انیمیشن «پسر دلفینی» با فروش ۶ میلیارد در سه هفته به سینمای ایران رونق داد
درست زمانی که موج بلندی از نارضایتیها و نگرانیها نسبت به فروش کمجان فیلمها سینماهای ایران را در برگرفته بود، انیمیشن ایرانی «پسر دلفینی» با فروش حدود ۶ میلیاردی خود تنها طی سههفته اکران، خون تازهای به رگهای خشک گیشهها تزریق کرد. به بهانهی فروش موفق کارتون ایرانی «پسر دلفینی» در این مطلب به جزئیات بیشتری دربارهی آن پرداختیم.
«پسر دلفینی» داستان پسربچهای را روایت میکند که به خاطر سقوط هواپیما در دریا از مادرش جدا شده است و توسط یک دلفین و فرزندش نگهداری میشود. بعد از سالها پسر دلفینی که حالا بزرگ شده است، به دنبال مادر و هویت خود میگردد. داستان به طور کلی حول شخصیت پسر دلفینی میچرخد اما شخصیتهای دیگری مانند ناخدا مروارید، بیبی زار، شیرین و چند شخصیت رنگارنگ و جذاب دیگر هم در این داستان دلنشین نقش دارند.
از صداپیشههای ایرانی شخصیتهای فیلم کارتونی «پسر دلفینی» میتوان تینا هاشمی در نقش اصلی و ثریا قاسمی در نقش بیبیزار و نادر سلیمانی در نقش ناخدا مروارید نام برد. مدیریت دوبلاژ این انیمیشن برعهدهی حامد عزیزی است و علیرضا طلیسچی خوانندهی پاپ ایرانی دو ترانهی زیبای آن را خوانده است.
اولین انیمیشن ایرانی برندهی جایزهی آرتک روسیه
کارتون پسر دلفینی با موضوع متفاوت، انیمیشن خیرهکننده، صداپیشههای جذاب و موسیقی بهیادماندنی، اکران موفقی را پشت سر میگذارد. این انیمیشن که ابتدا در روسیه اکران شده بود، در آن کشور هم به دومین فیلم و سومین انیمیشن پرفروش در دوهفتهی اول اکران تبدیل شد.
به گفتهی محمدامین همدانی تهیهکنندهی این انیمیشن، پس از وارد شدن فیلم «پسر دلفینی» به سینماهای این کشور و قرار گرفتن در کنار دیگر انیمیشنها، به خاطر گرافیک جذاب و نوع متفاوت قصهپردازی و فضاسازیهای فوقالعاده توانست از رقبا پیشی بگیرد و جایزهی آرتک را که از سوی یک گروه سههزار نفرهی کودکان نخبهی روسیه اهدا میشود، از آن خود کند. این اولین باری است که یک انیمیشن ایرانی موفق به دریافت این جایزه میشود.
فیلم «پسر دلفینی» رقیب «ابلق» در گیشه
در حالی که فیلم پسر دلفینی در دو هفتهی اول اکران خود توانست با کنار زدن فیلمهای «لامینور» مهرجویی و «مجبوریم» درمیشیان صدرنشین باشد، حالا نوبت «ابلق» نرگس آبیار است که با این انیمیشن بر سر فتح گیشه به رقابت بپردازد. فروش هفتهی گذشتهی «ابلق» رقمی نزدیک به سه میلیارد و دویست میلیون تومان، و این مبلغ برای «پسر دلفینی» حدود دو میلیارد و نهصد میلیون تومان برآورد شده است که با توجه به استقبال از این انیمیشن میتوان فروش بالای سه میلیارد را برایش متصور بود.
آیا کارتون دوبله فارسی «پسر دلفینی» اکران جهانی خواهد داشت؟
محمد خیراندیش کارگردان و نویسندهی این انیمیشن با شبکهی جامجم دربارهی فیلم و روند تولید و اکران آن مصاحبه کرد. خیراندیش با اشاره به موفقیت چشمگیر پسر دلفینی در سینماهای روسیه و در حال حاضر ایران، عنوان کرد که در حال تدارک برای اکران جهانی این انیمیشن هستند که البته با توجه به هزینههای بالا و نیاز به پشتیبان این روند ممکن است کمی طولانی باشد.
از خیراندیش دربارهی اکران دوبله فارسی این انیمیشن در کشورهای دیگر سوالی مطرح شد و او پاسخ داد که تا کنون پسر دلفینی به زبانهای روسی، ترکی، عربی و انگلیسی ترجمه شده است که این خود برای اکران در بسیاری از کشورها زمینهی خوبی فراهم میآورد و با کشورهای دیگری چون کرهی جنوبی، اسپانیا، چین، تایوان، مغولستان و اندونزی قراردادهایی برای اکران بسته، و برنامهریزی برای دوبله و صداگذاری به زبانهای مورد نظر در نظر گرفته شده است.
اکران انیمیشن «پسر دلفینی» در سینماهای ایران که از ۹ شهریور آغاز شده بود، با توجه به استقبال و فروش موفق ادامه خواهد داشت و طبق وعدههای مطرح شده سانسها و سالنهای بیشتری در اختیار این فیلم قرار خواهد گرفت.
من معذرت می خوام خانم نیکدان و دیجی کالا
داوری زود من که ناشی از اشتباه در دیدن دوپست شبیه هم از این انیمیشن بود باعث شد فکر کنم پاک کردید اینو شرمنده ام ببخشید
با پسرم و دخترم و همسرم رفتیم و دیدیم. نه تنها برای والدین، بلکه برای کودکان هم مطلب جدیدی نداشت. داستانش پیوستگی نداشت. هدف خاصی را دنبال نمی کرد. آخرش گنگ بود. بیشتر به گرافیک توجه شده بود و داستان جذابی نداشت.
همین که ایران با وجود تحریم ها و کمبود هایی که داشته تونسته همچین انیمیشنی بسازه باید خداروشکر کنی. ماجرای تکراری و کلیشه ای بماند…
خانم نیکدان اگر کاربرها رفتن دیدن و این تعریف های شما متناقض بودباسلیقشون چی؟
پس بهتره درقالب نقد ستایشاتون رو می اوردین تا اونجا وارد بحث می شدیم
داستان پسر دلفینی برای غربی ها چیزخاصی نداره نه پیچش عالی نه ماجراجویی که به فیلمنامه کمک کنه
خوب اثارغربی رو ببینید شاید بادوسکانسش شوکه بشید یااحساس رضایت از داستانش کنید واقعا داستان ضعیف و کلیشه ای داره
اصلا معلوم سرنوشت مادره چی میشه
اصلا بچه ای که به درک حضور مادر نرسیده چرااین ماجراجویی میکنه حداقل درکی از لازمه وجود مادر و مقامش بایدداشته باشه.
نقاط قوتش گرافیک خوبه… و صداپیشگی خوب
این دو تا اتفاقات قابل توجهی هستن مخصوصا اولی
از همین کارگردان آثار قبلیش رو ببینید بازهم ضعف داستانگویی داره
تهیه کنندش گفته انیماتورش از دیزنی پیشنهادداشت میشه مدرک بیارید یا باانیماتورش یه مصاحبه کنن تو هوا که نمیشه این ادعارو کرد
شش میلیارد در سه هفته واسه انیمیشنی بااین همه تبلیغ اصلا مناسب نیست.
گاش با نقد این مطلب رو درج میکردید
کارتون یه تبلیغه
بنده هم تا حد زیادی با فرمایشات شما موافقم.
خب مسلما انیمیشن های ایران تا الان اصلا به پای انیمیشن های معروف دیزنی و پیکسار و حتی ی سری از انیمه ها نمیرسن و خب این دلایل مختلفی داره. مثل تحریم های خارجی و نداشتن فناوری های پیشرفته. سرمایه گذاری نکردن روی انیمیشن و اون رو دست کم گرفتن.
اما حوزه انیمیشن ایران تازه داره به جاهای خوب میرسه و چه اشکالی داره واسه یه موفقیت هر چند کوچیک پسر دلفینی خوشحال باشیم و سازنده های پسر دلفینی رو تحسین کنیم تا در آینده به موفقیت های بیشتری برسن.
شما کاملا درست میگید. نقد لازمه و یکی از بزرگترین انتقاد ها شباهت پسر دلفینی به لوکا ست.
اما بنظرم بهتره یکم از کمبود های پسر دلفینی چشم پوشی کنیم. حداقل تا زمانی که صنعت انیمیشن ایران توی خود کشور یکم بیشتر خودشو نشون بده
اینهمه سعی و تلاش برای زدن کاری که یک قدم رو به جلو (به اندازه خودش) در انیمیشن ایرانه واقعا قابل فهم نیست. اصلاً چه جای مقایسه است؟ چرا زارت و زورت همه چیو با غرب مقایسه میکنید؟
سازندگان این انیمیشن باعث افتخار کشور در این زمینه شدن