سوپرمن در لیگ عدالت اسنایدر چه تفاوتهایی کرده است؟
سوپرمن، هم از نظر ظاهری و هم از نظر شخصیت یکی از ضعیفترین کارکترها را در لیگ عدالت داشت. اسنایدر کات پیشرفتهای فراگیری ایجاد کرد. در ادامه تمام تغییرات ایجاد شده توسط زک اسنایدر برروی سوپرمن با بازی هنری کاویل در فیلم لیگ عدالت را خواهید خواند.
هنری کویل در نقش سوپرمن، جدیدترین بازیگری است که کلارک کنت را در پردهی سینما به تصویر کشیده و با وجود تعریف و تمجیدهای گسترده از خود بازی، اختلاف نظرهایی به وجود آورده است. کویل در فیلم مردی از پولاد (Man of Steel) سال ۲۰۱۳ در نقش یک کریپتونی سیاه و اسرارآمیز ظاهر میشود و از نبرد با بروس وین در فیلم بتمن و سوپرمن: طلوع عدالت (Batman v Superman: Dawn of Justice) خیلی راضی نیست. کال-ال در کمپانی دیسی خشونت بیشتری نسبت به همتایان پیشین خود دارد و زک اسنایدر با مبالغه دربارهی او نسبت به کتابهای کمیک، یک خدای دچار سوءتفاهم ایجاد میکند که نسبت به خودش مطمئن نیست و از نظر احساسی دربارهی نقش خود در زمین تضاد دارد.
- ۴ ابرقهرمان که قرار است در فیلم فلش حضور داشته باشند
- ۷۵ فیلم ابرقهرمانی برتر تاریخ سینما بر اساس نظر منتقدان
- هنری کویل نقش سوپرمن را در فیلم شزم ۲ ایفا نخواهد کرد
تصویر به وجود آمده از سوپرمن توسط زک اسنایدر محبوب برخی افراد شد اما بعضی هم از آن انتقاد کردند، اما در فیلم لیگ عدالت (Justice League) ۲۰۱۷ هر دو گروه ناامید شدند. سوپرمن اسنایدر به طرز نامناسبی با یک قهرمان سبکتر و شوختر ترکیب شد و جلوهای سردرگمکننده به خود گرفت.
با توجه به آشفتگی در پشت صحنه که به گونهای عمومی شد که همه از آن خبر داشتند، جای تعجب نیست که داستان لیگ عدالت کلارک کنت یکنواخت شد، اما لیگ عدالت زک اسنایدر فرصتی را برای استراحت این شیاطین فراهم میکند. تغییرات گستردهای در هر یک از اعضای لیگ ایجاد میشود و مرد پولادین هم از این قاعده مستثنی نیست.
این برش ۴ ساعته از فیلم، همان روایت گسترده سوپرمن در فیلم ۲۰۱۷ را دنبال میکند و کلارک توسط دوستانش زنده میشود و به موقع حواس خود را به دست میآورد و به آنها کمک میکند تا استپنولف را شکست دهند. اما از ظاهر بصری گرفته تا آینده DCEU، لیگ عدالت زک اسنایدر، کلارک کنت با بازی کویل را به شخصیتی ثروتمندتر و جالبتر تبدیل میکند که بهراحتی در عرصهی وسیع دیسی قدم میگذارد. اینگونه است که در لیگ عدالت زک اسنایدر سوپرمن تغییر کرده و ارتقا مییابد.
لبهای سوپرمن ثابت شده است
بهتر است یک بار دربارهی این مشکل صحبت کنیم. لیگ عدالت ۲۰۱۷ با فیلمبرداری از تصویر پسر دلخواه کریپتون آغاز میشود و حتی با فیلمبرداری با ارتفاع کم، نکتهای عجیب در چهرهی هنری کویل جلب توجه میکند.
پس از یک سری اتفاقات عجیب که با دردسر به پایان رسید، هنری کویل هنگام بازی در (مأموریت: غیرممکن: فالاوت)، در بازسازی مجدد لیگ عدالت به کارگردانی جاس ویدون حضور یافت و اجازه نداشت سبیلهایی که مخصوص برای آن بخش طراحی شده بود را بزند.
به این ترتیب برخی از انیماتورهای CGI مجبور شدند موهای صورت هنری کویل را به صورت دیجیتالی از بین ببرند،؛ نتیجهی کار به اندازهای که انتظار میرفت راضی کننده نبود. از آنجا که لیگ عدالت زک اسنایدر عمدتا از فیلمهای اصلی تشکیل شده است (با چند تصویربرداری مجدد)، هنری کویل توانست صحنههای بدون سبیل را دوباره فیلمبرداری کند و به این ترتیب یکی از بزرگترین مسائل تصویری نسخه قبل برطرف شد. در مقایسه با سایر تغییرات، این اصلاح دشوار، قابل توجهترین تغییر سوپرمن است، اما حداقل یک ویژگی حواس پرت کننده را از چهرهی این شخصیت حذف میکند.
مقاومت کمتر در برابر رستاخیز سوپرمن
یکی از تفاوتهای اساسی بین لیگ عدالت ۲۰۱۷ و اسنایدر کات نحوه واکنش ابرقهرمانان به پیشنهاد بروس وین مبنی بر زنده کردن سوپرمن است. در داستان، بروس درگیر یک جنگ سرسختانه است تا کلارک را به هر قیمتی از مرگ برگرداند، اما افرادی مانند واندرومن و آکوامن نگران استفاده از فناوری مرموز مادرباکس بر روی بدن سوپرمن هستند. بروس هنوز هم نیروی محرکهی لیگ عدالت زک اسنایدر است، اما این نیرو در همکارانش بهخصوص واندرومن بیشتر است. تنها هنگامی که سایبورگ به صورت خلاصه نقطهی نامعلومی را در آینده مشاهده میکند، سوپرمن ناگهان شروع به پرواز میکند که ایدهای واقعا وحشتناک به نظر میرسد.
این تغییر باعث میشود پس از رستاخیز، سرزنشی متوجه بتمن نباشد و سرزنشها به سمت سوپرمن متمایل شود. بعد از اینکه دیگر اعضای لیگ دائما به بتمن هشدار میدهند، خشم کال-ال شکست بروس وین را در پی دارد. با این طرح، عملکرد سوپرمن در لیگ عدالت زک اسنایدر تکان دهندهتر است (یا اگر ۴ سال پیش این فیلم را تماشا میکردیم، چنین بود) و بینندگان را به این فکر وامیدارد که مرگ نه فقط دیوانگی بتمن را از بین میبرد، بلکه باعث تغییر اساسی سوپرمن میشود.
وقایع نسخهی اسنایدر، سوپرمن را بهعنوان شخصیتی خدا گونه در دیسی بازسازی میکند. لیگ عدالت در حمایت از بازگرداندن کلارک متحد است زیرا این موضوع برای آینده این سیاره بسیار مهم است. این نگرش در مقایسه با روایت کویل در فیلم مردی از فولاد و فیلم بتمن در مقابل سوپرمن (Batman v Superman) از خدایی که در بین انسانها رفت و آمد میکند، بسیار بهتر از قدرت قویترین سلاح در انبار اسلحه بروس وین است.
کابوس سوپرمن
برای اطمینان از پایبندی به اینکه وجه بد سوپرمن تهدیدی برای بتمن محسوب میشود، در لیگ عدالت زک اسنایدر صحنههای مربوط به کابوس که جاس ویدون و کمپانی وارنر آنها را بهعنوان نیازمندیهای داستان میدانستند و اضافه نمودند حفظ شده است.
چنین تصوراتی از آیندهی ناخوشایند نشان میدهد که سوپرمن بر روی جنازه لوییس لین میایستد و پس از آن زیر سلطهی دارکساید قرار میگیرد و استعدادهای خود را به حاکم شرور آپوکالیپس میدهد.
پایانبندی که در طی فیلمبرداریهای جدید حفظ شد، با لیگ عدالت سال ۲۰۱۷ و ظاهر جدید بتمن (با آرایش اضافه شدهی سفید) همخوانی دارد، زیرا آنها با کلارک کاملا شیطانی روبهرو میشوند که آماده است آنها را به طرز فجیعی بکشد.
در غیاب اسنایدر، لیگ عدالت ۲۰۱۷ تلاش زیادی کرد تا این ایده را کنار بگذارد، اما در سال ۲۰۲۱، طرفداران با صحنههایی بینظیر از بدترین ترسهای بتمن مواجه میشوند.
افزودن قسمت کابوس همچنین طعم تلخ و شیرینی به سری سوپرمن میدهد. مخاطبان، آیندهی کلارک را میفهمند و اگر صادقانه بگوییم، این چندان جالب نیست. نزدیکی سه جانبه بین کلارک، لوییس و مارتا میتواند دلچسب باشد و رسیدن سوپرمن به نبرد نهایی کار بیهودهای باشد، اما تهدید همیشگی در پسزمینه دیده میشود و با احتمال اندوهی فراوان، خوشبختی آنها را کاهش میدهد.
کودک خارقالعاده
فیلم لیگ عدالت به کارگردانی زک اسنایدر به طور واضح این موضوع را بیان نمیکند، اما کاملا مشخص است که لوییس لین باردار است. اسنایدر تأیید کرده است که برنامه طولانی مدت کمپانی DC این بوده که پسر این زوج بدون قدرتی ماورایی متولد شده و بعدا جانشین بتمن شود.
ورود این کودک خارقالعاده توسط اسنایدر کات لایه دیگری از پیچیدگی عاطفی را به داستان کلارک اضافه میکند. اگر تهدیدی در آینده مانند ابر تاریکی بر زندگی دوم سوپرمن سایه بیافکند، پدر شدن او مانند چراغی در انتهای این مسیر است.
در زمان روبهرو شدن سوپرمن با استپنولف، ورود فرزند کلارک چالشهای شخصی را زیاد میکند و خطر ناشی از مرگ بالقوه را افزایش میدهد. چرا که سوپرمن درمییابد چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد و همینطور در مقابل با پیوستن به لیگ عدالت و محافظت از خانه خود (حتی اگر خود آن را نمیداند) چیزهای زیادی برای بهدست آوردن دارد.
دیدار مجدد او با لوییس، مانند قبل ناخوشایند نیست
اگر شما در سال ۲۰۱۷ که لوییس لین به نامزد تازه زنده شده خود گفت: «بوی خوبی میدهی!» در سالن سینما این فیلم را دیدید، پس شاهد بهت و حیرت همزمان کل سالن بودهاید. دیدار مجدد در مزرعهی خانوادگی کنت با شوخ طبعی ویدون همراه بود، زیرا کلارک هم ادعا کرد که احساس خارش میکند و از ترس گرفتار شدن در داخل جعبه چوبی، از ورود به خانه خودداری کرد. صحنههای غیراستادانه و بیخود، صحنههایی را که واقعا احساسی و جذاب بودند را هم کمرنگ جلوه میداد.
اتحاد دوباره در لیگ عدالت زک اسنایدر بسیار طبیعیتر و با روال بهتر در داستان بود و برداشت یک نتیجه بزرگ و احساسی از طریق آغوش گروهی احساس میشد. کلارک همچنین اذعان میکند که حلقهی نامزدی توسط لوییس لین به او داده شده است که به احتمال زیاد بیشتر از اولین تجربهی موفقیت آمیز سوپرمن اشک را به چشم میآورد. از همه مهمتر، اسنایدر کات، نشان میدهد که کلارک از روی لجبازی از رستاخیز خود خارج میشود، زیرا او به یاد آورد همراه که از کودکی خود لذت میبرد. بدون در نظر گرفتن این لحظه، گفتن دقیق اینکه چه زمانی کلارک به بدن کال-ال برمیگردد، دشوار است.
سوپرمن بازتاب بیشتری دارد و لباس سیاه را انتخاب میکند
از زمان حرفهای جاناتان کنت: «بگذار بچههای مدرسه بمیرند!» در فیلم مردی از فولاد، بازتاب کلارک نسبت به نقشهای گذشتهی خود در سیاره زمین بیشتر بوده است. با توجه به این ایده کلاسیک که قدرت زیاد، مسؤولیت زیاد به دنبال دارد، در پیچ و خم داستان زک اسنایدر، کلارک دقیقا میفهمد که این مسؤولیت چیست. پس از زنده شدن سوپرمن در لیگ عدالت زک اسنایدر، او بر روی بنای یادبود شکسته خود فرود میآید و ادای احترام میکند که در نسخه سال ۲۰۱۷ حذف شده بود. این روند برای دادگاه بتمن علیه سوپرمن طبیعی است – آیا کریپتونیها منجی بشر هستند یا معضل بشر؟
به نظر میرسد کلارک نمیتواند تصمیمی اتخاذ کند و این امر منجر به تغییر لباس بسیار معنیدار او در لیگ عدالت زک اسنایدر میشود. در کمیکهای DC، شماره سیاه و سفید براق کریپتون یک لباسی بازطراحی شده است که کلارک هنگام بازگشت از مرگ تقلبی میپوشد، اما این موضوع در نسخه جدید صدق نمیکند.
در کتاب مردی از فولاد، جور-ال پس از مرگ به پسرش توضیح داد که لباس قرمز و آبی نشانگر چراغی برای بشریت و عزمی برای کمک و هدایت زمین به سوی آیندهای روشنتر است. به گفته اسنایدر، این لباس سیاه و ساده، لباس خانوادگی سنتی اجداد کال-ال است و انتخاب آن در لیگ عدالت زک اسنایدر تغییری اساسی در نگرش کلارک را نشان می دهد.
سوپرمن دیگر یک منجی مردمی نیست که برای اثبات برتری خود، آن را در سالن دادخواهی مطرح کند. او دنیا را نجات میدهد زیرا انجام کار درست در ذات اوست. اگر دنیا به زدن گردن مجسمه او واکنش نشان داد، پس این چنین کلارک با حفظ لباس سیاه در صحنه آخر ثابت میکند که برای ماندن در اینجا انگیزههای شخصی دخیل هستند.
سوپرمن میداند چه کاری باید انجام دهد (بدون لوییس)
در فیلم سال ۲۰۱۷ لیگ عدالت، لوییس لین به نامزد زنده شدهی خود میگوید که باید او را رها کند زیرا زمین در خطر است. سوپرمن تصدیق میکند که مدیون لطف بروس است و موافقت میکند که برود. در ادامه، تلاش ویدون و وارنر برای درخشان کردن لیگ عدالت، با توجه به شرایط زمین، بسیار سرگرم کننده است.
چرا لوییس نیاز به ارائه دستورالعمل دارد؟ چرا کلارک هنوز سعی دارد شوخ طبع باشد؟ لیگ عدالت زک اسنایدر این مشکل را برطرف میکند. خود کلارک میفهمد که لیگ عدالت برای برگرداندن او دلیلی دارد و سوپرمن پس از انتخاب لباسی جدید، با آلفرد دیدار میکند. این تغییری جزئی است، اما ترجیح اسنایدر دربارهی سوپرمن تغییری شدیدتر است.
سوپرمن در نبرد نهایی سرسختتر است
لیگ عدالت جاس ویدون به همان اندازه که کمپانی برادران وارنر دربارهی هشتگ RestoringTheSnyderVerse# متقاعد شد، به ایدهی سوپرمن جدی و قاطع، اعتقاد دارد و این به وضوح در نبرد نهایی کاملا مشهود است. در درگیری نسخه سال ۲۰۱۷ بین استپنولف و اعضای لیگ عدالت، سوپرمن عشق خود را به حقیقت و عدالت اعلام میکند، با بتمن میجنگد و مسابقهای را با فلش برای سنجش این ابرقهرمان برگزار میکند. با شکست نهایی استپنولف و پارادمونها، حس وحشت خاصی نسبت به سوپرمن درک میشود و به این ترتیب پایان فیلم طاقتفرسا و خستهکننده نیست.
تفاوت در لیگ عدالت زک اسنایدر قابل مشاهده نیست. کلارک در ابتدا هنوز بهخوبی درک نکرده است که سوپرمن به طور معمول مانند موجودی است که هیچ چیز حریفش نمیشود. هنگامیکه او استپنولف را در میدان تایمز در شب سال نو زیر مشت و لگد میگیرد، شادی محوی در چشمهایش دیده میشود. سوپرمن در نسخه جاس ویدون که با جملهی «چطور میتوانم کمک کنم؟» خود را معرفی کرده است، در لیگ عدالت زک اسنایدر کاملا همانند نسخه کمیکبوک است،؛ گرچه برخی همیشه این معصومیت را ترجیح میدهند، اما نمیتوان انکار کرد که لیگ عدالت زک اسنایدر یک سوپرمن سازگار با تاریخچه شخصیت دیسی را ارائه میدهد.
منبع: Screenrant