نقد و بررسی بازی ولگرد (Stray)؛ گربهای در دنیای رباتها
بازی ولگرد (Stray) یکی از عناوین پر سر و صدای این مدت بود. این بازی توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کند و کاربران زیادی پیدا کند. نکته اصلی در مورد ولگرد این است که کاراکتر اصلی بازی یک گربه دوست داشتنی است. به همین دلیل هم استقبال زیادی از آن شد. اینکه شما به جای اینکه یک کاراکتر دو پا را کنترل کنید، به کنترل یک کاراکتر ۴ پا بپردازید بسیار جالب است. از طرفی گربه این بازی نیز بسیار خوب طراحی شده که باعث شده تجربه گربه بودن از همیشه لذت بخشتر باشد.
ولگرد یک بازی ماجراجویی است که توسط شرکت Blue Twelve ساخته شده است. ناشر این بازی نیز شرکت Annapurna بوده و برای کنسولهای پلیاستیشن ۴ و ۵ به همراه کامپیوتر عرضه شده است. بازی ولگرد تمرکز زیادی روی داستان و محیط دارد. به همین دلیل این دو مورد در بازی بسیار دقیق طراحی شدهاند.
نظرات کاربران در مورد این بازی بسیار مثبت است. مشکل اینجاست که اکثر افراد به دلیل گربه بودن کاراکتر اصلی بسیار به این بازی مثبت نگاه کردند. در این که ولگرد یک عنوان خوب است شکی نیست اما قطعاً یکی از بهترین بازیهای ساخته شده نیست. ولگرد مانند بازیهای دیگر مشکلاتی دارد و به همین دلیل نمیتوان گفت بهترین بازی ساخته شده است.
شرکت سازنده تلاش زیادی کرده تا کاراکتر اصلی بازی دقیق طراحی شود و در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است. محیط بازی نیز جالب طراحی شده و داستان بازی هم زیبا است. حال نکته اصلی اینجاست که آیا ولگرد میتواند انتظار شما را به طور کامل به عنوان یک عنوان داستانی خوب برآورده کند یا نه؟
در این متن من قصد دارم تا به نقد و بررسی بازی ولگرد بپردازم. عنوانی که با وجود دیدگاه بسیار مثبت از لحاظ بازی در حد خوب قرار دارد. پس با من همراه باشید.
داستان بازی ولگرد؛ زیبا و منسجم
بررسی بازی ولگرد را با نکات مثبت آن آغاز میکنیم. داستان این بازی بسیار زیبا و خوب طراحی شده است. همینطور اینکه همخوانی محیط و داستان باعث شده تا شما به شدت درگیر ولگرد بشوید. تنها نکته اصلی بازی اینجاست که داستان آن چیزی نیست که شما از یک گربه انتظار داشته باشید. با اینحال یکی از نقاط قوت ولگرد همین داستان آن است.
داستان کلی بازی ولگرد در مورد یک گربه کوچک است که در محیط آزاد قرار دارد. او و خانوادهاش تصمیم به جابجایی گرفته و در میانه راه گربه کوچک از خانواده خود جدا میشود. گربه وارد یک فاضلاب شده و از آنجا خود را در یک شهر میبیند. شهری که به طور کامل بسته شده و حتی نور خورشید هم در آن وجود ندارد. حال شما باید تلاش کنید تا از این شهر تاریک خارج شوید.
B-12 یکی از فاکتورهای اصلی بازی
B-12 یکی از فاکتورهای اصلی هم در گیمپلی و هم در داستان بازی است. خاطرهها و گفت و گوهای او به شما داستان را ارائه میکند. دنیای بازی ولگرد زبان مخصوص خود را دارد. به همین دلیل این زبان باید برای شما ترجمه شود. پس برای مکالمه با هر فردی شما نیاز به B-12 دارید. خاطرههای B-12 در جای جای این دنیا نهفته شده است. شما برای یافتن آنها باید بگردید و B-12 آنها را اسکن میکند.
در ابتدای راه B-12 هیچ چیزی به یاد ندارد. با یافتن خاطرات و پیش بردن داستان اصلی بازی، این ربات کوچک کم کم خاطرات خود را بدست میآورد. هرچه شما بیشتر پیش بروید متوجه خواهید شد که B-12 یک ربات عادی نیست. همین موضوع داستان بازی را از قبل هم جذابتر میکند.
B-12 را میتوان حتی یک کاراکتر اصلی در بازی ولگرد دانست. جایی که گربه شما توانایی سخن گفتن یا فهمیدن دنیای اطراف را ندارد، این ربات کوچک به او کمک میکند. به همین دلیل است که B-12 نقشی بیش از یک همراه را برای دوست کوچک ما دارد.
دیالوگهای بازی ولگرد شما را راضی میکنند
در عنوانی مثل ولگرد بحث دیالوگ و محاوره به شدت اهمیت دارد. به همین دلیل شرکتهای سازنده روی این ماجرا تمرکز زیادی دارند. دنیای بازی ولگرد متشکل از ربات است. این شهر زبان مخصوص خود را داشته که همانطور که گفتیم به کمک B-12 شما دنیای این بازی را بیشتر درک خواهید کرد.
گفت و گوهای موجود در این بازی به شما این حس را القا خواهد کرد که در دنیای رباتها قرار دارید. با این حال این موجودات تغییرات زیادی کردند و همین موضوع بازی را جالبتر میکند. به دلیل اینکه حال این رباتها حس داشته و حتی فرزند دارند! اگر دیالوگهای بازی خوب نبود شما متوجه این موضوعات نمیشدید. به همین دلیل محاوره در این بازی تجربه خوبی را به کاربر میدهد.
تنها مشکل اینجاست که برخی از اوقات این مکالمات بیش از حد میشوند. برای مثال امکان دارد یک گفت و گوی شما با B-12 چندین دقیقه طول بکشد در صورتی که اصلاً نیازی به این اتفاق نیست. این موضوع مکالمات بیش از حد روی روند بازی تأثیر زیادی دارد. همینطور اینکه شما مأموریت خاصی ندارید و باید از روی گفت و گو با افراد دیگر یا B-12 تشخیص دهید که چه کاری را انجام دهید. مخصوصاً اینکه به اتمام رساندن هر مأموریت به شدت به صحبت با افراد اطراف آن منطقه وابسته است.
مشکلات داستان بازی
وابسته بودن روند بازی به دیالوگ باعث میشود تا ولگرد کمی خسته کننده شود. تنها مشکل اینجاست که گفت و گوها میان کاراکترهای مختلف در شرایط استرسزا نمیتواند این حس را به شما منتقل کند. البته القای حس اضطراب از یک ربات انتظار نمیرود ولی بازهم به نظر میرسد در این مواقع سازندگان میتوانستند بهتر عمل کنند.
یکی از مشکلات اصلی داستان این است که حس گربه بودن شخصیت اصلی را به شما القا نمیکند. اگر شما با رفتار این موجودات آشنایی داشته باشید متوجه خواهید شد که به اکثر اتفاقات اهمیت خاصی نمیدهند. در اصل بازی ولگرد به صورتی طراحی شده که انگار روح یک انسان در این گربه جریان دارد. این بخش را نمیتوان نکته منفی بازی ولگرد دانست. به دلیل اینکه ایده اصلی بازی این مشکل را به همراه دارد. با اینحال لازم به ذکر است که شما تجربه ۱۰۰% یک گربه بودن را نخواهید داشت.
در انتهای بخش داستان باید گفت که داستان بازی ولگرد یک نکته مثبت دارد آن هم منسجم بودن آن است. به شکلی که شما به هیچ عنوان داستان یا کاری که باید انجام دهید را فراموش نخواهید کرد. این موضوع برای عنوانی که یک داستان خطی دارد مثل ولگرد بسیار مهم بوده و این بازی به راحتی از پس آن برمیآید.
دنیای بازی ولگرد؛ تاریک و زیبا
بهترین بخش بررسی بازی ولگرد برای من دنیای این بازی بود. شرکت سازنده توجه زیادی به محیط بازی ولگرد کرده و به همین دلیل دنیای بازی واقعاً عالی ساخته شده است. بازی ولگرد یک عنوان جهان باز نیست ولی مراحل آن بسیار گسترده است. شما میتوانید در هر منطقه بگردید و آزادی عمل نسبتاً خوبی دارید.
دنیای بازی حالت سایبرپانک (Cyberpunk) گونه دارد و در آینده جریان دارد. همانطور که گفتم این دنیا توسط رباتها اداره میشود. به همین دلیل عناصر رباتی نیز در این بازی کاملاً مشهود است. موسیقیهای خاص به همراه زبان متفاوت همگی حاکی بر این هستند که شما در یک دنیای بیگانه قرار دارید.
محیط بازی بسیار تاریک است. دنیا در حال نابودی بوده و بسیاری از رباتها به فکر فرار هستند. نکته جالب اینجاست که اختلاف طبقاتی در دنیای رباتها هم وجود دارد. همین باعث میشود تا شما با دو منطقه گسترده متفاوت روبرو باشید. البته هر دو منطقه شباهت زیادی به یکدیگر داشته و تنها دشمنان شما متفاوت هستند.
محیط بازی به گونهای طراحی شده که برای رفت و آمد گربه بازی مناسب است. از طرفی بیش از حد هم مصنوعی نیست و تناسب خوبی دارد. به این معنا که شما حس نمیکنید که انگار دنیا برای گربه طراحی شده، بلکه گربه بازی خود را با شرایط اطراف تطبیق میدهد. همین نکته بازی را بسیار زیبا میکند.
حال شما باید بتوانید از دنیای زیبای این بازی استفاده کنید. اینجاست که بحث گیمپلی مطرح میشود.
گیمپلی بازی ولگرد؛ جایی که میتوانست بهتر باشد
گیمپلی بازی ولگرد بد نیست. با اینحال نمیتوان آن را نقطه قوت بازی دانست. تمرکز اصلی شرکت سازنده روی گربه بوده است. به همین دلیل کاراکتر اصلی بازی در اکثر اوقات بسیار روان و خوب حرکت میکند. بازی تا حد خوبی دارای عنصر پلتفرمینگ است. همین باعث میشود که حرکات این گربه دوست داشتنی اهمیت زیادی پیدا کند.
برای پریدن روی چیزی بازی برای شما تعیین میکند که چه زمان و چه دکمهای را فشار دهید. این موضوع آزادی عمل شما را تا حد زیادی کاهش میدهد. از طرفی برای جبران این محدودیتها انیمیشن حرکت و پرش گربه بسیار خوب طراحی شده است. به همین دلیل میتوان این محدودیت را پذیرفت. همینطور اینکه بازی ولگرد چندان در این موضوع سختگیر نیست. شما نزدیک مانع که بشوید، دکمه پرش برای شما ظاهر خواهد شد.
برای خسته کننده نشدن بازی، شرکت سازنده کمی اکشن هم در بازی قرار داده است. مشکل اینجاست که بعد از کمتر از ۲۰ دقیقه این قابلیت از B-12 گرفته شده و شما باید مانند همیشه از دشمنان فرار کنید. با اینحال وجود این بخش در روند بازی تأثیر خوبی دارد.
همانطور که در ابتدا گفتیم بازی ولگرد را میتوان یک عنوان مرحله باز دانست. شما میتوانید در دنیای این بازی بگردید و موارد مختلف را پیدا کنید. برای پیشرفت در ولگرد شما باید تعدادی مأموریت انجام دهید. این مأموریتها اینجاست که ولگرد نیازمند کار بیشتر است.
مأموریتهای بازی ولگرد تکراری و خسته کننده هستند
بازی ولگرد یک عنوان طولانی نیست. اتمام این عنوان حدود ۵ ساعت طول خواهد کشید. بحث اصلی اینجاست که در این زمان کم محتوا اگر بیش از حد باشد باعث میشود کاربر تجربه خوبی نداشته باشد. همینطور اینکه نتواند کل محتوای مد نظر تیم سازنده را ببیند. مشکل ولگرد اینجاست که به جای محتوای زیاد، محتوای کمی دارد. این بحث محتوای کم به طور کامل در مأموریتهای بازی مشخص است.
برای پیشرفت در بازی شما معمولاً وابسته به یک فرد هستید تا کاری را برای شما انجام دهد. این فرد نیز به طور رایگان برای شما کار انجام نخواهد داد. پس باید به دنبال چیزی که میخواهد بگردید. در ابتدای بازی این موضوع جالب است اما هرچه بیشتر پیش بروید خسته کننده میشود. مخصوصاً با توجه به اینکه دنیای بازی ولگرد به زبان انگلیسی نیست، این گشتن میتواند کمی گیج کننده باشد.
در بازی ولگرد چندین پازل مختلف هم وجود دارد تا شما بتوانید با حل کردن آنها به پیش بروید. این پازلها دشوار نیستند و از طرفی کلیشهای و ساده هم نیستند. به همین دلیل وجود آنها در بازی ولگرد باعث افزایش تنوع شده تا شما از روند بازی خسته نشوید. همینطور اینکه کمی هم بازی چالش برانگیز بشود.
مأموریتها روی صفحه نمایش به طور مشخص به شما نشان داده نمیشود. در عوض شما با فشردن یک دکمه میتوانید از B-12 استفاده کرده و بفهمید مأموریت چیست. این قسمت جالب و خلاقانه است. البته اینکه چگونه یک گربه زبان یک ربات را متوجه میشود را کسی نمیداند!
انیمشینهای ولگرد نقطه ضعف آن هستند
بحث انیمیشن در عنوانی مثل ولگرد اهمیت زیادی دارد. به دلیل اینکه اکشن این بازی کم بوده و توجه بازیکنان کاملاً روی کاراکتر اصلی است. اینجاست که شرکت سازنده باید تمرکز زیادی روی آن داشته باشد. انیمیشنهای بازی ولگرد را نمیتوان نقطه قوت آن دانست به دلیل اینکه مشکلات زیادی دارد.
طراحی گربه اصلی بازی خوب است. حرکات آن دقیق طراحی شده و اکثر اوقات همانگونه که انتظار دارید عمل خواهد کرد. مشکل اینجاست که برخی اوقات انیمیشن حرکت گربه اجرا نمیشود. اینجاست که حرکت این موجود بسیار مصنوعی شده و حس بدی را به شما انتقال میدهد.
از طرفی بدترین بخش ماجرا طراحی انیمیشن شخصیتهای جانبی است. برای مثال رباتهایی که در میانه راه شما را همراهی میکنند یا به شما کمک میکنند، اصلاً خوب طراحی نشدهاند. انیمیشن پله که در این بازی وجود ندارد. به همین دلیل وقتی کاراکترهای جانبی از پله بالا میروند انگار از یک سطح شیبدار عبور میکنند. این در صورتی است که مشکل عبور از پله بیش از ۱۰ سال است که حل شده است.
بحث انیمیشن در کاراکترهای جانبی به شدت افت میکنید. برای مثال ممکن است شما پشت یک دیوار باشید اما B-12 داخل این دیوار باشد. همینطور اینکه به طور کلی حرکات کاراکترهای دیگر بسیار مصنوعی بوده و مشخص است که تیم سازنده توجه زیادی به آن نکرده است. همانطور که گفتیم به دلیل خطی بودن بازی ولگرد این موضوع به شدت به چشم میآید.
در انتهای بخش گیمپلی باید بگویم که حتماً بازی ولگرد را با کنترلر تجربه کنید. استفاده از موس و کیبورد در این بازی مشکل خاصی ندارد ولی تجربه خوبی را در اختیار شما قرار نخواهد داد. همینطور اینکه کنترل این گربه با یک دسته کنسول بسیار جالبتر و راحتتر است.
موسیقی و صداگذاری بازی ولگرد؛ زیبا و گیرا
موسیقی بازی ولگرد بسیار جالب است. همینطور اینکه این بازی میداند در چه زمانی ساکت باشد. به همین دلیل شما را غرق خود خواهد کرد. تنوع موسیقی نیز در ولگرد بسیار بالا است. شما از آهنگهای مدرن و رباتیک تا آهنگهای آرام را در این بازی خواهید شنید. به همین دلیل میتوان گفت که موسیقی یکی از نکات مثبت ولگرد است.
از طرفی بحث صداگذاری بازی نیز بسیار خوب است. صدا و انیمیشن کاملاً باهم تطبیق داشته و از طرفی صدای گربه نیز کاملاً طبیعی است. حتی شما یک دکمه مجزا برای میو دارید که نکته جالب اینجاست اطرافیان به آن واکنش نشان میدهند!
شرکت سازنده برای طبیعیتر شدن بازی تمام تلاش خود را کرده تا صدا و انیمیشن باهم تطبیق داشته باشند. به همین دلیل زمانی که شما از یک ارتفاع زیاد به زمین بپرید، گربه شما صدا خواهد داد. از طرفی اگر روی پیانو راه بروید صدای ناهنجاری بوجود خواهد آمد. همین موارد ریز باعث شدند تا صداگذاری یکی از بهترین بخشهای بازی ولگرد باشد.
حرف آخر
بازی ولگرد یکی از عناوین خلاقانه این چند سال اخیر است. استفاده از یک حیوان به عنوان کاراکتر اصلی چیزی نیست که ما در دنیای بازیهای ویدئویی زیاد شاهد آن باشیم. گربه بازی ولگرد بسیار خوب ساخته شده است. این حیوان بسیار ناز بوده و داشتن یک دکمه جداگانه برای میو کردن، این موضوع را چندین برابر میکند.
مشکل اصلی بازی ولگرد اینجاست که تیم سازنده تمام تمرکز خود را روی گربه و محیط گذاشته است. به همین دلیل این بازی کمبود زیادی در زمینههای دیگر مثل انیمیشن و گیمپلی دارد. با اینحال به دلیل کوتاه بودن بازی میتوان از بسیاری از این مشکلات چشم پوشی کرد. تنها بحث انیمیشن است که تا حد زیادی آزاردهنده است.
عنوان ولگرد چیزی نیست که بگویم همه افراد باید آن را تجربه کنند. با اینحال از این کار پشیمان نخواهید شد. بازی کوتاه بوده و داستان زیبایی را بیان میکند. داستانی که شاید آینده همه انسانها باشد. پس اگر علاقه دارید تا یک عنوان متفاوت را تجربه کنید قطعاً ولگرد را در لیست خود قرار دهید. اگر میخواهید یک بازی خوب آخرالزمانی را ببینید، ولگرد را فراموش نکنید. اگر هم از دوست داران گربهها هستید، هیچ بازیای به جز ولگرد را تجربه نکنید.
- چالشهای بازی بهخوبی از مهارتهای گربه در طراحی خود استفاده میکنند
- بخشهای سکوبازی در بازی لذتبخش طراحی شده است
- طراحی هنری بازی عالی و باکیفیت هستند
- نویسندگی بازی بسیار ساده و در عین حال زیباست
- جریان بازی فراز و نشیبهای زیادی دارد و مراحل همگی کیفیت خود را حفظ نمیکنند
نام بازی: Stray
تهیهکننده: Annapurna Interactive
سازنده: BlueTwelve Studio
سبک: ماجراجویی
پلتفرمها: پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵، ایکسباکس وان، ایکسباکس سری، کامپیوتر