سوپرمن دلیل برتری نداشتن DC در رقابت با مارول است
سوپرمن با وجود اینکه یکی از نمادینترین ابرقهرمانان تمام تاریخ است، در واقع دلیل برتری نداشتن DC در رقابت با مارول به حساب میآید. سوپرمن برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ معرفی شد و بهطور گسترده بهعنوان یکی از ابرقهرمانان اصلی شناخته میشود. ماهیت نمادین او غیرقابل انکار است و وی کاراکتری محبوب در ژانر ابرقهرمانی محسوب میشود. او حتی تا دهه ۸۰ میلادی پرفروشترین ابرقهرمان کمیک آمریکایی بود.
با این حال، سوپرمن در دنیای سینما و بهعنوان یک شخصیت، سالها برای رسیدن به موفقیت تلاش کرده است. سوپرمن در دنیای توسعهیافته DC با وجود اینکه هنری کویل او را بهخوبی به تصویر کشیده، به دلایل متعددی با انتقاد گسترده مواجه شده است و برای مثال بسیاری او را معمولا بهعنوان قهرمانی بسیار تیرهتر و با استقامتتر از آنچه همیشه لازم بوده، میدانند.
- تمام شخصیتهایی که کلینت ایستوود رد کرد؛ از سوپرمن تا جیمز باند
- سوپرمن در برابر اسکارلت ویچ؛ چه کسی برنده میشود؟
- شکست «بتمن علیه سوپرمن» چگونه نابودی «جوخهی انتحار» را رقم زد؟
از آنجایی که سوپرمن یک شخصیت اصلی در دنیای گسترده DC است، این مسأله در واقع به کل فرانچایز آسیب رسانده و دنیای توسعهیافته DC از زمان معرفی او در فیلم «مرد پولادین»، با لحن و خصوصیات این شخصیت دست و پنجه نرم کرده است.
با این حال، دنیای سینمایی مارول متفاوت است. رقیب دنیای توسعهیافته DC از زمان آغاز به کار خود بسیار قویتر شده است، هر سال که میگذرد بیشتر گسترش مییابد و عملا با هر اکران، پول خوبی از گیشه به جیب میزند. فیلم مرد پولادین، سوپرمن را به شکلی اشتباه معرفی کرد و متعاقبا باعث ایجاد مشکلاتی برای آثار بعدی فرانچایز شد اما مارول با وجود بازیگران گسترده و قهرمانان خود چنین مشکلی نداشته است. متأسفانه به نظر میرسد بزرگترین شخصیت DC ریشه بزرگترین مشکلات فرانچایز آن باشد.
سوپرمن بیش از حد نمادین و بیش از حد قدرتمند است
از آنجایی که سوپرمن یکی از نمادینترین چهرههای سینمای امروزه به حساب میآید، درست نمایش دادن شخصیت او دشوار است. ماهیت او باعث میشود تا فیلمنامهنویسان و کارگردانان نتوانند داستانهای وی را به شکلی مطلوب به کار ببرند. فیلم مرد پولادین تا حدی در این امر موفق بود اما داستان آن با لحن تثبیتشده این شخصیت خوب تفاوت داشت. اولین بازی هنری کویل در نقش سوپرمن عموما با استقبال مواجه شد اما لحنی که برای این کاراکتر ایجاد کرد بهسختی با دیگر قهرمانان DC در فیلمهای بعدی سازگار شد.
گویا سوپرمن کویل مشکلات زیادی در دنیای توسعهیافته DC ایجاد کرد و در واقع قدرت این شخصیت بیشتر ایجاد دردسر کرده است. DC با داشتن چنین شخصیت فوقالعاده قدرتمندی در هستهی جهانش، آنقدر به او متکی است که کوچکترین تغییر در شخصیتپردازی وی میتواند فاجعهبار باشد. سوپرمن کویل فقط یکی از شخصیتهای این جهان است. با این حال، پیامدهای تغییرات جزئی در لحن کاراکتر او بر کل دنیای توسعهیافته DC تأثیر داشت اما این فرانچایز اکنون در حال بهبودی است.
سوپرمن شخصیتی سادهتر از بزرگترین قهرمانان مارول است
مشکل سوپرمن در دنیای توسعهیافته DC این است که شخصیتپردازی او کمی متفاوت از نسخههای قبلی وی است. اکثر قهرمانان سینما در صورت بروز چنین تغییری، با چنین مشکلی روبهرو نمیشوند. در واقع، بازنویسی شخصیتها برای مخاطبان مدرن به طور کلی موفقیتآمیز بوده است اما برای سوپرمن این موضوع بسیار پیچیدهتر از آن چیزی است که به نظر میرسد. از آنجایی که سوپرمن یکی از قدرتمندترین قهرمانان دنیای توسعهیافته DC است، باید یکی از پیچیدهترین شخصیتهای آن باشد اما در واقع به گونهای نسبتا ساده نوشته شده و به همین خاطر چندان با دیگر ابرقهرمانان تطابق ندارد.
با توجه به اینکه مارول شخصیتهایی با سطوح قدرت مشابه دارد (ثور و کاپیتان مارول دو نمونه از بارزترین مثالها در این زمینه هستند) مشکلات روایی مشابه در داستان آنها به وجود نمیآید. با این حال، این شخصیتها بسیار پیچیدهتر از سوپرمن دنیای توسعهیافته DC نوشته شدهاند و هر کدام با مشکلات خاص خود روبهرو هستند که مستقیما با توانایی آنها در زمینه ابرقهرمانی سروکار دارد. سوپرمن دنیای توسعهیافته DC هم چالشهای مشابهی دارد اما باز هم آنطور که باید و شاید کامل نیست و همین موضوع باعث میشود تا او نسبت به همتایان قدرتمند خود در دنیای سینمایی مارول کمی کارتونی و تکبعدی به نظر برسد. در واقع، قدرتهای سوپرمن مشکل دنیای توسعهیافته DC نیست، بلکه معضل اصلی نحوه نوشتن خط داستانی شخصیت اوست.
سوپرمن دنیای توسعهیافته DC بهعنوان رهبر مجموعه به کار نمیآید؛ اما در عین حال چیز دیگری هم نمیتواند باشد
سوپرمن بهعنوان بخشی مهم از یک جهان مشترک در دنیای توسعهیافته وجود دارد. او معمولا هم بهعنوان فردی فوقالعاده قدرتمند و هم فوقالعاده خوب از نظر اخلاقی به تصویر کشیده میشود و به همین دلیل، منطقیترین انتخاب برای رهبری قهرمانان DC است. نسخهی DC او هم برای ایفای همین نقش نوشته شده و وی قدرتمندترین قهرمان لیگ عدالت (تاکنون) است و بنابراین به نوعی رهبر ذاتی این گروه به حساب میآید. متأسفانه او ظرفیت این نقش را ندارد، چرا که فرانچایز به اندازه کافی به او توجه نکرده است.
سوپرمن قدرتمندترین فرد در بین نمادینترین قهرمانان DC است و جایگاه او در رأس لیگ عدالت عملا مشخص است. البته نسخهی DC عملا هیچ کاری برای کسب این جایگاه انجام نداد. از سوی دیگر، انتقامجویان در دنیای سینمایی مارول در اصل توسط قهرمانان انسانی رهبری میشدند و رهبران گروه تحسینبرانگیزترین ویژگیها و تواناییها را داشتند و الهامبخش دیگران بودند. سوپرمن کویل هم میتواند به چنین موقعیتی در دنیای توسعهیافته DC برسد اما ویژگیهای قهرمانانه او چندان در فرانچایز بررسی نشده و وی هنوز بهعنوان یکی از قهرمانان شاخص در نظر گرفته نمیشود.
به دلیل نبودن فردی مانند سوپرمن، رمانان مارول نسبت به DC متعادلتر هستند
سهلانگاری دنیای توسعهیافته DC نسبت به تثبیت بهتر شخصیت سوپرمن منجر به ایجاد فرانچایزی شده که به نظر نامتعادل میرسد. فیلم مرد پولادین قدرت و تمایل بینهایت سوپرمن برای کشتن دشمنان در مواقع ضروری را به نمایش گذاشت و به نظر میرسید که فیلمهای بعدی پیامدهای عمیقتر را بیشتر بررسی کنند. «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» سعی کرد همین کار را انجام دهد اما نتوانست از کاوش روایی سطح قدرت سوپرمن در رابطه با سایر قهرمانان استفاده کند و داستان را به یک نتیجه رضایتبخش برساند.
این مسأله در نهایت یکی از بزرگترین اشتباهات دنیای توسعهیافته DC است؛ کاوش نکردن کامل نقاط عطف یک طرح داستانی پیچیده و ساده جلوه دادن بیش از حد آنها. مارول از این خطا اجتناب کرده است. حماسه بینهایت در سراسر فاز یک ریشه داشت، در فاز دو مورد بررسی قرار گرفت و در فاز سه به پایان رسید و سازندگان به طرز ماهرانهای شخصیتهای خود و نحوه تعامل آنها با یکدیگر را در داستان گستردهتری به تصویر کشیدند. فرانچایز DC با شکست در کاوش عمیق شخصیت سوپرمن، از مسیر خود منحرف شده است. او یکی از جالبترین چهرههای DC است که باید بهدرستی مورد توجه قرار گیرد.
دنیای توسعهیافته DC به نوعی کاراکتر سوپرمن خود را هدر داده است که در اصل باید بهترین قهرمانش محسوب میشد.
عوامل سازنده DC با تغییر لحن این شخصیت و سپس ناتوانی در کشف کامل آن تغییر، سوپرمن خود را نابود کردند. گزارش هایی مبنی بر اینکه دنیای توسعهیافته DC شاید سوپرمن را بازسازی کند، نشان میدهد که وارنر برادرز از این اشتباهات آگاه هستند اما نسخه کویل در واقع غیرقابل جایگزینی است. آنها این کاراکتر را هدر دادهاند. وی باید یکی از بهترین قهرمانان فرانچایز باشد.
اگر دنیای توسعهیافته DC به طور کامل شخصیت سوپرمن و قدرت خداگونه او را بررسی میکرد، شاید این فرانچایز امروزه وضعیت بهتری داشت. متأسفانه سوپرمن DC بیش از حد حس بیگانه بودن به مخاطب میدهد، زیرا فیلمها کمک چندانی به کسب جایگاه نمادین و شایسته سوپرمن برای وی انجام ندادهاند. دنیای توسعهیافته DC همیشه به دنبال تکرار موفقیت دنیای سینمایی مارول بوده اما شکست یکی از مهمترین قهرمانان DC، این فرنچایز را از پتانسیل خود دور نگه داشته است و DC برای رقابت واقعی با دنیای سینمایی مارول به یک سوپرمن بهتر نیاز دارد.
منبع: screenrant
هیچکدومشون به پای سوپرمن. نمیرسه کاملا قطعیه این حرف سوپرمن نظیر نداره که
فقط دوتا شخصیت مارول مثل گلادیاتور و هایپریون خیلی خیلی از سوپرمن قوی تر هستن ولی مارول روشون کار نکرده!
بد نیست یه نگاهی به کاپیتان مارول هم بندازید خیلی به خاطر موضوعات فمن.یستی قوی هست و از اول هم قوی نبوده و داره کند میزنم به هرچی شخصیت قدرتمند هست مثل تور دکتر استرنج اسکارلت ویچ ( واندا )
چه ربطی داره شزم رو هم اول مارول ساخته بود
شزم چه فرقی با سوپرمن داره؟
مشخصه نویسنده مارول فنه و با دیدن اوج گرفتن دوباره دیسی سعی داره هیت بده.. فعلا همه دنبال اینن فیلم جدید سوپرمن ساخته بشه حتی به جای بتمن