای موقت زیادی ساختهاید، ممکن است فکر کنید که هرآنچه در این سبک بوده را دیده و تجربه کردهاید اما بازی «فرزندان جنگل» (Sons of the Forest) قرار نیست تکرار مکررات باشد.
این بازی به عنوان دنبالهای عالی بر اثری که موفقیت زیادی در سبک بقا (Survival) دست پیدا کرد، سفری به درون یک کابوس ترسناک و نفسگیر است که فقط مهارتهای بقای شما را آزمایش نمیکند، بلکه عقل شما را به چالش میکشد. Son of The Forest اثری است که برای طرفداران سبک بقا ضروری است و در اینجا به دلایل این موضوع میپردازیم.
جزیرهای زیبا اما نه چندان دوستانه
در این بازی شما به جزیرهای مرموز به نام Site ۲ میرسید تا ادوارد پافتون (Edward Puffton)، مدیر عامل شرکت PuffCorp، همسرش باربارا (Barbara) و دخترشان ویرجینیا (Virginia) را پس از ناپدید شدن در آن پیدا کنید. زمان زیادی نمیگذرد که دچار سانحه هوایی شده و سقوط میکنید. در نتیجه شما با یک کیت بقا که البته فعلا چیزی در آن نیست، کلوین وفادار و کلی انگیزه، باید زنده بمانید و احتمالا پافتونها را پیدا کنید. تا اینجا بازی فرق زیادی با نسخه قبل ندارد. در نسخه قبل، شخصیت اصلی پس از سقوط هواپیما در جزیرهای، باید به دنبال فرزند ناپدید شدهاش میرفت. البته همه چیز به این سادگی نیست، زیرا آدمخوارهای خونخواری در روی جزیره پرسه میزنند در حالی که غارها مملو از جهش یافتهها هستند. همانطور که سرنوشت سایر اعضای تیم خود را کشف میکنید، سرنخهای مختلفی در مورد ارتباط پافتون با جزیره، رقابت او با Sahara Therapeutics در بازی قبلی و دخالت جیانیو ژانگ، یک کارمند PuffCorp که به عضوی از Sahara تبدیل شده است و از حضور شما ناراضی است را کشف خواهید کرد. یک مکعب مرموز وجود دارد اما اینکه چیست و چرا همه آن را میخواهند؟ اینها فقط برخی از سوالاتی هستند که باید به آنها پاسخ داد.
طرفداران بازی اول بدون شک از ارتباطات و ادامه بازی اول قدردانی خواهند کرد، اما این نسخه جدید، قرار نیست پاسخ تمامی سوالات شما از بازی اول را بدهد و داستان خاص و مستقل خود را دارد. علاوه بر این، داستان به رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر در نقشه خلاصه میشود، اگرچه گاهی اوقات، برای بدست آوردن آیتمهای لازم برای پیشرفت بیشتر، باید غارهای مختلف را کاوش کنید. برای برخی، به خصوص با در نظر گرفتن ماهیت باز بودن برخی از اسرار، این ممکن است راضیکننده نباشد. هرچند که اگر خود را برای یک اثر در سبک بقا آماده میکنید، بیشتر از هر چیزی باید به عناصر بقا نظیر ساخت و ساز (Crafting)، آیتمهای متنوع، مکانهای مختلف در نقشه که هر کدام رازی در خود جای داده و غیره توجه داشته و نباید معمولا توقع داستانی عمیق را داشته باشید. این در حالی است که شخصیت پردازی نیز چندان عالی نیست. خارج از برخی از شخصیتهای قدیمی، اطلاعات کمی در مورد همراهانتان، کلوین و ویرجینیا به جز پیوندهای شخصیای که با آنها ایجاد میکنید وجود دارد. البته برخی از نکات و یادداشتهای علمی جالب هستند. به عبارتی میتوان گفت که داستان اصلی ممکن است در بیشتر لحظات در پس زمینه باشد و اگر بدانید چه کاری باید انجام دهید چندان طولانی نیست!
این وسط گرافیک یکی از مواردی است که در بیشتر آثار بقا در سطح بسیار بالایی نیست. اگر دیگر بازیهای این سبک مانند رفت (Raft)، راست (Rust) و غیره را به عنوان آثاری در نظر بگیرید که برای مدتی ترند این سبک بودند، چندان شاهد جلوههای بصری فوقالعادهای در آنها نبودیم، اما Sons of The Forest از آن دست بازیهای بقا محسوب میشود که از همان شروع کار با منظره زیبایش شما را جذب خود میکند. با استفاده از موتور یونیتی، استودیوی Endnight Games بازی خود را نسبت به نسخه قبل بهبود داده و یک سندباکس واقعیتر را برای بازیکنان خود به ارمغان آورد. به لطف آن، بازی دارای گرافیک جذابی است و از شاخ و برگهای سرسبز و متراکم گرفته تا نورپردازی فوقالعاده، این جزئیات چشمگیر است که بازیکنان را در دنیای Sons of the Forest با وجود هیولاهایی که شما را در جزیره تعقیب میکنند، غوطهور میکند. البته این جزئیات تنها به ظاهر نیست و بازی از نظر ارائه غارهای متنوع، تنوع محیطی، رمز و رازهای مختلف و… عملکرد فوقالعادهای دارد و بعد از دهها ساعت تجربه نیز همچنان چیز جدیدی به شما نشان میدهد.
ساخت و ساز عمیق و واقعگرایانه
تمرکز Sons of the Forest بر رئالیسم قطعا بازیکنان را شگفتزده میکند. مکانیک ساخت آیتم و سازه یکی از مهمترین جنبهها است و مانند نسخه قبلی خود، بازیکنان باید منابع و مواد مورد نیاز برای ایجاد ابزار بقا را جمعآوری کنند که از پناهگاه گرفته تا سلاح را شامل میشود. در بازی قبلی، بازیکنان آیتمهایی را از روی طرحهایی نه چندان واضح میسازند اما Sons of the Forest آن را با یک محیط مینیمالیستی اما کاربردی جایگزین میکند که در آن هر مرحله از فرآیند قابل مشاهده است که میتوانید در تصاویر بالا نیز ببینید. در حالی که بازی شما را از تمرکز بر روایت محدود نمیکند، فکر کردن و استفاده از مکانیکهای ساخت و ساز انتخاب مهمی است. این یک جنبه قدرتمند است که به شما امکان میدهد هر طور که دوست دارید با داستان عمل کنید. اگر میخواهید در جزیره بمانید، از فصول در حال تغییر آن جان سالم به در ببرید و با آرامش پایگاهی در آن بسازید، بازی دست شما را باز خواهد گذاشت. البته دلایل زیادی برای دنبال کردن مسیر داستان اصلی و کاوش در غارهای مختلف جزیره وجود دارد، زیرا آنها ابزارهایی را برای شما باز میکنند که میتوانند به نیازهای ساخت و ساز شما کمک کنند.
این آیتمها به شما اجازه میدهند که غواصی در زیر آب را تجربه کنید و آیتمهای گرانبهایی پیدا کنید یا به عنوان مثال در استخراج به شما کمک میکنند. یک نوع تفنگ طنابی امکان حرکت سریع در امتداد زیپلاین را فراهم میکند و گلایدرهای تاشو برای کاوش آسانتر جزیره طراحی شدهاند. این فهرست ادامه دارد، حتی اگر برخی از آیتمها مانند توپهای گلف، گیتار و رادیو بیشتر جنبه سرگرمی داشته باشند تا جنبه کاربردی! مورد دیگری که شایان ذکر است، خستهکننده بودن ساخت و ساز پایگاهها در بازیها بقا است. خوشبختانه Sons of The Forest در این زمینه مشکلی ندارد. با اینکه بازی شما را محدود به ساخت پایگاه و قدرتمند کردن آن نمیکند اما در صورتی که خودجوش بخواهید این کار را انجام دهید، کار شما را چندان سخت نکرده و نیازی به انجام کارهای تکراری و خستهکننده آن هم به مدت طولانی نخواهید داشت. به عبارتی میتوان گفت که جمع آوری منابع به خصوص با کمک کلوین، به ندرت شبیه یک کار طاقت فرسا به نظر میرسد.
بقا به معنای واقعی کلمه
بازی Sons of the Forest برای ارائه تجربه بازی بهتری نسبت به نسخه قبلی خود، عناصر جدیدی مناسب برای ژانر وحشت بقا ارائه میدهد که جامعتر از قبل هستند. طیف جدیدی از سلاحهای گرم، هوش مصنوعی بهبود یافته دشمن و جزئیاتی مانند سیستم آب و هوای فصلی در بازی این موارد هستند. این بازی همچنین یک تجربه چندنفره کوآپ را ارائه و به شما امکان میدهد در گروههای حداکثر هشت نفره بازی کنید. حضور بازیکنان دیگر میتواند سهولت کاوش در مناطق عظیم را افزایش دهد. با توجه به اینکه بازی اثری در سبک بقا است، از چندین سطح چالش تشکیل شده است. شما باید آمار شخصی خود را مدیریت و حفظ کنید و از سطح خواب و گرسنگی گرفته تا جستوجوی برخی از قسمتهای خطرناکتر نقشه در جستجوی منابع مختلف، این بازی مشکلات مختلفی را فراهم میکند که باید با آنها روبرو شوید. همه چیز به شما بستگی دارد. آب باران را جمعآوری کنید تا به عنوان منبع تازه آب آشامیدنی یا نوشیدنیهای انرژیزا استفاده کنید. حیوانات را بکشید و گوشت آنها را بپزید تا به عنوان منبع غذایی استفاده شوند، یا بستههای MRE را برای امرار معاش خود ذخیره کنید. همانطور که میتوانید یک خانه و تخت بسازید تا به عنوان یک محل و وسیلهای برای گذراندن روز باشد، میتوانید با کمی بیشتر از یک چوب و مقداری برزنت، کمپی پیشرفته ایجاد کنید.
ناگفته نماند که اکنون کلوین را به عنوان یک همراه کنترل شده با هوش مصنوعی دارید. هرچند ممکن است بتوانید به او دستور دهید و او از دستورات شما پیروی میکند، با این حال کلوین شخصیت منحصر به فرد و نیازهای خودش را دارد. بنابراین، وقتی به این شخصیت دستور میدهید در حالی که خواب کافی نداشته است، ممکن است عصبانی شود. این از آن دست جزئیاتی است که به ندرت در آثار این سبک پیدا میشود. هرچه بیشتر زنده بمانید، بقا سختتر میشود. جهشیافتهها بیشتر ظاهر میشوند، در حالی که آدمخوارها شروع به پوشیدن زرههای قویتری میکنند. سایر نقاط تصادفی ممکن است ایجاد شوند، مانند اردوگاه PMC مملو از اجساد، اما با وجود ساختار دنیای باز، Sons of the Forest مملو از این موارد نیست. این بازی بیشتر شبیه یک اکولوژی پیچیده است که به آرامی اما مطمئنا تکامل مییابد. اینکه چگونه برای آن آماده شوید و جنبههای ساخت پایگاه، آیتمها و غیره خود را مدیریت کنید، در نهایت به شما بستگی دارد.
در مورد مبارزات، در حالی که نبرد در Sons of the Forest استاندارد جدیدی را برای این ژانر تعیین نمیکند، اما واکنشپذیری و تاثیرگذاری سلاحها همچنان در سطح بالایی قرار دارد، خواه شلیک یک تفنگ ساچمهای باشد که دشمن را به پرواز در میآورد یا اعضایی که به خاطر ضربات تبر باز میشوند. تنوع سلاحها و ابزارها به طور کلی مناسب است و همانطور که گفته شد نیز، با اکتشاف و آزمایش بیشتر با مواد موجود در کیت شما گسترش می یابد.
در پایان میتوان گفت که Sons of the Forest با ترکیب داستان قابل قبول با مکانیکهای ساخت و ساز بقای چشمگیر، مانند نسخه قبلی خود، تاثیر برجستهای بر این سبک میگذارد و با اینکه ممکن است برخی بگویند که بازی نسبت به نسخه قبل تاثیر خاصی نداشته اما این بیانصافی در حق بازی است و در بدترین حالت، بازی عناصر نسخه قبل را به خوبی تکامل داده است. این نسخه با انواع آیتمها و مکانیکهای جدید گسترش مییابد و از همه نظر نسخه بهتری نسبت به بازی قبل است. همچنین در مقایسه با دیگر آثار سبک بقا، Sons of The Forest بدون شک یکی از بهترین بازیهای این سبک (اگر نگوییم بهترین) در سالهای اخیر است که به دور از همه ساخت و سازها و جمعآوری منابع خستهکننده، شما را به تجربهای وارد میکند که بعید است از آن خسته شوید و نگاهتان را به این سبک که در سالهای اخیر چندان مورد توجه نیست، تغییر میدهد.
این بازی را میتوانید روی رایانههای شخصی تجربه کنید.